Kågebruker Skrevet 6. mai 2021 #1 Skrevet 6. mai 2021 https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/dlXGLz/dialekter-er-djevelens-verk Hun er ihvertfall ikke redd for å provosere🤣 8
Kjetil E Skrevet 6. mai 2021 #2 Skrevet 6. mai 2021 Kågebruker skrev (4 minutter siden): https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/dlXGLz/dialekter-er-djevelens-verk Hun er ihvertfall ikke redd for å provosere🤣 Og hu er fandens oldemor. Det er jo vås fra ende til annen at dialekter er et særnorsk fenomen. Men hu der er ikke helt god. 24
Kågebruker Skrevet 6. mai 2021 Forfatter #3 Skrevet 6. mai 2021 Kjetil E skrev (3 minutter siden): Og hu er fandens oldemor. Det er jo vås fra ende til annen at dialekter er et særnorsk fenomen. Men hu der er ikke helt god. Ja hun skriver dette bare for å provosere. Provokasjon er hennes DNA 14
PallePalle Skrevet 6. mai 2021 #4 Skrevet 6. mai 2021 Haha. Ytterst sjelden enig med henne, men nå kan hun få et halvt poeng. Elsker dialekter, men det er noe rart med hierarkiet: jeg som snakket «vanlig Østlandet» kan gjøre hva jeg vil med min dialekt som en bergenser (feks) ikke kan. Jeg kan bytte ord, legge om, kunne til og med byttet helt dialekt om jeg flyttet til distriktet. Men det er skam for en med «eksotisk» dialekt. Det er så teit, men også interessant 8
parmanoia Skrevet 6. mai 2021 #5 Skrevet 6. mai 2021 😂😂 Jeg er helt enig med henne! Og hun kommer til å få maaange nye, fornærma fiender i dag for å skrive dette. 😅Og jeg digger dialekter. Men det er livsviktig å tviholde på dialekta etter 30 år på andre siden av landet, eller å insistere på å snakke en ingrodd, sjelden dialekt som ikke har endret seg på 300 år når man skal snakke til innvandrere eller noen fra en annen kant av landet. Kjetil E skrev (14 minutter siden): Og hu er fandens oldemor. Det er jo vås fra ende til annen at dialekter er et særnorsk fenomen. Men hu der er ikke helt god. Du vrangleser. Hun skrev at det er særnorsk fenomen med slik dialektdyrkelse. 10
Rediken Skrevet 6. mai 2021 #6 Skrevet 6. mai 2021 Hun skriver at Jæren har "sutredialekt" og at sutring kan man gjøre til familie og venner. Gjelder ikke dette deg også Sanna? Kan ikke du også forbeholde sutringen din over alle norske fenomen som du er misfornøyd med til familie og venner? 36
Hasselnøtter Skrevet 6. mai 2021 #7 Skrevet 6. mai 2021 Dette er jo helt som vanlig fra henne. Hun har et lite poeng man kan være litt enig i, men så drar hun det til det ekstreme og pakker det inn i en motbydelig holdning til hele landet hun har valgt å bo i. Da kan man jo ikke ta henne seriøst. Jeg var enig i starten av teksten. Jeg synes at det er unødvendig å tviholde på på alt av dialekter og lokale uttrykk, og mener at alle som snakker og skriver offentlig burde bruke ord som de aller fleste forstår. Behold gjerne uttale og melodien i dialekten, men bruk ord flertallet forstår. Men så tar hun helt av i et malplassert sinne mot alle dialekter, og minner om et illsint lemen. Da legger man hodet på skakke, smiler litt, og tenker "huff, så sint du er da lille venn". Håper hun tross alt har det fint da, selv om lykkelige mennesker ofte ikke spyr ut eder og galle i avisene så hyppig. 15
Petra75 Skrevet 6. mai 2021 #8 Skrevet 6. mai 2021 Dialekt er jo så mye mer enn et talespråk. Det er historie, identitet, kultur og ikke minst er det gøy. Dialekter er i endring, og der jeg er fra er det ikke mange av de unge som snakker dialekten lenger, og jeg syns det er trist. Området mister noe av sin særegenhet. Sanna Sarromaa er forøvrig bare full av dritt. Hun ønsker sikkert å provosere og være litt morsom på vår bekostning, men det er veldig sjelden jeg finner noe av det hun øser ut av seg som særlig treffende eller morsomt. 21
GudSelv Skrevet 6. mai 2021 #9 Skrevet 6. mai 2021 25 minutter siden, PallePalle said: Haha. Ytterst sjelden enig med henne, men nå kan hun få et halvt poeng. Elsker dialekter, men det er noe rart med hierarkiet: jeg som snakket «vanlig Østlandet» kan gjøre hva jeg vil med min dialekt som en bergenser (feks) ikke kan. Jeg kan bytte ord, legge om, kunne til og med byttet helt dialekt om jeg flyttet til distriktet. Men det er skam for en med «eksotisk» dialekt. Det er så teit, men også interessant Driver du med komedie så er det en fordel å ha en dialekt 2
Pås Skrevet 6. mai 2021 #10 Skrevet 6. mai 2021 Jeg så overskriften, men da jeg så hvem som hadde skrevet det droppet jeg å lese... Få mennesker jeg virkelig ikke orker, men hun er en av dem! 11
Rosa Sitron Skrevet 6. mai 2021 #11 Skrevet 6. mai 2021 Jeg leste til hun gjorde narr av danskene. Om en danske starter samtalen med å snakke engelsk til meg blir jeg oppgitt. Merket at der var vi så uenige at jeg ikke orket lese lenger 6
Kjetil E Skrevet 6. mai 2021 #12 Skrevet 6. mai 2021 Pås skrev (11 minutter siden): Jeg så overskriften, men da jeg så hvem som hadde skrevet det droppet jeg å lese... Få mennesker jeg virkelig ikke orker, men hun er en av dem! Hvis den kjærringa virkelig synes det er så JÆVELIG i Norge, hvorfor pakker hu da ikke sammen og reiser hjem til Finland? 9
godfisk Skrevet 6. mai 2021 #13 Skrevet 6. mai 2021 Jeg synes Sanna er morsom. Hun har ikke nødvendigvis rett, men hun har ofte interessante poenger i kronikkene sine. Det bevises av alle de som blir så provosert av henne 😉 10
Pås Skrevet 6. mai 2021 #14 Skrevet 6. mai 2021 godfisk skrev (Akkurat nå): Jeg synes Sanna er morsom. Hun har ikke nødvendigvis rett, men hun har ofte interessante poenger i kronikkene sine. Det bevises av alle de som blir så provosert av henne 😉 Alle som provoserer har ikke gode poeng nei, at jeg provoseres av henne beviser ikke at hun har "interessante poeng". 16
Gjest Trynefaktor Skrevet 6. mai 2021 #15 Skrevet 6. mai 2021 Jeg kan like at folk setter ting på spissen og overdriver, men jeg synes ikke hun er hverken dyktig eller morsom.
parmanoia Skrevet 6. mai 2021 #16 Skrevet 6. mai 2021 Alltid festlig og forutsigbart med de som tyr til «Sanna er ikke god i huet og kan dra tilbake til der hun kommer fra 😡», hver gang hun skriver kronikk. 5
spektralkatt Skrevet 6. mai 2021 #17 Skrevet 6. mai 2021 Trudde det var Guds verk jeg. Var det ikke en straff for det de gjorde i Babylon eller noe? 4
Gjest Sprettballen Skrevet 6. mai 2021 #18 Skrevet 6. mai 2021 (endret) Det er så rart, jeg hadde en diskusjon om norske dialekter med en eldre italiensk mann så langt tilbake som i 1995. Han mente i utgangspunktet det samme som Sanna skriver i kronikken, men han formidlet meningen sin på en langt mindre provoserende måte. Han la det ikke frem som kritikk, han gjorde ikke narr av dialektene, men han kom med et hjertesukk. Som innvandrer i Norge syntes han det var vanskelig å forstå mange av dialektene, og det kom frem fordi han hadde problemer med å forstå min dialekt. Han fortalte at i Italia har de like mange dialekter som i Norge, men de har også en felles muntlig målform som alle snakker i tillegg til egen dialekt, og han skulle ønsket det var slik i Norge også. Endret 6. mai 2021 av Sprettballen
Rosa Sitron Skrevet 6. mai 2021 #19 Skrevet 6. mai 2021 4 minutter siden, Sprettballen said: Det er så rart, jeg hadde en diskusjon om norske dialekter med en eldre italiensk mann så langt tilbake som i 1995. Han mente i utgangspunktet det samme som Sanna skriver i kronikken, men han formidlet meningen sin på en langt mindre provoserende måte. Han la det ikke frem som kritikk, han gjorde ikke narr av dialektene, men han kom med et hjertesukk. Som innvandrer i Norge syntes han det var vanskelig å forstå mange av dialektene, og det kom frem fordi han hadde problemer med å forstå min dialekt. Han fortalte at i Italia har de like mange dialekter som i Norge, men de har også en felles muntlig målform som alle snakker i tillegg til egen dialekt, og han skulle ønsket det var slik i Norge også. Og vi er mange som er enig med det. Man kommer lenger med hjertesukk enn provokasjon. 3
Emmelise Skrevet 6. mai 2021 #20 Skrevet 6. mai 2021 Det er enkelte ting man kan spare seg for når man skal få frem et poeng. Uavhengig av hvor godt poeng man måtte ha, eller ikke. Å kalle diverse innbyggere av spesifikt navngitte bygder (og familier) for innavla er høyt på den lista. Det står der utelukkende for å provosere resten av bygdeNorge som ikke har en besværlig dialekt. Viktig å tekkes alle tydeligvis. Rosa Sitron skrev (4 minutter siden): Og vi er mange som er enig med det. Man kommer lenger med hjertesukk enn provokasjon. Ja, hva enn poeng hun hadde, annet enn at atter igjen er det noe fælt med Norge hvor hun har valgt å bli, så ble det som tapt for vinden mellom de forskjellige "godbitene" hun bruker for å provosere. Hver gang jeg leser noe hun har skrevet sitter jeg igjen med en følelse om at det må være utrolig slitsom å være henne. Og jeg er glad jeg ikke er henne. 16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå