Gå til innhold

Er dette OK kosthold for en dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor dropper du alle karbohydrater når det fører til at du stapper i deg en boks med dream-is? Spis heller karbohydrater og vær glad. Dette er ikke et kosthold å leve på i lengden!

Anonymkode: 532ff...2e1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kaffe og vann er ikke frokost.

Du har heller ingen kvelds.

Dette var lite mat for en hel dag.

Anonymkode: 93aba...49a

Man trenger ikke frokost eller kveldsmat. 

Folk har ulik kaloribehov alt etter størrelse på kroppen og aktiviteter, og mange andre faktorer.

Anonymkode: 94de8...4d7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spiser du et helt beger med dream is? 😳

Anonymkode: f4cb4...ce9

I dag gjorde jeg det. Det er imidlertid det minste begeret på 250g (320kcal), men dog. Det er en uvane jeg sliter med å kutte ut, dessverre. Jobber med saken. 

Kaffe og vann er ikke frokost.

Du har heller ingen kvelds.

Dette var lite mat for en hel dag.

Anonymkode: 93aba...49a

Takk for tilbakemelding. 

Truly skrev (Akkurat nå):

Med det kostholdet der, så kommer størsteparten av kaloriene fra bacon og is...

Hmm ja. Det er kanskje ikke så bra det heller. Men fett i små mengder er vel OK? 

I Grosny skrev (Akkurat nå):

Ok, du er normalvektig, og dette er en slankediett. Du kutter i raske karbohydrater. Jeg er fortsatt skeptisk til slanking fordi du kan miste muskler, og da blir vekta ustabil og kan fort fyke til et høyere nivå uten musklene du hadde fra før.

Å kutte rask karbo er smart dersom du har diabetes. Og sukker er ikke bra for noen. Jeg tror allikevel at det er lurest å erstatte det du kutter med næringsrik mat.

Brød er ikke dumt, men du kan velge bedre sammensetning. Det er enkelt å bake selv.

Hvis du ønsker å stramme deg opp litt så er en alternativ plan å spise litt mer slik at du kan mosjonere litt mer. Nå er det sykkelsesong :)

Takk for god tilbakemelding. Jeg føler meg ikke trøtt eller giddelaus etter dagens matplan. Jeg kunne lett ha tatt meg en joggetur på morgnene av slik jeg ofte gjør, eller gått på en spinning time eventuelt løftet vekter. Men det har blitt litt mindre av det de siste månedene grunnet et visst virus.. 

TS. 

Anonymkode: 8a831...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvinne487

1 egg alene er 100 kal, avokado har mye kal i seg og 350 kal på bare is er jo ekstremt mye!

Om hensikten er å gå ned i vekt må du kutte på kaloriene... du kan jo begynne å registrere det du spiser en dag. Da vil du se hvor mye du får i deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor dropper du alle karbohydrater når det fører til at du stapper i deg en boks med dream-is? Spis heller karbohydrater og vær glad. Dette er ikke et kosthold å leve på i lengden!

Anonymkode: 532ff...2e1

Jeg er veldig glad i karbohydrater og har spist mye av det de siste årene. Men her sitter jeg og opplever at vekten har begynt å gå i en retning som jeg ikke ønsker. Jeg har hørt at for å redusere eller vedlikeholde vekt er kosthold viktigere enn trening. Jeg har også hørt mye bra om lavkarbo, derfor tenkte jeg å gå i den retning for å se om det kunne gi noen resultater. 

Jeg spiser ikke en boks med is hver dag, men i dag gjorde jeg det. Det var altså den sukkerfrie varianten (ikke at den blir sunn av den grunn). 

Hvilke karbohydrater mener du jeg bør prioritere? Jeg blir både oppblåst og forstoppet av brød, pasta og liknende. 

TS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kvinne487 skrev (3 minutter siden):

1 egg alene er 100 kal, avokado har mye kal i seg og 350 kal på bare is er jo ekstremt mye!

Om hensikten er å gå ned i vekt må du kutte på kaloriene... du kan jo begynne å registrere det du spiser en dag. Da vil du se hvor mye du får i deg.

Enig. Derfor ble jeg så overrasket over at folk mener jeg spiser for lite. Men det er lærerikt å lese og jeg kan ikke så mye om ernæring. Takk for tilbakemelding. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Enig. Derfor ble jeg så overrasket over at folk mener jeg spiser for lite. Men det er lærerikt å lese og jeg kan ikke så mye om ernæring. Takk for tilbakemelding. 

TS

Folk flest er overvektige, du vet ikke hvem du tar råd fra. Mange beveger seg også litt, det har mye å si for hvor mye du forbrenner. 

Anonymkode: ccfc0...abe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spiser du ikke frokost hver dag? Det er jo dagens viktigste måltid. 

Og ville droppet desserten hvis det er hver dag og heller hatt det bare i helgene. 

Anonymkode: d533f...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvinne487

Jeg er ikke overvektig, men liker å ha oversikt over hva jeg putter i meg. Det burde folk flest også gjøre 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk flest er overvektige, du vet ikke hvem du tar råd fra. Mange beveger seg også litt, det har mye å si for hvor mye du forbrenner. 

Anonymkode: ccfc0...abe

Det er forsåvidt sant. Jeg har imidlertid lest, ifb med fedmedebatten på nrk for tiden, at trening ikke forbrenner så mye som man tror. Skal man ned i vekt må man derfor være bevisst på hva man spiser. 

Spiser du ikke frokost hver dag? Det er jo dagens viktigste måltid. 

Og ville droppet desserten hvis det er hver dag og heller hatt det bare i helgene. 

Anonymkode: d533f...51e

Jeg står opp kl05 og spiser mitt første måltid kl11. Har vært slik siden jeg var lita. Jeg kjenner ikke sult før 10-11-tiden. Desserten er ikke med hver dag i det heletatt, men du har rett i at kosen kan legges til helgene. 

Kvinne487 skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke overvektig, men liker å ha oversikt over hva jeg putter i meg. Det burde folk flest også gjøre 😜

Mener du å veie maten og føre den i en kostholdsapp? Jeg gjorde det i noen uker for et par år siden og syns det var kjedelig og arbeidsomt. Plutselig er man ute og spiser eller på besøk hjemme hos noen og da er jo oversikten ødelagt tross alt man kanskje ikke spiser så mye. Kanhende det er slik det må gjøres men det er så lite matglede over det. 

TS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er veldig glad i karbohydrater og har spist mye av det de siste årene. Men her sitter jeg og opplever at vekten har begynt å gå i en retning som jeg ikke ønsker. Jeg har hørt at for å redusere eller vedlikeholde vekt er kosthold viktigere enn trening. Jeg har også hørt mye bra om lavkarbo, derfor tenkte jeg å gå i den retning for å se om det kunne gi noen resultater. 

Jeg spiser ikke en boks med is hver dag, men i dag gjorde jeg det. Det var altså den sukkerfrie varianten (ikke at den blir sunn av den grunn). 

Hvilke karbohydrater mener du jeg bør prioritere? Jeg blir både oppblåst og forstoppet av brød, pasta og liknende. 

TS. 

Du kan spise kokt potet. Næring og lite kalorier.

Fisk, potet/søtpotet og mye grønnsaker.

Ikke sikkert du hiver i deg en hel is.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Truly skrev (Akkurat nå):

Du kan spise kokt potet. Næring og lite kalorier.

Fisk, potet/søtpotet og mye grønnsaker.

Ikke sikkert du hiver i deg en hel is.

Kokt potet er mye stivelse og lite næring. Men godt er det. 

Jeg spiser fisk 3-5 dager i uken, alltid rikelig med grønnsaker. Søtsug har jeg likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke kritisere tankegangen din, eller bry meg om frokost og kvelds osv. For meg blir dette feil balanse mellom protein, fett og karbohydrater. Å fjerne sistnevnte trengs egentlig ikke, bare velg mengde og innhold «rett». 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinne487 skrev (15 minutter siden):

Det er totalen av kalorier pr dag som teller eller per uke om du vil det. Dette er enkel fysikk spiser du mindre en antall kalorier du tar inn så går vekten ned. Det er å holde den konstant som er vanskelig over tid. Så er det å spise sunt og få i seg alt det man trenger av mineraler og vitaminer også en viktig faktor. Om man dundrer til med noe som er mye kalorier i til et måltid betyr ikke det noe, så lenge det ikke overskrider totalen over dager og uker. Alt annet er bare juggel og tull. Det er så til de grader bevist av vitenskapen. Hva måltider som er viktigst for en person er så varierende at det bare er tull å ta det opp. Noen fordrar ikke frokost andre må ha det for å fungere. Kvelds er ikke noe jeg spiser normalt sett, jeg trenger det rett og slett ikke.

Det viktigste man trenger en en vekt til å veie mat og telle kalorier og en badevekt for å sjekke at det går nedover med vekten/ vedlikeholde den.

Endret av Antiviruset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
miss summers skrev (2 minutter siden):

Jeg skal ikke kritisere tankegangen din, eller bry meg om frokost og kvelds osv. For meg blir dette feil balanse mellom protein, fett og karbohydrater. Å fjerne sistnevnte trengs egentlig ikke, bare velg mengde og innhold «rett». 

Takk. Dette var dagens matinntak og jeg spiser ikke slik hver dag. Jeg spiser ikke is hver dag, heller ikke dessert. Jeg spiser i perioder en del havregryn f.eks. men nå har jeg blitt lei. 

En annen typisk lunsj er scones som jeg lager av havregryn, egg og cottage cheese (+salt og bakepulver). Jeg tror det er sunt, men jeg blir forstoppet av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Dette var dagens matinntak og jeg spiser ikke slik hver dag. Jeg spiser ikke is hver dag, heller ikke dessert. Jeg spiser i perioder en del havregryn f.eks. men nå har jeg blitt lei. 

En annen typisk lunsj er scones som jeg lager av havregryn, egg og cottage cheese (+salt og bakepulver). Jeg tror det er sunt, men jeg blir forstoppet av det. 

«Alt» er egentlig «sunt», det er mengden som teller. For meg er det bare viktig med sammensetningen, da jeg trener mye og er opptatt av å holde på muskler og ikke gå opp i fett-vekt. Jeg spiser forresten brød til lunsj hver dag, men selve måltidet er rundt 16-17, så min frokost er i lunsjtider. Jeg står opp ved 7 tiden og er som deg ikke sulten. Da spiser jeg gjerne cottage cheese (mager) og blander det med halvfrosne jordbær. Det smaker is for min del, hva med å forsøke noe slikt som lunsj (litt lettere for magen) eller til dessert i stedet for dream? Feks en halv boks CC og 250 gram frosne jordbær? 

Jeg spiser tomater om jeg blir fysen i løpet av dagen. Det er min favorittsnack og veldig lav på kalorier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kokt potet er mye stivelse og lite næring. Men godt er det. 

Jeg spiser fisk 3-5 dager i uken, alltid rikelig med grønnsaker. Søtsug har jeg likevel. 

Det er ikke lite næring med tanke på alternativet folk spiser, som pasta, ris ect

Er man redd to poteter, er det jo snålt å spise f eks mye bacon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Frokost: Vann, kaffe, vitamintilskudd

Lunsj: 1 stekt egg, 1 skrive skogsbacon, 1/1 avokado og noen skiver rød paprika. Vann og 1 mango Monster 

Middag: Torsk (minst 150gram), asparges, brokkoliris og 3 skiver skogsbacon. Vann. 

Dessert: 1 beger dream is uten sukker (ca 350kcal). 

Er kvinne, ikke spesielt aktiv for tiden (hjemmekontor) og vanlig vekt. 

Hadde vært fint med en tilbakemelding da jeg syns ernæring/kosthold er litt av en jungel jeg ikke blir helt klok på.. 

Et kjapt overslag her:

Frokost: 0 kcal

Lunsj:Egg (100 kcal), bacon(50 kcal),  avocado (~120 kcal), Brus (250 kcal, kun fra sukker). Totalt drøye 500 kcal

Middag: grønnsaker (50-100 kcal), bacon (150) kcal, fisk (~150 kcal). Totalt knappe 400 kcal.

Dessert: 350 kcal.

Du er altså oppe i 1250 kcal - noe som er altfor lite for et voksent menneske. I tillegg er hele 20% av kaloriene fra sukkeret i brusen. Du får altfor lite vitaminer, mineraler og kalorier m dette kostholdet.

Anonymkode: 4ede9...b84

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
miss summers skrev (15 minutter siden):

«Alt» er egentlig «sunt», det er mengden som teller. For meg er det bare viktig med sammensetningen, da jeg trener mye og er opptatt av å holde på muskler og ikke gå opp i fett-vekt. Jeg spiser forresten brød til lunsj hver dag, men selve måltidet er rundt 16-17, så min frokost er i lunsjtider. Jeg står opp ved 7 tiden og er som deg ikke sulten. Da spiser jeg gjerne cottage cheese (mager) og blander det med halvfrosne jordbær. Det smaker is for min del, hva med å forsøke noe slikt som lunsj (litt lettere for magen) eller til dessert i stedet for dream? Feks en halv boks CC og 250 gram frosne jordbær? 

Jeg spiser tomater om jeg blir fysen i løpet av dagen. Det er min favorittsnack og veldig lav på kalorier. 

Takk for innspill. Sukker er virkelig en uvane jeg sliter med å gi slipp på. Jeg har tenkt å øke mengden protein slik at jeg i allefall blir mett og forhåpentligvis mindre sugen på "noe". Jeg skal prøve cc og bær, men for meg blir aldri cc kos dessverre. 

Jeg spiser ikke is hver dag, altså. Dette er min andre boks i år. Men godteri, og i for store mengder, blir det nok. 

Truly skrev (13 minutter siden):

Det er ikke lite næring med tanke på alternativet folk spiser, som pasta, ris ect

Er man redd to poteter, er det jo snålt å spise f eks mye bacon.

Syns du 4 skiver skogsbacon i løpet av en dag er mye? Jeg sier ikke at jeg spiser det hver dag. Ikke flere ganger i uka heller. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Et kjapt overslag her:

Frokost: 0 kcal

Lunsj:Egg (100 kcal), bacon(50 kcal),  avocado (~120 kcal), Brus (250 kcal, kun fra sukker). Totalt drøye 500 kcal

Middag: grønnsaker (50-100 kcal), bacon (150) kcal, fisk (~150 kcal). Totalt knappe 400 kcal.

Dessert: 350 kcal.

Du er altså oppe i 1250 kcal - noe som er altfor lite for et voksent menneske. I tillegg er hele 20% av kaloriene fra sukkeret i brusen. Du får altfor lite vitaminer, mineraler og kalorier m dette kostholdet.

Anonymkode: 4ede9...b84

Jeg drikker faktisk ikke sukkerholdig drikke, kun appelsinjuice noen ganger i uka. Dersom jeg drikker brus eller energidrikk velger jeg konsekvent sukkerfri variant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for innspill. Sukker er virkelig en uvane jeg sliter med å gi slipp på. Jeg har tenkt å øke mengden protein slik at jeg i allefall blir mett og forhåpentligvis mindre sugen på "noe". Jeg skal prøve cc og bær, men for meg blir aldri cc kos dessverre. 

Jeg spiser ikke is hver dag, altså. Dette er min andre boks i år. Men godteri, og i for store mengder, blir det nok. 

Syns du 4 skiver skogsbacon i løpet av en dag er mye? Jeg sier ikke at jeg spiser det hver dag. Ikke flere ganger i uka heller. 

Jeg drikker faktisk ikke sukkerholdig drikke, kun appelsinjuice noen ganger i uka. Dersom jeg drikker brus eller energidrikk velger jeg konsekvent sukkerfri variant. 

Bland CC i blender eller tilsvarende med halvfrosne bær, jeg lover at dette er som is. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...