AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #21 Skrevet 11. mai 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: BLW handler om å la babyen utforske og styre selv - ikke SAMTYKKE som noen som tydeligvis ikke vet hva BLW er, har skrevet (herregud, snakker om ukunnskap). Alle barn må øve opp brekningsrefleksen sin, så det handler ikke om det heller. Det handler rett og slett om å la barn prøve og plukke selv. Og ikke sitte som en jævla tante Trude og si «en skje til for mamma nå!» fordi du på død og liv skal tømme middagsglasset fra coop mens ungen for lengst er blitt mett. Det handler om selvregulering og matglede. AB045 har fullstendig misforstått hele konseptet og godtroende og lettpåvirkelige TS går i fella. Anonymkode: f6979...c71 Nå er det du som snakker ned andre. Å la barna spise selv og styre for mye de vil ha er jo det som er vanlig og fornuftig. Det er da ingen her om trykker maten ned i ungene sine? Selvfølgelig skal barnet få spise selv, holde skjea selv, grise med May, plukke opp biter. Det er bare vanlig. Hvis du leser om hvordan gjøre BLW riktig så står det mye rart, så jeg skjønner at folk er skeptiske. Alt som får egne navn og blir en sånn fanatiske greie går ofte litt for langt. Det vanlige er å følge magefølelsen og la barnet utforske mat både i mos, grøt, pure, biter og oppskåret og grise og kose seg. Jeg har ikke vært borti noen jeg kjenner har praktisert BLW til punkt og prikke,men heller aldri vært bort i noen som moser babyglass i trynet på unger.... Anonymkode: 9b6f1...ca9 7
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #22 Skrevet 11. mai 2021 4 minutter siden, Albbas said: ... Det er fordi BLW faktisk ER ganske vanlig... med ved BLW mater man ikke babyen i det hele tatt, den styrer 100% selv. Barn er forskjellige, noen lar seg ikke mate. Vi kjørte en kombo, gikk helt fint det. Ja, at baby får spise og utforske selv er helt vanlig og naturlig og trenger ikke noe eget navn eller varemerke. Men om man søker opp BLW så finner man mange sære "oppskrifter" på hvordan dette skal gjøres og om man gjør feil har man liksom ødelagt alt. Det blir for strengt regime for de fleste. Å la barn utforske mat og spise selv er noe foreldre gjør helt automatisk uten å følge noen spesielle prinsipper eller oppskrifter. Anonymkode: 9b6f1...ca9 6
Gjest Albbas Skrevet 11. mai 2021 #23 Skrevet 11. mai 2021 Just now, AnonymBruker said: Ja, at baby får spise og utforske selv er helt vanlig og naturlig og trenger ikke noe eget navn eller varemerke. Men om man søker opp BLW så finner man mange sære "oppskrifter" på hvordan dette skal gjøres og om man gjør feil har man liksom ødelagt alt. Det blir for strengt regime for de fleste. Å la barn utforske mat og spise selv er noe foreldre gjør helt automatisk uten å følge noen spesielle prinsipper eller oppskrifter. Anonymkode: 9b6f1...ca9 Jeg er helt enig i at enkelte har snevret BLW veldig inn og satt noen unaturlige restriksjoner på det. Det er jo ingen som har definisjonsmakten på det. Derfor foretrekker jeg selv det norske begrepet barnestyrt mattilvenning, for det er jo det det handler om. At barnet styrer selv. Det innebærer at det selv fører maten til munnen, men det er heller ikke krise om foreldrene hjelper til så lenge barnet viser interesse for det. Det handler om å ikke være redd for å la barnet tygge mat med konsistens, og å være inneforstått med at babyer på 6 måneder og eldre ikke er avhengig av mos. Og ta hensyn til individuelle variasjoner. For vår del gjorde vi det ikke så vanskelig, vi ga av og til mos når maten egnet seg best til det, og av og til biter. Men å gjøre narr av konseptet og kalle den naturlige måten å spise på for en nymotens jippo er jo bare kunnskapsløs idioti. Det sentrale er uansett at man ikke skal mate babyen som bare skal sitte der og gape som en robot. Og jo, mange gjør det (men det blir mindre vanlig) , og vi har fått mye kritikk fra den eldre garde om at vi har latt barna grise med måten eller holde poteten sin selv. Svigermor var fullstendig sjokkert. 😂
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #24 Skrevet 11. mai 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Jenta mi blir 6 mnd i dag♥️ Men jeg er såååå forvirret over mat. Hun har hatt smaksprøver fra 4 mnd siden hun drikker mme, men ikke store greier. Hadde tenkt å begynne med blw men jeg har ombestemt meg da det meg og pappaen spiser blir vanskelig (jeg trodde baby fikk egen mat, men etter jeg leste at man skal spise sammen å modellere går det ikke). Så hva/hvor mye/ofte gir dere? 😳 Jeg har prøvd grøt 2 ganger og det får hun vondt i magen av.. Jeg er desperat etter hjelp her, føler meg lost. Anonymkode: 50f0e...779 Barnet må jo uansett lære seg å spise det dere spiser? Hva er det dere spiser som er vanskelig/skadelig for barnet? Anonymkode: 0350c...3a3 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #25 Skrevet 11. mai 2021 Albbas skrev (Akkurat nå): Jeg er helt enig i at enkelte har snevret BLW veldig inn og satt noen unaturlige restriksjoner på det. Det er jo ingen som har definisjonsmakten på det. Derfor foretrekker jeg selv det norske begrepet barnestyrt mattilvenning, for det er jo det det handler om. At barnet styrer selv. Det innebærer at det selv fører maten til munnen, men det er heller ikke krise om foreldrene hjelper til så lenge barnet viser interesse for det. Det handler om å ikke være redd for å la barnet tygge mat med konsistens, og å være inneforstått med at babyer på 6 måneder og eldre ikke er avhengig av mos. Og ta hensyn til individuelle variasjoner. For vår del gjorde vi det ikke så vanskelig, vi ga av og til mos når maten egnet seg best til det, og av og til biter. Men å gjøre narr av konseptet og kalle den naturlige måten å spise på for en nymotens jippo er jo bare kunnskapsløs idioti. Det sentrale er uansett at man ikke skal mate babyen som bare skal sitte der og gape som en robot. Og jo, mange gjør det (men det blir mindre vanlig) , og vi har fått mye kritikk fra den eldre garde om at vi har latt barna grise med måten eller holde poteten sin selv. Svigermor var fullstendig sjokkert. 😂 blw-bevegelsen er en jippo, og du virker ganske frelst. Kan ikke diskutere med ekstremister. Vanlig utforsking og mat til baby behøver ikke et motenavn. Anonymkode: 56ab1...045 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #26 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): blw-bevegelsen er en jippo, og du virker ganske frelst. Kan ikke diskutere med ekstremister. Vanlig utforsking og mat til baby behøver ikke et motenavn. Anonymkode: 56ab1...045 Har du egentlig lest det Albbas skriver i innlegget du siterer? Anonymkode: f6483...e43 13
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #27 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du egentlig lest det Albbas skriver i innlegget du siterer? Anonymkode: f6483...e43 Jeg har lest de andre innleggene hennes og svarte på det siste. At hun toner seg ned i det siste hjelper veldig lite. Anonymkode: 56ab1...045 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #28 Skrevet 11. mai 2021 28 minutter siden, AnonymBruker said: Å la en 7 mnd gammel få plukke mat og putte i munnen selv er da ikke BLW, bare helt vanlig? Vår har fått lov å holde skjea selv og plukke mat selv siden vi begynte med smaksprøver ved 4 mnd, men vi har ikke fulgt noen BLW-prinsipper Anonymkode: 9b6f1...ca9 Jo, det er en del av blw. Veldig mange får ikke styre det selv, for det blir så mye søl 🙈 Anonymkode: 0350c...3a3 3
Gjest Albbas Skrevet 11. mai 2021 #29 Skrevet 11. mai 2021 Just now, AnonymBruker said: Jeg har lest de andre innleggene hennes og svarte på det siste. At hun toner seg ned i det siste hjelper veldig lite. Anonymkode: 56ab1...045 😂😂 Du må gjerne presisere hva som virker frelst, men hvis du ikke gidder så ok. Da får det stå som usaklige innlegg fra deg.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #30 Skrevet 11. mai 2021 Hahahah trodde BLW bare har at barnet fikk spise selv 😂😂 har gitt barna det samme vi har spist, og most med gaffel bare og fikk grøt til kvelds. Noen ganger har jeg matet de andre ganger har de spist selv og griaa noe volsomt... oftest det siste... tilvenning av mat gikk bra med begge. Gadd ikke overtenke det, tenkte målet er jo at de skal spise det samme som jeg så da får de det fra dag en (uten melke produkter salt osv osv) men du skjønner tegninga! lykke til pust med bagen og gjør set som føles rett. Bare slapp av og ikke heng deg opp i nye begreper og regler Anonymkode: 1ec0d...0af 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #31 Skrevet 11. mai 2021 Albbas skrev (2 minutter siden): 😂😂 Du må gjerne presisere hva som virker frelst, men hvis du ikke gidder så ok. Da får det stå som usaklige innlegg fra deg. tenker at dine samtlige innlegg hvor du rakker ned på meg for å mene at blw er en jippo får står for din regning og ikke min. Et av barna våre spiser glutenfritt, men du ser ikke meg rakke ned på alle som mener glutenfritt er en jippo av den grunn. Ro deg ned. Anonymkode: 56ab1...045 1
solmåneogstjerner Skrevet 11. mai 2021 #32 Skrevet 11. mai 2021 (endret) Dette virker som noen rare greier. Jeg har tre barn og har prøvd meg fram med grøt og most mat. De kan spise det aller meste de har lyst til å spise, bare unngå salt (eller ihvertfall veldig små mengder). Du kan gi smaksprøver av det dere spiser, bare mos det. Eller du kan koke opp 'hva som helst', mose og gjerne fryse ned i små porsjoner, så det er klart. Mat til baby er egentlig veldig lite komplisert, men enkelte gjør det jo til bare masse stress og prestasjon. Det er det ingen grunn til. 😊 Du kan selvsagt også prøve å legge frem godt kokte, veldig små biter av poteter, grønnsaker, pasta, ris på bordet og se om barnet liker å putte det i munnen. (Er det det blw er?) Det har jeg også gjort. Sammen med den moste maten. Endret 11. mai 2021 av solmåneogstjerner 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #33 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Barnet må jo uansett lære seg å spise det dere spiser? Hva er det dere spiser som er vanskelig/skadelig for barnet? Anonymkode: 0350c...3a3 Ikke meg du siterer, men noen spiser feks en del halvfabrikata med alt for mye salt for en baby. Eller ting med mye kumelk (som de ikke skal ha i maten før de er 10 mnd (om jeg ikke husker feil)). Vi ga babyen noe annet de dagene vi hadde findus fiskegrateng (saltbombe), blant annet. Anonymkode: 56544...707 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #34 Skrevet 11. mai 2021 Jeg ga opp BLW, selv om jeg ville den retningen (jobber fulltid, så ting er travelt). Jeg gir mos og grøt, og etterhvert litt brød og ost. Startet med smaksprøver og økte hurtig opp på hele måltider og flere måltider når ting fungerte. Litt svisker/aprikos i grøten hjelper på magen;) Så en dag ser sånn ut (8 måneder) 5:30 mos evt litt brød 8:30 grøt 10:30 brødskive (grøt om hun ikke vil ha brød) 13-tiden grøt 15-tiden mme 17-tiden mos + smake vår middag 19 mme Hun spiser ganske ofte, det har hun alltid trivdes best med. Anonymkode: 4de55...37e 1
Gjest Fnuggolina Skrevet 11. mai 2021 #35 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Åå, flott, jeg er førstegangs mor nå og ser det over alt!!😅 På nettet altså. Hva er velling?🤷♀️ Vanlig mat, tar du bare av det du lager til resten av familien og lager Mos av det? Og bruker du kjøkkenmaskin eller moser med gaffel? -Ts Anonymkode: 50f0e...779 Ikke gjør ting vanskelig. Vi gav forskjellig - både hjemmelaget og glass. Gikk mye i søtpotetmos, avocado og div annet som ikke gir mye luft/magevondt. Lagde endel aprikospure husker jeg. Banan var og populært. Og litt kjøtt iblandet. Velling er vel ikke så anbefalt da det er utvannet grøt = mindre næring? (Mulig jeg husker feil her). Men du kan lage grøt enkelt selv også, tilsette most aprikospure for eksempel. Gjør det ENKELT.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #36 Skrevet 11. mai 2021 https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/fast-fode-til-babyen/ Anonymkode: 56544...707
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #37 Skrevet 11. mai 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke meg du siterer, men noen spiser feks en del halvfabrikata med alt for mye salt for en baby. Eller ting med mye kumelk (som de ikke skal ha i maten før de er 10 mnd (om jeg ikke husker feil)). Vi ga babyen noe annet de dagene vi hadde findus fiskegrateng (saltbombe), blant annet. Anonymkode: 56544...707 Jo, men det bør ikke barnet spise (mye) når det er 2 3, 4 heller og da må man jo uansett tilpasse. Anonymkode: 0350c...3a3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #38 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo, men det bør ikke barnet spise (mye) når det er 2 3, 4 heller og da må man jo uansett tilpasse. Anonymkode: 0350c...3a3 Ja? En toåring kan fint spise litt fiskegrateng, og kan helt fint få kumelk, da. Men hva var poenget ditt? Mitt var at det finnes mat som er uegnet, og da gir man ikke det til barnet. Anonymkode: 56544...707
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #39 Skrevet 11. mai 2021 1 hour ago, Albbas said: Ny jippo?? Hvordan tror du egentlig folk ga mat før i tida, før man fikk alskens maskiner til å mose med eller før grøt ble en greie? BLW er jo det enkleste. Hvorfor behovet for å rakke ned på en helt naturlig måte å la barn spise på, bare fordi DU ikke føler deg trygg? BLW er ikke vanskelig, det er langt enklere enn å spekulere i hvordan mose mat eller hva som er godt å mose sammen. Men noen babyer håndterer most mat bedre, og det er jo greit nok det. Men hvorfor gjøre narr av måten mennesket alltid har spist på? Og du kjære TS - babyen din skal ALLTID "samtykke" til det den spiser. Du skal under INGEN omstendigheter tvinge den til å spise noe, uavhengig av metode. Jeg tror du misforstår fullstendig. Hva tror du egentlig samtykke handler om? At baby må signere et skjema før måltidet? Uansett måte å mate på, mos eller BLW, skal det skje på babys premisser. Og det forstår du nok innerst inne også, for folk flest tvinger faktisk ikke babyene sine til å spise. Du sier at baby ikke kan spise det samme som deg. Hvorfor ikke? Når har dere tenkt å innføre felles måltider sammen da? Måtte bare kommentere denne, selv om jeg er enig i det meste du skriver ellers. Vi har nemlig en veldig enkel og tilgjengelig måte å forvandle vanlig mat til mos av ønsket konsistens, og det er å tygge maten selv før man gir den til baby. Dette er den mest utbredte måten jeg vet om (sånn historisk/over kulturer) for å begynne å introdusere fast føde i små mengder til baby. Om vi først skal begynne å snakke om hva som er mest "naturlig". Noen babyer elsker å spise selv, og takler mat med konsistens bra. Andre (som min datter) kastet opp av alt med biter i til hun var ca 10 måneder. Da var jeg sjeleglad for at hun kunne spise grøt og moste grønnsaker, hadde jeg insistert på at hun bare skulle spise det hun klarte å spise selv av umost mat hadde hun sannsynligvis sultet (vi fikk allerede ekstra oppfølging pga vektkurve som flatet ut). De fleste jeg kjenner kjører en kombinasjon, bevisst eller ubevisst. Anonymkode: 2ceae...467 2
Gjest Albbas Skrevet 11. mai 2021 #40 Skrevet 11. mai 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Måtte bare kommentere denne, selv om jeg er enig i det meste du skriver ellers. Vi har nemlig en veldig enkel og tilgjengelig måte å forvandle vanlig mat til mos av ønsket konsistens, og det er å tygge maten selv før man gir den til baby. Dette er den mest utbredte måten jeg vet om (sånn historisk/over kulturer) for å begynne å introdusere fast føde i små mengder til baby. Om vi først skal begynne å snakke om hva som er mest "naturlig". Anonymkode: 2ceae...467 Man tygger den vel strengt tatt ikke til mos, men til en litt lettere struktur for baby å håndtere?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå