Gå til innhold

Hva i all verden skal man stemme på til høsten?


Stina234

Anbefalte innlegg

theTitanic skrev (5 timer siden):

De som vil ha amerikanske tilstander kunne jo flyttet dit. Siden de ikke gjør det, men bare sitter her å klager, så går jeg ut fra at de setter pris på sikkerhetsnettet vi har her tilfelle konkurs, sykdom, oppsigelser ++ likevel. Det er ikke mange som kan stole på at de alltid vil ha så de klarer seg uansett hva som skjer. Mange av historiene til uteliggere begynner med et helt vanlig liv. Det er ikke alle disse som " har seg selv å takke" for hvordan det gikk. Vet enkelte tror det, men det er feil. 

Den retorikken virker ikke på dem som ser opp til o store USA.  Bare se siste utspill om Eid/Himmelspretten til Frk. Listhaug og applausen hun fikk.  Skummelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

theTitanic skrev (8 minutter siden):

Om det er en så mye bedre modell, hvorfor er det da så mye fattigdom der? Hvorfor så mye kriminalitet og rus? Og uteliggere? Husvognparker?  Mer frihet gir det heller ikke da det er stadig flere i full jobb som er fattige, og uten mulighet til å betale helseforsikring og tannlegebehandling. 

Det er ganske komplekst for USA sin del ettersom de er et svært stort land med veldig store regionale forskjeller på det du nevner. Det interessant er at California har mer ledighet og flere hjemløse enn delstatene med lavere skatter og mindre offentlige sektorer mer begrenset sikkerhetsnett. Ikke har USA noe særlig mer kriminalitet samlet sett per capita enn Norge heller, etter mange års nedgang i kriminaliteten.

 

Flere sliter med å skaffe seg helseforsikring etter at det offentlige tok et større ansvar for sektoren, ironisk nok da de skulle forsøke å hjelpe dem som ikke hadde råd😆 Så her bør vi nok heller se til andre land som kombinerer et større personlig ansvar for egen helse, med et sikkerhetsnett for de svakeste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir Høyre som vanlig. vi må stimulere til vekst og skape nye arbeidsplasser med lave skatter,, sosialistene ønsker å straffe de rike og vellykkete, fordele fra de rikeste og gi til midre hardtarbeidende. formuende vil rømme landet hvis SV og Rødt får styre med AP.. Klare krav til uføre og folk utenfor arbeidslivet.. alle som evner å bidra litt må med i arbeidslivet.Støre har ikke noe plan, bare tåkeprat. :) Høyre er mest ansvarlige partiet vi har

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pleneier said:

Eneste saken som egentlig betyr noe, er å stoppe innvandringsgalskapen.

Men det er ingen partier som er tilstrekkelig handlekraftig i denne saken. Ikke engang FrP, de har nå lang fartstid i regjering, og det vil allikevel ingen ende ta, 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lampe1 skrev (På 20.5.2021 den 20.51):

Så dårlige som alternativene er, tror jeg at det er best å ikke stemme.

Da takker jeg for at jeg får bruke din stemme! (At du ikke stemmer betyr, noe forenklet, dobbelt støtte til det jeg stemmer på)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sankt-Vinger skrev (På 16.5.2021 den 23.04):

Det blir Høyre som vanlig. vi må stimulere til vekst og skape nye arbeidsplasser med lave skatter,, sosialistene ønsker å straffe de rike og vellykkete, fordele fra de rikeste og gi til midre hardtarbeidende. formuende vil rømme landet hvis SV og Rødt får styre med AP.. Klare krav til uføre og folk utenfor arbeidslivet.. alle som evner å bidra litt må med i arbeidslivet.Støre har ikke noe plan, bare tåkeprat. :) Høyre er mest ansvarlige partiet vi har

Jeg er ikke for å straffe de rike og vellykkede - jeg er jo en sånn selv. Men jeg ønsker ikke et samfunn med store, økte forskjeller. Og det har det en tendens til å bli når det legges bedre til rette for at de rike kan bli enda rikene. At endel faller helt utenfor er noe vi alle taper på - se feks på USA. Det er derfor jeg stemmer til venstre. Å si at vi vil «straffe de rike» er like tanketomt fjas som å kalle alle til venstre for «sosialister». 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
Lampe1 skrev (På 20.5.2021 den 20.51):

Så dårlige som alternativene er, tror jeg at det er best å ikke stemme.

Alternativt kan du melde deg inn i det partiet du misliker minst og forbedre det partiet.

Folk som ikke stemmer mister min respekt, og jeg hører ikke på dem når de klager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
Pleneier skrev (29 minutter siden):

Eneste saken som egentlig betyr noe, er å stoppe innvandringsgalskapen.

Da har jo siste året vært som en politisk drøm for deg. Mange av innvandrerne sliter med å komme til Norge, og verftsindustrien, byggebransjen og landbruket stopper opp. 

Likevel er det fremdeles de som vil stoppe innvandringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (5 minutter siden):

Da har jo siste året vært som en politisk drøm for deg. Mange av innvandrerne sliter med å komme til Norge, og verftsindustrien, byggebransjen og landbruket stopper opp. 

Likevel er det fremdeles de som vil stoppe innvandringen.

Du veit forskjell på arbeidsinnvandring og flyktninger....?? Ironisering på denne måten hjelper ikke saken akkurat.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, norske partier er umulige.

De som bryr seg om klimaet, driter i å holde innvandringen på et fornuftig nivå. Og de som bryr seg om innvandringsnivået, driter i klimaet. Vi er fucked uansett.

Og så kan det jo hende at smittevern og vaksinestrategi burde være tema i år. Og langsiktig beredskap, intensivkapasitet, forbredelse på verre mutasjoner og covid-sopper og matvarehandel og effektivt forsvar og jeg vet ikke hva. Men der ser de fleste partier ut til å være like mye på villspor. Virker som de alle har overdreven optimisme, om ikke jeg er overdrevent pessimist.

Endret av Charlie Amberson
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest byråkrati

Nei, jeg gidder nok ikke stemme i år heller. Jeg kommer til å leve i min boble til jeg dør og det var det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
heavyheart skrev (43 minutter siden):

Du veit forskjell på arbeidsinnvandring og flyktninger....?? Ironisering på denne måten hjelper ikke saken akkurat.

https://snl.no/ironi

Her har du definisjonen på ironi. 
Bare hyggelig å kunne hjelpe.

Ja, jeg vet at flyktninger og arbeidsinnvandrere er to underkategorier under innvandrere, som var det begrepet jeg kommenterte.

Takk for tilbudet, men jeg har kontroll på begrepene.

Alt godt til deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pleneier skrev (1 time siden):

Eneste saken som egentlig betyr noe, er å stoppe innvandringsgalskapen.

Det kommer svært få flytkninger til Norge.

Hva er det du flykter når det kommer 20 flykninger pr uke?

Flere av dem får ikke opphold i Norge, da vi har ett av verdens strengste regelverk for å få asyl.

I år 2020 fikk 51,44 % av alle asylsøkere innvilget asyl, det vil si 10 av 20 flykninger som kommer pr uke for asyl. I tillegg må du huske på at det er minst 4 år og søknadstid på minst 2 år å få familiegjennomforening. Det tar 6 år å få familien hit, noe som gjør Norge til svært lite attraktiv land for å søke asyl.

Fremdeles vil få folk ha strengere asyl politikk når det ikke kommer noen som helst til Norge. FRP vil ha flere faglærte ikke-vestlige innvandrere til Norge, da de har stemt for dette på Stortinget. Det er flyktninger de ikke vil ha, men de finnes lønnsomme flyktninger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kortiho
Madame Butterfly skrev (1 time siden):

Men det er ingen partier som er tilstrekkelig handlekraftig i denne saken. Ikke engang FrP, de har nå lang fartstid i regjering, og det vil allikevel ingen ende ta, 

Demokratene. De kan få forholdsvis høy oppslutning i år, da Frp ikke har noen troverdighet på innvandtingsfeltet, og har avslørt seg som liberalister. De kommer kanskje ikke over sperregrensen i år, men får de 2-3 % kan ikke media lenger fortie dem, og de kan vokse stort mot valget i 2025, når folk ser at Senterpartiet bøyer av for SV i stort og smått. 

Alle partier må starte et sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortiho skrev (1 minutt siden):

Demokratene. De kan få forholdsvis høy oppslutning i år, da Frp ikke har noen troverdighet på innvandtingsfeltet, og har avslørt seg som liberalister. De kommer kanskje ikke over sperregrensen i år, men får de 2-3 % kan ikke media lenger fortie dem, og de kan vokse stort mot valget i 2025, når folk ser at Senterpartiet bøyer av for SV i stort og smått. 

Alle partier må starte et sted. 

Demokratene er faktisk ett brunt parti. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kortiho
Visum skrev (1 minutt siden):

Demokratene er faktisk ett brunt parti. 

Hva med å komme med saklige argumenter, i stedet for å bare sette noen i bås. 

Om det er brunt å ville avvikle asylinstituttet, si nei til vindmøller, ønske Norge ut av EØS, ikke akseptere innskrenkninger i ytringsfriheten, men samtidig være for en raus velferdsstat, da er jeg vel brun, da. Jaja 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...