Gå til innhold

Hund som trekker på tur - på bristepunktet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min_hund_er_Grå skrev (4 timer siden):

Forventning er vel ikke det samme som stress. Forventning er jo noe positivt som du kan bruke til noe fornuftig. Hva om du snur dette med forventning til å ut for å trekke, til en forventning om å leke/jobbe/gjøre noe gøy med hundefører? Godbiter er ikke svaret på alt. Hva med enkel lydighet som belønnes med ball/leke? Hva med litt sosialkamp med eier? Altså ball/leke med snor hvor hunden kan kampe og dra litt i, for så å vinne noen ganger og andre ganger gi fra seg, hvor man etterpå går over i ny lek. Overtid så bygger du her en forventning på at det er du som er gøy og det er hos deg det skjer. Vil kanskje tro at det gir deg et lykkeligere hundehold enn å kaste godbiter i grøfta.

Vil legge til at jeg er ofte usikker på om det er forventninger eller stress, men dersom vi beveger oss utenfor de vanlige stedene vi går, er det definitivt stress. da går rullegardina hennes ned og hun henger fremover i sela og trekker til det skummer ut av munnen hennes og hun hoster og harker. Det er så utrolig kjipt, for jeg har en hund jeg ikke kan gå tur med liksom. Hadde drømmer om lange skogsturer og koselige byturer, men med en gang vi er utenfor vante områder er stresset hennes så høyt at kontakt er umulig.. jeg blir så lei meg og frustrert!! 
 

ts

Anonymkode: 11606...5fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elder Millennial

Det som funket for oss var å skaffe oss trekksele og magebelte med strikk. Da kunne vi slappe av og la bikkja dra på vanlige turer og så fokusere på å gå fint i band kun de gangene hun har vanlig halsbånd på. På den måten ble det ikke trening og irritasjon hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du skriver "belønningsbasert"

Men at hunden ikke vil ha gobiter. Da er jo ikke det belønning? Det er ikke du som bestemmer hva belønning er. Det er noe hunden faktisk vil ha.

Så skal du trene "belønningsbasert", må du jobbe opp, eller finne en faktisk belønning.

Det er en ting.

Du bør finne en bedre trener/hundeskole. Og bruk grime. Det blir ikke rykk om du passer på båndlengden hele tiden.

Anonymkode: 35b6d...6e1

Belønning må ikke være noe spiselig. For noen hunder kan det å få fortsette turen være belønning nok. Trekking i båndet = stopp og pause. Slakt bånd = turen fortsetter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med hunden min også. Så meldte vi oss på kurs med Hundelykke, hun holder til på Sørlandet, men er heeeelt fantastisk😍 Jeg er ganske sikker på at hun skal ha pubertetskurs digitalt snart, det gikk vi (bare fysisk) og var gull verdt. Det var ikke alltid vi kom oss på tur nesten, men nå er det en drøm å gå sammen med henne. Det kan også hende at du kan få en digital privattime, evt fysisk om du har mulighet i sommer feks. Hun har en del livesendinger på FB også, som kan være lurt å se på. 

Ellers ville jeg også kjøpt en trekksele til henne, så dere av og til kan gå turer hvor hun får trekke. Da er det lurt med et godt strikkbånd og magebelte. Vi elsker non stop sine! 

Anonymkode: 76b1d...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Vil legge til at jeg er ofte usikker på om det er forventninger eller stress, men dersom vi beveger oss utenfor de vanlige stedene vi går, er det definitivt stress. da går rullegardina hennes ned og hun henger fremover i sela og trekker til det skummer ut av munnen hennes og hun hoster og harker. Det er så utrolig kjipt, for jeg har en hund jeg ikke kan gå tur med liksom. Hadde drømmer om lange skogsturer og koselige byturer, men med en gang vi er utenfor vante områder er stresset hennes så høyt at kontakt er umulig.. jeg blir så lei meg og frustrert!! 
 

ts

Anonymkode: 11606...5fe

Jeg forstår frustrasjonen din. Veldig grovt sagt så har du en brukshund. Dem er avla over tid for å brukes. Her har du fått en hund som det kan virke som selvbelønner ved å trekke. Dette er ikke lett å komme over, da slik selvbelønning i de fleste tilfeller vil være en sterkere motivasjon enn hva du klarer å overstyre med godbiter og lek. Nye steder gir høynet drift, trenger igjen ikke å være stress. Hunden din har tydeligvis greit med grunnleggende drifter, det handler mere om å sette dette i system og blokkere selvbelønninga. Det er lys i enden av tunnelen men veien dit er ikke gjort på 1 dag. Finn deg folk som driver på med brukshunder. Da mener jeg hunder som får bruke sine naturlige driftsanlegg. Ikke folk som driver på med BC og andre lettere raser. Så spør du om litt hjelp der. Gjerne folk som har konkurrert med hunda sine. Disse vet litt mere om å styre energier i riktig rettning og blokkere uønsket energi bruk.

https://www.aktivhund.no/privatundervisning.html Disse er et alternativ. Dem hadde iallefall en del lesestoff. 

Når det gjelder magebelte og strikk line så er ikke det dumt. Bare sørge for at strikklina er tykk nok til at den faktisk funker som en strikk. Ingen av nonstop sine er så tykke. Det er snakk om at når bikkja drar maks så skal den fremdeles være igjen litt strikkeffekt. Dette gjør det om ikke annet mere behagelig for deg. Hunden får også noe å jobbe i.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

 

Dette fungerer dessverre ikke.. blir bare en slags jojoeffekt hvor hun skyter frem rett etterpå, og sånn holder vi på hele turen💀 💀blir hakkende sinnsyk

 

ts


 

Anonymkode: 11606...5fe

Ah, det skjønner jeg 🤔

Jeg forstår frustrasjonen din! 💀Veldig ofte overfører vi det til hunden som bare fører til enda mer stress, og det hjelper ikke akkurat 🙈

Men for hunden din så er belønningen ved å komme seg frem i båndet en mye større belønning enn godbiter tydeligvis. Og hun har skjønt at når hun trekker så får hun den belønningen. Og når hun har gjort det i ett år så er er det temmelig innlært. Hunder som responderer på godbiter og ros er så mye enklere! Og så har vi de selvstendige som finner egne veier 🙄

 Man må bare gjøre det til en kjedelig jobb for dem. Løper hun ut og får kommet seg en ekstra meter frem før hun må tilbake så er det belønning nok for henne. Derfor det er så viktig med kontakt så de virkelig forstår at noe er forventet av dem. Husker en hund jeg trente så kunne jeg stå i hvertfall 10 minutter der han bare sto og skalv før han endelig så seg tilbake for å se hva greia var og hvorfor det ikke gikk fremover. Trekker man dem bare inn igjen uten å få kontakt så kommer de aldri til å forstå hva som er forventet, da blir det kun en evig runddans der begge bare blir mer stressa og frustrert. De vil alltid se tilbake en eller annen gang, og det er da du må gi signal på hva du forventer. Tålmodighet er en dyd, men jeg vet akkurat hva du mener med frustrasjon! 😅

Anonymkode: c0772...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Langline er skummelt fordi hun da tenker at hun skal få løpe, og det resulterer i noen helt sinnsyke rykk som sender meg med nesa først i asfalten 😅 pluss vi går mest i omgivelser som krever kortere bånd enn det dessverre..

 

Takk for tips! 😍 Jeg er nyinnflyttet og bor sentralt så kjenner ikke til disse stedene, skal definitivt sjekke ut🙌🏻
 

Dette fungerer dessverre ikke.. blir bare en slags jojoeffekt hvor hun skyter frem rett etterpå, og sånn holder vi på hele turen💀💀 blir hakkende sinnsyk

 

ts


 

Anonymkode: 11606...5fe

Men da høres det nesten ut som om du lar henne komme for langt tilbake?

Da jeg trente inn dette på min, var det i starten nok at båndet bare var bitte litt slakkere, så fortsatte vi. Kastet hun seg på igjen da, var det bråstopp igjen. Ingen jojo-effekt der hun fikk ta fart og kaste seg på. 

Det var noen jævla frustrerende turer helt i starten, og jeg følte meg skikkelig, ordentlig dum, men etter hvert ble det litt og litt bedre. Og et alternativ er også å ha på både trekksele og halsbånd. Trekksele på i starten, godbitsøk, så en KORT økt i halsbånd. Da snakker vi kanskje 5 minutter. Så kan man ev. gradvis gå videre.

Jeg tenker at godbiter ikke er belønning for din hund, å få gå framover er det. Da ville jeg brukt selve det å få gå framover som belønning, i stedet for å tenke at mat skal være det, siden hun er såpass uinteressert. Men da er det viktig at belønningen kommer umiddelbart i det hun slakker båndet, og at hun ikke får dratt deg med seg framover.

Anonymkode: 2da9b...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar noen ganger båndet rundt hals og mage. Vanskelig å forklare, men tar det på halsbåndet, trekker det bak til bakparti, og surrer det rundt magen en gang i en slags knute. Det gjør ikke vondt. Han slutter å trekke og går rolig. 

Anonymkode: 726d8...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokkar skrev (På 11.5.2021 den 9.37):

Fjellveien er jo egna til å slepe noe tungt. Eller parken på nordnes? I Åsane er det en liten hundepark du kan komme til dersom du tar 4erbussen ved Liavannet? Er ikke så stort, men får hun tømt seg for energi er det lettere å trene. Er sikkert flere slike små hundegårder du kan bruke 😊 men det er ekstremt sterke og fysiske hunder, så anbefaler at du lar hunden få utløp for energien før dere går på tur. 

Hundepark i kanadaskogen(laksevåg/loddefjord) også. I kanadaskogen er det jo veldig fine turveier. 

Anonymkode: a8ee5...1bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg tar noen ganger båndet rundt hals og mage. Vanskelig å forklare, men tar det på halsbåndet, trekker det bak til bakparti, og surrer det rundt magen en gang i en slags knute. Det gjør ikke vondt. Han slutter å trekke og går rolig. 

Anonymkode: 726d8...c40

Dette kalles natoløkke og kan skade dersom hunden utsettes for et skikkelig rykk. 

"Det gjør ikke vondt. Han slutter å trekke og går rolig" - fordi dersom han trekker så gjør det vondt selvsagt.

Anonymkode: 9f6b4...962

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg tar noen ganger båndet rundt hals og mage. Vanskelig å forklare, men tar det på halsbåndet, trekker det bak til bakparti, og surrer det rundt magen en gang i en slags knute. Det gjør ikke vondt. Han slutter å trekke og går rolig. 

Anonymkode: 726d8...c40

Det bør Ts absolutt ikke gjøre. Dette kan alvorlig skade innsiden på hunden, og siden hunden er såpass glad i å trekke, så vil det absolutt forekomme ett eller flere sterke rykk som kan føre til skade.

 

Anonymkode: 9253d...c0c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.5.2021 den 9.34):

Jeg har en gammel gjeterhund som jeg fikk fra omplassering da han var 6 år, og jeg har enda ikke klart å avvenne han helt med det. Men det at han er gammel, gjør jo også at han ikke trekker så mye mer lengre da. 

Hundene er så glade for å vær ute, og vil snuse og utforske så mye, at vårt tempo rett og slett er for sakte. Deres naturlige gange er jo trav, og da blir jo farten til menneskets naturlige gange som musesteg for de. De mener jo ingenting vondt med det, men jeg skjønner frustrasjonen din... Du kan prøve å bytte til langline, istedenfor å holde på med dette til ingen nytte. Min trakk MYE mindre når jeg byttet til langline på 8m, for da er han jo langt foran meg og snuser, helt til jeg er langt foran han og han løper bort til meg. Det har spart oss for mye frustrasjon😅

Anonymkode: 61eb4...cda

Selvsagt avhengig av hvor man bor og ferdes - men jeg bor i Oslo. Og folk som har lang line til hundene sine er bare et mareritt!

Så om hun bor i Bergen er sjansen liten for at hun kan velge folketomme steder. 

Anonymkode: 8b842...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjenner frustrasjonen din, min hund er akkurat likedan. Den trekker i båndet uansett hvor mye vi trener på å gå på plass. Men det jeg klarte å lære den var å gå fint på plass uten bånd. Uten bånd går den fint på fot helt til jeg sier "fri" med en kjent håndbevegelse.

Litt merkelig at det er mulig å lære den til å gå på fot uten bånd, men ikke i bånd, men det virker i hvert fall for meg. Fokuset og kontakten ble forandret uten bånd, den er mye mer observant på meg når den ikke går i bånd. Med bånd er der null kontakt, den har kun fokus fremover, mens den uten bånd kan kikke opp på meg og tilbake på meg visst jeg har gitt hunden fri.

Treningen uten bånd, begynte først med trening på innkalling "på plass", når den kom tilbake ble den klappet og rost opp i skyene samtidig som den fikk en godbit. Når dette satt så begynte vi å gå, så snart hunden beveget seg litt for langt frem, så sparket jeg i bakken stoppet opp og ga kommandoen på plass, så snart den var på plass igjen så var det godbit og ros. Visst jeg merker at vi begynner å miste kontakten, så tar vi en "time out" jeg poker han i siden med fingeren, snur bakenden på hunden og oppnår kontakt med rolig prat som skal bety at "nå er vi litt seriøs her". Nå går den kjempefint på plass og kan passere andre hunder og folk uten å vike fra plassen sin.

Nei den kan fortsatt ikke gå i bånd, den er kanskje blitt ett hakk bedre, det vil si at den kan gå fint i 20 sekund så er det på an igjen. men det at den kan gå uten bånd er jo greit da.

 

Anonymkode: e369a...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du vært i kontakt med Fjellanger hundeskole? Ligger på Os. 

Anonymkode: ce88c...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 
Tenkte å skrive inn litt her. 
Jeg kjenner ikke til rasen ridgeback og hva som er naturlig atferd osv osv. 

Men tenkte jeg skulle dele noen erfaringer allikevel.

Jeg har Staffer, (staffordshire bullterriere) Som naturlig er veldig ivrige, glad i å trekke og alltid gjerne vil være 10 skritt foran 😅

Jeg lar de også være seg selv uten for mye regler og de er glade sosiale hunder. 

Jeg har ikke trent bort trekking, men øver alltid på at når jeg sier gå pent, så skal de gå ved siden av meg uten å trekke. 
Jeg har brukt over 1 år på dette med aktiv trening hver dag. 
De får ca 30-50 min mental stimulering hver dag og 1-2 timer fysisk mosjon. 
3 ganger i uken går vi på trekkturer og under disse turene trener vi også gå pent samtidig slik at de lettere lærer forskjellen. Så gir jeg heller kommando på trekk. 
 

Det som har hjulpet oss mye er å stå stille der det er mye folk og fristelser. 
God trening for hodet og de lærer seg å mestre å ikke rushe forover for å oppleve alt. Veldig fint å trene i by eller i sentrum der det er mye folk og hunder. 
Veldig mange vil hilse og klappe hundene og da sier jeg at nå trener vi og dersom hunden ikke hopper eller skal løpe bort til personene så kan vi hilse. Hvis ikke så må vi vente med å hilse til hunden har roet seg og sitter pent uten og hoppe/trekke. 
 

Det som også er viktig er hvordan du holder i båndet og hvordan du går. 
båndet skal være langt nok til at du kan gå avslappet og at båndet henger litt ned, men kort nok til at du har kontroll. 
Vær avslappet, stopp heller å pust og ikke vær anspent i kroppen.

Hunden merker dette med en gang. 
Rolig energi i kroppen og gå gjerne et skritt foran hunden å prøv å hold hunden ved siden av eller litt bak deg. 
Noen hunder er mer krevende enn andre og det er selvsagt individuelle forskjeller. 
 

jeg er ingen ekspert på hva som er riktig eller galt, men jeg er alltid rolig når jeg skal trene hund og prøver å ha en rolig energi uansett hvilke situasjon som oppstår. 
Noen dager er det ekstra vanskelig å nå inn til hunden, og da avbryter vi treningen fortere og drar hjem å hviler litt så lenge. 
Selvom man har lyst til å bli oppgitt, så må man bare legge det fra seg. 
Rolig energi, belønning og følg reglene du har satt hver gang og ikke gi deg. 
 

Vet ikke om det var så mye til hjelp, men håper at det ordner seg for dere og at du får det til ❤️

Anonymkode: eb54c...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freedog antitrekk sele løste problemet over natta for vår hund, så fortsatte jeg treningen med å lære han å gå fint uten å trekke. 

Var på briste punktet, alle turer var et helvete. Omplasserings hund der forrige eier ikke opplyste om problemet. 

Tok ikke lang tid før han skjønte at det nyttet ikke å dra. Når jeg leste innlegget ditt så husket jeg hvor fortvilet vi var.

Masse lykke til. 

Anonymkode: 21409...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 11.5.2021 den 11.34):

Signerer Tabris! 

Grime/antitrekk er bare quick fix som ikke går i dybden i problemet og som kan skade dyret. Vemmes hver gang jeg ser sånt på tur. 

Trekking er belønning i seg selv når hunden når målet. Om hunden er så stresset at godbiter ikke hjelper så kan du stoppe hver eneste gang hun trekker. Ikke la henne gå ett skritt til. Stopp og vent frem til hun ser på deg og få henne til å gå en sirkel rundt/bak deg før hun får lov til å gå videre. På den måten så vil trekkingen ikke lenger assioseres med noe positivt, men heller ekstra jobb. Det tar tid og tålmodighet, men det bør ikke ta lange tiden før hun skjønner tegninga. 

Anonymkode: c0772...d15

Jeg gjorde det samme med min hund. Det fungerte veldig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg et hoftebelte. Non-stop dogwear løype er min favoritt. Og, et godt strikkbånd. Da kan du la ham trekke deg opp bakker etc. La ham slite seg ut. 

Etterpå, når han er sliten, tar du på ham halsbånd og går en liten tur og trener ham på å gå fint. På denne måten vil hunden få brukt seg, og den vil også lære forskjellen på når den har på sele og når den har på halsbånd. Om du lar han få trekke deg først, så vil det også være mye lettere å få trent god båndgåing med halsbånd etterpå, for da er han sliten og mer villig til å høre på deg. 

Du har fått mange gode råd for hvordan man trener båndgåing. 

Min favoritt er å trene inn en target hånd. Altså, én hånd hvor alt av godbiter kommer fra. Du begynner ved å jogge bakover mens han har nesa i hånda di hvor alle godbitene er (du kan begynne inne). Når han har skjønt at han skal holde følge, så kan du snu deg fremover, men fortsatt få ham til å følge den hånda. Gi masse godbiter. Legg inn et håndsignal for 'stopp/sitt' også. (jeg bøyer armen litt og snur håndflaten opp). Da kan du få ham til å stoppe og sitte når du stopper. Alt dette kan og bør trenes på inne hvor det er lite distraksjoner, så kan du ta ham med ut etterhvert.

Ute, fortsett å prøve å holde fokus med ham. Går han ut foran deg, si 'snu' også snur du og går motsatt vei. Når han følger etter og kommer opp ved siden din, si "bra" og snu tilbake. Akkurat når du snur tilbake, så er det viktig å jobbe for å holde fokuset hans på deg og target hånden så han ikke drar fremover igjen.

Føler du på et punkt at han er lite interessert og at han er mer interessert i ting rundt, kast en neve godbiter i hodet på ham som han må plukke opp. Etter at han har spist alle godbitene, ikke gå videre før han gir deg oppmerksomhet (øyekontakt). Dette er noe du også kan trene på inne, og hele tiden. Hver gang han ser på deg, skryt. Lær også inn et ord (watch, øye, se) som betyr "se på meg", og godbit og skryt når han gjør det.

Anonymkode: 9253d...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å bare la hunden trekke?

Kjøp sele(til deg selv), strikkbånd og skikkelig trekksele (Nome / X-back) og la hu få drive på selv.

Du kan jo la hu trekke deg / sykkel / kickbike / ski / kjetting? Hvis kjetting bør det være kombisele med pinnebakdel.

Jeg har samojed som jeg prøvde å lære å gå pent men gav opp til slutt. Da vi gjorde dette ble det en mye gladere hund med mye lavere stressnivå. Jeg tok på a sele og lot hu utfolde seg slik hu ville. På tur der jeg helst ikke ønsker at hu trekker (har to forskjellige seler) belønner jeg ofte ved kontakt og kaster ut godbiter i gresset ol.

 

Anonymkode: 65e19...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...