Gå til innhold

Venninne ble irritert pga navnet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min datter har fått samme navn som hennes. Merket at hun ble litt sur da vi fortalte det. Hvorfor tar hun det ikke som et kompliment? Er det vanlig å bli irritert for sånt?

Anonymkode: 3c1f0...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ingen eier et navn, men likevel er det ikke rart hun ble litt snurt egentlig. Man vil jo helst at barnet skal ha navnet sitt litt for seg selv. 

Anonymkode: d8ff5...ece

• Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min datter har fått samme navn som hennes. Merket at hun ble litt sur da vi fortalte det. Hvorfor tar hun det ikke som et kompliment? Er det vanlig å bli irritert for sånt?

Merkelig at du ikke spørte venninna di først........

Anonymkode: e1a0e...245

• Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig spesielt å velge samme navn som din venninne, så jeg forstår henne.

Anonymkode: fa113...5b3

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mindre det er et familienavn med tradisjon for oppkalling er det der veldig merkelig. Hvorfor valgte dere det samme navnet?

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var det eneste navnet vi begge likte og kunne bli enige om. Det er også noen i slekta som heter det, så det kunne like gjerne vært oppkalling. Skjønner at man ikke velger det samme i samme årskull, men det er et par års forskjell. Skjønner virkelig ikke hvorfor det er så big deal😔

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var det eneste navnet vi begge likte og kunne bli enige om. Det er også noen i slekta som heter det, så det kunne like gjerne vært oppkalling. Skjønner at man ikke velger det samme i samme årskull, men det er et par års forskjell. Skjønner virkelig ikke hvorfor det er så big deal😔

Det er rimelig spesielt syns jeg. Jeg hadde følt det som merkelig å ta navnet til min venninnes barn. 

Anonymkode: 5a737...22c

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres så rart ut når slike saker kommer opp. Ingen eier navn og man KAN naturligvis gjøre som man vil, men jeg ser på folk som gjør sånt (særlig uten å ha avklart det på forhånd - surprise surprise, det ble tilfeldigvis helt samme navn tihi liksom) som pittelitt sosialt tilbakestående.

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det der er sært og jeg hadde også blitt irritert. 

Anonymkode: da59d...9ee

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere har ikke gjort noe galt, men rart er det.

Anonymkode: ced46...313

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde blitt irritert om noen av mine nære venninner hadde «tatt» et av navnene til barna 🤓 Selv de random kaffevenninnene hadde jeg blitt irritert på 😅

Anonymkode: ca194...e97

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rart å ikke avklare det med venninnen på forhånd. Syns også det har noe å si om det er et vanlig navn eller ett veldig uvanlig navn. 

Anonymkode: 90846...39d

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker at navn er noe man forbinder med identitet. Om venninnen din si datter heter Stina så tenker hun sikkert at du burde forbinde Stina med hennes datter. Og når du kaller din datter for det samme så blir det kanskje litt som om datteren hennes ikke er så viktig for deg på en måte at det navnet er sterkt forbundet med denne lille personen som du burde kjenne.

Anonymkode: 864a6...4d8

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde blitt irritert om noen av mine nære venninner hadde «tatt» et av navnene til barna 🤓 Selv de random kaffevenninnene hadde jeg blitt irritert på 😅

Anonymkode: ca194...e97

Random kaffevenninner vet kanskje ikke hva barna dine heter, så de er det i alle fall ikke vits i å bli irritert på.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går litt mot strømmen og har aldri forstått greia med å "eie" et navn. Jeg synes det er merkelig. Da søsteren min skulle få første barn, kom søskenbarnet vårt henne i forveien med et par uker og valgte å  gi navnet  min søster  hadde sett seg ut, så da ble det ikke det navnet hun hadde tenkt. En annen kusinen sa: nå er navnet **** opptatt, til resten av familien. Hva er problemet med at tremenninger og barn av venniner heter det samme? Det var mye vanligere før i tiden, så det må være ei ny greie at det er frekt 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

det spørs litt.

Jeg hadde blitt veldig paff og irritert om jeg var venninna di. Mine barn har veldig sjeldne navn(godt under 20 med navnene), så om du hadde herma etter meg kunne jeg funnet på å dumpe deg. Vet at man ikke kan eie navn, men kopieringsvenninner uten egne tanker trenger jeg ikke. 
Samtidig, heter ditt og venninnen din sitt barn f.eks «Emma» hadde jo ikke det vært spesielt ille. Det navnet får jo «alle» jenter uansett. Hun valgte det neppe for å være original og det burde ikke komme som et sjokk at det kom flere Emmaer i samme gjeng. 

Anonymkode: 7f68b...101

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (2 minutter siden):

Jeg går litt mot strømmen og har aldri forstått greia med å "eie" et navn. Jeg synes det er merkelig. Da søsteren min skulle få første barn, kom søskenbarnet vårt henne i forveien med et par uker og valgte å  gi navnet  min søster  hadde sett seg ut, så da ble det ikke det navnet hun hadde tenkt. En annen kusinen sa: nå er navnet **** opptatt, til resten av familien. Hva er problemet med at tremenninger og barn av venniner heter det samme? Det var mye vanligere før i tiden, så det må være ei ny greie at det er frekt 

Veldig enig med deg! 

Mange forbinder jo navn med noen og velger bort navn de har dårlige assosiasjoner med. At de da ville valgt et av mine barns navn ville jeg ansett som positivt da jeg ville tenkt at de har gode assosiasjoner til meg og mine. Jeg hadde absolutt ikke reagert om min venninne gav hennes kommende barn samme navn som et av mine har. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...