Gå til innhold

Norge trenger bonden.


stan

Anbefalte innlegg

Jeg er så stolt av Norge. Tenk at i Norge blir bønder sett på som en del av beredskapen, at de har en samfunnskritisk jobb, at de får støtte og trygghet. Jeg mener de skal få mer, men dette er unikt i verdenssammenheng.

Heia bønder! De tar vare på landskap, på kultur, sørger for beredskap og gir oss kortreist mat. 

Anonymkode: d46ee...945

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle gjerne stemt for dem jeg. Men når det eneste 'bondepartiet' vi har er såpass dyrefientlige, er det helt uaktuelt. Ja, jeg tenker på rovdyr/ulven. Et parti for både bonde og alle dyr, kunne jeg stemt. 

Anonymkode: 8f939...bd5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (7 timer siden):

Men noe er helt feil og jeg vet ikke hva. Vi leser at bonden ikke får betalt mer enn bittelitt. Så ser vi samme bonden selge koteletter for 200 kr kg på Reko-ringer, mens vi kjøper Gilde for 50 kr.  Og jordbærene koster 80 kr kurven i butikk, men bonden kan ikke betale minstelønn på 129 per time? De må ha arbeidere fra Vietnam.

vi vet at bondens inntekt er kombi av salg og subsidier, men vi burde nok opplyses mer for å forstå.

Det er helt riktig. Jeg eier selv et gårdsbruk (der arealene er leid bort for tiden), men skjønner virkelig ingenting av dette systemet, hva det koster, hva bonden får eller hva han tjener. 

Jeg tror svært mange innenfor landbruket heller ikke skjønner bæret av systemet, de politiske føringene, overføringene (subsidiene) eller effekten av noen av virkemidlene.

Det er riktignok typisk norsk å gjøre alt så tungvint og byråkratisk som overhodet mulig, men det burde være mulig å ha et system som er mulig å forstå. Bøndene snakker om en hundrelapp i timen, selv om de altså ikke er ansatt noe sted. Hvordan skal vi kunne vite at de driver rasjonelt, effektivt og noenlunde økonomisk i disse timene?

Dessuten, at alt dette kommer nå, i et valgår, får flere alarmklokker til å ringe. Det er slik at bønder flest nok ser for seg et bedre liv med en regjering der SP er med. 

Er dette noe annet enn valgkamp?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Selvsagt trenger vi bønder. Men vi trenger ikke det dysfunksjonelle opplegget vi har nå, der staten betaler for grisebønder som ikke har ordna forhold, for bønder som har arva gården og ikke egner seg, for at bønder produserer mer melk og sau enn vi spiser etc. 

 

Jeg skal være med den dagen bøndene står på barrikadene og krever tilskuddsordningen fjernet og odelen kastet på historiens store skraphaug. Da får vi vellykket, velfungerende landbruk i Norge. Før det får vi bare det vi har nå - dårlig landbruk med lavkvalitets, høyutslipp frukt og grønt og kjøtt. Det er for meg (og deg) mer miljøvennlig med argentinsk biff enn norsk. Og trolig akkurat like etisk.

Anonymkode: 5df6d...56c

Ufattelig kunnskapsløst og typisk, for tomme tønner romler mest.

Anonymkode: bd1ee...8e4

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (7 timer siden):

Men noe er helt feil og jeg vet ikke hva. Vi leser at bonden ikke får betalt mer enn bittelitt. Så ser vi samme bonden selge koteletter for 200 kr kg på Reko-ringer, mens vi kjøper Gilde for 50 kr.  Og jordbærene koster 80 kr kurven i butikk, men bonden kan ikke betale minstelønn på 129 per time? De må ha arbeidere fra Vietnam.

vi vet at bondens inntekt er kombi av salg og subsidier, men vi burde nok opplyses mer for å forstå.

Mine moreller selges for rundt 180 kr kiloen i butikken. Hva tror du jeg får betalt pr. kilo? Svaret er ca 20 kr. 

Mistelønna til mine arbeidere er 130 kr timen. Jeg har ikke sjans til å betal mer. Min timelønn er langt mindre. 

Anonymkode: b5571...022

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

I Norge? Hvordan tenker du å få til det? Vi burde heller spise mer kjøtt og drikke mer melk for å øke selvforsyningen vår. Korn, belgvekster, nøtter, frukt kan vi nesten ikke gro i Norge. Vi importerer nesten 100% av dette. Kun 3% av Norges areal egner seg til åker. Ca 76% av Norges areal egner seg til beite, men ikke til åker. Og ca halvparten av potensielt beiteareal blir ikke brukt. 

Og du vil ta ut alle store rovdyr fra naturen? Er du klar over hvor idiotisk det forslaget er? Du kan jo lese om hvordan det gikk med Kina da de drepte masse spurver...

Anonymkode: 525fd...23d

Det er ikke riktig at 3% egner seg til åker. Vi bruker 3% til åker. Vi har selvsagt mye mer areal som kan brukes til mat, det sier seg selv.

Det er også pågående forskning på hvilke sorter bønner og erter som kan dyrkes i Norge, og hvilken kombinasjon som er optimal. Vi har begrenset kunnskap på det området og det er alt for tidlig å si hvilken kapasitet Norge kan ha for å dyrke de, for vi har ikke prøvd særlig mange sorter. 

Anonymkode: 31f3d...e40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Kilde på dette? Jeg har hørt denne påstanden flere ganger før, men aldri sett noe som kan regnes som en kilde 

Anonymkode: 1a110...c2a

Er noko som forskes på no her i landet sidan vi ikkje har mykje dokumentasjon på det endå under våre forhold. Så det kjem nok mykje meir om det dei neste åra kva pågåendes forsøk resulterar i. Legg ved lenke til nyleg rapport frå 2019 som visar kva som må forskes vidare på her i landet angående temaet og kildar til forskningsrapportar frå utlandet som kan bekrefte påstanden om auka karbonlagring (og binding av klimagass) ved beiting. https://www.agrianalyse.no/getfile.php/134664-1553523670/Dokumenter/Dokumenter 2019/Rapport 5–2019 Beitemarka - et ukjent karbonlager.pdf

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Mine moreller selges for rundt 180 kr kiloen i butikken. Hva tror du jeg får betalt pr. kilo? Svaret er ca 20 kr.

For at dette skal ha en verdi må vi vite morellens vei frem til butikkhylla. Hvor mange ledd går den gjennom? Hva slags prosesser skjer i alle de leddene? Hvem tar risikoen for svinn? Leverer du til et samvirke? Hvis ja, hva er utbyttet derfra?

Hva får du i tilskudd utover vareprisen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva som skjer i verden er det én ting vi alle må ha: mat. At selvforsyningsgraden allerede er så lav i landet vårt, synes jeg er skremmende! Det må være mulig å se lenger enn nesa! Vi trenger landbruk i alle deler av Norge, som er tilpasset vårt landskap og klima! Vi har også mennesker som brenner for den store jobben det er, og økonomi til å ivareta det - om man innser alvoret! Den dagen andre land stenger for vår import og vil ha maten sin selv, kan ikke all verdens oljepenger mette oss! Da er det heller ikke bare å starte nydyrking igjen. Det tar tid, og med bøndene forsvinner også kunnskapen! Hva skjedde den dagen Norge ble koronastengt? Butikkene var stappfulle av hamstrende nordmenn, selv om det ikke var krise engang! Hva tror dere skjer den dagen det blir alvor? For den dagen kommer garantert en gang! Jeg håper egentlig bøndene stenger alle kraner og lar folk få kjenne konsekvensene på kroppen ei tid. Krav om investeringer som i neste omgang ruinerer og tvinger fram nedlegging, samt alle pengene som forsvinner i mellomleddene, skal jeg ikke gå inn på en gang! En annen ting er kulturlandskapet og turismen. Jeg bor i "postkort-Norge" på Vestlandet. Her går dyra på beite om sommeren, de er ikke fulle av antibiotika, de har navn og ikke bare et produksjonsnummer. Bøndene som eier dem jobber ved siden av og står på døgnet rundt. Sikkert ikke alle som har det tipp, topp her heller, men det er tvilsomt at den billige biffen fra Argentina har hatt det noe bedre! Området her jeg bor var i fjor sommer ett av Norges mest besøkte turistmål. "Grønne tunneler" er noe turister allerede uttrykker frustrasjon over. De ser jo ikke den fantastiske naturen når det er trær og busker over alt.. Uten bønder og beitende husdyr gror det Norge vi er så stolte av igjen på rekordtid! 

Anonymkode: f1a77...962

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

veslemøy skrev (1 time siden):

Er noko som forskes på no her i landet sidan vi ikkje har mykje dokumentasjon på det endå under våre forhold. Så det kjem nok mykje meir om det dei neste åra kva pågåendes forsøk resulterar i. Legg ved lenke til nyleg rapport frå 2019 som visar kva som må forskes vidare på her i landet angående temaet og kildar til forskningsrapportar frå utlandet som kan bekrefte påstanden om auka karbonlagring (og binding av klimagass) ved beiting. https://www.agrianalyse.no/getfile.php/134664-1553523670/Dokumenter/Dokumenter 2019/Rapport 5–2019 Beitemarka - et ukjent karbonlager.pdf

Rapporten sier jo kort og godt at vi ikke har nok data om dette i Norge og at det trens mer kunnskap om hele idéen før man kan si noe sikkert, men at lignende undersøkelser gjort i Europa har gitt varierende resultat. Det nærmeste jeg kommer til  "Det er bevist å binde mer karbon enn driften produserer faktisk." er at en undersøkelse fra Ungarn sier at ekstensiv beiting fører til at jorda blir et netto karbonlager, men her legges det også til at det store konfidensintervallet indikerer stor usikkerhet om karbonlagringspotensialet.

Det er en spennende teori og jeg håper jo at den har noe for seg, men vi vet altfor lite om dette enda og de resultatene vi foreløpig har fått har ikke vært noe revolusjonerende innen jordbruk. Jeg ser at det er flere her inne på kvinenguiden som påpeker "negativt karbonutslipp i (f.eks.) storfe" som om det var fakta, og dette er jo trist for det ødelegger debatten. 

Anonymkode: 1a110...c2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (1 time siden):

For at dette skal ha en verdi må vi vite morellens vei frem til butikkhylla. Hvor mange ledd går den gjennom? Hva slags prosesser skjer i alle de leddene? Hvem tar risikoen for svinn? Leverer du til et samvirke? Hvis ja, hva er utbyttet derfra?

Hva får du i tilskudd utover vareprisen?

 

Skal du ha skattemeldingen min også? 

Anonymkode: b5571...022

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (1 time siden):

For at dette skal ha en verdi må vi vite morellens vei frem til butikkhylla. Hvor mange ledd går den gjennom? Hva slags prosesser skjer i alle de leddene? Hvem tar risikoen for svinn? Leverer du til et samvirke? Hvis ja, hva er utbyttet derfra?

Hva får du i tilskudd utover vareprisen?

 

Henting og grovsortering av moreller gjøres av meg, morellene leveres til fruktlager, som så tar neste sortering og pakking (her sorteres i snitt 3 % av morellene ut), noe som koster meg et par kroner kiloen. All frukten hentes av Coop og rett på deres lager eller ut i butikk. Hva mener du med svinn? De tre prosentene av morellene som sorteres ut er rent tap for meg. Prisen jeg får er den samme, ca 20 kr kiloen (minus kostnad til finsorteringen og pakking).Tilskuddet er ca 4 kr pr. kilo. Innhøstingen av morellene tar noen uker, og koster meg ofte 100 000 kr. måneden i lønnsutgifter. Med sesongvariasjoner kan mengden moreller svinge fra 2 tonn til 8 tonn, noe som kan endre lønnsutgiftene med noen tusenlapper, og selvsagt stor variasjon i mine inntekter. 

Det er noenlunde samme prosess med epler, pærer og plommer. Innhøstingen strekker seg fra slutten august til midten av oktober. Får vel i snitt ca. 5 kr kiloen for eple, 1,50 kr kiloen for presseple. Leveres til fruktlager, fruktlager sortere og lagrer, Coop henter og leverer i sine butikker. Tilskudd ca. 3 kr. kiloen. Mengden varierer fra 45 til 70 tonn. Lønnsutgifter også er rundt 100 000 pr måned. 

Lønnsutgiftene er ikke til meg, men til mine arbeidere. 

Anonymkode: b5571...022

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Skal du ha skattemeldingen min også?

Selvsagt ikke, men vareprisen er nå bare en del av regnestykket. Bare den gir ingen oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Henting og grovsortering av moreller gjøres av meg, morellene leveres til fruktlager, som så tar neste sortering og pakking (her sorteres i snitt 3 % av morellene ut), noe som koster meg et par kroner kiloen. All frukten hentes av Coop og rett på deres lager eller ut i butikk. Hva mener du med svinn? De tre prosentene av morellene som sorteres ut er rent tap for meg. Prisen jeg får er den samme, ca 20 kr kiloen (minus kostnad til finsorteringen og pakking).Tilskuddet er ca 4 kr pr. kilo.

Men fruktlageret er et sameie/samvirke som betaler tilbake overskuddet antar jeg?

Utover det høres det ut som at Coop henter ut en voldsom avanse på sin andel av kaka. Spesielt at tilskudd utgjør 20% på moreller men litt over 60% på epler. Basert på butikkpris burde begge varegruppene fint kunne produseres uten tilskudd men med en riktig fordeling av utsalgsprisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ubetinget ja til norskprodusert mat av alle slag. Som forbruker vil jeg bare si takk for det økte utvalget av laktosefrie meieriprodukter, takk for spennende nyskapninger i matproduksjon hos småskalaprodusenter, takk for økt dyrevelferd, takk for verdens beste epler, jordbær, honning og mye, mye mer.

Med ønske om godt og gavnlig vær for året.

Anonymkode: a7211...a3b

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
stan skrev (På 8.5.2021 den 11.17):

Ser at bondelaget er ute og slår fast at "Norge trenger bonden". 

Jeg tror vi trenger mer enn én. 

Det er trist at vi så ekstremt liten grad produserer norsk mat og drikke. Det skulle vært motsatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

A-hunter skrev (21 minutter siden):

Men fruktlageret er et sameie/samvirke som betaler tilbake overskuddet antar jeg?

Utover det høres det ut som at Coop henter ut en voldsom avanse på sin andel av kaka. Spesielt at tilskudd utgjør 20% på moreller men litt over 60% på epler. Basert på butikkpris burde begge varegruppene fint kunne produseres uten tilskudd men med en riktig fordeling av utsalgsprisen.

Som sagt, ca 20 kr kiloen for morellene. Det er det jeg får fra fruktlager, etter sesongen selvsagt. Først må de få solgt frukten, så skal det fordeles, og så får vi produsenter lønna vår. 

Anonymkode: b5571...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke riktig at 3% egner seg til åker. Vi bruker 3% til åker. Vi har selvsagt mye mer areal som kan brukes til mat, det sier seg selv.

Anonymkode: 31f3d...e40

Det sier seg ikke selv. Med mindre du nå blander med beitearealer, fordi beitearealer produserer jo mat.

Kilde på at det er "selvsagt mye mer areal som kan brukes" til åker? Det går imot det jeg har lest, og det jeg har sett i Norge. Jordsmonnet i Norge er ofte full av stein, er i bakker og berg, eller har ikke klima til å ha åker på. Det som gror godt nesten overalt er gress. Dette kan beitedyr spise. 

Og regjeringen er ikke enig med påstanden din: https://www.regjeringen.no/no/tema/mat-fiske-og-landbruk/landbrukseiendommer/innsikt/jordvern/jordvern/id2009556/

Sitat

Nydyrking

Norge har lite areal i reserve der vi kan dyrke matkorn. Det finnes 12,5 millioner dekar ubenyttede dyrkbare arealer, men det meste ligger i klimasoner som kun er egnet til å dyrke gress og korn til dyrefôr.

Under to prosent av det ubenyttede arealet ligger i områder som er godt egnet til dyrking av matkorn. Det tilsvarer mindre enn halvparten av Oslo kommune.

Sitat

Det tar århundrer å danne god matjord. Jordsmonnet er dermed i praksis en ikke-fornybar ressurs.

Det viktig å ta vare på matjorda. Hvorfor tror du åkerområder ligger brakk av og til? Bare i USA får plantebønder subsidier for å legge 1 million acres brakk hvert eneste år slik at ikke de skal utarme matjorda. Man kunne hatt ca 1 million kuer beitende på dette området! Og samtidig forbedret matjorda! 

 

Anonymkode: a4f28...867

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da mange plasser på Østlandets hvor man kan dyrke menneskemat! Kuer kan beite andre steder.

Anonymkode: b4006...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et SÅ ambivalent forhold til bønder. Jeg har jobba på gård i mange år selv, og vet hvor hardt arbeid det er.
Men jeg har aldri opplevd en yrkesgruppe som krever mer «respekt» enn bøndene. 

Om man tar en titt inn på Facebook-gruppene «venner av norsk landbruk» og «venner av landbruket Norge», så tar det ikke mange minuttene før man ser grov hets og latterliggjøring av «kaffelattedrikkende byfolk», vegetarianere, dyrevernere og rovdyrforkjempere. Man skulle tro bønder, som jobber tett med dyr, var interessert i dyrevelferd, men der inne støtter de bønder som har blitt tatt for dyremishandling samma hva. Der inne ble de som laget dokumentarene om pelsdyr og grisehold regelrett hetset. Det er greit at de er skeptiske til Noah, men uansett hva Noah legger ut så er det i følge dem propaganda mot bønder. Og da kommer dem med motargumenter som «de har selv hamster i bur». 
Jeg vet selvfølgelig at dette kun er en brøkdel av Norges bønder, men de gir ikke akkurat et bra inntrykk. 

Vi har hytte på fjellet, og her er det masse sau om sommeren. Jeg kan ikke ha min superlydige gjeterhund løs, og det respekterer jeg. Men sauen sover midt i veien og skaper livsfarlige situasjoner, de driter ned hagene våre, spiser blomstene våre og breker hele natta. Men det verste er at vi hver eneste sommer møter på skada og døde dau. Vi møter livredde lam som har mistet mor, tørste sauer, sultne sauer og halte sauer. Det er nesten en fulltidsjobb å ringe diverse bønder for å melde fra. Og stort sett får vi beskjed om at «sånn er det dessverre». En sommer hadde vi en sau i hagen vår med et øye dinglende ut. Det tok tre dager før bonden kom for å hente den. Koselig for barna. Det høres romantisk ut med sau på utmark, men det er absolutt ikke det. 
 

Norge trenger bonden. Absolutt. Men de må omstille seg som alle andre yrkesgrupper. Er ikke det de holder på med forenelig med god dyrevelferd så må de tenke nytt. Men hver gang noen kommer med en idé om hvordan holde sau uten å utrydde all ulv så blir man sablet ned. 
 

Det ideelle hadde vært om småbruk og bondegårder med så få dyr at bonden klarte se over alle og få et forhold til dem klarte å tjene penger. Dette tror jeg er opp til forbruker mest av alt. Kjøp lokalt, økologisk og bruk reka-ringen (om det er det det heter). 
 

SP kommer jeg dessverre aldri stemme på, iom at de har det mest dyrefiendtlige programmet av alle. 

Anonymkode: 35694...c0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...