AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #41 Skrevet 7. mai 2021 Kjenner ei som tok operasjon. Hun var lykkelig slank i to år før vekta føyk opp igjen. Man skal jo passe på matinntak og trening resten av livet etter operasjon. Det klarte ikke hun. Så husk på hvor tøft det er for psyken å mislykkes. Masse skryt og oppmerksomhet etterhvert som man blir slankere, og en enorm følelse av nederlag om man går opp til det msn veide før operasjonen. Vær også obs på at man ikke kan drikke alkohol som før. Hun jeg kjenner var ung, og da var det litt rart for henne å f.eks bare kunne drikke et halvt glass vin på fest. Mener jeg har sett statistikk som viser at svært mange går kraftig opp i vekt etter et par år. Anonymkode: bb66b...aed
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #42 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jepp, da jeg hadde BMI på 38 henviste legen meg til ernæringsfysiolog. Jeg fikk avslag. Jeg hadde derimot helt sikkert blitt tatt imot med åpne armer hos de som foretar slike operasjoner. Jeg greide heldigvis å ta tak i det selv etter hvert, og har nå en BMI på 29. Fortsatt for mye, men adskillig bedre. Det er et problem at det er utviklet et større apparat rundt operasjoner enn for forebygging eller andre behandlingsmåter. Anonymkode: 84927...9bc Kjenner flere som har blitt avvist ang slankeoperasjon i det offentlige fordi de hadde 38-39 i bmi, noen med belastningsplager. De er ganske harde på den 40 grensa så lenge man ikke har tilleggssykdommer pga overvekten. Det i seg selv utelukker Ts. Man kan derimot få oppfølging uten operasjon via fysikalske da. Anonymkode: dd31e...bc1
Gjest Blondie65 Skrevet 7. mai 2021 #43 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 6.5.2021 den 11.21): Dette er fysisk umulig. Du lurer deg selv. Anonymkode: f3ca8...e7f Hva mener du med det? Vet du ikke at en av de vanligste grunnene til overvekt er usunn måltidsrytme? Svært mange som er svært overvektige spiser 1-2 GIGANTMÅLTIDER pr dag. Og da snakker vi gjerne hele dagsbehovet og litt til i en diger orgie av mat. De eier ikke metthetsfølelse, så de spiser selv om de egentlig er mett - og de har heller ikke noen ordentlig sultfølelse.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #44 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Å sammenligne kreft med overvekt er det dummeste jeg har lest på lenge. Skammelig sammenligning, virkelig. Jeg skjønner at det for mange overvektige går sport i ansvarsfraskrivelse overfor egen fedme, men til syvende og sist det er faktisk kun egen vilje og innsats det står på om en skal lykkes med å endre livsstil. Ja, helsevesenet er der for å hjelpe, men som jeg nevnte overfor så finnes det plenty med tilgjengelige tiltak man kan iverksette på egenhånd uten at helse-Norge skal måtte leie en gjennom opplegget. Det er faktisk din overvekt og ditt liv, ikke Norge sin. Hilsen en overspiser som hadde en BMI på over 33, men som tok ansvar selv og nå er tilnærmet normalvektig. Anonymkode: f1aab...364 Deg om det. Jeg har hatt 37 i BMI og har gått ned jeg og. Men først etter hjelp med psyken, jeg hadde en spiseforstyrrelse. Det hadde ikke hjulpet med PT eller Vektklubb. Det er poenget mitt, det er ikke alltid mulig å stå helt alene å gå ned i vekt, selv om du gjorde det - og det er jo supert! Men det er ikke alle som har de samme forutsetningene, det kan være uheldig å dømme andre utifra sine egne forutsetninger. Men du har absolutt gjort en kjempejobb 😊 Anonymkode: 84927...9bc
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #45 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Kjenner ei som tok operasjon. Hun var lykkelig slank i to år før vekta føyk opp igjen. Man skal jo passe på matinntak og trening resten av livet etter operasjon. Det klarte ikke hun. Så husk på hvor tøft det er for psyken å mislykkes. Masse skryt og oppmerksomhet etterhvert som man blir slankere, og en enorm følelse av nederlag om man går opp til det msn veide før operasjonen. Vær også obs på at man ikke kan drikke alkohol som før. Hun jeg kjenner var ung, og da var det litt rart for henne å f.eks bare kunne drikke et halvt glass vin på fest. Mener jeg har sett statistikk som viser at svært mange går kraftig opp i vekt etter et par år. Anonymkode: bb66b...aed Akkurat det samme som alle vi andre som ikke er opererte også må for å ikke legge på seg, altså? Anonymkode: f1aab...364
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #46 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Deg om det. Jeg har hatt 37 i BMI og har gått ned jeg og. Men først etter hjelp med psyken, jeg hadde en spiseforstyrrelse. Det hadde ikke hjulpet med PT eller Vektklubb. Det er poenget mitt, det er ikke alltid mulig å stå helt alene å gå ned i vekt, selv om du gjorde det - og det er jo supert! Men det er ikke alle som har de samme forutsetningene, det kan være uheldig å dømme andre utifra sine egne forutsetninger. Men du har absolutt gjort en kjempejobb 😊 Anonymkode: 84927...9bc Takk for gode ord, det har vært en kamp, og jeg er ikke ferdig enda. Har ikke sagt at man skal stå i det alene heller, men sier at det er ene og alene en selv som til syvende og sist må ta kampen mot kiloene. Er man ikke fornøyd med oppfølging fra fastlegen - så bytt fastlege. Finn noen som kan hjelpe deg, for de finns selv om de sikkert ikke jobber gratis. Poenget mitt er at det ikke hjelper å sitte å sutre og skylde på helse-Norge for dårlig oppfølging og på den måten rettferdiggjøre sin egen udugelighet til å ta tak i livet. Det samme gjelder forsåvidt utdanning, jobb, finne kjærligheten osv. Nytter ikke å sitte på ræven og vente på at noe skal skje eller at noen skal ordne det for seg, man må ta ansvar seg 💪 Anonymkode: f1aab...364 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #47 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Takk for gode ord, det har vært en kamp, og jeg er ikke ferdig enda. Har ikke sagt at man skal stå i det alene heller, men sier at det er ene og alene en selv som til syvende og sist må ta kampen mot kiloene. Er man ikke fornøyd med oppfølging fra fastlegen - så bytt fastlege. Finn noen som kan hjelpe deg, for de finns selv om de sikkert ikke jobber gratis. Poenget mitt er at det ikke hjelper å sitte å sutre og skylde på helse-Norge for dårlig oppfølging og på den måten rettferdiggjøre sin egen udugelighet til å ta tak i livet. Det samme gjelder forsåvidt utdanning, jobb, finne kjærligheten osv. Nytter ikke å sitte på ræven og vente på at noe skal skje eller at noen skal ordne det for seg, man må ta ansvar seg 💪 Anonymkode: f1aab...364 Der er vi enige altså. Jeg synes personlig bare det er litt dårlig tilbud for de som sliter med vekta, for det er ofte knyttet til psyke. Det er for eksempel en stor del av de som lider av fedme som har opplevd overgrep. Det er sjelden folk er overvektige fordi de er late og/eller liker å spise usunn mat. Selv om de også finnes i gruppa som sliter med vekt. Poenget mitt i den første posten jeg skrev her var at andre tilbud enn akkurat slankeoperasjoner er veldig få eller ikke-eksisterende. Det er ikke bra, for jeg tror - som deg - at det er mange andre grep man bør ta før operasjon. Anonymkode: 84927...9bc 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå