Gå til innhold

Venninne ble irritert pga navnet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Anonymus Notarius skrev (4 timer siden):

Hvorfor i alle dager skulle hun gjort det? Man eier ikke et navn selv om man har brukt det på barnet sitt, og man har da overhodet ingen rett til å bestemme hva andre folk kan kalle ungene sine!

Venninna til TS får bare være sur, hun eier ikke navnet.

Takk, er det jeg også mener.

Anonymkode: 3c1f0...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er litt delt her kjenner jeg. Hvis navnet er et vanlig norsk navn hadde jeg ikke tenkt mer på det enn at det er hyggelig at andre også liker navnet vi valgte. Iallefall hvis barna ikke er i samme alder.

Men så har vi en datter med et veldig sjelden navn, og hadde min venninne brukt dette navnet hadde jeg nok ikke helt klart å glede meg over det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (19 timer siden):

Hvorfor i alle dager skulle hun gjort det? Man eier ikke et navn selv om man har brukt det på barnet sitt, og man har da overhodet ingen rett til å bestemme hva andre folk kan kalle ungene sine!

Venninna til TS får bare være sur, hun eier ikke navnet.

Det er ingen lov mot det, men du er enig i at det synes å være lite sosialt akseptert og dermed potensielt problematisk for sosiale relasjoner som f.eks. vennskap? Når det er slik, mener jeg det vitner om lavere grad av sosial intelligens å ikke en gang snakke om det på forhånd.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullstendig lovlig, men det vitner også om lav sosial intelligens å ikke engang fortelle at man vurderer det på forhånd. Jeg får en sånn asosial-kverulant-følelse av de som insisterer på at "INGEN EIER ET NAVN", for de har jo rett. Men ikke alt som er lovlig, er nødvendigvis det rette å gjøre. Det er ikke ulovlig å kalle alle du møter på gata for idiot heller, men særlig klokt er det ikke. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det et helt vanlig, dagligdags navn er det bare koselig. Unike navn derimot, bør man få ha sånn noenlunde i fred med mindre begge har gode grunner/ved en overjordisk usannsynlig tilfeldighet kommet på navnet helt av seg selv. 
Forskjell på

Å, gutten deres skal hete Halvor? Vi har slitt med å finne navn, så jeg tenker vi bare tar det samme som deg. Det er jo ikke sånn at man eier et navn, akkurat. 😜

og

Halvor er navnet til min kjære bestefar, jeg har så gode minner fra da jeg besøkte ham på hytta og fisket torsk, så jeg ønsker å hedre ham ved å oppkalle vår gutt etter ham. Blir litt gøy det, to lekekamerater med samme navn. 

Anonymkode: d06c2...498

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde blitt veldig irritert på det. Det er vel ikke så rart? Det er et drøss av navn der ute. 

Anonymkode: 008cf...7a2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg hadde blitt veldig irritert på det. Det er vel ikke så rart? Det er et drøss av navn der ute. 

Anonymkode: 008cf...7a2

Hvorfor?
Jeg skjønner ikke problemet, er det ikke bare koselig? Ei venninne av mamma kalte datteren sin det samme som meg, jeg husket at da jeg vokste opp at jeg syntes det var SÅ koselig at det var noen med det samme navnet som meg, og at jeg tenkte at hun var oppkalt etter meg. Navnet mitt var veldig gammeldags på 90-tallet, men nå er det mer vanlig, så da likte jeg så godt å møte andre med samme navn :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nei, man «eier» ikke navn, men herlighet så irriterende det er når man er ute og leker og roper på barnet sitt og lekekameraten snur seg fordi h*n heter det samme. Da må man jo begynne å rope etternavnet i tillegg eller noe 🙄

Og vi valgte også et lite brukt navn, nettopp for å unngå dette. 

Anonymkode: da59d...9ee

Men hvor reelt er dette problemet egentlig? De fleste unger hører godt om det er mamma/pappa eller noen andre som roper på de og at andre unger snur seg når jeg roper på datteren min har jeg opplevd selv når de heter noe helt annet også. Kan ikke tenke meg at dette er noe folk faktisk synes er problematisk i hverdagen. 

Før var det mye vanligere å hete det samme fordi det i hovedsak var færre navn i bruk, og oppkalling var veldig populært. Ikke uvanlig at 2-4 barn i samme klasse hadde samme fornavn. Nå har det kommet flere internasjonale og nye navn inn i bildet samtidig som en del eldre navn er i bruk, altså er det langt mindre sjanse for å ende opp i den situasjonen selv om man skulle velge det mest populære navnet. 

Mitt eget navn (Anna) lå på navnetoppen for 100 år siden, og da het 10% av alle jenter født samme år det samme. I 2020 var Nora (inkl. ulike skrivemåter) mest populært, men utgjorde  kun 1,5 prosent av alle jenter født det året, det vil si at det på en gjennomsnittsskole (220 elever) kun vil være 1-2 jenter som heter Nora fordelt på alle trinn og kun dersom navnet Nora holder seg like populært over flere år. 

Konklusjonen er derfor at det ikke er vits i å prøve å unngå "vanlige" navn, fordi variasjonen er så ekstremt stor uansett. Det er flaks eller uflaks som avgjør om man møter på noen som heter det samme. Noen navn kan være sjeldne på landsbasis, men mer populære lokalt eller omvendt. Bedre å velge navn man liker og synes er fine uavhengig av om de er populære eller ei. 

Anonymkode: 2b602...975

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
Hru skrev (12 timer siden):

Det er ingen lov mot det, men du er enig i at det synes å være lite sosialt akseptert og dermed potensielt problematisk for sosiale relasjoner som f.eks. vennskap? Når det er slik, mener jeg det vitner om lavere grad av sosial intelligens å ikke en gang snakke om det på forhånd.

Lite sosialt akseptert er det nok blant enkelte, jfr. svara i tråden her. Problematisk for vennskapet at ungene heter det samme klarer jeg ikke helt å se. Folk som blir så snurte for sånt, fremstår som veldig dramatiske, synes jeg. Hva om venninna hadde tenkt i mange år at dette skulle hun kalle sitt fremtidige barn?

Ungene mine har sjeldne navn, jeg hadde bare syntes det var koselig dersom en av mine venner hadde kalt sitt barn det samme som en av mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er uendelige med navn å velge mellom. Det ene er finere enn det andre. Og så klarer du å ende på samme navnet som venninnen din hadde valgt? For det første er det ufattelig upraktisk hvis du har tenkt å omgås denne venninnen. For det andre er det patetisk ettersom du alltid kan velge et annet og bedre navn. For det tredje er det pinlig for deg, som du allerede har merket til. Helt utrolig at du ikke forutså dette på forhånd. Du får stryk for kreativitet. Og jeg ville nok ha tatt avstand til deg for å ikke vise mer hensyn og respekt mot meg. 

Ikke gjør ting vanskelig, gjør det enkelt. Velg noe annet enn de rundt deg. Så slipper man alt styret! 

Anonymkode: 7fa85...6e2

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt overrasket over svarene her, syntes det er litt sånn 'åh hvorfor har du kjøpt samme bukse som meg'

Ingen eier navn, dere som blir irriterte sier det selv og likevel blir dere irriterte. Det er ikke veldig logisk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle egentlig hatt et annet navn, men så fikk mammas venninne barn to mnd før jeg ble født, og den jenta fikk "mitt" navn. De valgte da navn på nytt, det blir for nærme at venninnas barn het det samme.

jeg har en tiåring, og så fikk en nær kollega en datter nå i april som fikk  navnet hennes. Han sa faktisk fra på forhånd at han likte det navnet så godt at han hadde foreslått det for sin samboer og de valgte det navnet. Det er et navn man tenker på som vanlig og typisk klassisk norsk, men når man slår det opp er det faktisk ganske få som heter det. Da er det hyggelig, og disse barna kommer jo aldri til å omgås. Men det var en hyggelig gest å si fra uansett 🙂

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg synes du/dere er skikkelig sær 😅 Folk er virkelig rare.

Anonymkode: d634c...117

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina

For en snål tråd - tror virkelig så mange at de har unike navn?

Altså, om navnet er identisk av type «Endris Elinio Samsaya Federicio» så ser jeg poenget. 

Men finnes navnet på topp 30 på navnelista skal det godt gjøres å ha det for seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fnuggolina skrev (1 minutt siden):

For en snål tråd - tror virkelig så mange at de har unike navn?

Altså, om navnet er identisk av type «Endris Elinio Samsaya Federicio» så ser jeg poenget. 

Men finnes navnet på topp 30 på navnelista skal det godt gjøres å ha det for seg selv. 

Forskjell på at unger får samme navn av andre, og få samme navn av nære venner. Handler mer om å ha respekt for hverandre og snakke sammen enn å ha det for seg selv/kopiere nære venners idéer. 

Hadde hun snakket med venninnen sin først er jeg sikker på at utfallet hadde blitt ett helt annet enn det som er nå. 

Anonymkode: 5db06...441

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg kalte ikke opp katten min etter venninnen min sin katt en gang, selv om jeg likte det navnet så godt 😅😂 Det er kanskje litt ekstremt i den andre enden av skalaen, men men..

Anonymkode: 5ab61...cb6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forskjell på at unger får samme navn av andre, og få samme navn av nære venner. Handler mer om å ha respekt for hverandre og snakke sammen enn å ha det for seg selv/kopiere nære venners idéer. 

Hadde hun snakket med venninnen sin først er jeg sikker på at utfallet hadde blitt ett helt annet enn det som er nå. 

Anonymkode: 5db06...441

Men nokså vanlige navn er jo ikke en selvstendig og unik ide.

Om jeg hadde tenkt på «Emilie» som navn til et barn og prøvde i 4 år uten hell hadde jeg ikke giddet endre det fordi venninna mi ble gravid på PP1. 

Begynner man derimot å kalle opp ALLE 5 barna etter klin like navn, kopiere kattenavnene, bestiller ferier på samme hotell på samme dato og bygger klin likt arkitekttegnet hus kan man begynne å lure. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spesielt å velge samme navn som venninnen din. Var det et navn du hadde tenkt på lenge, som du hadde bestemt deg for før hun fikk sitt? I så fall ville jeg sagt det med det samme du hørte hennes valg, sånn type "åå har dere valgt det, det er samme navn som jeg har tenkt å kalle mitt barn en vakker dag". Da hadde det kanskje gått an. Men om du bare plutselig likte navnet etter du hørte hun hadde valgt det så syns jeg det er litt frekt. Finnes da mange navn i verden.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...