AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #21 Skrevet 6. mai 2021 Du spiser mer en du sier. Første du må begynne med er å slutte og lyge til deg selv. Hva spiser du mellom måltidene da? Du er avhengig av vitaminer resten av livet. Tar du ikke det, kan du få nerveskader. Du må vere psykisk sterk! Du vil ikke vite for et tankekjør hode gir deg i etterkant. Det er en kamp resten av livet regner jeg med. Konstant frykt for å legge på deg igjen. spise 6 måltider for dag. Dumping. Løshud. Som og må fjernes OM du får det dekket da... ja listen er enda lengre.... Anonymkode: 9e68b...bb5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #22 Skrevet 6. mai 2021 Jeg har gjort drt, og hadde gjort det igjen. Det er det beste jeg har gjort for kroppen min Anonymkode: 34199...c45
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #23 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har gjort drt, og hadde gjort det igjen. Det er det beste jeg har gjort for kroppen min Anonymkode: 34199...c45 Det beste for kroppen din hadde vel vært å latt den slippe å komme i den situasjonen at den trengte en slankeoperasjon i utgangspunktet. Anonymkode: f1aab...364 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #24 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Med en bmi på 35 uten tilleggssykdommer (pga overvekt) og så ung alder så vil du ikke kvalifisere til operasjon. Det er heller ikke noe smart når du sliter med psyken, dette er også et eksklusjonskritere i det offentlige. Å ta i så ung alder er ikke så smart da du har god tid til å prøve andre ting, du trenger absolutt ikke trene for å få til en endring. Det er mye smartere å prøve å få oppfølging hos overvektsklinikken og klinisk ernæringsfysiolog før du vurderer operasjon da mange får en del komplikasjoner etter litt tid, og ofte går de opp igjen i vekt også. Anonymkode: dd31e...bc1 Dette er bare tull! Jeg er 26 år, og skal ta gastric bypass om ca 4 måneder. Og jeg har bipolar lidelse, så har hatt mange tunge depresjoner, har også angst og ptsd. Men jeg ble godkjent! At man burde vente fordi man er ung er noe av det dummeste jeg har hørt. Har møtt noen yngre enn meg som har fått operasjon. For å bli godkjent MÅ man gjennom et kurs på overvektsklinikk, og ha samtaler med både lege, ernæringsfysiolog og fysioterapeut. Det er mye man skal igjennom. Fra jeg først vurderte operasjon til jeg faktisk fikk godkjent tok det nesten 2 år. Og har gått ned 35 kg, men veier fremdeles 103 kg. Så TS kontakt legen din og hær med hen. Anonymkode: a33df...b55
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #25 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dette er bare tull! Jeg er 26 år, og skal ta gastric bypass om ca 4 måneder. Og jeg har bipolar lidelse, så har hatt mange tunge depresjoner, har også angst og ptsd. Men jeg ble godkjent! Da er du vel stabil psykisk nå da, det er det tydelig at ts ikke er og blir derfor ikke godkjent. At man burde vente fordi man er ung er noe av det dummeste jeg har hørt. Har møtt noen yngre enn meg som har fått operasjon. Et kritiere er jo at man skal ha prøvd og feilet en del før man tyr til operasjon, og selv om dette gjelder noen unge så virker det utifra HI at mye er uprøvd hos ts. For å bli godkjent MÅ man gjennom et kurs på overvektsklinikk, og ha samtaler med både lege, ernæringsfysiolog og fysioterapeut. Det er mye man skal igjennom. Fra jeg først vurderte operasjon til jeg faktisk fikk godkjent tok det nesten 2 år. Og har gått ned 35 kg, men veier fremdeles 103 kg. Så TS kontakt legen din og hær med hen. Anonymkode: a33df...b55 Anonymkode: dd31e...bc1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #26 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg har en BMI på 35 er 25 og sliter med dårlig selvtillit. Jeg er diagnosert med muskel svikt og makter ikke å være i så mye aktivitet. Spiser 1-2 ganger om dagen en vanlig porsjon men alikvel sprenger vekten. Har lagt på meg utrolig mye siden graviteten og går ikke ned i vekt. Har planer om å ta slankeopperasjon og lurer på om noen har erfaring med det? Er det vert å ta.. Anonymkode: b839a...2c8 Du kan jo ta en forsmak. Kjør deg selv på knekkebrød kuren som du likevel må ta før operasjonen. Da må du gå ned 5-10 eller mer kilo ned. Klarer du dette har du fikset første del av prosessen. Jeg er slankeoperert. Det har vært veldig tøft men det går bra. Jeg har vært veldig heldig og lite bivirkninger. En slankeoperasjon er mye arbeid hver eneste dag. Det er en aggressiv måte å slanke seg på, det er ingen tur i parken for å si det sånn. Folk som sier det er en lettvint løsning kan ta seg en berlinerbolle. Det er hardt arbeid og det hjelper fint lite å gråte til mor når det er tøft. Hilsen mann som var 153 kg. Anonymkode: 92b07...d41
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #27 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg har en BMI på 35 er 25 og sliter med dårlig selvtillit. Jeg er diagnosert med muskel svikt og makter ikke å være i så mye aktivitet. Spiser 1-2 ganger om dagen en vanlig porsjon men alikvel sprenger vekten. Har lagt på meg utrolig mye siden graviteten og går ikke ned i vekt. Har planer om å ta slankeopperasjon og lurer på om noen har erfaring med det? Er det vert å ta.. Anonymkode: b839a...2c8 Ja, absolutt! Skal ta selv om noen måneder! Anonymkode: d951a...962
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #28 Skrevet 6. mai 2021 Det er ganske individuelt. Ein kompis av meg har hatt store problemer i etterkant, men han hadde også store helseproblemer på grunn av overvekt. Han seie helseproblema berre har blitt annleis. Det kan også gå veldig bra, men det veit man jo ikkje. Vurdert 5:2 dietten? Mora mi tok av 25.kilo og har holdt vekta i 7 år nå. Anonymkode: dfb31...f9f
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #29 Skrevet 6. mai 2021 Jeg kjenner til 5 som har tatt operasjon. Av de er det ingen som har det noe bra etterpå. Den første tida er alt bare fryd og gammen, men så blir det magesmerter og problemer med å gå på do. Man går opp igjen allikevel og et par av dem har tatt operasjon to ganger. Ene tør ikke gå noe sted uten å ha do i nærheten, for når man må på do da MÅ man på do. Noen ganger tenker jeg at jeg har lyst på en sånn quick fix selv, men jeg tør ikke pga de dårlige erfaringene. Anonymkode: 9aa8f...be6 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #30 Skrevet 6. mai 2021 Tok gbp for 10 år siden, er egentlig fornøyd men om jeg skulle gjort det i dag hadde jeg valgt sleeve, fordi det ikke er et like omfattende inngrep og faren for komplikasjoner er mindre. Betalte selv og opererte på Aleris i Oslo. Som flere her skriver så må man reflektere over hvorfor man har kommet dit at man ble overvektig, for meg handler det om traumer og at jeg trøstespiste, har hatt både anoreksi og bulimi i ungdommen. Har alltid hatt et vanskelig forhold til kropp og mat, etter operasjonen så har jeg jobbet hardt med psykisk og fysisk helse og gikk ned 60 kilo året etter operasjon, har gått opp 10 kilo og vil si at jeg er på min trivselsvekt på ca 85 kilo, er 184 cm lang. Vekten er stabil og det er bare små justeringer med maten for å gå ned til trivselsvekten om jeg trenger det. Anonymkode: 54b82...a08
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #31 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dette er bare tull! Jeg er 26 år, og skal ta gastric bypass om ca 4 måneder. Og jeg har bipolar lidelse, så har hatt mange tunge depresjoner, har også angst og ptsd. Men jeg ble godkjent! At man burde vente fordi man er ung er noe av det dummeste jeg har hørt. Har møtt noen yngre enn meg som har fått operasjon. For å bli godkjent MÅ man gjennom et kurs på overvektsklinikk, og ha samtaler med både lege, ernæringsfysiolog og fysioterapeut. Det er mye man skal igjennom. Fra jeg først vurderte operasjon til jeg faktisk fikk godkjent tok det nesten 2 år. Og har gått ned 35 kg, men veier fremdeles 103 kg. Så TS kontakt legen din og hær med hen. Anonymkode: a33df...b55 Hva så? Mange som faker seg gjennom det kurset. Hvis du ser på hvor mange som sliter med å få til varig vektnedgang og livsstilsendring i etterkant av en operasjon, så skjønner vel du også at det der «kurset» ikke akkurat er idiotsikkert. Syns det er altfor lettvint å få sponset slankeoperasjon i Norge. Roten til fedmeproblemet sitter som regel helt andre steder enn bilringen på magen. Anonymkode: f1aab...364 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #32 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Syns det er altfor lettvint å få sponset slankeoperasjon i Norge. Roten til fedmeproblemet sitter som regel helt andre steder enn bilringen på magen. Anonymkode: f1aab...364 Det har du sikkert helt rett i, men helsevesenet har ikke kapasitet, vilje eller midler til å behandle mennesker under den bilringen og derfor er det enkelt med operasjon og så må de klare seg selv. Hadde det vært mer vilje og engasjement til å hjelpe personen på et mer personlig plan - så hadde det kanskje ikke vært nødvendig med operasjon. Det er sånn det gjøres hos legen også "er du deprimert, her; resept på lykkepiller. så blir du så glad så... sånn, nå må jeg nesten ta neste pasient" - opplegg... Anonymkode: 9aa8f...be6 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #33 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det har du sikkert helt rett i, men helsevesenet har ikke kapasitet, vilje eller midler til å behandle mennesker under den bilringen og derfor er det enkelt med operasjon og så må de klare seg selv. Hadde det vært mer vilje og engasjement til å hjelpe personen på et mer personlig plan - så hadde det kanskje ikke vært nødvendig med operasjon. Det er sånn det gjøres hos legen også "er du deprimert, her; resept på lykkepiller. så blir du så glad så... sånn, nå må jeg nesten ta neste pasient" - opplegg... Anonymkode: 9aa8f...be6 Jepp, da jeg hadde BMI på 38 henviste legen meg til ernæringsfysiolog. Jeg fikk avslag. Jeg hadde derimot helt sikkert blitt tatt imot med åpne armer hos de som foretar slike operasjoner. Jeg greide heldigvis å ta tak i det selv etter hvert, og har nå en BMI på 29. Fortsatt for mye, men adskillig bedre. Det er et problem at det er utviklet et større apparat rundt operasjoner enn for forebygging eller andre behandlingsmåter. Anonymkode: 84927...9bc 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #34 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jepp, da jeg hadde BMI på 38 henviste legen meg til ernæringsfysiolog. Jeg fikk avslag. Jeg hadde derimot helt sikkert blitt tatt imot med åpne armer hos de som foretar slike operasjoner. Jeg greide heldigvis å ta tak i det selv etter hvert, og har nå en BMI på 29. Fortsatt for mye, men adskillig bedre. Det er et problem at det er utviklet et større apparat rundt operasjoner enn for forebygging eller andre behandlingsmåter. Anonymkode: 84927...9bc Enig. Da jeg var hos legen første gangen for å snakke om overvekt hos sønnen min så fikk vi beskjed om å ha mindre kaviar på brødskiva... Etter at han ble voksen så ble han fryktelig stor. Og han kom inn på NIMI - for å få hjelp med overvekten der, men de laget den samme uspennende maten hver dag, det ble drit kjedelig å spise der. De sa at maten sto for 80-90% av vektnedgang og trening 10-20% og så fokuserte de mest på trening... Når da deltakerne kom hjem fra "fat-camp" så var det ingen som hadde tid til å trene 6-7 timer hver dag og de fleste hadde spist så kjedelig mat at de fråtset da de kom hjem. Så - i tillegg til å kjenne til 5 tilfeller av slankeopererte som ikke fikk det noe bedre etter operasjon så kjenner jeg til x antall som har vært på NIMI "fat-camp" og ikke fått noe hjelp der. Hjelpeapparatet sto ikke akkurat klar til å hjelpe etter at de kom hjem, selv om det egentlig skal være et 5 års langt løp. I teorien høres det bra ut, men de klarer ikke følge opp. Anonymkode: 9aa8f...be6 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #35 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Du spiser mer en du sier. Første du må begynne med er å slutte og lyge til deg selv. Hva spiser du mellom måltidene da? Du er avhengig av vitaminer resten av livet. Tar du ikke det, kan du få nerveskader. Du må vere psykisk sterk! Du vil ikke vite for et tankekjør hode gir deg i etterkant. Det er en kamp resten av livet regner jeg med. Konstant frykt for å legge på deg igjen. spise 6 måltider for dag. Dumping. Løshud. Som og må fjernes OM du får det dekket da... ja listen er enda lengre.... Anonymkode: 9e68b...bb5 Å fjerne løshus er basicly en del av behandlingsløpet ved gbp. Så lenge man har fysiske plager med det så dekkes det. Anonymkode: c61d2...96d
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #36 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det har du sikkert helt rett i, men helsevesenet har ikke kapasitet, vilje eller midler til å behandle mennesker under den bilringen og derfor er det enkelt med operasjon og så må de klare seg selv. Hadde det vært mer vilje og engasjement til å hjelpe personen på et mer personlig plan - så hadde det kanskje ikke vært nødvendig med operasjon. Det er sånn det gjøres hos legen også "er du deprimert, her; resept på lykkepiller. så blir du så glad så... sånn, nå må jeg nesten ta neste pasient" - opplegg... Anonymkode: 9aa8f...be6 Tenker at man må ta ansvar for sin egen helse og ikke skylde på samfunnet for at de ikke slanker deg. Din helse og din kropp er faktisk ditt ansvar. Sist jeg sjekket trenger man ikke henvisning fra lege for å skaffe seg hverken PT, melde seg på livsstilsendingskurs på treningssenteret eller for å bestille time hos ernæringsfysiolog, man trenger bare vilje, eget initiativ og vilje til å bruke litt av egne penger. Anonymkode: f1aab...364 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #37 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tenker at man må ta ansvar for sin egen helse og ikke skylde på samfunnet for at de ikke slanker deg. Din helse og din kropp er faktisk ditt ansvar. Sist jeg sjekket trenger man ikke henvisning fra lege for å skaffe seg hverken PT, melde seg på livsstilsendingskurs på treningssenteret eller for å bestille time hos ernæringsfysiolog, man trenger bare vilje, eget initiativ og vilje til å bruke litt av egne penger. Anonymkode: f1aab...364 Overvekt er et sammensatt problem, men jeg skjønner at mange tror det bare er å "ta ansvar". Ofte er det psykiske problemer i bakgrunnen, og det er ikke bare å ta seg sammen som mange tror. Ingen som sier til en med kreft at det bare er å ta seg sammen. Anonymkode: 84927...9bc 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #38 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Overvekt er et sammensatt problem, men jeg skjønner at mange tror det bare er å "ta ansvar". Ofte er det psykiske problemer i bakgrunnen, og det er ikke bare å ta seg sammen som mange tror. Ingen som sier til en med kreft at det bare er å ta seg sammen. Anonymkode: 84927...9bc Å sammenligne kreft med overvekt er det dummeste jeg har lest på lenge. Skammelig sammenligning, virkelig. Jeg skjønner at det for mange overvektige går sport i ansvarsfraskrivelse overfor egen fedme, men til syvende og sist det er faktisk kun egen vilje og innsats det står på om en skal lykkes med å endre livsstil. Ja, helsevesenet er der for å hjelpe, men som jeg nevnte overfor så finnes det plenty med tilgjengelige tiltak man kan iverksette på egenhånd uten at helse-Norge skal måtte leie en gjennom opplegget. Det er faktisk din overvekt og ditt liv, ikke Norge sin. Hilsen en overspiser som hadde en BMI på over 33, men som tok ansvar selv og nå er tilnærmet normalvektig. Anonymkode: f1aab...364 1
Gjest Lama_Drama Skrevet 7. mai 2021 #39 Skrevet 7. mai 2021 Jeg ville registrert alt jeg spiser i Lifesum. Dra fram vekta og vei ALT. Dersom du spiser under 1300 kcal i døgnet og fortsatt går opp må du kontakte lege, da er du ikke frisk.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #40 Skrevet 7. mai 2021 Jeg kjenner 4 stk som har tatt slankeoperasjon, min far og min mor og to venninner. Ingen av de har fått noen store helsemessige bivirkninger etter operasjon. Far blir dårlig om han spiser for mye og må spy det opp igjen, mor tåler ikke så mye søtt som sjokolade/iskrem og blir veldig kvalm av det. Men det er jo lett å tilpasse seg disse tingene. Ingen av venninnene mine har opplevd noe som helst bivirkninger. Felles for alle fire er at det har forandret livet deres til det bedre, både fysisk og psykisk. Ene venninna mi klarte endelig å bli gravid etter 7 år med prøving for eksempel. Ingen av de har lagt vekten på seg igjen, men de har blitt mye mer aktive og bevisste på sitt kosthold etter operasjonen. De har også mer selvtillit. Alle opplevelser er selvfølgelig forskjellige, og jeg syns først og fremst du skal snakke med legen din om dette. Anonymkode: aef39...35a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå