Gå til innhold

Venninne ble irritert pga navnet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde faktisk helt oppriktig syntes det var koselig. Den ene datteren min har et navn som ikke er mye brukt, og det var ei venninne som fortalte at hun vurderte samme navn. Hennes jente ble født to år etter min, og de bor i en annen by. Jeg hadde kanskje stusset litt mer om det var ei som bodde i samme nabolag, eller fikk barn rett etter meg. Men nå tenkte jeg mest at det var koselig at hun syntes datterens navn var så fint. 

Jeg var forresten også litt redd for at samme venninne skulle bruke "vårt" guttenavn da de fikk en gutt og vi trodde vi ventet gutt (viste seg å være jente). De barna ble født med 6 mnd. mellomrom, og jeg visste at vi likte samme type navn. I så fall ville jeg syntes det ble rart/ubehagelig å bruke samme navn etter dem, og jeg ville tatt en prat med henne først. For min del handlet det mest om jeg var redd hun og mannen skulle reagere negativt, ikke at navnet eventuelt ble likt. 

Anonymkode: c6bac...730

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar. Det ser ut til å være delte meninger. Uansett innser jeg at kanskje burde tatt en samtale om det på forhånd, men gjort er gjort.

Anonymkode: 3c1f0...064

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Takk for alle svar. Det ser ut til å være delte meninger. Uansett innser jeg at kanskje burde tatt en samtale om det på forhånd, men gjort er gjort.

Ta praten nå. Si du er lei for at du ikke tok praten først og at du ikke forstod hvor mye det betydde for henne. 

Anonymkode: c0b90...14c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var gravid og vi fant ut at vi ventet en gutt, så sa vi til de som spurte at gutten skulle hete "Ola". Alle syntes det var koselig, et traust, vanlig navn, som også var oppkalling av nære slektninger. 

Men ei venninne ble sur. For hun og kjæresten skulle kalle gutten sin Ola. Det var DERES navn. Jeg prøvde å si at det var jo bare koselig at guttene våre ville hete det samme, og all den tid at hun og kjæresten hadde vært sammen i to uker(!), så var det nok noen år til hun ble gravid, så det var jo ikke sånn at Ola og Ola ville bli et tospann i oppveksten (noe som heller ikke hadde gjort meg noe). Men nei da, hun var skikkelig snurt. 

Spol noen år frem i tid og jeg har en Ola på 10 år, hun har en Ola på 5 år. Og de gangene de møtes er de storeOla og lilleOla, og det er jo bare koselig. Ola arver klær av Ola osv. 

Jeg skjønner ikke dette med navn. Gjør det noe at de heter det samme? Hadde vi kalt ungen vår Olaus Oliensus så hadde det jo vært rart om det var to i samme gjeng med det navnet, men det hadde jo bare blitt morsomt for ungene. 

Slike som eier et navn, og låser navnet for hele slekta og venner, det er nok de samme som svarte i bryllupstråden om to i samme vennegjeng som skulle gifte seg samme år.. 

Og en helt annen ting. Sånn strengt tatt. Hvor ofte er det at venners barn egentlig blir nære venner gjennom livet? Ofte omgås venners barn bare i selskap i barneårene og sjeldent senere. Det er altså noen settinger i 10 år man skal være sammen. I livets resterende 80 år har man trolig liten kontakt... 

Anonymkode: c6654...de9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke hvorfor dere reagerer på samme navn. Har 3 venninner som er gravide, og hvis noen av de velger samme navn som en av mine hadde jeg blitt kjempeglad. 

Anonymkode: dcb7d...c2b

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Det er mye som er lov som likevel ikke er uproblematisk. Det er lov å gå i dritten og hullete joggebukse til 17. mai frokosten man er invitert til, men det er ikke sikkert vertskapet synes det er uproblematisk. 

Jeg selv ville aldri brukt samme navnet som venninnen min hadde brukt, med mindre dette navnet var et navn jeg på forhånd hadde sett meg ut og da hadde jeg i det minste tatt en prat med venninnen: du jeg synes Per er et så utrolig fint navn at det har jeg lyst å kalle vår sønn også. Håper ikke du synes det blir rart. Barnets bestefar heter nemlig Per og vi har lyst å kalle han opp etter det.

Og hvis navnet faktisk er sjeldent så virker det bare teit at du har valgt det samme.

Så nei, man eier ikke et navn, men når noen reagerer bør det være et klart signal om at du oppfattes som utenfor folkeskikken. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Og en helt annen ting. Sånn strengt tatt. Hvor ofte er det at venners barn egentlig blir nære venner gjennom livet? Ofte omgås venners barn bare i selskap i barneårene og sjeldent senere. Det er altså noen settinger i 10 år man skal være sammen. I livets resterende 80 år har man trolig liten kontakt... 

Litt enig i denne... Syns det er annerledes om to søsken f.eks vil ha samme navn på sitt barn. Litt slitsomt for besteforeldrene og alle i familien forøvrig da.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2021 den 23.24):

Min datter har fått samme navn som hennes. Merket at hun ble litt sur da vi fortalte det. Hvorfor tar hun det ikke som et kompliment? Er det vanlig å bli irritert for sånt?

Hun har vel patent på navnet, da. 😭😭😭😭 Stakkers kvinne, her har hun gått og diktet opp et helt nytt og fresht navnet INGEN har hørt om før, og så kommer du og STJELER det fra henne? Som om hun er Tesla som sitter gjemt på et rom og du har tatt fra henne Den Store Oppdagelsen som hun brukte 234 timer på å skape. Eventuelt er hun bare en copycat selv. 

Anonymkode: 7d1c9...4bd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (4 minutter siden):

Det er mye som er lov som likevel ikke er uproblematisk. Det er lov å gå i dritten og hullete joggebukse til 17. mai frokosten man er invitert til, men det er ikke sikkert vertskapet synes det er uproblematisk. 

Jeg selv ville aldri brukt samme navnet som venninnen min hadde brukt, med mindre dette navnet var et navn jeg på forhånd hadde sett meg ut og da hadde jeg i det minste tatt en prat med venninnen: du jeg synes Per er et så utrolig fint navn at det har jeg lyst å kalle vår sønn også. Håper ikke du synes det blir rart. Barnets bestefar heter nemlig Per og vi har lyst å kalle han opp etter det.

Og hvis navnet faktisk er sjeldent så virker det bare teit at du har valgt det samme.

Så nei, man eier ikke et navn, men når noen reagerer bør det være et klart signal om at du oppfattes som utenfor folkeskikken. 

Det er også utenfor folkeskikken når noen planlegger og er trygge på at de er bedre enn deg, og så bruker du minimalt med energi på å være bedre enn dem. 🙈 

Æsj, planen min gikk i vasken, nå må jeg bli sint og opponere, siden jeg tross alt har bidratt massivt til denne verdenen. Først og fremst evnen min til å være ordinær, den er gull verdt. 

AnonymBruker
Skrevet

Og de gangene de møtes er de storeOla og lilleOla, og det er jo bare koselig.

Er i samme situasjon med like navn på nære venner. For å unngå at den yngste kan bli mobbet, så er det store Lars og Lars.
Unngå å la den yngste bli den lille, noe som kan virke negativt.
Alt dreier seg jo om å unngå at barn får negative vedheng, så "lille" kan bli det.

Anonymkode: 5d292...e13

AnonymBruker
Skrevet

Tja, det finnes jo ingen regel som tilsier at man ikke kan velge hvilket navn som helst..men så er det disse uskrevne reglene da. Jeg ville nok ikke ha gjort det, så lenge det er en venninne jeg omgås. 
Får flashback til da ene barnet vårt fikk navn..og noen mnd etterpå valgte en kvinne som var forelsket i mannen min i mange år (en stund før jeg traff han) nøyaktig samme navn på sitt barn..det var ikke et veldig vanlig navn heller :fnise: Jeg syns egentlig bare det var litt morsomt, det er jo ikke folk vi omgås. 

Anonymkode: 04ee9...3e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tja, det finnes jo ingen regel som tilsier at man ikke kan velge hvilket navn som helst..men så er det disse uskrevne reglene da. Jeg ville nok ikke ha gjort det, så lenge det er en venninne jeg omgås. 
Får flashback til da ene barnet vårt fikk navn..og noen mnd etterpå valgte en kvinne som var forelsket i mannen min i mange år (en stund før jeg traff han) nøyaktig samme navn på sitt barn..det var ikke et veldig vanlig navn heller :fnise: Jeg syns egentlig bare det var litt morsomt, det er jo ikke folk vi omgås. 

Det er ikke så rart, da. Det er en grunn til at mote eksisterer og at mange synes noe er fint på samme tidspunkt. Navn er også en del av den kollektive smaken. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er ikke så rart, da. Det er en grunn til at mote eksisterer og at mange synes noe er fint på samme tidspunkt. Navn er også en del av den kollektive smaken. 

Joda. Men dette navnet er ikke så vanlig (under 20 stk som heter det i Norge), og ikke sånn type Chrisander-Aleksander navn. Men et veldig gammelt stedsbundet navn. Vi la ut bilde av babyen som nyfødt (eneste gangen vi legger ut bilde på soMe), med sånn type «Hei, jeg heter .... og kom til verden bla bla» Noen mnd etterpå kom det samme opp på hennes vegg. Det ble bare litt komisk, og det trenger ikke å henge sammen i det hele tatt. Men hun var oppover ørene forelsket i ham i mange år. Litt suspekt bare 🤪

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Er i samme situasjon med like navn på nære venner. For å unngå at den yngste kan bli mobbet, så er det store Lars og Lars.
Unngå å la den yngste bli den lille, noe som kan virke negativt.
Alt dreier seg jo om å unngå at barn får negative vedheng, så "lille" kan bli det.

Anonymkode: 5d292...e13

Er vel ikke så veldig bra med "store" heller. Hva gjenstår? Lars 1 og Lars 2? Lars den første og Lars den andre? Lars A. (etternavn) og Laks K. (etternavn)?

...eller er det kanskje greiest å bare droppe hele problemstillingen?

AnonymBruker
Skrevet

Kusinen min valgte samme navn til sin sønn. Jeg ble litt paff der og da, men så begynte jeg å tenke litt. Vi bor i samme by, men det er ett år mellom barna, de kommer ikke til å gå i samme klasse og vi treffes ikke ofte i det daglige. Det blir et familienavn, og det et jo litt fint også? Jeg bryr meg ikke nå. 

Anonymkode: 43f3c...2d5

Gjest Blondie65
Skrevet
Hru skrev (13 timer siden):

Er vel ikke så veldig bra med "store" heller. Hva gjenstår? Lars 1 og Lars 2? Lars den første og Lars den andre? Lars A. (etternavn) og Laks K. (etternavn)?

...eller er det kanskje greiest å bare droppe hele problemstillingen?

Lars den yngre og Lars den eldre.

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Da jeg var gravid og vi fant ut at vi ventet en gutt, så sa vi til de som spurte at gutten skulle hete "Ola". Alle syntes det var koselig, et traust, vanlig navn, som også var oppkalling av nære slektninger. 

Men ei venninne ble sur. For hun og kjæresten skulle kalle gutten sin Ola. Det var DERES navn. Jeg prøvde å si at det var jo bare koselig at guttene våre ville hete det samme, og all den tid at hun og kjæresten hadde vært sammen i to uker(!), så var det nok noen år til hun ble gravid, så det var jo ikke sånn at Ola og Ola ville bli et tospann i oppveksten (noe som heller ikke hadde gjort meg noe). Men nei da, hun var skikkelig snurt. 

Anonymkode: c6654...de9

Ganske ofte, tror de fleste jeg kjenner har god kontakt med familie-venner. De fleste av venninnene mine har hatt slike venninnen som forlover.

Anonymkode: c99dd...a59

AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Ganske ofte, tror de fleste jeg kjenner har god kontakt med familie-venner. De fleste av venninnene mine har hatt slike venninnen som forlover.

Anonymkode: c99dd...a59

Spiller det egentlig så stor rolle om de har samme fornavn?

Anonymkode: 19c76...295

Skrevet

Jeg synes det bare er koselig om andre heter det samme som meg.🙂

AnonymBruker
Skrevet

"Ingen eier et navn"

Vel, det er ingen som eier mennesker heller. Men man ligger ikke med venners ekser, sjekker ikke opp kjæresten til venninna. Det er LOV, men man gjør det ikke.

Anonymkode: b3b6f...601

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...