Gå til innhold

Ei som «stjeler» mi bestevenninne. Hvordan løse dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Charminia skrev (1 minutt siden):

Jeg tipper TS er sørlending og derfor skriver mi bestevenninne.

Over til saken. Mitt beste råd til deg er å si hva du føler rett ut til Silje. Jeg forstår at det føles sårt at noen kommer og «overtar» din gode venninne, men det er nå engang  sånn i livet at man ikke kan bestemme over andres følelser/vennekjemi. Hvis Silje liker godt å være med Maiken alene, og ofte, er det ikke så mye du får gjort med det.
 

Det du imidlertid kan gjøre er å fortelle Silje hvor mye hun betyr for deg og at du i det siste har følt deg litt utenfor og nedprioritert. Silje er ikke tankeleser, og jeg tror det er mye bedre å fortelle dette enn å ikke gjøre det av frykt for å virke som «en sjalu kjæreste». 

Nei nei nei, Dette er et kjempedårlig råd! IKKE gjør dette, ts. Bare vær hyggelig med alle. Et sånt utspill vil gi Silje dårlig samvittighet eller gjøre henne irritert, du vil bare skyve henne fra deg. Drama er slitsomt. Hold den lille sorgen for deg selv, og fortsett å være en god venn for alle.

Anonymkode: 8f727...f94

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner deg godt ts. Ikke greit i det hele tatt. Har også opplevd liknende. De kjipe svarene du får her er fra venneløse mennesker som ikke har venner, og ikke vet hvordan relasjoner med venner fungerer. Det er dine følelser som er såre og det har du lov å ta på alvor 

Anonymkode: 1ebfc...858

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er bare i det siste jeg har følt det slikt mot Maiken. Jeg har vært åpen og imøtekommende for Maiken siden dag en og gledelig sagt ja til at hun kan være med oss. Men når hun åpenbart ikke gjør det samme tilbake og bare skal være med Silje som er mi bestevenninne så blir man til slutt noe irritert. Er ikke hun inkluderende og interessert i å være med meg eller oss andre så blir reaksjonene slik.
 

Hadde jeg vært Maiken som kom hit alene så hadde jeg selvsagt prøvd å kommet meg inn i en vennegjeng. Vært ydmyk og ikke bare plukket ut den ene jeg kjente fra tidligere fra de andre, spesielt hvis de prøvde å være inkluderende med meg. 

TS

Anonymkode: 49a9d...568

Jeg er enig i at det ville tjene Maiken å være ydmyk og invitere andre spesielt om hun har blitt invitert selv. Sånn sett har Maiken ingen forpliktelser overfor deg eller de andre i vennegjengen og du/dere har dermed heller ikke det mot henne, og har du invitert flere ganger og hun har ikke så kan man si at det er rimelig at det er «hennes tur» til å ta kontakt om hun ønsker det. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De kjipe svarene du får her er fra venneløse mennesker som ikke har venner, og ikke vet hvordan relasjoner med venner fungerer

🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maiken er kanskje ikke typen som trenger en vennegjeng. Men heller går for flere gode venninner, som nødvendigvis ikke passer sammen. Kanskje har hun funnet en slik i Silje. Uten at hun ønsker hele flokken om du skjønner. Så har har hun en annen like god venninne et annet sted, uten at det er en flokk rundt. Og kanskje har Silje også behov for en slik venn, utenom flokken. Jeg er nok en mer Maiken-type. Har mange nære venninner, men de fungerer ikke sammen. Tror du kanskje må innse at Maiken og Silje har et vennskap som ikke inkluderer deg hele tiden. Og det er det ikke noe galt i. Ta vare på vennskapet med Silje, ikke vær misunnelig. 

Endret av Minerwa
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du synes det er kjipt. Jeg har selv følt en slags sjalusi og "kjærlighetssorg" ovenfor vennskap selv om jeg er over 30. Tenker at du burde prate med Silje. Du høres også veldig bitter ut ovenfor Maiken, men husk at det er ikke Maiken som trekker Silje ut av vennegruppen. Silje bestemmer dette helt selv, og har muligheten til å invitere deg/dere også. 

Anonymkode: 3ed19...5bd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei. Et merkelig og ukomfortabelt dilemma har oppstått og jeg søker nå tips fra dere. Selv om det kanskje kan høres ut som vi er veldig unge her, så har vi faktisk bikket 30 år med hver vår familie. 

Meg og Silje er bestevenninner og har vært det i nærmere 10 år. Vi har alltid vært mye med hverandre, hatt mye til felles, kan alltid snakke med hverandre om alt, er hverandres trygghet og hvis det er noe så ringer vi alltid hverandre. Selvsagt har det vært perioder her og der vi ikke alltid har møttes så ofte, men vi har likevel vært hverandres bestevenninner. Vi har begge venninner utenom hverandre, men har aldri blitt så nær disse som hverandre. Vi har studert sammen, jobbet sammen osv. Dere ser tegningen 😊

Så har det seg slik at det har kommet en ny jente i byen med navn Maiken, som Silje kjente litt fra tidligere studietider flere år tilbake. Maiken har flyttet hit og kjenner ikke en sjel i denne byen bortsett fra Silje. Det har naturligvis ført til at Maiken har satt sine klør i Silje. Det er veldig tydelig at Maiken prøver å få Silje som si bestevenninne. Hun spør Silje flere ganger i uken om å møtes, og er ikke sørlig interessert i å inkludere med andre enn henne. 

Jeg og Silje har også felles venninner sammen, og Silje har faktisk inkludert med Maiken et par ganger slik at hun kan ha flere å være sammen med. At vi alle skal kunne være en vennegjeng. Men så har det seg slik at Maiken aldri inviterer meg eller oss andre tilbake. Kun Silje. Som sagt så prøver hun å treffe Silje flere ganger i uken, som er svært ofte mtp. at vi er voksne og har jobb, familie ol. i hverdagen. 

Jeg prøvde faktisk for noen måneder siden å inkludere Maiken med en kveld vi skulle møtes. Dette var jo koselig, men jeg har som sagt ikke blitt invitert tilbake. Nå føler jeg faktisk at det begynner å bli irriterende. Det føles som at Maiken kommer til byen her å «stjeler» mi bestevenninne. Silje må jo selvsagt få være med hvem hun vil, men jeg føler det er så tydelig at Maiken vil «kapre» Silje som sin egen. Hun forstyrrer vårt vennskap og vår venninnegjeng når hun ikke inkluderer andre. 

Vi har alle travle liv med jobb og familie, så det er begrenset hvor ofte vi får tid til å være sosial, og når hun tar all tid Silje har i hverdagen så frykter jeg at jeg sakte men sikkert faller bort.  

Altså.. vet ikke helt hva jeg vil med dette. Kjenner jeg bare er irritert når en annen person kommer her og bare kaster seg over mi bestevenninne og ikke viser interesse for å inkludere meg eller andre også. Jeg har også merket at meg og Silje har gått i fra å ringes ofte til å ringes mye sjeldnere, og dette er jo sikkert fordi Silje nå får dekket mye av sitt sosiale behov igjennom Maiken som er så «på» hele tiden.

Jeg har ikke sagt noe til Silje om dette for jeg vil ikke virke som en «sjalu kjæreste» 😅

What to do? 

Anonymkode: 49a9d...568

Jeg har vært i en lignende situasjon hvor jeg inkluderte en av mine gamle venninner, som gikk så inn for å overta vennskapene mine og dytte meg ut. Hvilket hun klarte. 

Har ingen konkrete råd til deg, kun validering av det du står i. Det er fælt være den som dyttes ut og man blir sjalu og lei seg. Prøv heve deg over det og se de vennskapene du har utenfor akkurat denne dynamikken. 

Anonymkode: 65f6f...631

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde ikke følt det sånn om du ikke føler at du eier Silje. Og det gjør du ikke. Silje kan ha så mange bestevenninner hun vil. Det som er viktig nå er at du roer deg ned, og holder igjen sjalusien - for om den lyser igjennom kan jeg love deg at Silje trekker seg mer og mer unna, og da kan du ende opp med å ikke være en venn engang. 

Maiken forholder seg naturligvis mest til Silje, fordi det er Silje hun kjenner. Ikke alle ønsker en horde av venner rundt seg til en hver tid - men heller en og en-forhold. 

Ta det med ro. Du mister ikke Silje så lenge du gir slipp på denne sjalusien. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skjønner deg godt ts. Ikke greit i det hele tatt. Har også opplevd liknende. De kjipe svarene du får her er fra venneløse mennesker som ikke har venner, og ikke vet hvordan relasjoner med venner fungerer. Det er dine følelser som er såre og det har du lov å ta på alvor 

Anonymkode: 1ebfc...858

😂det var da veldig smør på flesk😂

Anonymkode: a130a...0f2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En artig tråd, synes du har fått mange gode svar. Du bør faktisk lese gjennom innlegget ditt igjen, det er jo nesten pinlig at noen på din alder kan skrive dette.

Dette er en grunn til at jeg ikke har noen "venninnegjeng" lenger, pga alt dette dramaet som kan oppstå. jeg er i 40åra. Jeg foretrekker å bestemme selv hvem jeg skal omgås, ikke at andre skal tvinge seg på/henge seg på.

Du må nok komme deg inn i voksenlivet mentalt, måten du skriver på er som å se tilbake til barneskolen. Der blir man også tvunget til å "inkludere" alle. Alle skal inviteres i bursdag for eks. Man får ikke bestemme selv. Tvunget til å like andre, omgås andre.

I voksenlivet velger man selv, hvem man vil omgås. Inkludering er ikke noe man bruker i voksenlivet, du kan ikke bestemme over hvem andre skal omgås. Eller at andre skal omgås deg.

Inkludering med nordmenn kan bli veldig komplisert pga det konforme og kontrollerte samfunnet vi lever i. Utrolig mange som er kontrollert i en "venninnegjeng", fullstendig kuet bare pga de vil ha noen å henge med.

Så, kom deg videre i livet. Normalt å skli fra hverandre når man blir eldre. Noen utvikler seg videre, andre ikke. Som du er et eksempel på. "NN er MIN venninne!" 😂, joda....på barneskolen kunne man si slike ting.

😉

Anonymkode: 5fd80...a4a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det må være ok å spørre Silje om det er en grunn til at Maiken ikke inviterer tilbake. 

Anonymkode: f0aa9...34d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker det må være ok å spørre Silje om det er en grunn til at Maiken ikke inviterer tilbake. 

Anonymkode: f0aa9...34d

Det kan man, men har du hørt om å ta et hint? Man kan jo ikke tvinge seg på folk.

Mennesker finner hverandre selv.

Anonymkode: 5fd80...a4a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at flere henger seg opp i at vi er i tredveårene, at jeg har skrevet navnet deres osv. Alle slike detaljer er fiktive. Vi er ikke i tredveårene men i tyveårene, det var bare for å unngå at dere skulle tenke at vi var umodne og unge. Vi har heller ikke barn og den slags, men er vel i en begynnende etableringsfase med partnere alle sammen. 
 

Takk for alle svar uansett. Det var godt å lufte tankene! 😊

Hilsen TS

Anonymkode: 49a9d...568

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det smarteste er å «sitte stille i båten « og vente til at det roer seg med Maiken og Silje. 
De færreste orker å henge sammen som siamesiske tvillinger over tid . 
Det er ikke sikkert at dere er så myen sammen heller om 10 år frem i tid . 
Mann, barn og jobb krever det neste av tiden, og det er vanlig at en forandrer litt på interessefeltet og hva en synes er viktig å bruke tid på 

 

Anonymkode: 211c9...ae3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er ikke i tredveårene men i tyveårene, det var bare for å unngå at dere skulle tenke at vi var umodne og unge.

Det er vel bare du som fremstår umoden i denne tråden ...

Anonymkode: d1196...11f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel bare du som fremstår umoden i denne tråden ...

Anonymkode: d1196...11f

Man leste jo fort at TS var veldig ung, derfor var det jo tabbe å skrive 30årene.

Anonymkode: 5fd80...a4a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 hours ago, AnonymBruker said:

De kjipe svarene du får her er fra venneløse mennesker som ikke har venner

:rolleyes:

Anonymkode: 73146...ec8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår faktisk tankegangen din, TS. Dere prøver så godt dere kan å inkludere Maiken, men hun gjør det ikke tilbake mot dere. Det virker nå kanskje som at Maiken ikke ønsker noe nevneverdig kontakt med resten, med unntak av Silje. Det er jo ikke sånn at man liker eller kommer overens med alle her i livet, og kanskje Maiken ikke føler noe behov for å være venner med resten. Det tenker jeg jo må være lov. Er det greit å "tvinge" noen til å være venner, kun fordi de har felles venner? Liten ettertanke :) 

Uansett, som sagt kan jeg forstå tankegangen din og jeg skjønner at det kan oppleves litt sårt og vanskelig. Likevel tenker jeg at du må ta et valg om du vil fortsette å være venninne med Silje, eller kanskje la det dø ut. Sånt er trist, men kan godt hende det må gå litt tid før "nyforelskelsen" mellom Silje og Maiken dør ut litt. Det siste jeg ville gjort var å konfrontere enten Silje eller Maiken. Det kan man holde seg for god til. Det går for øvrig an å bare kommentere f.eks: "nå er det lenge siden vi har vært noe sammen, skal vi møtes snart?" eller noe sånn.

Lykke til ❤️ Hvis du fortsatt leser her, da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg tenker at Maiken er en type som liker 1-1 settinger. Inviter henne på det så ser du om det hjelper 

Anonymkode: 5e020...2c1

Enig i dette. Jeg er introvert og foretrekker 1-1

Anonymkode: b454c...93b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hvorfor legger du skylden på Maiken? Hun har virkelig ikke gjort noe galt! Det er venninnen din som glir fra deg, ikke noen som stjeler henne. 

Anonymkode: 3cd76...022

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...