Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Imariuz skrev (2 minutter siden):

Sikkert ikke om man er arbeidssky og ikke vil bidra, men for det store flertallet er USA f.eks. et godt land å bo i selv om man er blant de relativt fattige der. For selv dem har en god levestandard mot de fleste i verden. Staten sørger for et begrenset sosialt sikkerhetsnett for dem som virkelig trenger det, resten må jobbe.

USA er jo et land hvor mange går konkurs grunnet helseutgifter, uvanlig i rike land. De har også ti ganger så stor andel av sin befolkning i fengsel om de nordiske landene. Noe som tydelig peker på at det er et brutalt samfunn. Det er ikke bare folk som ikke jobber som påvirkes negativt av et fritt marked. Det er også mange som er i jobb som har elendige lønninger, dårlige arbeidsforhold og generelt sett veldig usikre forhold i et land som USA. 

Slik jeg ser det, når du trekker inn "resten av verden" i et innlegg om et rikt land som sammenligningsgrunnlag, så har du i utgangspunktet tapt. Det er slående hvordan venstreorienterte sammenligner med andre vestlige land, mens høyreorienterte sammenligner med Nigeria, El Salvador og Bangladesh. 

Forøvrig, ifølge den menneskelige naturen er det hva du har i forhold til de rundt deg og ikke hva du har i forhold til de fattige i den fattige verden som teller. Sosial status er et biologisk behov, det å ha masse materielle goder seg selv er ikke det. Dette er jo ikke bare engang snakk om sosial status alene. Et samfunn og sosiale relasjoner er jo stort sett lagt opp etter hva som er vanlig å ha av sosiale goder i det landet. En person i et rikt land som ikke har tilgang til datamaskin, internett og på mange steder bil, har ikke de samme mulightene som flertallet. 

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
PeeWee skrev (6 minutter siden):

USA er jo et land hvor mange går konkurs grunnet helseutgifter, uvanlig i rike land. De har også ti ganger så stor andel av sin befolkning i fengsel om de nordiske landene. Noe som tydelig peker på at det er et brutalt samfunn. Det er ikke bare folk som ikke jobber som påvirkes negativt av et fritt marked. Det er også mange som er i jobb som har elendige lønninger, dårlige arbeidsforhold og generelt sett veldig usikre forhold i et land som USA. 

Offentlig byråkrati og regulering har gjort helsevesenet svært dyrt ja, så akkurat der er nok andre land bedre. Når det gjelder andelen i fengsel skyldes det three-strikes lovene, minimumsstraffen for en rekke lovbrudd man innførte på 80 og 90-tallet. Antallet har falt de siste årene.

Det er likevel bedre for dem og for samfunnet at de er i arbeid og kan jobbe seg opp fremfor å ha de gående på trygd som skattebetalerne må betale for. Man kan leve greit på minstelønnen, om det ikke er noe luksusliv, tar man en jobb som krever null utdanning eller tidligere kunnskap kan man jo ikke forvente noen høy lønn. Å betale mer enn arbeidet er verdt slik vi gjør i Norge fører bare til automatisering og tapte arbeidsplasser.

Gjest Lampe1
Skrevet
Alterego666 skrev (På 23.5.2021 den 10.15):

Alternativt kan du melde deg inn i det partiet du misliker minst og forbedre det partiet.

Folk som ikke stemmer mister min respekt, og jeg hører ikke på dem når de klager.

Den tilnærmingen har liten sjans for suksess.

Og uansett må jo det partiet pent finne sin plass sammen med andre partier, så endelig politikk blir jo en blanding av de fleste partiers bidrag.

Skrevet
Imariuz skrev (9 minutter siden):

Offentlig byråkrati og regulering har gjort helsevesenet svært dyrt ja, så akkurat der er nok andre land bedre.

Dette virker bare som Liberalistene propaganda. Du forsøker jo å fortelle med at det landet i den vestlige verden med mest fritt marked i helsevesenet er mer byråkratisk og regulert enn de mange landene inkludert Norge og Storbritannia hvor det offentlige stort sett finansierer og driver hele helsevesenet? Slik argumentasjon blir rett og slett bare for søkt. USA er det eneste landet i den rike verden uten "public option" og hvor forsikringsselskapene kan sette prisene stort sett selv. Ihvertfall før Obamacare, og da var helsevesenet fortsatt veldig dyrt. 

Imariuz skrev (11 minutter siden):

Når det gjelder andelen i fengsel skyldes det three-strikes lovene, minimumsstraffen for en rekke lovbrudd man innførte på 80 og 90-tallet. Antallet har falt de siste årene.

Andelen narkotikalovbrudd er omtrent det samme i USA og andre land, omtrent halvparten. Hvilke lovbrudd man uten videre "fant på" er det forøvrig du sikter til? Selv om antallet er lavere, så er det fortsatt milevis høyere enn andre land. 

Imariuz skrev (11 minutter siden):

Det er likevel bedre for dem og for samfunnet at de er i arbeid og kan jobbe seg opp fremfor å ha de gående på trygd som skattebetalerne må betale for.

Hvorfor er det egentlig det? De som er istand til å jobbe seg opp er nettopp de som får jobb i Norge slik det er idag. Hvis man i Norge ikke får jobb idag, så er det fordi man har klare ulempler på arbeidsmarkedet og da klarer man ikke å jobbe seg opp selv om man skulle bli presset inn i den type drittjobb som ikke eksisterer i Norge idag. De jobbene de da kunne ha fått er jo uansett så lite produktive at de bidrar minimalt til samfunnet uansett. Bidraget blir nok mindre enn det de som må ta de jobbene taper i livskvalitet. 

Imariuz skrev (13 minutter siden):

Man kan leve greit på minstelønnen, om det ikke er noe luksusliv, tar man en jobb som krever null utdanning eller tidligere kunnskap kan man jo ikke forvente noen høy lønn.

Her synes jeg du gjentar den vanlige Liberalistene propagandaen uten å faktisk svare på det jeg skrev. Faktum er at minstelønna i USA er langt mindre enn det de laveste betale får i mange andre land og særlig Norden. Og hva med arbeidsforhold? Hvorfor velger du helt å ignorere ting som arbeidsforhold og usikkerhet? Usikkerhet som at man f.eks. kan gå konkurs på grunn av utgifter om man skulle bli syk?

Imariuz skrev (15 minutter siden):

Å betale mer enn arbeidet er verdt slik vi gjør i Norge fører bare til automatisering og tapte arbeidsplasser.

Her er du bare irrasjonell arbeidsfetisjist. Det at man automatiserer bort arbeid som ingen strengt tatt har lyst til å utføre er jo et ubetinget gode for rasjonelle mennesker. Automatisering gjør de som har jobb med produktive slik at de kan tjene mer. Det at folk skal jobbe er ikke et mål i seg selv. Du har bare det som mål fordi du innerst inne ønsker flere fattige, bare at du tør ikke si det høyt.

• Liker 2
Gjest Lampe1
Skrevet
Outlander skrev (På 23.5.2021 den 12.05):

Da kan du ikke klage de neste 4 år da om NOEN ting. 

Jo, jeg kommer til å fortsette klagingen.

Gjest Lampe1
Skrevet
Frottis skrev (På 23.5.2021 den 9.52):

Da takker jeg for at jeg får bruke din stemme! (At du ikke stemmer betyr, noe forenklet, dobbelt støtte til det jeg stemmer på)

Jeg tviler på du vil gjøre noe klokere valg enn jeg ville gjort. Så resultatet blir negativt uansett.

Skrevet
PeeWee skrev (Akkurat nå):

Dette virker bare som Liberalistene propaganda. Du forsøker jo å fortelle med at det landet i den vestlige verden med mest fritt marked i helsevesenet er mer byråkratisk og regulert enn de mange landene inkludert Norge og Storbritannia hvor det offentlige stort sett finansierer og driver hele helsevesenet? Slik argumentasjon blir rett og slett bare for søkt. USA er det eneste landet i den rike verden uten "public option" og hvor forsikringsselskapene kan sette prisene stort sett selv. Ihvertfall før Obamacare, og da var helsevesenet fortsatt veldig dyrt. 

USA har ikke noe fritt marked innenfor helsevesenet, og det er nettopp dette som er problemet. Det amerikanske offentlige helsebyråkratiet er enormt, og det er naturligvis dyrt. Det har ikke blitt noe billigere med Obamacare, prisene har bare fortsatt å øke i takt med det voksende byråkratiet og offentlige reguleringer av helsevesenet.

PeeWee skrev (4 minutter siden):

Andelen narkotikalovbrudd er omtrent det samme i USA og andre land, omtrent halvparten. Hvilke lovbrudd man uten videre "fant på" er det forøvrig du sikter til? Selv om antallet er lavere, så er det fortsatt milevis høyere enn andre land. 

Man hevet straffen for en rekke lovbrudd slik som narkotikalovbrudd, vold, drap etc. Og en rekke delstater innførte three-strikes lov hvor om man blir tatt tre ganger for lovbrudd får man livstid. Det siste har nok vært mye av årsaken til veksten, for før dette lå USA omtrent på samme nivå som resten av den vestlige verden i andel i fengsel, selv om de hadde strengere straffer.

PeeWee skrev (6 minutter siden):

Hvorfor er det egentlig det? De som er istand til å jobbe seg opp er nettopp de som får jobb i Norge slik det er idag. Hvis man i Norge ikke får jobb idag, så er det fordi man har klare ulempler på arbeidsmarkedet og da klarer man ikke å jobbe seg opp selv om man skulle bli presset inn i den type drittjobb som ikke eksisterer i Norge idag. De jobbene de da kunne ha fått er jo uansett så lite produktive at de bidrar minimalt til samfunnet uansett. Bidraget blir nok mindre enn det de som må ta de jobbene taper i livskvalitet. 

Så lenge de betaler skatt og ikke går på trygd vil de bidra langt mer til samfunnet enn om de ligger hjemme på sofaen og slapper av hele dagen. 

PeeWee skrev (8 minutter siden):

Her synes jeg du gjentar den vanlige Liberalistene propagandaen uten å faktisk svare på det jeg skrev. Faktum er at minstelønna i USA er langt mindre enn det de laveste betale får i mange andre land og særlig Norden. Og hva med arbeidsforhold? Hvorfor velger du helt å ignorere ting som arbeidsforhold og usikkerhet? Usikkerhet som at man f.eks. kan gå konkurs på grunn av utgifter om man skulle bli syk?

Den er lavere fordi arbeidsplassene krever null utdanning eller erfaring og derfor er det de skaper av verdier også mindre. Å betale mer enn arbeidet er verdt gjør situasjonen verre for personer med begrenset tilknyttning til arbeidslivet som da må skape mer for å kunne være verdt å ansette, noe mange rett og slett ikke klarer.

PeeWee skrev (10 minutter siden):

Her er du bare irrasjonell arbeidsfetisjist. Det at man automatiserer bort arbeid som ingen strengt tatt har lyst til å utføre er jo et ubetinget gode for rasjonelle mennesker. Automatisering gjør de som har jobb med produktive slik at de kan tjene mer. Det at folk skal jobbe er ikke et mål i seg selv. Du har bare det som mål fordi du innerst inne ønsker flere fattige, bare at du tør ikke si det høyt.

At flere arbeider er et mål ja, det skaper et bedre samfunn for alle. Automatisering vil skje uansett, men det er ikke noe mål å fremprovosere det ved å betale kunstig høye lønninger til personer som bidrar lite i jobber uten krav om utdanning eller erfaring, slikt skaper flere fattige, noe dere sosialister ikke ser ut til å skjønne.

Skrevet (endret)

.

Endret av Ax2020
  • Liker 6
Skrevet
Ax2020 skrev (4 minutter siden):

Skal vedde på at hvis de blå-blå (Gud forby) karrer til seg en tredje periode med de tynneste marginene (akkurat som høsten 2017 - SVÆRT TYNN margin), så kommer de til å "slakte" det sosiale velferdsbudsjettet i løpet av 2023 og de kommer til å bruke Korona som "unnskyldning". "Nå har vi brukt så mye penger på Korona, så nå må vi stramme inn, bla bla bla og atter mer blah (mens de rike fortsetter å være enda rikere i 2022 / 2023 ++ også). 

Nå bruker de blåblå mer på sosiale goder og tjenester enn de gjorde i 2013 da de overtok, så de har da egentlig bare gjort som de rødgrønne gjorde tidligere, og omfordele litt på  statsbudsjettet uten å faktisk kutte. Dessverre, for de burde kuttet slik de gikk til valg på 2013 og kuttet i trygdene, offentlig sektor og byråkratiet slik Norge har blitt anbefalt at vi gjør for å møte den fremtidige økonomiske situasjonen. Dette er ikke noe de blåblå har diktet opp, dette er et godt kjent faktum at det vil bli flere eldre og at oljepengebruken må ned, noe vi ikke kan øke skattene for å hente inn.

• Liker 2
Skrevet
Imariuz skrev (6 minutter siden):

Dette er ikke noe de blåblå har diktet opp, dette er et godt kjent faktum at det vil bli flere eldre og at oljepengebruken må ned, noe vi ikke kan øke skattene for å hente inn.

Dette er fordi eliten i samarbeid med liberalistene har skapt et globalt "race to the bottom" hvor landene konkurrerer om hvem som slipper unna med å behandle vanlige folk og fattige dårligst mulig. 

• Liker 3
Skrevet
PeeWee skrev (5 minutter siden):

Dette er fordi eliten i samarbeid med liberalistene har skapt et globalt "race to the bottom" hvor landene konkurrerer om hvem som slipper unna med å behandle vanlige folk og fattige dårligst mulig. 

Norge er en del av verden og våre politikere har heldigvis forstått dette og gjennomført nødvendige reformer for å hindre at våre bedrifter får for dårlige konkurransevilkår uten at det har ført til noe kappløp mot bunnen.

Skrevet
Imariuz skrev (6 minutter siden):

Norge er en del av verden og våre politikere har heldigvis forstått dette og gjennomført nødvendige reformer for å hindre at våre bedrifter får for dårlige konkurransevilkår uten at det har ført til noe kappløp mot bunnen.

Skattekutt og kutt i velferden er jo endel av et race to the bottom. Problemet med skattekutt er jo at kutter man skatt for å bli mer konkurransedyktige, så vil andre land så kutte enda mer, og så må man kutte enda mer helt til alle land ender opp som sosialdarwinistparadiset ditt. 

• Liker 3
Skrevet

Blir verken Frp eller MGD

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, nedsettende innlegg, latterliggjøring, brudd på opphavsrett og brudd på retningslinjene på Aktuelle saker og politikk, og svar til dette. 

_popcorn_, mod

Skrevet
PeeWee skrev (På 24.5.2021 den 18.19):

Skattekutt og kutt i velferden er jo endel av et race to the bottom. Problemet med skattekutt er jo at kutter man skatt for å bli mer konkurransedyktige, så vil andre land så kutte enda mer, og så må man kutte enda mer helt til alle land ender opp som sosialdarwinistparadiset ditt. 

Ikke nødvendigvis, mange land har gjennomført skattereformer og kuttet satsene, men da lagt seg på omtrent samme nivå som sine naboland.

Skrevet

Utrolig vanskelig det i år. For første gang er jeg i tvil om hvilken blokk jeg vurderer å stemme på. Jeg anser også at det er svært liten sannsynlighet for borgerlig seier i utgangspunktet.

Norge har nok et behov for et skifte nå. Samtidig ser jeg med skrekk og gru på om MdG og/eller Rødt havner på vippen og får kjørt gjennom noe idiotisk symbolpolitikk.

Regjeringens dårlige koronahåndtering håper jeg også straffer seg. Selv om jeg er smertelig klar over at det neppe ville blitt håndtert bedre av venstresiden. Samtidig gjør det ingenting om Venstre faller under sperregrensa. Guri Melby som utdanningsminister blir forhåpentligvis er kortvarig affære.

Gi meg gjerne et parti som står for både restriktiv innvandring, et fornuftig skattenivå, prioriterer de unge foran eldre for å bøte på koronatiltak óg har en relativt oppegående leder som står for noe. Det partiet finnes ikke, selv om flere sannsynligvis vil hevde at det er dem.

• Liker 3
Gjest Lampe1
Skrevet
Example skrev (17 timer siden):

Utrolig vanskelig det i år. For første gang er jeg i tvil om hvilken blokk jeg vurderer å stemme på. Jeg anser også at det er svært liten sannsynlighet for borgerlig seier i utgangspunktet.

Norge har nok et behov for et skifte nå. Samtidig ser jeg med skrekk og gru på om MdG og/eller Rødt havner på vippen og får kjørt gjennom noe idiotisk symbolpolitikk.

Regjeringens dårlige koronahåndtering håper jeg også straffer seg. Selv om jeg er smertelig klar over at det neppe ville blitt håndtert bedre av venstresiden. Samtidig gjør det ingenting om Venstre faller under sperregrensa. Guri Melby som utdanningsminister blir forhåpentligvis er kortvarig affære.

Gi meg gjerne et parti som står for både restriktiv innvandring, et fornuftig skattenivå, prioriterer de unge foran eldre for å bøte på koronatiltak óg har en relativt oppegående leder som står for noe. Det partiet finnes ikke, selv om flere sannsynligvis vil hevde at det er dem.

Helt enig i alt du skriver.

Skrevet

SV. Perfekt blanding av kjærlighet og miljø/klima 💚❤️💚❤️  

Gjest Lampe1
Skrevet
Tovalova skrev (1 minutt siden):

SV. Perfekt blanding av kjærlighet og miljø/klima 💚❤️💚❤️  

Dessverre står de for en uansvarlig innvandrings- og kriminalpolitikk, som uvegerlig vil bevege Norge i retning av større sosiale problemer, ghettoer og kriminalitet. Jeg har ikke samvittighet til å stemme på dem.

Men deres miljøpolitikk er bra og seriøs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...