Gå til innhold

Norge trenger bonden.


stan

Anbefalte innlegg

Ser at bondelaget er ute og slår fast at "Norge trenger bonden". 

Jeg tror vi trenger mer enn én. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stan skrev (22 minutter siden):

Ser at bondelaget er ute og slår fast at "Norge trenger bonden". 

Jeg tror vi trenger mer enn én. 

En annen ting jeg ofte tenker når jeg ser dette banneret er at det er en vidåpen dør de sparker inn. De fleste anerkjenner at vi trenger bøndER

Anonymkode: 56dc1...84b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En annen ting jeg ofte tenker når jeg ser dette banneret er at det er en vidåpen dør de sparker inn. De fleste anerkjenner at vi trenger bøndER

Anonymkode: 56dc1...84b

Ja, spørsmålet er vel hvor mye penger vi vil bruke på bønder. 

Det er jo et ganske komplisert spørsmål som involverer mye politikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (2 timer siden):

Ser at bondelaget er ute og slår fast at "Norge trenger bonden". 

Jeg tror vi trenger mer enn én. 

Selvsagt trenger vi bønder. Men vi trenger ikke det dysfunksjonelle opplegget vi har nå, der staten betaler for grisebønder som ikke har ordna forhold, for bønder som har arva gården og ikke egner seg, for at bønder produserer mer melk og sau enn vi spiser etc. 

 

Jeg skal være med den dagen bøndene står på barrikadene og krever tilskuddsordningen fjernet og odelen kastet på historiens store skraphaug. Da får vi vellykket, velfungerende landbruk i Norge. Før det får vi bare det vi har nå - dårlig landbruk med lavkvalitets, høyutslipp frukt og grønt og kjøtt. Det er for meg (og deg) mer miljøvennlig med argentinsk biff enn norsk. Og trolig akkurat like etisk.

Anonymkode: 5df6d...56c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig glad for at bondeopprøret no er igang, det var på tide. Endringer i landbrukspolitikken må komme på bordet så ein sikrar at det kjem nye gårdbrukarar inn i landbruket i framtida og. Er mykje som bør endrast, først og fremst investering og lønnsomhet. No kjem det meir og meir krav utanfrå, utan at det kjem investeringsmidlar. Trur ein ville ha vore rasende om du som privatperson fekk plutseleg vite av staten at du må ut med 200.000 kr innen året er omme for å gjer om huset ditt for å dekke nye arealkrav, samt 40.000 fordi strømleverandøren plutselig kom med krav at du skulle bytte til en type stikkontakter. Samtidig hadde ein hatt samme lønnsinntekta i mange år, mens utgiftspostane ellers i hustanden berre økte for kvart år. Er nettopp det som skjer hos gardbrukarane. Nye krav kjem heile tida i raskt tempo utan at inntekta har endra seg.

Til og med dei gårdbrukarane som driv heilt etter ønska frå regjeringa med store gårdar, høg ytelse og god kvalitet på drifta slit no. Mange har kun 2-300.000 kr i årsinntekt med litt over 100 kr i timeslønn, og kan i framtida vente seg å bli minstepensjonistar. Er ikkje rart at blir lagt ned ein gård om dagen då som det har vore gjort dei siste åra. 


Håpar at staten blir å imøtekomme dei betre på jordbruksforhandlingane i år og den nye regjeringa til hausten går inn for endringar til det betre i landbrukspolitikken. Vil fortsette med å ete norsk kjøt og lokalt, enn utenlandsk som argentinsk (som har ein større sjukdomsbilete hos dyra sine, meir antibiotikabruk og større klimautslepp i produksjon og frakt).

Endret av veslemøy
  • Liker 26
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jaconandersen

Bare tenk at vi bare er 40 prosent selvforsynt her i Norge. Det betyr at 60 prosent av maten forsvinner, om handelsrutene blir blokkert. Håper at de som misliker bøndene og ikke ønsker innenlandsk landbruk, ikke blir prioritert da.

Endret av Jaconandersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaconandersen skrev (6 minutter siden):

Bare tenk at vi bare er 40 prosent selvforsynt her i Norge. Det betyr at vi totalt må redusere matforbruket med 60 prosent om handelsrutene blir blokkert. Håper at de som misliker bøndene og ikke ønsker innenlandsk landbruk, ikke blir prioritert da.

Derfor må drifta omorganiseres.  Mindre melk- og kjøttproduksjon, mer korn og bønner. Og mer viltkjøtt. Og de store rovdyra må kun finnes i noen dyrehager.

Anonymkode: b4006...f98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer kanaliseringspolitikk att, kor ein har mindre kjøtt- og mjølkeproduksjon der kor ein kan dyrke korn og varmekrevende vekster. Gjeld spesielt flatbygdene på Østlandet og i Trøndelag. Men det er likevel kun 1 % av totalt 3 % dyrka mark i landet som er egna til slike vekster. Så kan ein utnytte grasproduksjonen på dei andre 2 % betre, kor ein aukar kvaliteten på grovforet og gå ned på ytelsesnivået pr dyr slik at ein kunne helst kutta ut kraftforbehovet (som gjer at vi er avhengig av soya frå utlandet). I dei fleste land i verda er kua ofte avla fram til å vere god i enten i mjølkeproduksjon eller til kjøtproduksjon. Vi er så heldige at vi har avla fram NRF kua som er mindre i vekst, men er ei veldig god kombiku når det gjeld grei mjølkeytelse av god kvalitet og ok kjøt. I tillegg er ho god helsemessig og. Å fortsette å satse på slikt dyrehald der ein har grasmark er bra, sidan ein får utnytta arealet og husdyret best mogleg. :) 

og et gjerne meir hjort, det er nok å ta av.

  • Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bonden trenger Norge. Hvor mye subsidier får de egentig?

Misforstå meg rett: Jeg synes vi skal ta vare på norsk landbruk, og selvforsyningsgraden vår burde være en politisk prioritering. Men når man ser bønder ute i media som har tatt opp lån til titalls millioner og klager på at de har mye gjeld ... Kanskje de burde tenke litt før de invisterer, finne ut hvor stor inntjening de kan ha og låne penger og pusse opp fjøsene sine ut fra det. Jeg tviler sterkt på at de egentlig trenger all teknologien de kjøper inn, selv om det gjør arbeidet mye lettere. Men har de ikke råd, så har de ikke råd.

Anonymkode: d9736...9cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Vi trener korn, bær, frukt og grønnsaksbønder og vi trenger flere av dem!

Anonymkode: 39ac6...bca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jaconandersen
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Derfor må drifta omorganiseres.  Mindre melk- og kjøttproduksjon, mer korn og bønner. Og mer viltkjøtt. Og de store rovdyra må kun finnes i noen dyrehager.

Anonymkode: b4006...f98

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig! Vi trener korn, bær, frukt og grønnsaksbønder og vi trenger flere av dem!

Anonymkode: 39ac6...bca

Problemet her er at klimaet vårt er svært dårlig til dette. Det er en grunn til at vi har mye kjøtt- og melkproduksjon og det er at mye av jorden vår bare egner seg til gress.

Endret av Jaconandersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaconandersen skrev (8 minutter siden):

 

Problemet her er at klimaet vårt er svært dårlig til dette. Det er en grunn til at vi har mye kjøtt- og melkproduksjon og det er at mye av jorden vår bare egner seg til gress.

Men hvorfor produsere mer melk og kjøtt enn vi trenger? Burde spist mer villfisk og viltkjøtt. Mindre oppdrettsfisk. Mer sau... og det kan vel dyrkes belgvekster på Østlandet? 

Anonymkode: b4006...f98

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Jaconandersen said:

Bare tenk at vi bare er 40 prosent selvforsynt her i Norge. Det betyr at 60 prosent av maten forsvinner, om handelsrutene blir blokkert. Håper at de som misliker bøndene og ikke ønsker innenlandsk landbruk, ikke blir prioritert da.

Ja, bekymringsfullt. Er det noe vi bør ha lært det siste året (som i 1940) så er det at "utenkelige" ting kan skje. Det er ikke feil å feks subsidiere potetbønder til å dyrke mer enn vi egentlig trenger i normalår eller sauebønder eller samer til å ha flere dyr. Overskudd kan selges til utlandet eller gå som mills potetmos i u-hjelp før det går ut på dato. Ikke alt skal sees på med blårussbriller, beredskap virker å være bare et festtaleord for mange politikere, noe de alltid bare sparker nedover veien til neste fireårsperiode uten å ta tak i det.

Anonymkode: b9993...345

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hvemsomhelst

Men noe er helt feil og jeg vet ikke hva. Vi leser at bonden ikke får betalt mer enn bittelitt. Så ser vi samme bonden selge koteletter for 200 kr kg på Reko-ringer, mens vi kjøper Gilde for 50 kr.  Og jordbærene koster 80 kr kurven i butikk, men bonden kan ikke betale minstelønn på 129 per time? De må ha arbeidere fra Vietnam.

vi vet at bondens inntekt er kombi av salg og subsidier, men vi burde nok opplyses mer for å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Derfor må drifta omorganiseres.  Mindre melk- og kjøttproduksjon, mer korn og bønner. Og mer viltkjøtt. Og de store rovdyra må kun finnes i noen dyrehager.

Anonymkode: b4006...f98

I Norge? Hvordan tenker du å få til det? Vi burde heller spise mer kjøtt og drikke mer melk for å øke selvforsyningen vår. Korn, belgvekster, nøtter, frukt kan vi nesten ikke gro i Norge. Vi importerer nesten 100% av dette. Kun 3% av Norges areal egner seg til åker. Ca 76% av Norges areal egner seg til beite, men ikke til åker. Og ca halvparten av potensielt beiteareal blir ikke brukt. 

Og du vil ta ut alle store rovdyr fra naturen? Er du klar over hvor idiotisk det forslaget er? Du kan jo lese om hvordan det gikk med Kina da de drepte masse spurver...

Anonymkode: 525fd...23d

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bør begynne med å fjerne importvernet, og deretter forsvinner også bonden. 

Anonymkode: 60ccf...187

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi burde fjerne subsidiene helt på kjøtt, hvorfor bruke skattepenger på å lage et overskudd av kjøtt der masse blir kastet og dyrevelferden er dårlig, og kjøtt attpåtil er dårlig for klimaet. Vil bonden selge kjøtt får han finansiere det selv, da blir produksjonen mindre som gjør det lettere å ha god dyrevelferd, og går det ikke rundt ? Vel da var det ikke liv laga uansett, skal vi finansiere dette fordi en person syntes det er gøy å være bonde. Men dette ville selvsagt prisene blitt mye dyrere, men det er jo flott for folk bør spise mindre kjøtt.

Subsidiene vi gir idag kunne blitt brukt til en grønn omstilling og subsidier til produksjon av grønnsaker/korn osv.

Anonymkode: 9c1df...512

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi burde fjerne subsidiene helt på kjøtt, hvorfor bruke skattepenger på å lage et overskudd av kjøtt der masse blir kastet og dyrevelferden er dårlig, og kjøtt attpåtil er dårlig for klimaet. Vil bonden selge kjøtt får han finansiere det selv, da blir produksjonen mindre som gjør det lettere å ha god dyrevelferd, og går det ikke rundt ? Vel da var det ikke liv laga uansett, skal vi finansiere dette fordi en person syntes det er gøy å være bonde. Men dette ville selvsagt prisene blitt mye dyrere, men det er jo flott for folk bør spise mindre kjøtt.

Subsidiene vi gir idag kunne blitt brukt til en grønn omstilling og subsidier til produksjon av grønnsaker/korn osv.

Anonymkode: 9c1df...512

Du har ikke satt deg særlig inni hvordan ting fungerer.... Jeg gjentar denne:

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I Norge? Hvordan tenker du å få til det? Vi burde heller spise mer kjøtt og drikke mer melk for å øke selvforsyningen vår. Korn, belgvekster, nøtter, frukt kan vi nesten ikke gro i Norge. Vi importerer nesten 100% av dette. Kun 3% av Norges areal egner seg til åker. Ca 76% av Norges areal egner seg til beite, men ikke til åker. Og ca halvparten av potensielt beiteareal blir ikke brukt. 

Anonymkode: 525fd...23d

Og kjøtt er ikke dårlig for klimaet når beitedyr får beite. Det er bevist å binde mer karbon enn driften produserer faktisk. Mens åkerdrift utarmer matjorda vår...

 

Anonymkode: 525fd...23d

  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du har ikke satt deg særlig inni hvordan ting fungerer.... Jeg gjentar denne:

Og kjøtt er ikke dårlig for klimaet når beitedyr får beite. Det er bevist å binde mer karbon enn driften produserer faktisk. Mens åkerdrift utarmer matjorda vår...

 

Anonymkode: 525fd...23d

Kilde på dette? Jeg har hørt denne påstanden flere ganger før, men aldri sett noe som kan regnes som en kilde 

Anonymkode: 1a110...c2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Selvsagt trenger vi bønder. Men vi trenger ikke det dysfunksjonelle opplegget vi har nå, der staten betaler for grisebønder som ikke har ordna forhold, for bønder som har arva gården og ikke egner seg, for at bønder produserer mer melk og sau enn vi spiser etc. 

 

Jeg skal være med den dagen bøndene står på barrikadene og krever tilskuddsordningen fjernet og odelen kastet på historiens store skraphaug. Da får vi vellykket, velfungerende landbruk i Norge. Før det får vi bare det vi har nå - dårlig landbruk med lavkvalitets, høyutslipp frukt og grønt og kjøtt. Det er for meg (og deg) mer miljøvennlig med argentinsk biff enn norsk. Og trolig akkurat like etisk.

Anonymkode: 5df6d...56c

Har du slått hode ditt? Du tror at vi får et bedre landbruk om vi fjerner subsidiene og odelsloven ?  Norsk mat er den reneste maten du kan spise. Det argentinske kjøttet ditt ville jeg ikke gitt hundene en gang. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...