AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #1 Del Skrevet 12. mai 2021 Jeg liker veldig norske/norrøne navn, men lurer på om dette vil passe et kommende barn da kjæresten min er veldig mørk i huden. Kjæresten min er halvt fra Norge og halvt fra et afrikansk land. Kjæresten min er oppvokst i Norge forresten. Jeg føler han er helt norsk og det føler i grunn han også. Han oppleves veldig norsk. Elsker skiturer, elsker hytteliv, drar på jakt og spiser norsk kost som torsk, rømme og poteter. Han snakker bare norsk og engelsk, ikke noe afrikansk språk og har bare vært i landet ene forelderen er fra én gang og har ikke noen sterk tilknytning til landet. Han ser på seg selv som norsk. Slik foreldrene til kjæresten min har løst det er at han har et fransk navn (en snakker fransk i det afrikanske landet) og at han har et mer afrikansk mellomnavn som er søtt og kort. Men som sagt, jeg føler det blir litt feil med et afrikansk navn på babyen vi tenker å få i fremtiden når kjæresten min ikke selv en gang har tilknytning til landet, bortsett fra hudfarge. Vil et mørkhudet barn passe til å hete et norsk navn? Blir det helt feil? Burde vi gå for et fransk navn? Selv om ingen av oss kan fransk? Jeg har ikke lyst på spørsmål om babyen er fransk. Jeg har heller ingen tilknytning til fransk, jeg kan ikke fransk. Ikke kjæresten min heller. Hjelp.. 😳 Anonymkode: af74b...769 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #2 Del Skrevet 12. mai 2021 Det burde virkelig ikke ha noe å si. Det å lage et problem som dette er jo bare å bevise for seg selv at hudfargen har noe å si. Anonymkode: 2d60c...e80 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #3 Del Skrevet 12. mai 2021 Kjenner flere som har helt norske navn på afrikanske barn. Null stress😊 velg ett navn dere liker Anonymkode: 5bd0b...148 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #4 Del Skrevet 12. mai 2021 Jeg synes absolutt ikke det har noe å si. Velg det navnet dere liker best. Anonymkode: 818b6...5f9 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #5 Del Skrevet 12. mai 2021 Passe? Du gir barnet ditt ett navn dere liker og det navnet passer automatisk til barnet. Når du har bestemt deg er det en selvfølge og man skjønner ikke at man i det hele tatt vurderte andre navn. Babyer og navn er en finurlig greie. Anonymkode: e4c14...562 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #6 Del Skrevet 12. mai 2021 Det er da absolutt ikke i veien for å kalle en mørkhudet baby Torgeir, Ragnar, Bodil eller hva enn dere ønsker? Barnet blir jo norskt, dere har selv 100 % norsk kultur. Da er det jo ingen grunn til å dikte opp problemer, et norsk navn gjør det jo også lettere for ungen å bli oppfattet som norsk av andre, som dere sikkert ønsker ettersom ingen av dere har tilhørighet til noen annen kultur:) Anonymkode: 21d25...1af 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #7 Del Skrevet 12. mai 2021 Men hva ønsker kjæresten din? Ønsker han et fransk navn på babyen? Begge mine barn er mørkhuda da mannen min er fra et afrikansk land (også fransktalende). Ungene har navn som fungerer både på norsk og fransk (Nora og Daniel). Det er mange som har norske navn som er mørkhuda! Man er jo like mye norsk om man er mørkhuda! Syns du lager problemer ut av noe som ikke er det. Dere gir barnet det navnet dere liker! Anonymkode: 576e0...34d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #8 Del Skrevet 12. mai 2021 Så fint at mange ikke oppfatter det som noe problem eller rart! Nå ble jeg veldig lettet! - TS Anonymkode: af74b...769 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #9 Del Skrevet 12. mai 2021 Tenker motsatt av deg jeg, det blir enklere for barnet ditt med et helnorsk navn, da stusser ikke folk på hudfargen og automatisk går ut fra at h*n er "utenlansk", "innvandrer" "hvor er du egentlig fra?". Da er det ganske åpenbart at h*n har én forelder med annen etnisk bakgrunn, og den forelderen kan være adoptert for alt andre vet. Ikke noe å spørre om. Astrid og Håkon er norske, Leon og Cloé kan være hva som helst og folk vil spørre. Anonymkode: 3ebd0...a06 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anciol Skrevet 12. mai 2021 #10 Del Skrevet 12. mai 2021 Bruk akkurat det navnet du vil , har mørkhudete venner med norske navn;) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ABM Skrevet 12. mai 2021 #11 Del Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg liker veldig norske/norrøne navn, men lurer på om dette vil passe et kommende barn da kjæresten min er veldig mørk i huden. Kjæresten min er halvt fra Norge og halvt fra et afrikansk land. Kjæresten min er oppvokst i Norge forresten. Jeg føler han er helt norsk og det føler i grunn han også. Han oppleves veldig norsk. Elsker skiturer, elsker hytteliv, drar på jakt og spiser norsk kost som torsk, rømme og poteter. Han snakker bare norsk og engelsk, ikke noe afrikansk språk og har bare vært i landet ene forelderen er fra én gang og har ikke noen sterk tilknytning til landet. Han ser på seg selv som norsk. Slik foreldrene til kjæresten min har løst det er at han har et fransk navn (en snakker fransk i det afrikanske landet) og at han har et mer afrikansk mellomnavn som er søtt og kort. Men som sagt, jeg føler det blir litt feil med et afrikansk navn på babyen vi tenker å få i fremtiden når kjæresten min ikke selv en gang har tilknytning til landet, bortsett fra hudfarge. Vil et mørkhudet barn passe til å hete et norsk navn? Blir det helt feil? Burde vi gå for et fransk navn? Selv om ingen av oss kan fransk? Jeg har ikke lyst på spørsmål om babyen er fransk. Jeg har heller ingen tilknytning til fransk, jeg kan ikke fransk. Ikke kjæresten min heller. Hjelp.. 😳 Anonymkode: af74b...769 Du bør gi barnet det navnet dere har lyst til å gi det....uavhengi av alle merkelige begrensninger du føler for å legge på deg selv.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 12. mai 2021 #12 Del Skrevet 12. mai 2021 (endret) Velg et norsk navn, ser ikke noen grunn til at dere skal velge noe annet bare pga hudfarge? Ungen er jo norsk, to norske foreldre (begge født i Norge) og jeg ser virkelig ikke hvorfor ungen skulle få noe annet enn et norsk navn da. Med mindre barnefar vil slenge på et mellomnavn fra sitt afrikanske opphav kanskje? Jeg har et par kusiner som er adopterte og derfor SER utenlandske ut, men de er helnorske og har norske navn, både for- og etternavn. Ingen synes det er noe rart, de er jo norske! Endret 12. mai 2021 av Million 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #13 Del Skrevet 12. mai 2021 Det er vel ikke så veldig uvanlig, det? Det finnes en god del mennesker med utenlandsk utseende og norsk navn Anonymkode: 3351e...e4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #14 Del Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tenker motsatt av deg jeg, det blir enklere for barnet ditt med et helnorsk navn, da stusser ikke folk på hudfargen og automatisk går ut fra at h*n er "utenlansk", "innvandrer" "hvor er du egentlig fra?". Da er det ganske åpenbart at h*n har én forelder med annen etnisk bakgrunn, og den forelderen kan være adoptert for alt andre vet. Ikke noe å spørre om. Astrid og Håkon er norske, Leon og Cloé kan være hva som helst og folk vil spørre. Anonymkode: 3ebd0...a06 Dette var et veldig godt poeng. At det kanskje til og med blir enklere for barnet. Jeg ønsker ikke at barnet skal få så mange spørsmål om hvor det er fra, fordi det høres slitsomt ut. Takk for svar! ☺️ nå ble vi mer positivr til norsk navn - TS Anonymkode: af74b...769 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicathv Skrevet 12. mai 2021 #15 Del Skrevet 12. mai 2021 Ser ikke noe problem med å gi en norsk unge et norskt navn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskopi Skrevet 12. mai 2021 #16 Del Skrevet 12. mai 2021 Det er virkelig uproblematisk! Lykke til med navnevalget! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kågebruker Skrevet 12. mai 2021 #17 Del Skrevet 12. mai 2021 Ikke lag et problem ut av noe som er uproblematisk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #18 Del Skrevet 12. mai 2021 Enig i at det kan være lettere med et norsk navn. Iallfall ingen ulempe. Selv om det blir mer og mer vanlig med navn fra andre land på norske barn også. Hurra for mangfold, i alle varianter. Mørkhudede kan fint hete Gunvor og lyshudede kan fint hete Jaqueline. Anonymkode: a6c39...e2a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #19 Del Skrevet 12. mai 2021 Er da helt normalt? Selv er jeg halvt utenlandsk og heter Siri. Jobbet i barnehage å de fleste utenlandske barn som er brune hadde norske navn Anonymkode: ff24f...c1b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #20 Del Skrevet 12. mai 2021 Merkelig hva folk kan få seg til å problematisere 🤔 Jeg kjenner Frode, Runa, André mfl og har aldri tenkt tanken på at det skulle være noe som helst «problem». Jeg hadde nok smilt litt om en annengenerasjons muslimsk innvandrer, praktiserende muslim og som kanskje i tillegg fylte mange av de typiske stereotypiene (kebabnorsk, bekledning osv) het Oddvar eller Geir liksom, men hadde jo syntes det også var helt greit. Anonymkode: 85e0c...f5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå