Gå til innhold

Er El-motor bedre enn fossil-motor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva skal vi med V6, V8 og V12 med 600hk, når vi kan få EL-biler med 600+ hk?

Bortsett fra lyden, hva skal vi med fossile motorer som yter svært mange hk når vi kan få el-biler som yter det samme?

Jeg ønsker gjerne argumenter for og imot.

Anonymkode: c4993...6e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva skal vi med elmotor som allerede er utdatert? Bilprodusentene er allerede i gang med å finne på noe annet, enn ren el. Fordi verdens befolkning har ikke tilgang til egne stikkontakter som vi har her til lands. Bare se på de som parkerer på gaten, de må betale like mye pr.km som en med bensindrift. Mange land har ikke tilgang på nok el som vi har. Vi ser kun oss selv i denne galskapen med å kjøre elektrisk, som er sterkt subsidierte. Ja det er det, i form av avgiftsfritak og momsfritt, enn så lenge.

Anonymkode: cd520...e5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Godt spørsmål. Samtidig går det veien hvor man går vekk fra vanlige motorer. Audi har avsluttet utviklingen for fossil, det betyr at de aldri vil selge bedre motorer enn de gjør akkurat nå. 

Et annet aspekt som er like interessant som hestekrefter er moment. Jeg kikker på en el-motorsykkel med kun 20 hestekrefter nå. Høres lite ut, men pga momentet er den like rask som sykkelen jeg har nå med 90 hestekrefter. 

Det vi skal med el er vel å bruke det? Det er sikkert noe annet på vei, det er det alltid. Men med utviklingen i El vil ting se annerledes ut om kun få år. Feks vil å bygge en elbil koste ca 20% av dagens pris. Rekkevidde på flere hundre mil med ny batteriteknologi og solid state batterier. Mye som skjer. 

Å ikke ha tilgang til lader betyr ikke at det er like dyrt som fossil. Det er som å søke de dyreste prisene på matvarer og klage på at det er dyrt. Hev blikket litt, så er det ikke så dyrt. 

Anonymkode: fddb7...fc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Bilprodusentene er allerede i gang med å finne på noe annet, enn ren el.

Spennende. Fortell. Legg gjerne ved lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666

Elbiler har en systemeffektivitet på over 90%, mens fossilbiler ligger på under 40%. Selv om strømmen kommer fra forbrenning av brunkull, er elbil mer klima- og miljøvennlig. 
Elbiler har høyere dreiemoment, færre bevegelige deler, færre tilleggssystemer og vesentlig lengre serviceintervaller.

Ladetider går stadig ned, samtidig som rekkevidden øker. 
Fossilbiler er nok på vei ut etter en over 100 år strålende karriere. 
For tungtransport og skipstransport vil nok hydrogen og ammoniakk komme som drivstoff, men for personbiler ser det i dag ut til at elektrisitet kommer til å dominere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Alterego666 said:

Elbiler har høyere dreiemoment, færre bevegelige deler, færre tilleggssystemer og vesentlig lengre serviceintervaller.

Hei, min praktiske erfaring tilsier at serviceintervallene ligger på ca 15k km for elbiler, mens det på fossilbiler ofter ligger på 25k km?

Eller er det veldig variabelt også blandt elbilprodusenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alterego666
M71 skrev (1 time siden):

Hei, min praktiske erfaring tilsier at serviceintervallene ligger på ca 15k km for elbiler, mens det på fossilbiler ofter ligger på 25k km?

Eller er det veldig variabelt også blandt elbilprodusenter?

Jeg mener Tesla helt har kuttet serviceintervaller, og bare kjører softwareoppdateringer. I tillegg får du en påminnelse når bremser begynner å bli slitte og når pollenfilter må byttes. Stort annet er det jo ikke. Ingen olje eller kjølevæsle som må byttes, og bremsevæske må byttes etter 10 år. Elbiler har jo vesentlig færre komponenter og med det færre feilkilder.

Jeg har ikke elbil selv, så ingen egenerfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

El-bil er jo største bløffen vi har blitt utsatt for, mennesker er stort sett dumme. El-bil er en miljøbombe.

Anonymkode: 62f72...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva skal vi med elmotor som allerede er utdatert? Bilprodusentene er allerede i gang med å finne på noe annet, enn ren el. Fordi verdens befolkning har ikke tilgang til egne stikkontakter som vi har her til lands. Bare se på de som parkerer på gaten, de må betale like mye pr.km som en med bensindrift. Mange land har ikke tilgang på nok el som vi har. Vi ser kun oss selv i denne galskapen med å kjøre elektrisk, som er sterkt subsidierte. Ja det er det, i form av avgiftsfritak og momsfritt, enn så lenge.

Anonymkode: cd520...e5e

"Bilprodusentene er allerede i gang med å finne på noe annet"   Du har kanskje en link som underbygger denne?

Galskapen i dag er faktisk at 10% av nye biler som selges her i landet er diesel/bensinbiler, biler som etter all sannsynlighet blir umulig å selge på bruktmarkedet et par år frem..

Ser vi litt på utviklingen av elbiler etter Tesla startet kostet batteripakken ca. 1200usd/kwh i 2012, idag ligger bransjegjennomsnitt på ca. 125usd/kwh, Tesla ett godt stykke under der.. Analytikerne som følger disse selskapene holder en batteripris på 100usd/kwh som "the tipping point" der elbiler blir billigere å produsere enn fossile og tar over markedet..og elbiler er allerede minst 4 ggr, så billig som fossile å drifte/ vedlikeholde!  Iflg. analytikerne hos Bloombergs skjer dette tippepunktet i år eller neste år...

Sannheten, min venn, er at bilbransjen ikke kommer til å produsere annet enn elbiler etter 2025, og at alt som beveger seg på landjorda vil gå på el etter 2030, det gjelder også tungtransport og landbruksmaskineri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Alterego666 said:

Jeg mener Tesla helt har kuttet serviceintervaller, og bare kjører softwareoppdateringer. I tillegg får du en påminnelse når bremser begynner å bli slitte og når pollenfilter må byttes. Stort annet er det jo ikke. Ingen olje eller kjølevæsle som må byttes, og bremsevæske må byttes etter 10 år. Elbiler har jo vesentlig færre komponenter og med det færre feilkilder.

Jeg har ikke elbil selv, så ingen egenerfaring.

I stand corrected :)

Du har helt rett på tesla, på id.3 tror jeg det er hvert annet år, jauar i-pace 34000km osv. Da er det ankepunktet borte også.

Og da er det vel gjennomgang av bremser som gjelder :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M71 skrev (26 minutter siden):

I stand corrected :)

Du har helt rett på tesla, på id.3 tror jeg det er hvert annet år, jauar i-pace 34000km osv. Da er det ankepunktet borte også.

Og da er det vel gjennomgang av bremser som gjelder :)

Bremser enn så lenge, kommer Tesla/SpaceX cold air thruster inn som en sikkerhetskomponent i biler er trolig veien kort til å bremse kun med elmotorene og å kutte ut konvensjonelle bremser.

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

El-bil er jo største bløffen vi har blitt utsatt for, mennesker er stort sett dumme. El-bil er en miljøbombe.

Anonymkode: 62f72...463

Nei, dette er en myte. 

Det er nettopp blitt offentlige gjort en undersøkelse om dette. Elbiler kommer mye bedre ut gjennom hele levetiden enn bensinbiler. 

Samtidig er utvinningen av fossile drivstoff en mijøbombe vi har lukket øynene for gjennom tiår. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser her på forumet, blir denne diskusjonen ofte merkelig emosjonell og useriøs. Mange bilfolk føler seg truet av elbiler, mange elbilister ser ikke helt poenget med fossil lenger og har et stykke å se ned på til andre som de føler henger etter. Begge frontene sier mye mer om folk enn om teknologien. Så kudos til deg som spør!

Foreløpig er fossilbiler fortsatt vanskelig å slå på plasser som er grisgrendte, hvor drivstoff kan transporteres lettere enn man kan generere og produsere strøm. Tenk steder som Sentralasia, India, Afrika, mye av Søramerika. Jeg tror dette blir snudd på hodet med supereffektiv solar- og vindkraft i vår levetid, men vi er ikke der ennå. El er fantastisk for tettbygde strøk med god strøminfrastruktur.

Rent teknisk er det virkningsgraden som andre har nevnt som er en utfordring. El utnytter energi bedre (du ser det også i relativt likt forbruk mellom elbiler, typisk 1,7-2 kWt/km). Elmotorer har også full ytelse og mer dreiemoment med en gang mot klassiske motorers behov for turtall, og føles derfor kraftigere enn de er. Fossilmotorer har lyden, følelsen, nostalgien på sin side, men også andre problemer som du ikke finner i like stor grad med el: Flere hundre potensielle feilkilder, utfordringer med oksygen i høyden, varme- og kuldeproblemer.

Emosjonelt er det mye å ta tak i. Jeg er en bilmann, elsker spesielt sære biler. I oppkjørselen min står en eldre V6 med mye futt i, som er fantastisk å høre på når man gasser på. Samtidig imponerer ytelsen ingen lenger, og til tross for at kamerater liker å påstå at de kan kjøre fra en Tesla, vet jeg rent faktabasert at det er pisspreik. Men mange takler ikke det der; at deres verden er forbigått av ny teknologi. Jeg har lært meg å holde kjeft, men blir ofte overrasket hvem som føler seg truet av elbiler. Det fins en lang rekke veteranbiler som jeg tror hadde blitt betydelig bedre med en liten elmotor i. For mange er denne tanken som å banne i kirken, men se for deg en 23hp Trabant med en 109hp Leaf-motor i. Den unike lyden er borte, men så er alt sølet, og, hui, som det går iet skal av formpresset bomull!

tl;dr - Ja, jeg tror elmotorer er fossilmotorer overlegne på mange måter. Likevel er det bruksområder for fossil fortsatt og utviklingen går tregt. Og for mange som ikke bor sentralt og som kjører mye, kan bruksmønsteret fortsatt legge nær en annen type fremdrift enn el. Men jeg tror vi ser slutten av denne verdenen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Elsker elbilen min som ikke har gir eller automatgir, akselerasjonen er fantastisk og plettfri :) Savner absolutt ikke noen lyd. 

Anonymkode: e93de...fdb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/13/2021 at 12:57 PM, AnonymBruker said:

Hva skal vi med V6, V8 og V12 med 600hk, når vi kan få EL-biler med 600+ hk?

Bortsett fra lyden, hva skal vi med fossile motorer som yter svært mange hk når vi kan få el-biler som yter det samme?

Jeg ønsker gjerne argumenter for og imot.

Anonymkode: c4993...6e1

Selve el-motoren er teknisk overlegen mtp at den er langt enklere bygget, forbruker energi mer effektivt etc. Det kranglingen går på er lagringen av drivstoffet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.5.2021 den 12.57):

Hva skal vi med V6, V8 og V12 med 600hk, når vi kan få EL-biler med 600+ hk?

Bortsett fra lyden, hva skal vi med fossile motorer som yter svært mange hk når vi kan få el-biler som yter det samme?

Jeg ønsker gjerne argumenter for og imot.

Anonymkode: c4993...6e1

Hvis du enda ikke har forstått forskjellen el bil og fossile biler,da bør du faktisk lese deg opp en goood del. Når du omsider har lest deg opp litt,så vil du kanskje forstå at rekkevidde har noe å si.....men da må du huske å lese litt først 🙂

Anonymkode: b34ee...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du enda ikke har forstått forskjellen el bil og fossile biler,da bør du faktisk lese deg opp en goood del. Når du omsider har lest deg opp litt,så vil du kanskje forstå at rekkevidde har noe å si.....men da må du huske å lese litt først 🙂

Anonymkode: b34ee...d77

Det er slike kommentarer jeg reagerer på:

1) Hvorfor "shame" TS for manglende kunnskap idet hun spør om dette temaet? Det er jo helt bisarrt. Hva ønsker du å oppnå med det?

2) Hva prøver du å si her, har du et argument for eller imot noe, prøver du å formidle teknisk innsikt? Det er uklart. 

3) Rekkeviddeangst var et fenomen i 2012. Det er straks ti år siden. I Norge er dette blitt helt uproblematisk. Markedet tilbyr alt som kundene etterspør: Rimelige biler med lite batteri og ofte gode hurtigladere. Dyre biler med kjempebatteri og stor rekkevidde. Ny teknologi som 800V batteriinfrastruktur for lynlading og lang rekkevidde. Til og med bruktbilkunder i 100.000 kroners klassen har et stort og fint utvalg. Vil du formidle at du kan bidra med noe, ikke hopp inn her med baken først, vær så snill. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.5.2021 den 12.57):

Hva skal vi med V6, V8 og V12 med 600hk, når vi kan få EL-biler med 600+ hk?

Bortsett fra lyden, hva skal vi med fossile motorer som yter svært mange hk når vi kan få el-biler som yter det samme?

Jeg ønsker gjerne argumenter for og imot.

Anonymkode: c4993...6e1

Veldig få mennesker "trenger" 600 HK uansett. Vanlige folk greier ikke å takle så mange HK, uten å kødde det til. Sånne hestekrefter er for "racere" og profesjonelle helst.

Ellers så må du gjerne ha 600 HK, men aldri trykke på gassen mer enn 90 - 100 km/h på motorveien. Da har du "fornøyelsen" av å ha de under panseret, men du kan aldri utnytte dem skikkelig og folk stryker med når de prøver også. 

Har selv sett at folk som gjerne har Ferrari / Lamborgini og den slags, liker helst bare å "cruise" med bilen i normal fart og ellers vise den rundt til folk og på diverse Car Shows. Og noen liker bare å se på de og har dem i garasjen, der de bare "tar dem på tur" når det er fint vær og tørt ute. Nesten som å eie kunst på en måte, som du har på veggen og kan nyte synet av malleriet. 

Fossilmotor kommer fortsatt til å dominere her i verden en god stund fremover. Selv her i Norge, holder FOSSIL POWER en andel på ca 45% når det gjelder nybilsalg og ja, hybridbiler er fortsatt i hovedsak fossile, selv om de har et lite batteri med også som kan greie 50 KM eller noe rundt der på El-kraft. 

Verden er også mye mer enn bare Norge. I USA hater de alt som har med El-bil å gjøre. I Russland og India er det nok liten sjanse for at de vil ta til seg El-biler på veldig mange år. Ikke la meg engang starte med Afrika / Midt-Østen og Latin-Amerika. Ikke stor sjanse for El-biler der heller på en gooooooood stund. 

Det eneste store landet som satser på el-biler nå for tiden er Kina og de ser også ut til å like el-biler. Det kommer en haug med kinesiske el-bil merker på rekke og rad. Men igjen, disse er stort sett rettet mot EU-landene og Norge, siden vi er veldig opptatt av miljø. Så det vil ta tid i Kina også å bli kvitt en del fossil-biler, men Kina har i det minste noe på gang her med tanke på holdninger, og de går inn for el-bil. Men USA, Russland, India og alle de andre er rett og slett ikke nasjoner som satser på el-bil.

En annen ting du ikke må glemme er at både USA og Russland har en del olje og det blir fullstendig umulig for disse landene å gå for el-biler, fordi det betyr at USA og Russland biter seg selv i halen. USA og Russland har interesse av å bruke mest mulig olje selv (siden det er lett tilgjengelig), samtidig som de også ønsker å eksportere det og fortsatt tjene penger på det. Det samme vil du se i blant annet Midt-Østen og flere andre land. Disse landene kommer ikke til å bytte til El-bil når de har lav produksjonskostnad med tanke på det å hente ut oljen fra bakken. 

Norge kan ikke redde verden alene og en kan heller ikke "overføre" den norske politikken til andre land. Det forutsetter at andre land har samme økonomiske nivå som Norge og det forutsetter at landet ikke er så altfor stort - og Russland, USA, Kina og India er ekstremt store land. Indonesia er også stort land geografisk sett. Brasil det samme og mange andre land. Saudi-Arabia like så. 

Så det er ikke bare snakk om rekkevidde og batterier. Det er snakk om politikk. Disse landene gidder ikke å la sin egen oljeindustri gå ned, når de tjener så mye penger på å eksportere olje. For når alt kommer til alt, så er det aller viktigst å ha sine egne innbyggere fornøyde. En har ikke lyst på opptøyer. 

 

 

 

Anonymkode: 0a19e...67d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robin666
ABM skrev (På 14.5.2021 den 13.14):

biler som etter all sannsynlighet blir umulig å selge på bruktmarkedet et par år frem..

Sludder og vås. Dieselbiler vil være i drift i mange år fremover. 

ABM skrev (På 14.5.2021 den 13.14):

Sannheten, min venn,

🤡 Skiver du dagbok? Dårlig hersketeknikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Veldig få mennesker "trenger" 600 HK uansett. Vanlige folk greier ikke å takle så mange HK, uten å kødde det til. Sånne hestekrefter er for "racere" og profesjonelle helst.

Ellers så må du gjerne ha 600 HK, men aldri trykke på gassen mer enn 90 - 100 km/h på motorveien. Da har du "fornøyelsen" av å ha de under panseret, men du kan aldri utnytte dem skikkelig og folk stryker med når de prøver også. 

Har selv sett at folk som gjerne har Ferrari / Lamborgini og den slags, liker helst bare å "cruise" med bilen i normal fart og ellers vise den rundt til folk og på diverse Car Shows. Og noen liker bare å se på de og har dem i garasjen, der de bare "tar dem på tur" når det er fint vær og tørt ute. Nesten som å eie kunst på en måte, som du har på veggen og kan nyte synet av malleriet. 

Fossilmotor kommer fortsatt til å dominere her i verden en god stund fremover. Selv her i Norge, holder FOSSIL POWER en andel på ca 45% når det gjelder nybilsalg og ja, hybridbiler er fortsatt i hovedsak fossile, selv om de har et lite batteri med også som kan greie 50 KM eller noe rundt der på El-kraft. 

Verden er også mye mer enn bare Norge. I USA hater de alt som har med El-bil å gjøre. I Russland og India er det nok liten sjanse for at de vil ta til seg El-biler på veldig mange år. Ikke la meg engang starte med Afrika / Midt-Østen og Latin-Amerika. Ikke stor sjanse for El-biler der heller på en gooooooood stund. 

Det eneste store landet som satser på el-biler nå for tiden er Kina og de ser også ut til å like el-biler. Det kommer en haug med kinesiske el-bil merker på rekke og rad. Men igjen, disse er stort sett rettet mot EU-landene og Norge, siden vi er veldig opptatt av miljø. Så det vil ta tid i Kina også å bli kvitt en del fossil-biler, men Kina har i det minste noe på gang her med tanke på holdninger, og de går inn for el-bil. Men USA, Russland, India og alle de andre er rett og slett ikke nasjoner som satser på el-bil.

En annen ting du ikke må glemme er at både USA og Russland har en del olje og det blir fullstendig umulig for disse landene å gå for el-biler, fordi det betyr at USA og Russland biter seg selv i halen. USA og Russland har interesse av å bruke mest mulig olje selv (siden det er lett tilgjengelig), samtidig som de også ønsker å eksportere det og fortsatt tjene penger på det. Det samme vil du se i blant annet Midt-Østen og flere andre land. Disse landene kommer ikke til å bytte til El-bil når de har lav produksjonskostnad med tanke på det å hente ut oljen fra bakken. 

Norge kan ikke redde verden alene og en kan heller ikke "overføre" den norske politikken til andre land. Det forutsetter at andre land har samme økonomiske nivå som Norge og det forutsetter at landet ikke er så altfor stort - og Russland, USA, Kina og India er ekstremt store land. Indonesia er også stort land geografisk sett. Brasil det samme og mange andre land. Saudi-Arabia like så. 

Så det er ikke bare snakk om rekkevidde og batterier. Det er snakk om politikk. Disse landene gidder ikke å la sin egen oljeindustri gå ned, når de tjener så mye penger på å eksportere olje. For når alt kommer til alt, så er det aller viktigst å ha sine egne innbyggere fornøyde. En har ikke lyst på opptøyer. 

 

 

 

Anonymkode: 0a19e...67d

Opptøyene kommer! Oljebruken har allerede endre det globale klimaet og ungdommen kommer IKKE til å sitte stille mens vi tar fra de framtiden med fossilbilene våre.. ( for ordens skyld, jeg har kjørt elbil i mange år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...