Gå til innhold

Er dette OK kosthold for en dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for innspill. Sukker er virkelig en uvane jeg sliter med å gi slipp på. Jeg har tenkt å øke mengden protein slik at jeg i allefall blir mett og forhåpentligvis mindre sugen på "noe". Jeg skal prøve cc og bær, men for meg blir aldri cc kos dessverre. 

Jeg spiser ikke is hver dag, altså. Dette er min andre boks i år. Men godteri, og i for store mengder, blir det nok. 

Syns du 4 skiver skogsbacon i løpet av en dag er mye? Jeg sier ikke at jeg spiser det hver dag. Ikke flere ganger i uka heller. 

Jeg drikker faktisk ikke sukkerholdig drikke, kun appelsinjuice noen ganger i uka. Dersom jeg drikker brus eller energidrikk velger jeg konsekvent sukkerfri variant. 

Anonymkode: 8a831...38e

Du kan likevel fremdeles spise en god kveldsmat og likevel være i kaloriunderskudd. Du bør ta til deg det siste innlegget som sier at 1300 kcal er alt for lite på en dag. 

Anonymkode: 89390...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

miss summers skrev (18 minutter siden):

Bland CC i blender eller tilsvarende med halvfrosne bær, jeg lover at dette er som is. 

Takk for tips. Jeg pleier å lage is av frosne bananer og kakao også, men i dag ble der annerledes. Har ikke prøvd med cc men det skal jeg gjøre. 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du kan likevel fremdeles spise en god kveldsmat og likevel være i kaloriunderskudd. Du bør ta til deg det siste innlegget som sier at 1300 kcal er alt for lite på en dag. 

Anonymkode: 89390...5cf

Takk for innspill. 

Anonymkode: 8a831...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kaffe og vann er ikke frokost.

Du har heller ingen kvelds.

Dette var lite mat for en hel dag.

Anonymkode: 93aba...49a

NEI.

Det er sunt for kroppen å droppe frokost og kvelds.

Jeg leser forresten at hun bruker melk i morgenkaffen, og det ville vært mye bedre å droppe det. Ikke på grunn av kalorier (slett ikke), men fordi det er bra å gå litt lengre perioder uten næringsinntak, sånn at reparasjonsprosessene får jobbe i fred.

Anonymkode: 5707f...7f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Frokost: Vann, kaffe, vitamintilskudd

Lunsj: 1 stekt egg, 1 skrive skogsbacon, 1/1 avokado og noen skiver rød paprika. Vann og 1 mango Monster 

Middag: Torsk (minst 150gram), asparges, brokkoliris og 3 skiver skogsbacon. Vann. 

Dessert: 1 beger dream is uten sukker (ca 350kcal). 

Er kvinne, ikke spesielt aktiv for tiden (hjemmekontor) og vanlig vekt. 

Hadde vært fint med en tilbakemelding da jeg syns ernæring/kosthold er litt av en jungel jeg ikke blir helt klok på.. 

Anonymkode: 8a831...38e

Frokost: Spis et næringsrikt måltid i stedet for å ta vitamintilskudd. Det er bedre å få i seg næring gjennom mat, og ikke piller. Hva med en smoothie om du ikke er så glad i frokost? 

Lunsj: Legg til en skive grovt brød, så høres dette ok ut. Eventuelt to brødskiver med ett stekt egg på hver, med avokado og paprika. Regner med du mener 1/2 avokado, noe som er innafor, men blir litt høyt fettinnhold med både avokado og bacon + det er fett i egg. Jeg ville droppa baconet. 

Middag: Høres bra ut, men mulig det blir lite fyll for magen med tanke på brokkolirisen (det hadde nok mettet mer med vanlig ris eller poteter), men sunt er det. Du blir muligens fort sulten igjen. 

Dessert: Innafor det, men du kunne også droppa desserten og heller spist en næringsrik frokost. Hva med å spise den isen et par ganger i uken fremfor hver dag? Kunne du erstattet det med noe mer næringsrikt, eksempelvis oppkuttet frukt med litt fløtekrem eller vaniljesaus? Vaniljesaus kommer nå også uten sukker, og den er veldig god og en verdig erstatter. 

Jeg kjenner IKKE din historikk, jeg er IKKE ernæringsfysiolog. Jeg er derimot en tilhenger av et sunt, næringsrikt, variert kosthold, og har interessert meg for kosthold og livsstil i en del år som følge av at jeg selv lider av fedme og stadig prøver å endre livsstil, samtidig som jeg lider av en spiseforstyrrelse. 

Siden du høres inaktiv ut så er det ikke så mye mat du trenger heller egentlig, men kroppen trenger å ha noe å gå på. Kan du øke aktivitetsnivået, så burde du gjøre det. 

Anonymkode: b7e3d...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Takk for tips. Jeg pleier å lage is av frosne bananer og kakao også, men i dag ble der annerledes. Har ikke prøvd med cc men det skal jeg gjøre. 

Takk for innspill. 

Anonymkode: 8a831...38e

Ikke kutt lenger ned enn til 1500 kalorier. Noe mindre enn det er usunt og ikke bra. Setter du sammen måltidene riktig på 1500 kalorier så slipper du å sulte også. Viktig med mye proteiner (det holder deg mett lenger). Prioriter mest mulig proteinrik mat. I et kosthold på 1500 kalorier per dag er det vanskelig å gi rom for søtsaker siden det inneholder lite næring og mye kalorier, men alt er mulig, er et lite puslespill det der. 

Anonymkode: b7e3d...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne487 skrev (1 time siden):

1 egg alene er 100 kal, avokado har mye kal i seg og 350 kal på bare is er jo ekstremt mye!

Om hensikten er å gå ned i vekt må du kutte på kaloriene... du kan jo begynne å registrere det du spiser en dag. Da vil du se hvor mye du får i deg.

Hun har åpenbart kuttet ganske mye allerede. Jeg har telt kalorier mange ganger og kan gjette at det hun har listet opp inneholder til sammen litt over 1000 kalorier. 1 egg er overhodet ikke 100 kalorier, men mellom 65 og 80 kalorier, det kommer an på hvor stort egget er.

Du må være selektiv i rådene du mottar her trådstarter, og faktasjekke. Google litt. Sjekk kildene. Det gjelder både mine og andre innlegg, for du kan få feilinformasjon. 

Anonymkode: b7e3d...5bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs helt på anlegg i familien din. Et tradisjonelt norsk kosthold er bra for mange, men skadelig for en del. Det jeg reagerer mest på er det jeg vil anta er mye salt om det ikke hadde vært for hvor lite kalorier du får i deg. Om du øker mengden kalorier, men beholder saltene kan det være uheldig om du har høyt blodtrykk, men det varierer. Fettet kan være utfordrende om du har forhøyet risiko for kognitiv sykdom eller forkalkninger, men greit ellers. Som skrevet tidligere ville jeg tatt råd med en klype salt. Vi vet ikke nok om kroppen din og det gjør sikkert ikke du heller. Spis variert. Når du nevner vitamintilskudd så varierer det og hva man trenger. Noen ting kan være skadelig for deg mens det meste sannsynligvis er sunt. Du må selvfølgelig få i deg mye mer mat enn det. Det er det viktigste. Alt annet er sekundært. 

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Frokost: Spis et næringsrikt måltid i stedet for å ta vitamintilskudd. Det er bedre å få i seg næring gjennom mat, og ikke piller. Hva med en smoothie om du ikke er så glad i frokost? 

Nei. Dropp vitamintilskudd og melk i kaffen. Det er bra for kroppen å forlenge nattfasten.

 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Lunsj: Legg til en skive grovt brød, så høres dette ok ut. Eventuelt to brødskiver med ett stekt egg på hver, med avokado og paprika. Regner med du mener 1/2 avokado, noe som er innafor, men blir litt høyt fettinnhold med både avokado og bacon + det er fett i egg. Jeg ville droppa baconet. 

To egg er altfor mye mat for lunsj til en vanlig person. Å spise en hel avokado er imidlertid veldig bra. Fettrike måltider fører til at man holder seg mett og fornøyd lenge. Derfor er et par baconskiver også veldig bra.

Brød kan man selvfølgelig gjerne spise, men det er bedre å kutte ned enn å øke forbruket, slik du foreslår at TS skal gjøre.

Pluss at man bare bør drikke vann, heller enn ultraprosesserte kjøpedrikker.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Middag: Høres bra ut, men mulig det blir lite fyll for magen med tanke på brokkolirisen (det hadde nok mettet mer med vanlig ris eller poteter), men sunt er det. Du blir muligens fort sulten igjen. 

Nei. Vanlig ris eller poteter er helt fint det, men blomkålris er enda bedre, og noe man faktisk blir MINDRE sulten av enn raske karbohydrater som i ris eller poteter.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dessert: Innafor det, men du kunne også droppa desserten og heller spist en næringsrik frokost. Hva med å spise den isen et par ganger i uken fremfor hver dag? Kunne du erstattet det med noe mer næringsrikt, eksempelvis oppkuttet frukt med litt fløtekrem eller vaniljesaus? Vaniljesaus kommer nå også uten sukker, og den er veldig god og en verdig erstatter. 

Vaniljesaus uten sukker er helt forferdelig for helsa. Oppkuttet frukt, ja, gjerne. Gjerne mye av det.

Og i stedet for å spise den isen, er det bedre å spise en ordentlig dessert (creme brule, sjokolademousse, e.l.) 1-2 ganger i uka.

 

 

Hilsen kvinne på 45 som har vært normalvektig hele livet.

Anonymkode: 5707f...7f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Frokost: Vann, kaffe, vitamintilskudd

Lunsj: 1 stekt egg, 1 skrive skogsbacon, 1/1 avokado og noen skiver rød paprika. Vann og 1 mango Monster 

Middag: Torsk (minst 150gram), asparges, brokkoliris og 3 skiver skogsbacon. Vann. 

Dessert: 1 beger dream is uten sukker (ca 350kcal). 

Er kvinne, ikke spesielt aktiv for tiden (hjemmekontor) og vanlig vekt. 

Hadde vært fint med en tilbakemelding da jeg syns ernæring/kosthold er litt av en jungel jeg ikke blir helt klok på.. 

Anonymkode: 8a831...38e

Mer grønnsaker, mindre bacon og heller en kveldsmat enn et helt beger is. Monster er heller ikke det beste daglig, men en sånn av og til matvare. 

Tenk whole foods; grove kornprodukter/ fullkorn, grønnsaker, belgvekster, frukt, bær, fisk, noe kjøtt og alt minst mulig bearbeidet (dvs ytrefilet over bacon av kjøtt). Annen mat som is osv i mindre mengder en gang iblant. Umulig for meg å vite om is er en daglig greie eller utskeielse for deg i dag, men en god start kan være å spise halve begeret isteden for hele selv om det er en såkalt «lavkalori» is (mye sukker og lite næring). 

Anonymkode: 4f612...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

NEI.

Det er sunt for kroppen å droppe frokost og kvelds.

Jeg leser forresten at hun bruker melk i morgenkaffen, og det ville vært mye bedre å droppe det. Ikke på grunn av kalorier (slett ikke), men fordi det er bra å gå litt lengre perioder uten næringsinntak, sånn at reparasjonsprosessene får jobbe i fred.

Anonymkode: 5707f...7f4

Jeg dropper frokosten fordi jeg ikke har appetitt så tidlig for morgen. Jeg spiser mitt første måltid kl11 og kunne fint kalt det "frokost". Ellers har jeg drevet med periodisk fasting av andre årsaker enn vektnedgang tidligere, og jeg er helt enig i at det er godt for fordøyelsen. Spesielt for meg som har lett for å bli forstoppet/oppblåst. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Frokost: Spis et næringsrikt måltid i stedet for å ta vitamintilskudd. Det er bedre å få i seg næring gjennom mat, og ikke piller. Hva med en smoothie om du ikke er så glad i frokost? 

Lunsj: Legg til en skive grovt brød, så høres dette ok ut. Eventuelt to brødskiver med ett stekt egg på hver, med avokado og paprika. Regner med du mener 1/2 avokado, noe som er innafor, men blir litt høyt fettinnhold med både avokado og bacon + det er fett i egg. Jeg ville droppa baconet. 

Middag: Høres bra ut, men mulig det blir lite fyll for magen med tanke på brokkolirisen (det hadde nok mettet mer med vanlig ris eller poteter), men sunt er det. Du blir muligens fort sulten igjen. 

Dessert: Innafor det, men du kunne også droppa desserten og heller spist en næringsrik frokost. Hva med å spise den isen et par ganger i uken fremfor hver dag? Kunne du erstattet det med noe mer næringsrikt, eksempelvis oppkuttet frukt med litt fløtekrem eller vaniljesaus? Vaniljesaus kommer nå også uten sukker, og den er veldig god og en verdig erstatter. 

Jeg kjenner IKKE din historikk, jeg er IKKE ernæringsfysiolog. Jeg er derimot en tilhenger av et sunt, næringsrikt, variert kosthold, og har interessert meg for kosthold og livsstil i en del år som følge av at jeg selv lider av fedme og stadig prøver å endre livsstil, samtidig som jeg lider av en spiseforstyrrelse. 

Siden du høres inaktiv ut så er det ikke så mye mat du trenger heller egentlig, men kroppen trenger å ha noe å gå på. Kan du øke aktivitetsnivået, så burde du gjøre det. 

Anonymkode: b7e3d...5bd

Jeg orker ikke mat så tidlig på morgenen, men kunne kanskje kokt meg et egg. Smoothie er litt kosemat for meg, ikke frokost, men det kommer jo selvsagt an på hva man har i. Ellers legger jeg merke til at flere mener jeg kan droppe baconet. Jeg spiser egentlig ikke bacon, men tenkte å inkludere det ettersom jeg nå prøver å endre kosthold fra mye karbohydrater til færre. 

Jeg ble veldig mett av middagen forresten. En svær mengde fisk blir man faktisk ganske mett av. Isen spiser jeg ikke hver dag, men fikk lyst i går. Derfor valgte jeg den sukkerfri varianten med 50% færre kalorier. Ellers takk for gode råd. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke kutt lenger ned enn til 1500 kalorier. Noe mindre enn det er usunt og ikke bra. Setter du sammen måltidene riktig på 1500 kalorier så slipper du å sulte også. Viktig med mye proteiner (det holder deg mett lenger). Prioriter mest mulig proteinrik mat. I et kosthold på 1500 kalorier per dag er det vanskelig å gi rom for søtsaker siden det inneholder lite næring og mye kalorier, men alt er mulig, er et lite puslespill det der. 

Anonymkode: b7e3d...5bd

Jeg kan ikke tenke meg at jeg lå på 1500kcal i går. Jeg spiste stor posjon middag. Ellers enig i mye av det du skriver. Jeg prøver å øke proteininntaket nettopp for å holde meg mett lengre slik at jeg unngår småspising og sukkerinntak. Ellers enig i at det er et lite puslespill. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hun har åpenbart kuttet ganske mye allerede. Jeg har telt kalorier mange ganger og kan gjette at det hun har listet opp inneholder til sammen litt over 1000 kalorier. 1 egg er overhodet ikke 100 kalorier, men mellom 65 og 80 kalorier, det kommer an på hvor stort egget er.

Du må være selektiv i rådene du mottar her trådstarter, og faktasjekke. Google litt. Sjekk kildene. Det gjelder både mine og andre innlegg, for du kan få feilinformasjon. 

Anonymkode: b7e3d...5bd

Takk for innspill. Jeg tar alt med en klype salt og ser at dere er ikke helt enig. "Alle" reagerer likevel på bacon og is, så det må jeg nok revurdere om jeg skal fortsatt spise. I min familie er det imidlertid vanlig å kombinere torsk med bacon, og ingen i min familie er overvektige. De er slanke. 

Majer skrev (7 timer siden):

Det spørs helt på anlegg i familien din. Et tradisjonelt norsk kosthold er bra for mange, men skadelig for en del. Det jeg reagerer mest på er det jeg vil anta er mye salt om det ikke hadde vært for hvor lite kalorier du får i deg. Om du øker mengden kalorier, men beholder saltene kan det være uheldig om du har høyt blodtrykk, men det varierer. Fettet kan være utfordrende om du har forhøyet risiko for kognitiv sykdom eller forkalkninger, men greit ellers. Som skrevet tidligere ville jeg tatt råd med en klype salt. Vi vet ikke nok om kroppen din og det gjør sikkert ikke du heller. Spis variert. Når du nevner vitamintilskudd så varierer det og hva man trenger. Noen ting kan være skadelig for deg mens det meste sannsynligvis er sunt. Du må selvfølgelig få i deg mye mer mat enn det. Det er det viktigste. Alt annet er sekundært. 

Jeg tok vitamin c og b, tran, omega 6 og pollenmedisin. Det erstatter på ingen måte næring gjennom mat. Ellers takk for. innspill. Jeg syns det er ganske vanskelig å forstå ernæring og hva man skal/skal ikke spise. Spesielt nå som jeg er i ferd med å bli lubben og må passe litt på. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mer grønnsaker, mindre bacon og heller en kveldsmat enn et helt beger is. Monster er heller ikke det beste daglig, men en sånn av og til matvare. 

Tenk whole foods; grove kornprodukter/ fullkorn, grønnsaker, belgvekster, frukt, bær, fisk, noe kjøtt og alt minst mulig bearbeidet (dvs ytrefilet over bacon av kjøtt). Annen mat som is osv i mindre mengder en gang iblant. Umulig for meg å vite om is er en daglig greie eller utskeielse for deg i dag, men en god start kan være å spise halve begeret isteden for hele selv om det er en såkalt «lavkalori» is (mye sukker og lite næring). 

Anonymkode: 4f612...617

 

Anonymkode: 8a831...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser nok ikke is, bacon og drikker energi drikk hver dag. Du trenger ikke å slutte med noe som helst! Så lenge det er variasjon fra dag til dag får kroppen det den trenger. 

Men anbefaler uansett å logge mat. Det er så mange gode apper i dag.

Anonymkode: 94de8...4d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du spiser nok ikke is, bacon og drikker energi drikk hver dag. Du trenger ikke å slutte med noe som helst! Så lenge det er variasjon fra dag til dag får kroppen det den trenger. 

Men anbefaler uansett å logge mat. Det er så mange gode apper i dag.

Anonymkode: 94de8...4d7

Takk for tips. Jeg syns det ertrist å loggføre alt jeg spiser og er egentlig lei av å hele tiden glane nedi skjermen. Men må følge på mengden samtidig som man spiser variert er nok lurt. 

Albbas skrev (50 minutter siden):

Hvorfor mener du at poteter er næringsfattig?? Potet er super næring! 

Har jeg skrevet det? Poteter inneholder næring men også en del stivelse. Stivelse oppfører vel seg om sukker i kroppen, eller tar jeg feil? For en som ønsker å passe på vekta kan det lønne seg å passe på inntaket av sukker/mat som oppfører seg som sukker. Igjen, jeg er ingen ernæringsekspert. 

Anonymkode: 8a831...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skal jeg ikke kommentere på mengden mat eller hvilken mat du spiser - men vil gjerne bare si at det å få i seg en form for frokost hjelper SÅ mye på energinivået i lengden. Sliter selv med å få i meg frokost, men har (faktisk av alle ting) begynt å drikke måltidserstatning shakes for å bare få i meg noe som helst, og det har faktisk gjort underverker for energinivået/humøret ut over dagene 😊 

Anonymkode: 224b6...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nå skal jeg ikke kommentere på mengden mat eller hvilken mat du spiser - men vil gjerne bare si at det å få i seg en form for frokost hjelper SÅ mye på energinivået i lengden. Sliter selv med å få i meg frokost, men har (faktisk av alle ting) begynt å drikke måltidserstatning shakes for å bare få i meg noe som helst, og det har faktisk gjort underverker for energinivået/humøret ut over dagene 😊 

Anonymkode: 224b6...c40

Takk for tips. Jeg eier ikke matlyst om morgenen og spiser helst maten litt senere på dagen. Jeg har imidlertid et behov for "noe" å kose meg med (som regel sukker), så jeg har tatt til meg dette rådet tross at jeg hverken sliter med sult, dårlig humør eller tretthet. I dag laget jeg meg scones som jeg lagde av 1 egg, 2,5dl havremel, 3 ss CC, salt, bakepulver og litt sukrin gold. Dersom dette gjør at jeg blir mindre sugen på noe søtt utover dagen er det kjempefint. Hvis ikke, ser jeg ikke helt poenget.. 

Måltidserstattere og shakes/proteinpulver holder jeg meg litt unna da jeg foretrekker "hel" mat. 

Anonymkode: 8a831...38e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for tips. Jeg syns det ertrist å loggføre alt jeg spiser og er egentlig lei av å hele tiden glane nedi skjermen. Men må følge på mengden samtidig som man spiser variert er nok lurt. 

Har jeg skrevet det? Poteter inneholder næring men også en del stivelse. Stivelse oppfører vel seg om sukker i kroppen, eller tar jeg feil? For en som ønsker å passe på vekta kan det lønne seg å passe på inntaket av sukker/mat som oppfører seg som sukker. Igjen, jeg er ingen ernæringsekspert. 

Anonymkode: 8a831...38e

Det er forskjell på karbohydrater. Å inkludere komplekse karbohydrater er smart både for metthet per kalori og næring. Komplekse karbohydrater er poteter, fullkornsprodukter, belgvekster, frukt, bær, grønnsaker. 

Anonymkode: 4f612...617

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Albbas
13 hours ago, AnonymBruker said:

Kokt potet er mye stivelse og lite næring. Men godt er det. 

Jeg spiser fisk 3-5 dager i uken, alltid rikelig med grønnsaker. Søtsug har jeg likevel. 

Anonymkode: 8a831...38e

 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for tips. Jeg syns det ertrist å loggføre alt jeg spiser og er egentlig lei av å hele tiden glane nedi skjermen. Men må følge på mengden samtidig som man spiser variert er nok lurt. 

Har jeg skrevet det? Poteter inneholder næring men også en del stivelse. Stivelse oppfører vel seg om sukker i kroppen, eller tar jeg feil? For en som ønsker å passe på vekta kan det lønne seg å passe på inntaket av sukker/mat som oppfører seg som sukker. Igjen, jeg er ingen ernæringsekspert. 

Anonymkode: 8a831...38e

Du skrev at det er lite næring. 

Og du kan ikke sette et sånt likhetstegn mellom sukker og stivelse nei! 

https://bramat.no/kosthold/matvarer/2158-spis-poteter-selv-om-du-vil-ned-i-vekt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.kostholdsplanleggeren.no 

Anonymkode: 6799d...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 måltid? Altfor lite. Om du skal ned i vekt bør du fordele maten på fleire måltid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...