Gå til innhold

Erfaringer med ikke å amme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvis man ikke gidder å gi det et forsøk en gang så er man kanskje ikke så interessert i barn🤷‍♀️

Anonymkode: 66920...e20

Forklar logikken din her, er du grei? 

Man er ikke interessert i barn fordi man ikke kan eller vil amme? 

MME er et kjempe godt alternativ, og det er mye kos med flaske også. 

Og hvorfor skal du, eller noen som helst, stille spørsmål om hvorfor noen ammer eller ikke? 

Jeg har aldri og kommer aldri til å skjønne mennesker som setter spørsmål eller mener det ene og det andre på vegne av andre. 

Jeg har aldri tenkt over eller vært så frekk og invaderende at jeg har spurt noen om hvorfor de ammer eller gir flaske. 

Anonymkode: 348b9...e3a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man ikke gidder å gi det et forsøk en gang så er man kanskje ikke så interessert i barn🤷‍♀️

Anonymkode: 66920...e20

Elsker folk med sånn svart/hvit tankegang 🥰

Anonymkode: 937a9...79c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis man ikke gidder å gi det et forsøk en gang så er man kanskje ikke så interessert i barn🤷‍♀️

Anonymkode: 66920...e20

Må være fantastisk å ha en så enkel tankegang :) 

Anonymkode: e8606...d5a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det kan de fint ikke gjøre. Du vet tydeligvis svært lite. 

Barn skal ha mat, de skal ikke sulte. Og selv om de får MME, så er det mange, inkludert meg selv, som pumper og legger til baby for hver mating, men gir mme så baby får mat. Mens andre velger å ikke i det hele tatt amme, og det har retten og sletten ingen noen ting med. 

Hårreisende at du i det hele tatt skriver at en baby på noen få dager skal sulte. 

Anonymkode: 348b9...e3a

Så du tror at alle fødeavdelinger gir mme hvis mor ikke har fått melk den dagen de føder? Hvilken stein bor du under?

Colostrum, den gylne råmelken, finnes i brystene fra fødselen, hos noen allerede under graviditeten. Den egentlige melkeproduksjonen kommer som regel i gang 2. -3. døgn etter fødselen.10

Anonymkode: 66920...e20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du tror at alle fødeavdelinger gir mme hvis mor ikke har fått melk den dagen de føder? Hvilken stein bor du under?

Colostrum, den gylne råmelken, finnes i brystene fra fødselen, hos noen allerede under graviditeten. Den egentlige melkeproduksjonen kommer som regel i gang 2. -3. døgn etter fødselen.10

Anonymkode: 66920...e20

Nei, da gir de eventuelt morsmelk fra banken. Hvilken sten bor du under som tror vi i 2021 sulter barna våre? 

Og som du skriver, den kommer som regel, så ikke alle får melk, meg selv inkludert. 

Anonymkode: 348b9...e3a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du tror at alle fødeavdelinger gir mme hvis mor ikke har fått melk den dagen de føder? Hvilken stein bor du under?

Colostrum, den gylne råmelken, finnes i brystene fra fødselen, hos noen allerede under graviditeten. Den egentlige melkeproduksjonen kommer som regel i gang 2. -3. døgn etter fødselen.10

Anonymkode: 66920...e20

Dessverre gjør de ikke det, nei, fordi de fleste fødeavdelinger i Norge følger prinsippene til FNs Mor-barn-vennlige initiativ, som basically går ut på ammepress. Det hadde nok vært bedre for alle om også babyer som skal ammes fikk litt støttemating de første dagene. 

Anonymkode: 25d4c...c87

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Dessverre gjør de ikke det, nei, fordi de fleste fødeavdelinger i Norge følger prinsippene til FNs Mor-barn-vennlige initiativ, som basically går ut på ammepress. Det hadde nok vært bedre for alle om også babyer som skal ammes fikk litt støttemating de første dagene. 

Anonymkode: 25d4c...c87

Såklart ikke. De er laget for å tåle noen dager med lite mat. 

Anonymkode: 66920...e20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke ut noe annen melk enn små, tjukke dråper råmelk de første 3-4 dagene. Trodde det var helt vanlig 🤷 Ga aldri MME, jordmødrene sa at det ikke var nødvendig, råmelk var det viktigste og at nyfødte uansett har bittesmå mager. Hadde en fornøyd og frisk baby selv om det tok noen dager før jeg fikk melk. 

Anonymkode: 8186c...cf7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Altså, hæ? 

Mener du oppriktig at det er feil informasjon at barnet må ha mat? 

Mener du at barnet skal sulte? 

Anonymkode: 348b9...e3a

Eg fekk barn i 2016. Da var det ikkje snakk om å gje baby mme sjølv om ho ikkje hadde knekt koden for die-teknikken. Ingen fødeavdeling gjev baby mme dersom mor ikkje får mjølk første eller andre dagen. Dei første dagane er råmjølka nok. Hugs at eit nyfødt har veldig liten mage. Magesekken utvidar seg gradvis men dei første par dagane er det ikkje mange dropane som skal til. Jordmor fortalde meg at det uansett er vanlig at baby er litt uggen dei første dagane og ikkje særlig svolten, så det er ingen krise om baby ikkje får i seg noko særlig på barsel. 

Anonymkode: 42d05...7ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Eg fekk barn i 2016. Da var det ikkje snakk om å gje baby mme sjølv om ho ikkje hadde knekt koden for die-teknikken. Ingen fødeavdeling gjev baby mme dersom mor ikkje får mjølk første eller andre dagen. Dei første dagane er råmjølka nok. Hugs at eit nyfødt har veldig liten mage. Magesekken utvidar seg gradvis men dei første par dagane er det ikkje mange dropane som skal til. Jordmor fortalde meg at det uansett er vanlig at baby er litt uggen dei første dagane og ikkje særlig svolten, så det er ingen krise om baby ikkje får i seg noko særlig på barsel. 

Anonymkode: 42d05...7ec

Godt det er flere opplyste her👍🏻

Anonymkode: 66920...e20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, da gir de eventuelt morsmelk fra banken. Hvilken sten bor du under som tror vi i 2021 sulter barna våre? 

Og som du skriver, den kommer som regel, så ikke alle får melk, meg selv inkludert. 

Anonymkode: 348b9...e3a

Det er HELT normalt at det tar flere dager før melken kommer ordentlig. I mellomtiden klarer babyen seg fint på de få dråpene råmelk den får i seg. MME eller annet tillegg er helt unødvendig for friske nyfødte.

Anonymkode: ff001...292

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Såklart ikke. De er laget for å tåle noen dager med lite mat. 

Anonymkode: 66920...e20

Hvorfor skriker de døgnet rundt om de ikke får melk? Mme-babyer er de roligste på barsel. 

Anonymkode: 9b10b...2ea

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2021 den 8.44):

HVIS ungen sliter med å bæsje, så ja; da er det lurt å prøve malt i en flaske eller to. Men man bør være obs på at malt kan gjøre magevondt vondt verre, det er tøft for magen, så man bør vente til baby trenger hjelp med å bæsje. 
 

 

Rart med det, hver gang det opprettes en tråd som handler om mme, så MÅ det bare komme en eller annen amme-entusiast og presse meningen sin nedover hodene på folk - selv når det står spesifikt i trådstart at det ikke er interessant. 
 

Anonymkode: e8606...d5a

👏🏻👏🏻👏🏻

Anonymkode: 36a08...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor skriker de døgnet rundt om de ikke får melk? Mme-babyer er de roligste på barsel. 

Anonymkode: 9b10b...2ea

Min skrek ikke, hun var blid og fornøyd selv om jeg bare hadde noen dråper råmelk de første dagene :) Var aldri aktuelt å gi MME. 

Anonymkode: 8186c...cf7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2021 den 1.09):

Veldig trist at du vil unngå det egentlig. Trist hvilken verden vi lever idag. Jeg trodde jeg virkelig kom til og angre på og amme babyen min men jeg har spart  vanvittig mye. Penger enn og måtte fikle. Med flasker og ditt og. Datt når vi er skapt med brystene for og gi melk til våre fremtidige barn.må går jeg ikke mot alle. Her men til dere som ikke  ønsker og amme. Amming. Det er gratis. Det er 1000 ganger bedre enn prosessert kjemisk melkepulver. Pluss at du knytter et sterkere bånd med babyen. 

Commercial infant formulas don't contain the immunity-boosting elements of breast milk that only your body can provide to your baby. For most babies, breast milk is also easier to digest than formula. When prepared as directed, however, infant formula supports healthy babies who have typical dietary needs.

Breastfed babies have fewer infections and hospitalizations than formula-fed infants. During breastfeeding, antibodies and other germ-fighting factors pass from a mother to her baby and strengthen the immune system. This helps lower a baby's chances of getting many infections, including: ear infections.

 

 

 

 

Anonymkode: 46cd3...0da

Åh herregud, du er i feil tråd.

Anonymkode: ea495...097

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid syntes det er så rart hvor bastante noen kan være. Mini var tre uker før det kom en dråpe ut av meg, han hadde sultet ihjel om han ikke fikk mme. Det tok et døgn før vi skjønte at det ikke fantes råmelk lengre, og han skrek i et døgn i strekk. For joda, de små klarer seg i noen dager, men er da avhengig av de få dråpene de får i seg. 
 

Til ts, om du vet at du ikke skal amme så be legen om de medisinene som nevnes for å stanse melkeproduksjonen. Ha en stram bh på de første dagene, så forsvinner den nok fort skal du se :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Men barn skal dere ha😜

Anonymkode: 66920...e20

Fy faen. Jeg må gå på medisiner som ikke er forenelig med amming. Tror heller barnet mitt vil ha en mor som lever.

Og om jeg ikke skulle amme av helt andre årsaker hadde det ikke hatt noe å si. 

Anonymkode: e5426...728

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ts! 
Jeg ammer heller ikke og det går helt fint. Jeg hadde litt ømme bryster før fødsel, men ikke noe melk. Jeg vet ikke om du skal føde vaginalt eller med keisersnitt, men uansett så er det greit å skrive ned i fødselbrevet at du ikke skal amme. Jeg hadde ks og barnet fikk morsmelkerstatning allerede i operasjonssalen. På barsel får babyen din ferdig blandet morsmelkerstatning. Nan1 ferdigblandet. Den får du kjøpt på matbutikker og apotek. Veldig greit for deg i starten når du kommer hjem. Er veldig lettvint og siden babyen din ikke spiser så veldig mye til å begynne med. Baby brezzan lager ikke mindre enn 90ml og min baby på 3 uker spiser fortsatt ikke 90ml ( men hun er også født 3 uker før tiden). Så ha det i bakhodet. Så slipper du å tømme ut masse melk de første ukene. Det er forresten salg på farmasiet nå. Vil bare si at du får aldri nok av flasker og de har antikolikk flasker fra avent til 74kr nå. Anbefaler å kjøpe mange.
Denne ferdigblandede morsmelkerstatningen varmes bare kjapt i vannbad. Kok opp vann i en bolle og sett flaska oppi. Kjempe lettvint. 
Når det kommer til dette med melk i brystene osv, så hadde jeg veldig spreng i brystene ca 3-4 dager etter fødsel. Det varte ca en uke. Jeg hadde kun noen flekker i bhen, det var alt jeg lakk gjennom hele greiene. Sov med bh og brukte det i en uke. Idag så får man ikke tabletter lenger for å ikke få melk. Dette har de gått bort i fra. 
 

Ser forresten her at flere snakker om malt allerede. Ikke tenk på sånne ting de første ukene. Først skal babyen din få tarmsystemet opp å gå. Du kommer til å få masse gode råd om slikt etterhvert. Jeg hadde en baby som gråt mye av luftsmerter de første to ukene og alle mine nærmeste kom med mange «gode» råd. Alt fra sukkervann til malt også videre. Men når babyen din er så liten, så stapper man ikke masse rart inn i den. Det tar noen uker før ting er oppe å går skikkelig. Håper du får en ålreit helsesøster, slik som min. Hun kan du spørre om det meste og ingen spørsmål er for dumme! 
 

Masse lykke til TS! ❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/11/2021 at 7:28 PM, AnonymBruker said:

Dessverre gjør de ikke det, nei, fordi de fleste fødeavdelinger i Norge følger prinsippene til FNs Mor-barn-vennlige initiativ, som basically går ut på ammepress. Det hadde nok vært bedre for alle om også babyer som skal ammes fikk litt støttemating de første dagene. 

Anonymkode: 25d4c...c87

Nei det hadde ikke vært bedre, da hadde nesten ingen greid å amme. Mme fra dag 1 senker sannsynligheten for å få nok melk betraktelig, og er for de fleste helt unødvendig. Naturen er faktisk klokt innrettet, og colostrum er ekstremt næringsrikt selv om det i mengde er "ingenting". 

Anonymkode: 3e97c...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boomkat skrev (3 timer siden):

Hei ts! 
Jeg ammer heller ikke og det går helt fint. Jeg hadde litt ømme bryster før fødsel, men ikke noe melk. Jeg vet ikke om du skal føde vaginalt eller med keisersnitt, men uansett så er det greit å skrive ned i fødselbrevet at du ikke skal amme. Jeg hadde ks og barnet fikk morsmelkerstatning allerede i operasjonssalen. På barsel får babyen din ferdig blandet morsmelkerstatning. Nan1 ferdigblandet. Den får du kjøpt på matbutikker og apotek. Veldig greit for deg i starten når du kommer hjem. Er veldig lettvint og siden babyen din ikke spiser så veldig mye til å begynne med. Baby brezzan lager ikke mindre enn 90ml og min baby på 3 uker spiser fortsatt ikke 90ml ( men hun er også født 3 uker før tiden). Så ha det i bakhodet. Så slipper du å tømme ut masse melk de første ukene. Det er forresten salg på farmasiet nå. Vil bare si at du får aldri nok av flasker og de har antikolikk flasker fra avent til 74kr nå. Anbefaler å kjøpe mange.
Denne ferdigblandede morsmelkerstatningen varmes bare kjapt i vannbad. Kok opp vann i en bolle og sett flaska oppi. Kjempe lettvint. 
Når det kommer til dette med melk i brystene osv, så hadde jeg veldig spreng i brystene ca 3-4 dager etter fødsel. Det varte ca en uke. Jeg hadde kun noen flekker i bhen, det var alt jeg lakk gjennom hele greiene. Sov med bh og brukte det i en uke. Idag så får man ikke tabletter lenger for å ikke få melk. Dette har de gått bort i fra. 
 

Ser forresten her at flere snakker om malt allerede. Ikke tenk på sånne ting de første ukene. Først skal babyen din få tarmsystemet opp å gå. Du kommer til å få masse gode råd om slikt etterhvert. Jeg hadde en baby som gråt mye av luftsmerter de første to ukene og alle mine nærmeste kom med mange «gode» råd. Alt fra sukkervann til malt også videre. Men når babyen din er så liten, så stapper man ikke masse rart inn i den. Det tar noen uker før ting er oppe å går skikkelig. Håper du får en ålreit helsesøster, slik som min. Hun kan du spørre om det meste og ingen spørsmål er for dumme! 
 

Masse lykke til TS! ❤️

Har jobbet på Opr i 15 og jeg tror faktisk ikke noe på at babyen din fikk mme inne på operasjonssalen. Et ks tar en knapp time alt i alt og barnet har overhodet ikke behov for mat på den tiden. Du er i et rom som skal holdes mest mulig sterilt og man drar ikke med mat inn dit. 

Anonymkode: 66920...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...