Gå til innhold

Erfaringer med ikke å amme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Før jeg skriver videre - dette er en tråd for de som har erfaring med ikke å amme uavhengig av grunn. Vær så snill ; ikke bidra til at dette blir nok en tråd hvor vi som ikke ammer skal sees ned på.

Opplevd du at melken kom? Lekker man melk i forkant av fødsel? Noe jeg bør planlegge for når jeg ikke skal amme (utenom å kjøpe inn flasker, sterilisator, baby Brezza mv)? Førstegangsfødende og vet jeg ikke skal amme,  men er så lite informasjon om hvordan unngå å få melk, hva man kan forvente etc etc så håper noen snille sjeler kan hjelpe en stresset person ❤️

Anonymkode: e5426...728

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gitt flaske til begge mine. 
Med første opplevde jeg aldri å få melk, men jeg hadde tunge, ømme og tidvis vonde bryst i et par dager ca ei uke etter fødsel. Opplevde heller ingen lekkasjer som gravid, før fødsel eller under fødsel heller. Med nummer to hadde jeg heller ingen lekkasjer, men da baby var fem dager gammel, våknet jeg av at madrassen var våt, for da bare rant det. Jeg pumpet ut det som kom, holdt på med det i kanskje to uker før det var helt stopp. Kom litt overraskende på, men jeg synes det var litt koselig også 😅 ønsker du ikke eller kan ikke pumpe ut, kan du bruke en stram sports-bh, for da stopper melkeproduksjonen din. 
Veit det finnes en pille du kan få på sykehuset, men jeg har hørt at disse ikke gis ut lenger, så da er det stram bh som gjelder. 
 

Ikke heng deg opp i det som står bak på pakken med mme. Noen babyer følger denne slavisk, men mange gjør ikke det. 
Mme-babyer gulper ofte en del mer enn mm-babyer, så jeg hadde kjøpt inn litt gulpekluter og smekker. 
 

Lykke til :) 

Anonymkode: e8606...d5a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Dostinex tbl for å stoppe melkeproduksjonen. Det kom råmelk de første dagene, men produksjonen stoppet ganske raskt. Vi hadde gode matstunder på samme måte som ammende, bare at min fikk flaske der andre fikk pupp. Nå er barnet 13 år og det ser jammen meg ut til å bli folk ut av babyen som aldri ble ammet. Det finnes fortsatt håp her i verden! 

Anonymkode: d61c8...421

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for deres historier!

Anonymkode: e5426...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde planlagt ks og fikk aldri noe skikkelig melkeproduksjon etter fødsel. Prøvde, men det kom bare mindre og mindre melk. Barnet fikk rånekjøring men etter det stoppet alt opp. Valgte da etter anbefaling fra jordmødrene å ta på stram bh og starte med flaske. Har gått helt fint. Pappaen og jeg skiftet på jobben med å gi henne flaske de første månedene. Da fikk hun flaske hver 3.time cirka. Hun er i dag en sunn og frisk 3-åring. 

Anonymkode: 220fc...4fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg hadde planlagt ks og fikk aldri noe skikkelig melkeproduksjon etter fødsel. Prøvde, men det kom bare mindre og mindre melk. Barnet fikk rånekjøring men etter det stoppet alt opp. Valgte da etter anbefaling fra jordmødrene å ta på stram bh og starte med flaske. Har gått helt fint. Pappaen og jeg skiftet på jobben med å gi henne flaske de første månedene. Da fikk hun flaske hver 3.time cirka. Hun er i dag en sunn og frisk 3-åring. 

Anonymkode: 220fc...4fb

Skulle selvfølgelig stå RÅMELK på linje 4... Dumme autocorrect 😅

Anonymkode: 220fc...4fb

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I min familie, både på mor og far side, så har ingen fått melk, så jeg var forbredt på at jeg heller ikke skulle få melk. 

Jeg var likevel innstilt på å prøve, så jeg hadde ikke kjøpt inn noe. Jeg fikk, ikke overraskende i det hele tatt, ikke melk, foruten om råmelka. Jeg la til baby hver gang, pumpa og pumpa, men det kom ingenting. 

Så samboer fløy ut å kjøpte flasker mens vi var på barsel, så det var klart til vi kom hjem. 

Jeg gikk med traaangsportsbh i 3 uker for å forhindre brystbetennelse om melka plutselig mot all formodning skulle komme. 

Hver også forbredt på å kanskje måtte bytte MME. Vi byttet når baby var 6 uker, for baby sprutgulpet og gulper generelt utrolig mye. Noen tåler noen MME bedre enn andre, finn den din baby fungerer på! Min fungerer fint på NAN HA1, og det er kjipt, for den er svindyr, kan kun kjøpes på apoteket og fåes ikke i ferdig flasker, men baby fungerer på den, så da må baby få den. 

Ser nå at du ikke etterspurte det første jeg skrev, men pyttsann. 

Anonymkode: 348b9...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skriver at dere ikke fikk melk, hvor lenge prøvde/ventet dere på at melken skulle komme før dere gav flakse?

Anonymkode: 3fe63...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dere som skriver at dere ikke fikk melk, hvor lenge prøvde/ventet dere på at melken skulle komme før dere gav flakse?

Anonymkode: 3fe63...3ed

Prøvde i ca.1 uke. Var da blitt re-innlagt på sykehuset fordi barnet hadde gått for mye ned i vekt etter fødselen. Når oppholdet der gikk mot slutten måtte både vi og de ansatte erkjenne at det gikk mot løsningen med 100% mme og flaske. 

Anonymkode: 220fc...4fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Før jeg skriver videre - dette er en tråd for de som har erfaring med ikke å amme uavhengig av grunn. Vær så snill ; ikke bidra til at dette blir nok en tråd hvor vi som ikke ammer skal sees ned på.

Opplevd du at melken kom? Lekker man melk i forkant av fødsel? Noe jeg bør planlegge for når jeg ikke skal amme (utenom å kjøpe inn flasker, sterilisator, baby Brezza mv)? Førstegangsfødende og vet jeg ikke skal amme,  men er så lite informasjon om hvordan unngå å få melk, hva man kan forvente etc etc så håper noen snille sjeler kan hjelpe en stresset person ❤️

Anonymkode: e5426...728

lakk ingenting i forkant av fødsel men lakk endel etterpå. Problemet hos oss var at guttungen ikke fikk tak så det var ikke det at jeg ikke hadde melk. Tok en stund før melkeproduksjonen hos meg stoppa. Men det gpr vel an å få noen medisiner sim stopper melken om det kommer veldig mye. tror du har det med sterilisator babybrezza og flasker. 

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dere som skriver at dere ikke fikk melk, hvor lenge prøvde/ventet dere på at melken skulle komme før dere gav flakse?

Anonymkode: 3fe63...3ed

Jeg prøvde i 3 uker, barnet fikk flaske fra dag 1, for barnet måtte jo få mat. 

Anonymkode: 348b9...e3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk brystspreng og feber på dag 4, men løste det med smertestillende og varm dusj for å massere ut sprengen. Jeg gikk opp sånn tre størrelser, hadde harde og vonde bryster. Nå, to uker etter fødsel, er melken nesten borte. Anbefaler deg å ha minimum 10 flasker klare, da de må vaskes grundig og sterilisere etter bruk. Lurt å ha semperdråper for å gi melkesyrebakterier, og eventuelt malt. 

Anonymkode: 7ab95...0e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke min erfaring, men en venninne. 

Hun brukte stram sportsbh før og etter fødsel, i tillegg fikk hun en medisin som forhindret melkeproduksjonen. 

Anonymkode: 91efd...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde nesten ikke melk. Jeg hadde så vidt råmelk, og jeg ble fortalt på sykehuset at melka kommer nok snart..  På dag 4 på sykehuset kom det riktignok et par dråper med melk ned i pumpa, men etter å ha blitt målt på hvor mye baby fikk av brystmelk etter amming en gang så mistet jeg mye håp. Jeg ville jo amme, men jeg ammet 2 timer på den prøvingen og baby fikk i seg 10 ml. Alle måltider på barsel bestod av å prøve å amme i 1 t minst, men baby fikk alltid mme som supplement. 

Fikk råd om å legge til barnet til brystet så ofte som mulig da jeg kom hjem, samt pumpe pumpe pumpe for å få opp melkeproduksjon. Dette ble forsøkt noen uker, men oftest tok ikke baby sugetak på puppen i det hele tatt. Det var mest kaving og gråt, og både frustrert baby og mor. Det ble derfor til at han fikk flaske isteden. Pumping skulle gjøres ca hver 3 time, men det var ikke alltid jeg fikk muligheten da baby hadde mye behov for trøst pga magevondt. Måtte gå rundt å bære rundt på han ofte.

Det fungerte forresten ikke å pumpe for å få opp melkeproduksjon for meg. Jeg kunne pumpe opptil 45-50 min, og oftest kom det ingenting. De få gangene det kom noe var det mellom 5 ml per bryst. Jeg fikk til og med resept for å stimulere at melken skulle komme raskere. Det gav ingen effekt.

Jo flere uker som gikk jo mer og mer frustrert og deppa ble jeg av at jeg ikke fikk det til. Jeg så ned på meg selv som mor. Det var da mannen min kom og tok en samtale med meg, for han så at jeg ikke hadde det noe bra slik jeg holdt på. Etter det bestemte jeg meg for å slutte å forsøke å amme, og jeg angrer ikke.

Jeg har fått det mye bedre og blitt en mye bedre mamma etter vi kun gikk over til mme. Jeg har også en mer fornøyd sønn. Han er blitt 7 mnd nå. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.5.2021 den 7.13):

Før jeg skriver videre - dette er en tråd for de som har erfaring med ikke å amme uavhengig av grunn. Vær så snill ; ikke bidra til at dette blir nok en tråd hvor vi som ikke ammer skal sees ned på.

Opplevd du at melken kom? Lekker man melk i forkant av fødsel? Noe jeg bør planlegge for når jeg ikke skal amme (utenom å kjøpe inn flasker, sterilisator, baby Brezza mv)? Førstegangsfødende og vet jeg ikke skal amme,  men er så lite informasjon om hvordan unngå å få melk, hva man kan forvente etc etc så håper noen snille sjeler kan hjelpe en stresset person ❤️

Anonymkode: e5426...728

Fikk beskjed av jordmor om å ta med steam sportsbh og bruke etter fødsel dersom jeg ikke skulle amme. 

Jeg hadde ikke noe lekk etc før fødsel. 

Jeg prøvde amme men det ble med ca 2 døgn..Men så ville jeg prøve og pumpe. Håpløst 😅 kom såvidt ut noe og det tok laang tid. Vet ikke når melken skal komme.. Men på disse dagene gikk det aldri fra gul råmelk til hvit.. Og det kom lite råmelk - syns jeg da.. 

Brukte så bhen, men ikke i mange dagene tror jeg... Aldri vondt eller noe sånt. Lakk ikke heller.. Var én gang på natten ungen våknet og gråt, og da rant det litt fra ene puppen. 

Anonymkode: 36b84...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å si ifra om at du ikke skal amme med engang du kommer inn på fødestua og gjenta det igjen når det har vært vaktskifte. Og så gjentar du det igjen når det er på barsel (sikkert flere ganger der og). Det er mange forskjellige innom deg og ikke alle leser journalen din eller av en aller annen grunn ikke har fått det med seg. Vær litt obs på ammepress blant de på barsel, stå på ditt! Særlig siden du er førstegangsfødende.  Du skal ha de tablettene som stopper melken, derfor gjenta det ofte sånn at du faktisk får de tidsnok. (Mulig du kan få skrevet se ut av fastlegen din før fødsel !?).  Ta med stram sporsbånd/bh som du umiddelbar strammer brystene etter fødsel. Mange klarer seg kun med å stramme brystene.  Andre må ha medisin. 

Med babybrezza og steralisator kommer du langt. Kanskje ha noen forskjellige flasketyper. Og masse gulpekluter. 

Anonymkode: 7bcb9...9cd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Husk å si ifra om at du ikke skal amme med engang du kommer inn på fødestua og gjenta det igjen når det har vært vaktskifte. Og så gjentar du det igjen når det er på barsel (sikkert flere ganger der og). Det er mange forskjellige innom deg og ikke alle leser journalen din eller av en aller annen grunn ikke har fått det med seg. Vær litt obs på ammepress blant de på barsel, stå på ditt! Særlig siden du er førstegangsfødende.  Du skal ha de tablettene som stopper melken, derfor gjenta det ofte sånn at du faktisk får de tidsnok. (Mulig du kan få skrevet se ut av fastlegen din før fødsel !?).  Ta med stram sporsbånd/bh som du umiddelbar strammer brystene etter fødsel. Mange klarer seg kun med å stramme brystene.  Andre må ha medisin. 

Med babybrezza og steralisator kommer du langt. Kanskje ha noen forskjellige flasketyper. Og masse gulpekluter. 

Anonymkode: 7bcb9...9cd

Og malt som kan blandes i melken, hvis baby sliter med fordøyelsen. Som kan skje med mme

Anonymkode: 7bcb9...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina

Tja, det spørs.

Jeg fikk bittelitt melk - men det lille ble tette melkeganger. Så jeg måtte bruke endel døgn på å få det ut. 

Men, jeg hadde jo strevd veldig med å øke produksjon osv fordi jeg ville amme, så usikker på hva som hadde skjedd om jeg droppet all pumpingen/legge barnet til brystet osv.

Det må du nesten se an. 

Det finnes matvarer som kan redusere produksjon, for eksempel mintdrops. 

Om du får god produksjon uten tiltak kan det jo tenkes at det lekker særlig på natt og når baby er inntil deg. 

Om du ikke ønsker amme er det greit å ha flasker og mme klart på forhånd ja.

Baby brezza er ikke anbefalt lengre. 

Du koker opp vann til 1 døgn og setter i sterile flasker/beholdere. Så gjør du klart tørt pulver i porsjonsbegere. 

Så tilsetter du kokt varm vann til riktig temperatur. Følg anvisningen på pakken, og du kan jo øve før fødselen på et par flasker :) 

Malt skal ikke brukes fordi det øker risiko for glutenallergi, man bruker minifom ved behov. Minifom funket greit for oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fnuggolina skrev (48 minutter siden):

Malt skal ikke brukes fordi det øker risiko for glutenallergi,

Sier hvem? 

Malt er fortsatt førstevalg. 

Anonymkode: 9b10b...2ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Sier hvem? 

Malt er fortsatt førstevalg. 

Anonymkode: 9b10b...2ea

Stod i folder mener jeg fra Helsedirektoratet når jeg fødte i 2014.

Også fordi gluten kan trigge mer magevondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...