AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #21 Del Skrevet 12. mai 2021 Om det var meg så hadde jeg først hørt med venninnen min om hva hun hadde følt rundt det. At barna våre skulle hete det samme. Det hadde kommet veldig bardus på om en nær venninne plutselig kalte sitt barn for det samme som mitt uten at jeg visste om det på forhånd. Nei, man eier ikke et navn, men det går jo an å fremvise en smule takt og tone mellom nære venner. Anonymkode: aacb7...186 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #22 Del Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om det var meg så hadde jeg først hørt med venninnen min om hva hun hadde følt rundt det. At barna våre skulle hete det samme. Det hadde kommet veldig bardus på om en nær venninne plutselig kalte sitt barn for det samme som mitt uten at jeg visste om det på forhånd. Nei, man eier ikke et navn, men det går jo an å fremvise en smule takt og tone mellom nære venner. Anonymkode: aacb7...186 ... Men om dette bare var en venninne man snakket med en sjelden gang, f eks pga barn i samme klasse, så hadde jeg ikke tenkt noe over det. Med mindre det er et sjeldent navn, da er det jo litt mer spesielt. For da er det jo åpenbart hvor man har hentet inspirasjonen sin fra. Anonymkode: aacb7...186 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #23 Del Skrevet 12. mai 2021 Nei, det er et kompliment, jeg er enig med deg. Hvis de skulle bli kusiner hadde jeg kanskje tenkt det ble litt forvirrende, men barnet til ei venninne? Ingen eier et navn. Barnet kommer til å møte flere som heter det samme, og de er ikke like gamle engang. Anonymkode: 4a672...ffe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #24 Del Skrevet 12. mai 2021 Takk for svar, godt å høre at ikke alle syns det er frekt eller hva det nå er. Angrer litt da, hun blir muggen når jeg bruker navnet og tørr nesten ikke omtale barnet mitt rundt henne. Er kanskje dum, men ante ikke at det var noe noen ville reagere på. Anonymkode: 3c1f0...064 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #25 Del Skrevet 12. mai 2021 Sært Anonymkode: fdf6d...a69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #26 Del Skrevet 12. mai 2021 Av så mange navn å velge i, var det kun der navnet dere kom over? Jeg hadde seriøst kuttet deg ut som min venninne. Lavmål. Anonymkode: 8e103...512 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lama_Drama Skrevet 12. mai 2021 #27 Del Skrevet 12. mai 2021 Passe snålt, men jeg hadde bare ledd av deg bak ryggen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CorvusCorax Skrevet 12. mai 2021 #28 Del Skrevet 12. mai 2021 Spør henne hvorfor? Folk er forskjellig. Jeg hadde bare syntes det var søtt/morsomt. Men det er meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sessan_ Skrevet 12. mai 2021 #29 Del Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Takk for svar, godt å høre at ikke alle syns det er frekt eller hva det nå er. Angrer litt da, hun blir muggen når jeg bruker navnet og tørr nesten ikke omtale barnet mitt rundt henne. Er kanskje dum, men ante ikke at det var noe noen ville reagere på. Anonymkode: 3c1f0...064 At du ikke «ante at det var noe noen ville reagere på» sier mer om dine sosiale ferdigheter enn om din venninnes reaksjon... 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #30 Del Skrevet 12. mai 2021 Selvfølgelig er det ingen lov mot å ha samme navn som ei venninne. Jeg har en bekjent som synes sånt er fullstendig opp til henne selv, og "fritt land" osv. Og det må hun få lov til å mene, akkurat som de som eventuelt blir i stuss over at hun velger akkurat samme navn på sine barn som deres, også må lov til å være i stuss over. Personlig er det for meg uaktuelt å velge samme navn som venner eller nære slektninger har på barna sine. Poenget med navn er jo også at man skal kunne skille folk fra hverandre. Av samme grunn unngår jeg topp ti-lista over de mest populære. Hvis ikke kunne vi jo bare kalt alle sammen BARN. Anonymkode: 835fe...adf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #31 Del Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Takk for svar, godt å høre at ikke alle syns det er frekt eller hva det nå er. Angrer litt da, hun blir muggen når jeg bruker navnet og tørr nesten ikke omtale barnet mitt rundt henne. Er kanskje dum, men ante ikke at det var noe noen ville reagere på. Anonymkode: 3c1f0...064 De fleste synes det er sært, frekt, og merkelig. Bare å lese denne tråden. Da forstår du hva venninna de føler. Anonymkode: 2988f...e0d 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #32 Del Skrevet 12. mai 2021 Hadde tenkt at hvis hun murrer over dette etter at det største "sjokket " har gitt seg, og hun tar det opp igjen flere ganger enn akkurat nå, hadde jeg ikke giddet å være med henne. Kleint for henne ja, men det er virkelig ikke noe big deal. Det er kjipt å bruke 10.000 kr på spesialkjole kjøpt i Paris og så møter du en annen med samme kjole, men hvis du lar det ødelegge dagen din, er det du som ender opp med å ødelegge dagen din Anonymkode: a04e1...71e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #33 Del Skrevet 12. mai 2021 Når dere er venninner og velger samme navn på barna syns jeg er uskreven regel at det er ikke greit. Men på en annen side så må dem ta der som ett kompliment. En kamerat av mannen min som vi ikke har så mye kontakt med valgte også det samme navnet på si datter som vi har. Det er en stor alder forskjell mellom dem, og ikke omgås vi noe særlig, men jeg tok det som et kjempe kompliment☺️ Ei venninne av har også valgt et navn på sin sønn som kan minne litt om vårt navn på vår sønn. Men vi omgås ikke så mye sammen med barna, så igjen så tar det som ett kjempe kompliment ☺️ Anonymkode: 17cbd...818 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #34 Del Skrevet 12. mai 2021 2 hours ago, Laraa said: Jeg går litt mot strømmen og har aldri forstått greia med å "eie" et navn. Jeg synes det er merkelig. Da søsteren min skulle få første barn, kom søskenbarnet vårt henne i forveien med et par uker og valgte å gi navnet min søster hadde sett seg ut, så da ble det ikke det navnet hun hadde tenkt. En annen kusinen sa: nå er navnet **** opptatt, til resten av familien. Hva er problemet med at tremenninger og barn av venniner heter det samme? Det var mye vanligere før i tiden, så det må være ei ny greie at det er frekt Barnet mitt har en tremenning som heter det samme som seg, bare at de skriver navnet på ulike måter. Det finnes dessuten heller ingen kontakt mellom min bedre halvdel og denne personen sine foreldre, så det har i virkeligheten ingenting å si. Vennskap mellom voksne vannes også ofte ut etter hvert som man får familie. Jeg tipper at ts kommer til å miste denne venninna. Det er helt lov å bruke navn som andre man kjenner har brukt i sin familie, men litt mangel på folkeskikk/antenner egentlig å bruke det uten å spørre hva vedkommende forelder tenker om det først. Anonymkode: 89f85...b48 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #35 Del Skrevet 12. mai 2021 Dersom dere er nære venninner som omgås, er det litt unødvendig ja. Da burde du i det minste sagt i fra først og forklart at dette er det eneste navnet dere begge liker osv. Jeg skal kalle mitt barn det samme som ei venninne, men hennes barn er to år eldre og bor 2 timer unna. Barna vil med andre ord omgås meget sjelden og vil ikke gå på samme skole osv. Anonymkode: 0a748...a6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #36 Del Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Barnet mitt har en tremenning som heter det samme som seg, bare at de skriver navnet på ulike måter. Det finnes dessuten heller ingen kontakt mellom min bedre halvdel og denne personen sine foreldre, så det har i virkeligheten ingenting å si. Vennskap mellom voksne vannes også ofte ut etter hvert som man får familie. Jeg tipper at ts kommer til å miste denne venninna. Det er helt lov å bruke navn som andre man kjenner har brukt i sin familie, men litt mangel på folkeskikk/antenner egentlig å bruke det uten å spørre hva vedkommende forelder tenker om det først. Anonymkode: 89f85...b48 Nettopp. Det er det å plutselig "kuppe" i en nær relasjon, uten å kommunisere hvorfor, som er ufint. Det er flere tremenninger i min familie som har samme navn. Ett tilfelle av at de fikk barn med kort tids mellomrom, og hadde bestemt seg for samme navn. Da ringte hun som ble mor sist sin kusine, og forklarte, og det har aldri vært en sak. Flere tilfeller av oppkalling etter oldeforeldre. Da er det gjort uten avklaring, for det er naturlig at flere ønsker å bruke familienavn. Anonymkode: 2988f...e0d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #37 Del Skrevet 12. mai 2021 Synes det var litt spesielt. Hadde ikke gjort det selv... Anonymkode: 3660c...47d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 12. mai 2021 #38 Del Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Merkelig at du ikke spørte venninna di først........ Anonymkode: e1a0e...245 Hvorfor i alle dager skulle hun gjort det? Man eier ikke et navn selv om man har brukt det på barnet sitt, og man har da overhodet ingen rett til å bestemme hva andre folk kan kalle ungene sine! Venninna til TS får bare være sur, hun eier ikke navnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #39 Del Skrevet 12. mai 2021 Anonymus Notarius skrev (3 minutter siden): Hvorfor i alle dager skulle hun gjort det? Man eier ikke et navn selv om man har brukt det på barnet sitt, og man har da overhodet ingen rett til å bestemme hva andre folk kan kalle ungene sine! Venninna til TS får bare være sur, hun eier ikke navnet. Nei, man «eier» ikke navn, men herlighet så irriterende det er når man er ute og leker og roper på barnet sitt og lekekameraten snur seg fordi h*n heter det samme. Da må man jo begynne å rope etternavnet i tillegg eller noe 🙄 Og vi valgte også et lite brukt navn, nettopp for å unngå dette. Anonymkode: da59d...9ee 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 12. mai 2021 #40 Del Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, man «eier» ikke navn, men herlighet så irriterende det er når man er ute og leker og roper på barnet sitt og lekekameraten snur seg fordi h*n heter det samme. Da må man jo begynne å rope etternavnet i tillegg eller noe 🙄 Og vi valgte også et lite brukt navn, nettopp for å unngå dette. Anonymkode: da59d...9ee Sånn er livet Er man redd for at noen skal "stjele" navnet til barnet sitt, får man kalle det noe skikkelig stygt, da. Evt. holde det hemmelig hva ungen heter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå