Gå til innhold

Umulig å bruke bind


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Dere som anbefaler kopp, hvordan finner dere riktig størrelse? Og tar det lang tid før en får teken på det? 

Jeg har lenge tenkt på å begynne med kopp, men det virker så pes, hvertfall i starten. Finne riktig kopp, få koppen inn og ut uten søl og gris... Hvordan vasker man disse koppene? 

Anonymkode: 7228f...3c8

Størrelse er ikke så vanskelig.

Blør du lite/er veldig ung = liten kopp.

Større blødninger/født barn = stor kopp.

Øv utenom mens, da med glidemiddel. Det bruker jeg uansett ved innsett.

Jeg har kraftige blødninger pga endometriose, og kan uansett ikke bare bruke en ting alene - så jeg kombinerer menskopp og tøybind. For meg lekker ting uansett, men ikke mye. 

Jeg kjøpte en med ganske liten tupp, og klarte miste den to ganger i do 🙄 Så nå bruker jeg kun en med litt lengre tupp.

Du tømmer innholdet i do/dusjen, skyller den med først kaldt så varmt vann (eller vasker i tillegg, jeg gjør det). 

Steriliser den mellom hver syklus. 

Jeg har bare brukt den hjemme, tror jeg ville slitt endel de første dagene på vanlig kontorjobb mtp bytting. Det er IKKE lite søl når man blør endel.

Men, tror faktisk mengde og lengde har blitt redusert med kopp 🤷‍♀️

 

 

Anonymkode: ea9f8...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye frem og tilbake med meg selv, har jeg gått over til menskopp, og har ikke angret på det. Det satt langt inne i starten, føltes litt ekkelt mv. og jeg måtte prøve et par ulike før jeg fant noe jeg likte. Den første var alt for stor, stiv og klumpete f eks. Men etter å ha snakket med en venninne i utlandet (Tyskland) som forteller at der er det ganske vanlig, så tenkte jeg shitt au, jeg prøver!

Jeg fikser ikke bind, føler jeg går med bleie, føler det beveger seg, og spes de 2 første dagene hvor det blør en del føler jeg meg utrygg om natta. Brukte derfor stort sett bare tamponger frem til jeg begynte med mens-koppen. 

Men med tampongene slet jeg litt med at tråden gjerne gnagde i blant (jeg driver med hest og sykler en del, skal ikke ligge veldig feil da før man kjenner den GODT både underveis og en stund etterpå 😛 ), og noen ganger ble det  lekk. Men det var nå bare sånn det var i mange år. Pluss at mot slutten når jeg blør lite så kan det bli litt sårt med tørr tampong ut / inn, samt tråden som om det er litt sårt kjennes godt mot fingeren på vei inn når jeg ikke hadde sånne tamponger med plasthylse for å sette den på plass. 

Menskoppen har aldri lekket, bortsett fra litt et par ganger i starten når jeg ikke hadde fått den skikkelig på plass, jeg får aldri gnag, blir sår el noe som helst. Så jeg har beholdt den :) 

Anonymkode: dfa14...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde samme erfaring med bind før, men så fikk jeg tips om å prøve tøybind og det er virkelig noe helt annet. På plastbind blir blodet liggende oppå og skli rundt, mens tøybind suger til seg blodet slik at det ikke renner ut på siden. Opplevde ofte mye kløe og sårhet i underlivet da jeg brukte plastbind, men kjenner ikke noe ubehag i det hele tatt med tøybind. Har heller ikke hatt sopp én eneste gang siden jeg byttet til tøybind, ifølge gynekologen er det fordi underlivet får puste mye bedre enn med plastbind hvor alt blir tett og klamt. 
Ja, det er litt griseri å vaske tøybind, men det venner man seg til og så blir det rutine. Nå bruker jeg ikke mer tid på å vaske tøybind enn det jeg før brukte på å gå ut med søpla hver kveld for å slippe stanken fra plastbindene i søpla. 
Så anbefaler på det aller varmeste at du tester tøybind og ser om det er noe for deg. 

Anonymkode: b0674...912

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig med de som anbefaler kopp. Det er en ny verden. 

Jeg er ikke plaget med sopp, men bind er for tett og gjør at huden klør og er klam. Tampong er ekkelt. Vil tro at tøybind er bedre, men det har jeg aldri prøvd. Å måtte vaske dem frister ikke da..

For meg har kopp fjernet alt av hassle rundt mensen. 

Anonymkode: 354b0...d2f

Det er ikke ekstra styr å vaske tøybind med mindre man velger å gjøre det styrete selv. Knepp de sammen, kast de i skittentøyet og knepp de opp når du kaster de i vaskemaskin etter at mensen er ferdig. Kjør en 60 graders vask med kald forvask. Ferdig.

Bløtlegging og/eller skylling er totalt unødvendig, og våtposer trengs kun hvis man skal skifte bind ute og ha de i veska eller lignende en stund. Bare å ta de ut derfra når man kommer hjem og kaste de i skittentøyet da. 

Anonymkode: fc5bc...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dere som anbefaler kopp, hvordan finner dere riktig størrelse? Og tar det lang tid før en får teken på det? 

Jeg har lenge tenkt på å begynne med kopp, men det virker så pes, hvertfall i starten. Finne riktig kopp, få koppen inn og ut uten søl og gris... Hvordan vasker man disse koppene? 

Anonymkode: 7228f...3c8

Noen produsenter har størrelseskalkulatorer på nettsiden sin. Bruker MeLuna selv, de har en fin kalkulator og et ganske rimelig start-kit med 2 forskjellige størrelser i.

Jeg synes ikke det var veldig vanskelig å få teken på, men prøvde vel et par forskjellige kopper de første 2 årene før jeg ble helt fornøyd. Den første koppen jeg prøvde var den minste Lunetten, for meg ble den for stor og litt for hard til at den var komfortabel å bruke. Det finnes mange instruksjonsvideoer på YouTube hvor man få fine tips til brettemetoder og innsetting.

Jeg har aldri hatt noen lekkasje å snakke om, kanskje to små lekkasjer i løpet av 10 år og det var min egen skyld for jeg ventet for lenge med å tømme. Vasker med uparfymert såpe og vann ved hver tømming (morgen og kveld) og skyller godt. Så kokes koppen mellom hver syklus.

Anonymkode: a4ebe...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette hadde jeg aldri giddet. Hadde gitt beng i soppen og brukt tampong som vanlig. Evt startet en ny soppkur etter mensen. Bind er bådegrisete og lukter.

Anonymkode: 28ce1...c2b

Det ble tampong ja, skulle på jobb, og kan ikke holde på sånn! Ts

Anonymkode: cbd96...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke rart du får sopp om du konsekvent bruker tampong. Fatter ikke at folk vil ha klorbleket bomull noe sted inne i kroppen. 

Anonymkode: 7fa06...359

Jeg har hatt sopp 2-3 ganger i livet og er 37 år, så tviler på at det er tampongene som har ført til sopp denne gangen. 

Anonymkode: cbd96...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg  har aldri hatt sopp. Bruker tampong hele døgnet de 2 første dagene. Også på natten. Jeg blør lite om natta pga liggestilling. Men hvis jeg nyser i senga.... blodfontene. Og så må jeg løpe til doen før det spruter ut av meg hvis jeg bare bruker bind. Så da blir det tampong. Hvis jeg skal ligge i sengen i mer enn 8 timer så bytter jeg om natta. Enten til ny tampong eller bind de siste timene.

På natt nr 3 så spruter det ikke ut av meg så da kan jeg bruke bind.

Dere som er redd for infeksjon av å bruke tampong om natta - det er ikke "natta" som er problemet, det er bare hvor mange timer du har tampongen i. Det er ingen grunn til å ikke bruke tampong om ønskelig om natta (utover den samme risikoen på dagtid). Bare husk antall timer osv.

Jeg blør også lettere "ut" av bind fordi det blir klemt/skjeivt osv. Hjelper med stram truse! Jeg må ha de uten vinger også, for meg så blir vingene bare krøll og i veien.

Menskopp var for mye styr for min del. Full av blod på hendene hver gang. Måtte fiste megselv for å få den til å sitte så det ikke lekker. Blodet synker i do så må skylle ned 2-3 ganger og bruke dobørste. Koppen glir og havner, full, utover badgolvet. Vakuum. 😳😳😳😳

Anonymkode: 0d276...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er en av de som alltid bruker tampong, selv om natta. Har kun brukt bind etter fødslene, ellers har jeg ikke fått det til. Nå har jeg soppinfeksjon eller noe, det klør og er sårt, og så fikk jeg selvfølgelig mensen oppi dette. Da jeg la meg i går tenkte jeg at jeg skulle være fornuftig å bruke bind. Tok på et stort nattbind som jeg hadde igjen etter fødsel for to år siden. Våknet i dag, og alt blodet hadde rent til den ene siden, så der var det lekkasje, mens på resten av bindet var det ingenting. Tok på ny truse og nytt stort bind nå. Og på bare 30 minutter, så har jeg blødd utenfor bindet langt oppe på rumpa 🤬 Gjennom både trusa og på buksa. Ellers var det ikke mye blod. Dette her går jo ikke! Hvordan får andre damer det til?! Bind er noe av det mest udelikate og upraktiske jeg vet om. 

Anonymkode: cbd96...9be

Menskopp er oppfunnet. Gå på nett bestill menskopp i din størrelse. Vent. Bruk. 
Problem løst. 

Det er ingen grunn for å bruke bind heller enn menskopp uansett hva en råker ut for. Særlig om en har såre slimhinner.
 

Anonymkode: 2cc0d...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden her og blitt minnet på hvordan mensen er, priser jeg meg lykkelig for at jeg har spiral og ikke har hatt mensen på 3 år ❤️ For et mareritt.

Anonymkode: f3ab8...7f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker de tykkeste nattbindene fra libresse og stram truse samt kladd under lakenet.  Noen ganger bruker jeg største tampax (orange) i tillegg.  Man kan også stille klokka og bytte i løpet av natta.  Klarer ikke tanken på tøybind.

Anonymkode: 317cf...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt problem med bind, så jeg er tydeligvis heldig. Blør lite om natten heldigvis, kunne klart meg uten bind bortsett fra når jeg reiser meg om morgen - da kjenner jeg innimellom at det renner.

 

Anonymkode: daa02...15e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Menskopp var for mye styr for min del. Full av blod på hendene hver gang. Måtte fiste megselv for å få den til å sitte så det ikke lekker. Blodet synker i do så må skylle ned 2-3 ganger og bruke dobørste. Koppen glir og havner, full, utover badgolvet. Vakuum. 😳😳😳😳

Anonymkode: 0d276...41e

Hahahaha jeg dør! Har heldigvis aldri behøvd å fiste meg selv for å få koppen til å sitte. 😂

Anonymkode: a4ebe...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det renner langt bak hos meg også. Eneste som fungerer her i gården er å bruke to store natt bind samtidig bak hverandre så det dekker hele tissen foran fram til rumpesprekken omtrent. Blir som et forlenget bind. Ellers må jeg skifte ofte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker både bind og tampong. Samtidig. De første 3-5 dagene blør jeg såpass at jeg må ha dobbel sikring, mens jeg resten bruker bind fordi det kommer så lite at det er for tørt til å ha i tampong.

Anonymkode: 47dfc...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøybind! Slutt på lekkasjer, fordi det suges inn i stedet for å renne rundt på plasten, og lukter mye mindre. Og helt slutt på den klamme følelsen, heller aldri sår og ikke sopp mer. Elsker tøybind! Også trenger man ikke gjøre vasking så komplisert som noen tror. Knepp igjen når du tar det av, hiv i skittentøyet. Knepp opp før du legger dem i maskina. Vask med sokker og truser og andre ting på 60 grader. Det finnes mange ulike typer tøybind, jeg foretrekker de som er litt tynne (fås i stooore allikevel) med bomull øverst. Ja, og så kan man få skikkelig store tøybind som dekker ordentlig bak hvis man lekker bakover på natt. 

Anonymkode: 9318c...305

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tøybind! Slutt på lekkasjer, fordi det suges inn i stedet for å renne rundt på plasten, og lukter mye mindre. Og helt slutt på den klamme følelsen, heller aldri sår og ikke sopp mer. Elsker tøybind! Også trenger man ikke gjøre vasking så komplisert som noen tror. Knepp igjen når du tar det av, hiv i skittentøyet. Knepp opp før du legger dem i maskina. Vask med sokker og truser og andre ting på 60 grader. Det finnes mange ulike typer tøybind, jeg foretrekker de som er litt tynne (fås i stooore allikevel) med bomull øverst. Ja, og så kan man få skikkelig store tøybind som dekker ordentlig bak hvis man lekker bakover på natt. 

Anonymkode: 9318c...305

Så man skal altså la de ligge i skittentøyskurven på et varmt badegulv i x antall dager inntil man har nok klær til å kjøre en maskin på 60 grader? Og når man setter maskinen på, så skal man altså bruke de blodige bindene til å marinere resten av klesvasken i blod-vann? 60 grader, 90 grader, spiller liten rolle. Det er EKKELT å sause inn truser, sokker og håndklær i blod fra brukte bind. Det er ikke bare rent blid heller, det er slim og koagler. Æsj! 

Anonymkode: 28ce1...c2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sjekke om dere som blør så mye om dere har for tynt blod ?

Anonymkode: b71b0...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så man skal altså la de ligge i skittentøyskurven på et varmt badegulv i x antall dager inntil man har nok klær til å kjøre en maskin på 60 grader? Og når man setter maskinen på, så skal man altså bruke de blodige bindene til å marinere resten av klesvasken i blod-vann? 60 grader, 90 grader, spiller liten rolle. Det er EKKELT å sause inn truser, sokker og håndklær i blod fra brukte bind. Det er ikke bare rent blid heller, det er slim og koagler. Æsj! 

Anonymkode: 28ce1...c2b

Inntørket blod ligger fint i klesvasken noen dager. Ingen tvinger deg til å vaske undertøy, sokker eller noe som helst sammen med bindene, men det er en vaskemaskin de vaskes i, hvor vannet skiftes ut underveis. Blodvannet skylles altså ut, hvite truser eller håndklær kommer ut av maskina like hvite som da de ble lagt inn. Og koagler og slim er jo ikke akkurat lagd av stål eller stein heller, de løser seg opp og skylles ut med vannet. Alt blod forsvinner i løpet av forvasken, vasken etterpå blir som å vaske en helt vanlig undertøysvask hvor det strengt talt også innimellom er både blod, slim og verre saker. 

Men for all del, du må da gjerne la være å bruke tøybind, men du behøver ikke å frike fullstendig ut av et produkt du ikke vet noe om, bare fordi du har en eller annen fiks ide om hvordan det fungerer. 

Anonymkode: fc5bc...029

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Menskopp er oppfunnet. Gå på nett bestill menskopp i din størrelse. Vent. Bruk. 
Problem løst. 

Det er ingen grunn for å bruke bind heller enn menskopp uansett hva en råker ut for. Særlig om en har såre slimhinner.
 

Anonymkode: 2cc0d...34e

Ts

Jeg har menskopp. Brukte den noen ganger før, og syns det fungerte ganske bra. Kanskje jeg skal finne den frem igjen. Bare litt usikker på hvordan det er å bruke den etter fødsel da ting har kollapset litt der nede etter fødsel. Fremfall eller hva det heter... 

Anonymkode: cbd96...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...