Lillesøster Skrevet 3. september 2005 #21 Skrevet 3. september 2005 (endret) Synes ikke du skal skylde på politikerne fordi SFO ansatte ikke gidder å ta telefonen. Det finnes trådløs telefon, bare å ta med ut. ← Å tro at de ikke tar telefonen fordi de ikke gidder, er jo bare helt respektløst for de som jobber på sfo. Dette brevet er et signal på at det er dårlige tider, det er jeg 100 % sikker på. Tror samtlige på SFO håper på at noen klager i form at man går til avisen. Endret 3. september 2005 av Lillesøster
Gjest Embla s Skrevet 3. september 2005 #22 Skrevet 3. september 2005 Hva tror du skjer da? Ingenting. Skolene og SFO har ikke penger til å ansette folk nok. Hvem tror du har skylden for det? Jo, politikerne. Ingen penger, ingen folk. Jeg fatter ikke at det ikke er flere foreldre som klager. Klag for fan, men ikke til de som ikke kan gjøre noe med det. Legg skylden der den skal ligge. ←
Gjest Gjesta Skrevet 3. september 2005 #23 Skrevet 3. september 2005 For en gangs skyld er jeg uenig med deg Lillesøster. Det koster ikkeno å ta med en trådløs tlf i lomma. Jeg har også jobbet på SFO, vi klarte både å gi leksehjelp, lage skikkelig mat og å ta telefonen. Synes ikke du skal skylde på politikerne fordi SFO ansatte ikke gidder å ta telefonen. Det finnes trådløs telefon, bare å ta med ut. ← *nikke* Kan godt kjøpe en trådløs, jeg, om det er det om er problemet.
Lillesøster Skrevet 3. september 2005 #24 Skrevet 3. september 2005 For en gangs skyld er jeg uenig med deg Lillesøster. Det koster ikkeno å ta med en trådløs tlf i lomma. Jeg har også jobbet på SFO, vi klarte både å gi leksehjelp, lage skikkelig mat og å ta telefonen. *nikke* Kan godt kjøpe en trådløs, jeg, om det er det om er problemet. ← Hmm, men det er ikke det som er problemet. De kan sikkert ta med seg en trådløs telefon. Men jeg tror primært sfo er ute etter å informere foreldre at det er lite folk på sfo. Jeg tror de ønsker en reaksjon.
Chiquita Skrevet 3. september 2005 #25 Skrevet 3. september 2005 Men jeg tror primært sfo er ute etter å informere foreldre at det er lite folk på sfo. Jeg tror de ønsker en reaksjon. ← MEn da må de da skrive det da - i stedet for å skrive at de ikke kan ta telefonen fordi de skla passe barna. Da burde de ha skrevet noe som: pga lav bemanning så kan det være at vi ikke har anledning til å ta telefonen på det oppgitte tidspunkt.
Gjest Embla s Skrevet 3. september 2005 #26 Skrevet 3. september 2005 Men Tex, hva tenker du gjøre? Som du selv skriver - hva hvis det skjer noe med deg og noen andre må hente? Svarer de virkelig ikke på telefonen i den tiden de er "opptatt med å passe barna"? For meg høres det ut som om de har mistet en stilling, også må SFO-leder være mer ute med barna kontra sitte på kontoret sitt. Og har dermed "ikke mulighet" til å betjene telefon. Skjønner godt de føler seg tynt, men dette setter foreldrene i en veldig vanskelig situasjon! (har en venninne som har SFO til barnet sitt på en skole i bydel Gamle Oslo/Sinsen(?). Der er det 170 barn, ingen oppsyn med hvem som kommer eller går, ingen lister å krysse av barnet sitt på når man henter, osv. Venninnen min ga beskjed om at det var bestemoren som skulle hente om ettermiddagen. "javel" sa den ansatte. "skal du ikke notere det ned?" spurte venninnen min. "nei" var svaret hun fikk. For det var ikke så nøye.. Når barna skal spise, står de i en kjempelang matkø, også må de bare finne seg en ledig plass (på en benk ute, på gulvet, i garderoben, osv) for det er ikke plass til alle ved spisebordene.. Osv osv. Slik venninnen min beskriver dette, tenker jeg at det ikke kun har med ressurser å gjøre, men også med SFO-lederens vilje til å organisere. Beklager avsporing, men det gir jo litt perspektiv..)
Gjest Gjesta Skrevet 3. september 2005 #27 Skrevet 3. september 2005 (endret) Hvis du mener det alvorlig, Lillesøster.................. Hm...... Jeg vile absolutt har skrevet det brevet på en annen måte. Jeg syns brevet høres ut som en falitterklæring, en kamp mot foreldrene som ringer i tide og utide. Hvis det du mener er temaet virkelig ER temaet, burde de ha skrevet noe sånt som ...........og vi beklager at vi ikke får sjans til å ta telefonen, men vi gjør så godt vi kan, og vil helst bruke tiden vår på å passe barna, så det er fiiiiint om dere kan skrive lapper i stedet for å ringe, så vi kan bruke den surt oppsparte tiden vår på de skjønne ungene deres..................... Endret 3. september 2005 av Tex
Lillesøster Skrevet 3. september 2005 #28 Skrevet 3. september 2005 MEn da må de da skrive det da - i stedet for å skrive at de ikke kan ta telefonen fordi de skla passe barna. Da burde de ha skrevet noe som: pga lav bemanning så kan det være at vi ikke har anledning til å ta telefonen på det oppgitte tidspunkt. ← Ikke alle som er flink med å få frem budskapet sitt. Jeg tenker at selvsagt må det være en grunn til at de ikke kan ta telefonen. Jeg tror ikke at det er så lettvindt som at de bare ikke gidder å ta telefonen.
Gjest Gjesta Skrevet 3. september 2005 #29 Skrevet 3. september 2005 Embla, hva syns du jeg skal gjøre da? Rent bortsett fra å ta det opp med naboen, som står på andre plass på en av listene til stortingsvalget nå.........
Gjest Violetta Skrevet 3. september 2005 #30 Skrevet 3. september 2005 (endret) Hva med å ta en prat med styreren i denne SFO`en og spørre hva som egentlig var betydningen av brevet? Og gi oss for all del referat etterpå, er nysgjerrig her... Endret 3. september 2005 av Violetta
Mette Skrevet 3. september 2005 #31 Skrevet 3. september 2005 Hørtes helt rart ut, klart dere må få lov til å ringe, mye kan skje og skjer i løpet av en dag. Her har Sfo en mobiltil hver avd. der vi kan ringe eller sende sms hvis vi må gi beskjeder. Fungerer kjempe fint og jeg har ikke hørt klager på det. Jeg synes du skal ta det opp med Sfo sine foreldrerepresentanter, det vil da bli tatt opp på i møte til vudering. Hvis de fremdeles de mener det samme må du gå videre til skolen og ledelsen. Mob som de har ved vår sfo er en stor trygghet for meg, hvis det skjer noe.
:-) anna Skrevet 3. september 2005 #32 Skrevet 3. september 2005 Ikke noe særlig frista, da....... ← Gjett om du kjenner noen som jobber i avisa
Mini_me Skrevet 3. september 2005 #33 Skrevet 3. september 2005 På vår SFO har de både telefonsvarer, trådløs telefon og ikke minst en mobiltelefon vi kan ringe dersom de er på tur utenfor SFO.
Melian Skrevet 3. september 2005 #34 Skrevet 3. september 2005 De kunne jo likegodt ha skrevet: Kjære masete foreldre, kan dere drite i å ringe oss, vi orker ikke ta den jævla telefonen, for vi har bedre ting å gjøre. Vi skal sitte ute og drikke kaffe og slarve mens drittungene deres løper rundt og skriker, og vi gidder ikke å løfte på rompa hvis det ringer. Forbanna mas hele tida. hilsen sfo. ← Den tok jeg ikke. At de skriver at de må bruke tid til å passe barn er det samme som å sitte på ræva og drikke kaffe? Mente du dette seriøst? Kan tenke meg at SFO har noen eller en del foreldre som ringer i hytt og pine, og som ikke la være å ringe selv om de har fått beskjed. Det er jo en dårlig løsning å legge inn ringeforbud til alle, men det kan da ikke være så forferdelig? Søsteren min som har barn i SFO har bare måtte ringe inn uforventet beskjed tre ganger i løpet av et år..... Men jeg vet at en mor til et av barna kunne ringe opp til ti ganger i løpet av en dag. Litt sidespor, men er det mange slike foreldre, så blir en person stående i telefon "hele dagen". Og det er da virkelig ikke derfor de er der? Er det få ansatte i SFO blir de enda mer sårbare. Noen kommentarer til andre punkter som ble nevt: Det er forresten langt fra alle skoler som har råd til trådløs telefon, og det er langt flere barn på SFO enn i barnehage (tenker antall barn per voksne). Jeg personlig ville ha sagt ifra til SFO (ledelsen) at jeg som foreldre føler meg utrygg på at jeg ikke kan kontakte de som passer barna mine om noe uforutsett, og at om de har problemer med foreldre som ringer i tide og utide, så bør de virkelig finne en annen løsning som ikke går utover alle.
Gjest Gjesta Skrevet 3. september 2005 #35 Skrevet 3. september 2005 Gjett om du kjenner noen som jobber i avisa ←
liv Skrevet 4. september 2005 #36 Skrevet 4. september 2005 Hvor travelt kan de ha det i forhold til barnehage? Har aldri hørt om noen barnehage som ikke kan svare telefonen. Og der har jeg inntrykk av at det må være mye travlere enn på sfo, med så mange små barn. ← Er nok minst like stressende på sfo, tror de var tre voksne på 100 unger der noen i klassen hadde praksis for en stund siden.. Men at de ikke skal ha muligheten til å ta telefonen er jo rart da.
Gjest Gjesta Skrevet 4. september 2005 #37 Skrevet 4. september 2005 Er nok minst like stressende på sfo, tror de var tre voksne på 100 unger der noen i klassen hadde praksis for en stund siden.. Men at de ikke skal ha muligheten til å ta telefonen er jo rart da. ← Tre voksne på hundre unger er lovstridig.
Gjest Gjesta Skrevet 4. september 2005 #38 Skrevet 4. september 2005 Jeg tror heller ikke at dette har med å gjøre at de ansatte ikke gidder å ta telefonen, det har vel heller med antall folk på jobb å gjøre og rutiner. Enig i at de kunne ha skrevet lappen på en annen måte, men antakelig blir de nedringt av foreldre som skal gi beskjeder de likegodt kunne ha notert ned og sendt med barnet på morgenen... Vi opplevde masse av det da jeg jobbet på SFO, og vi var ikke mer enn 20-25 barn på avdelingen. Veldig lite gunstig å måtte holde på å fly fra matbordet, div. aktiviteter, leksegruppe fordi foreldrene må gi en beskjed som likegodt kunne vært gitt på morgenen. Selvfølgelig må det være greit at man ringer og sier i fra om det er endringer i planene - tid for henting, hvem som henter osv - men jeg tror nok at foreldrene trenger et spark bak når det gjelder akkurat det der med å ringe i steden for å sende med en beskjed. Jeg er enig med Lillesøster - jeg tror det er et signal fra SFO om ressursmangel.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2005 #39 Skrevet 4. september 2005 Tre voksne på hundre unger er lovstridig. ← hvilken lov da.....? Mye av poenget med sfo er at nesten null er lovbestemt.
Gjest Gjesta Skrevet 4. september 2005 #40 Skrevet 4. september 2005 hvilken lov da.....? Mye av poenget med sfo er at nesten null er lovbestemt. ← http://www.bydel-frogner.oslo.kommune.no/barn_og_unge/sfo/ § 12 Bemanning og ledelse Bydelsdirektøren er administrativ og faglig leder av skolefritidsordningen Skolefritidsordningen skal ha en grunnbemanning på ett årsverk per 24 barn innmeldt i skolefritidsordningen per gitt dato. Bydelsdirektøren fastsetter organisering og bemanning av skolefritidsordningene i egen bydel i tråd med føringene i disse vedtektene. Organiseringen omfatter blant annet måltider, samarbeid med Oslo musikk- og kulturskole og frivillige organisasjoner.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå