Gå til innhold

slankeopperasjon vert å ta?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en BMI på 35 er 25 og sliter med dårlig selvtillit. 

Jeg er diagnosert med muskel svikt og makter ikke å være i så mye aktivitet. 

Spiser 1-2 ganger om dagen en vanlig porsjon men alikvel sprenger vekten. 

Har lagt på meg utrolig mye siden graviteten og går ikke ned i vekt. 

Har planer om å ta slankeopperasjon og lurer på om noen har erfaring med det? Er det vert å ta.. 

Anonymkode: b839a...2c8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Før alle "slank deg på en naturlig måte!" kommentarene kommer: Jeg har to i familien som har tatt operasjon og begge har fått et mye bedre liv etterpå og er storfornøyd. Men slankeoperasjon medfører jo en del bivirkninger du bør sette deg inn i. 

Det er ikke noe man skal gjøre kun pga dårlig selvtillit. Det er mer rettet mot folk som har prøvd å slanke seg på egenhånd og har komplikasjoner pga overvekten som min tante og mitt søskenbarn hadde. 

Anonymkode: 7df54...e3c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Med en bmi på 35 uten tilleggssykdommer (pga overvekt) og så ung alder så vil du ikke kvalifisere til operasjon. Det er heller ikke noe smart når du sliter med psyken, dette er også et eksklusjonskritere i det offentlige. Å ta i så ung alder er ikke så smart da du har god tid til å prøve andre ting, du trenger absolutt ikke trene for å få til en endring. Det er mye smartere å prøve å få oppfølging hos overvektsklinikken og klinisk ernæringsfysiolog før du vurderer operasjon da mange får en del komplikasjoner etter litt tid, og ofte går de opp igjen i vekt også. 

Anonymkode: dd31e...bc1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bmi på 42 og god helse, men selvsagt skyhøy risiko for å utvikle sykdommer pga fedme. Slankeoperasjon kurere fedmen og ødela helsa mi fullstendig. 

Anonymkode: b58a6...a4d

AnonymBruker
Skrevet

Les deg godt opp på bivirkninger, kjenner en, hen ble slankere, men sliter med lite oversudd år etterpå.. Så ville heller prøvd å snakke med lege om tabletter for fedme. 

Anonymkode: cb5bf...fbc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å få hjelp av fagfolk å slanke seg på naturlig måte? Effekten kommer fort når man går frå å ikke gjøre noe, til å gjøre det riktig. Pluss at man slipper risikoen slankeoperasjon medfører. Ofte er det en psykisk grunn til overvekten også, f.eks at man bruker mat som en substitutt for noe. Det bør du se på.

Jeg vet ikke hvilke effekter muskelsvinnet du nevnte har (fortell gjerne), men sett at det ikke er noe i veien for at du kan være i normal fysisk aktivitet eller at det ikke påvirker forbrenningen din veldig negativt - så kan du også gå ned i vekt uten operasjon.

Det sies at kosthold utgjør 80% av grunnen til vektnedgang, trening 20%. Så om du legger på deg av «to normale porsjoner», så ville jeg sjekket hva næringsinnholdet i de. Hvis du ikke har en diagnose som påvirker negativt, så skal det mersom være umulig å ikke gå ned i vekt hvis du er i kaloriubderskudd og heller ikke trener mye styrke.

Anonymkode: f1aab...364

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg hadde bmi på 42 og god helse, men selvsagt skyhøy risiko for å utvikle sykdommer pga fedme. Slankeoperasjon kurere fedmen og ødela helsa mi fullstendig. 

Anonymkode: b58a6...a4d

Oj, kan du fortelle mer om hvordan den ødela helsa?

Anonymkode: 6e149...038

AnonymBruker
Skrevet

Min tante tok en operasjon. Hun har gått ned ekstremt mange kilo, men det er takket være at hun har gått mye turer! I starten kunne hun ikke spise mer enn et halvt knekkebrød, å hvis hun spiste mer kastet hun opp. Hun fikk intoleranse for mange matvarer, noe er bedre nå. Hun må gå på tilskudd resten av livet å om hun ikke passer på så kan hun gå opp i vekt igjen. Det er utrolig tungt psykisk, det er det mange som glemmer, du MÅ ha et solid nettverk som kan hjelpe deg. 

Anonymkode: cd5a0...5e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er du overvektig? Du må forstod hvorfor du spiser som du gjør før du velger å ta en sånn operasjon. 

Jeg kjenner to. De raste ned i vekt og 2 år etterpå er de enda større fordi de ikke forandret på kostholdet eller tankegangen sin. De sitter nå å klager på at operasjonen var bortkastet. Ikke så rart når de ikke jobber med seg selv 🤦‍♀️

Anonymkode: bfab3...058

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble operert for 14 år siden GPS og er veldig fornøyd. Gikk fra ca 120kg til nå ca 65kg, er 167cm høy.

Men, dersom du mener at du spiser kun 2 måltider om dagen og at disse er normal porsjon, så skjønner jeg ikke helt hvordan en operasjon som reduserer matinntaket skal hjelpe? Man kutter jo ned tarmen også så opptaket vil også reduseres, men nok til å gjøre den store forskjellen når inntaket ditt er så lite?

Anonymkode: a8b26...049

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du må ha godt med støtte rundt deg, og så må du gjøre noe med dine egne tanker rundt kropp og mat. Har en bekjent som ikke har klart dette og hun har gått opp igjen i vekt. Bortkastet påkjenning.

Lykke til 🥰

Anonymkode: 9d28c...c31

AnonymBruker
Skrevet

Bare gjør det, du helsemessig vil du ha det mye bedre. Jeg snakker av erfaring. 

jeg tok den privat da jeg var 22, angrer på at jeg ikke gjorde det før. Er 27 nå. Hadde bmi på 32. 

Lykke til🌸💗

Anonymkode: 792da...4a9

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner et par stykker som har tatt operasjon. En går det veldig bra med, men et par andre har fått forskjellige helsemessige utfordringer etterpå og gått opp igjen alt de gikk ned noen år senere.

Skal du ta en sånn operasjon er det viktig at du blir sjekket ut godt i forkant. Også det psykiske her betyr noe. Det hjelper ikke om du går ned i vekt etter operasjonen hvis du ikke opprettholder en annen livsstil etterpå. Da vil du dessverre bare gå opp igjen.

Snakk med leger og gjerne psykolog for å høre hva som er det beste alternativet for deg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvorfor er du overvektig? Du må forstod hvorfor du spiser som du gjør før du velger å ta en sånn operasjon. 

Jeg kjenner to. De raste ned i vekt og 2 år etterpå er de enda større fordi de ikke forandret på kostholdet eller tankegangen sin. De sitter nå å klager på at operasjonen var bortkastet. Ikke så rart når de ikke jobber med seg selv 🤦‍♀️

Anonymkode: bfab3...058

Dette! 🙌 Helt essensielt.

• Liker 1
Skrevet

Hvis det ikke er noe medisinsk som tilsier at det er vanskelig å gå ned i vekt på egenhånd, så forstår jeg ikke hvorfor du skal ta en slankeoperasjon. Hvorfor ikke gjøre det på naturlig måte gjennom å spise riktig mat og mengde, og være i normal fysisk aktivitet? Her er faktisk hva du spiser det viktigste, ikke treningen. Få hjelp av PT, ernæringsfysiolog o.l, så hjelper de deg på en mye mer bærekraftig måte over tid enn det en slankeoperasjon gjør. Ikke er det samme risiko inne i bildet heller.

Hvis det stemmer som du sier, at du kun spiser to normale porsjoner pr dag, men fortsatt ikke går ned i vekt, så er det litt rart. Det kan være greit å få sjekket at du ikke lider av stoffskiftesykdommer, og å sjekke hvor mye energi det faktisk er i maten du spiser. 

Overvekt er ofte et fysisk symptom på et psykisk problem. Det knytter seg gjerne til overspising, bruke at som substitutt for følelser mm. Og som noen over her sa -  Hvis du skal få et varig vekttap, så må du forstå hvorfor du har et problem med vekten til å begynne med.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette er fysisk umulig. Du lurer deg selv.

Anonymkode: f3ca8...e7f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg angrer. Gikk ned fra 110 til 55.  Hatt utallige sykehusinnleggelser etter operasjon, mye smerter pga arrvev som har gått bananas inni magen rundt tarmene. På sykehuset sa ei av postsekretærene som jeg kjenner, at ca 30% av innleggelsene på gastro var folk som hadde hatt slankeoperasjon og som fikk komplikasjoner. Jeg er ufør nå fordi jeg har blodtrykksfall, smerter, utmattelsessyndrom. Ikke klarer jeg å spise varm mat heller.  Ja jeg er tynnere, men det var ikke verdt det. Tenk deg nøye om!

Jeg trodde jeg hadde et normalt spisemønster før operasjon, men det ser jeg i etterkant at jeg ikke hadde. Feks. Når jeg skulle ha ost på skiven min skar jeg alltid ettpar ekstra osteskiver og puttet i munnen. Skjulte kalorier som aldri ble talt med i kaloritellingen.  Jeg spiste ujevnt og lite trodde jeg, dette sa jeg også til ernæringsfysiolog så viste det seg at jeg ikke hadde så god kontroll som jeg trodde. 
Det å være halve vekten av seg selv er også rart, folk kjenner meg ikke igjen. Jeg finner ikke klær som jeg trives i fordi jeg er usikker på meg selv. En operasjon er ikke en lett løsning, du må jobbe hardt. Og som sagt det kan gå fryktelig galt. 

Anonymkode: 9c633...d58

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har en BMI på 35 er 25 og sliter med dårlig selvtillit. 

Jeg er diagnosert med muskel svikt og makter ikke å være i så mye aktivitet. 

Har lagt på meg utrolig mye siden graviteten og går ikke ned i vekt. 

Har planer om å ta slankeopperasjon og lurer på om noen har erfaring med det? Er det vert å ta.. 

Siden du spiser kun 2 vanlige måltider hver dag - hvor lenge har du gjort det? Og hvor mange kalorier spiser du da? Spiser du aldri mer enn det? 

For om dette hadde stemt og du har gjort det lenge så hadde du garantert gått ned i vekt. Det finnes ingen sykdom som holder så godt på fett. 

Anonymkode: 0642b...7a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med andre her, du må først og fremst finne ut hvorfor du er overvektig. En slankeoperasjon vil bare føre til at du kan spise lite i en periode, men magesekken kan utvide seg igjen. Så om du ikke fikser det bakenforliggende problemet, vil det ikke hjelpe. 

Selv om du ikke kan være så mye i aktivitet, er det kostholdet som er alfa og omega når det kommer til vekt. Så ikke tenk så mye på det. Kanskje det hadde hjulpet deg å føre en dagbok? Hvor du er helt ærlig med deg selv og hva du spiser, for å få en oversikt over det. Og så føre det inn i f.eks. appen Lifesum - som viser hvor mye kalorier maten inneholder. Det kan gi noen aha-opplevelser altså. Mat man i ikke skulle tro har mye kalorier kan utgjøre en stor del av dagsbehovet. F.eks. kan ei tacolefse fort være 170 kalorier. Spiser du to, er du oppe i 340. Og så kommer ost, rømme, kjøttdeig, guacamole osv. i tillegg. 

At du spiser to måltider om dagen og vekta øker, betyr at måltidene dine inneholder for mange kalorier. Eller at du spiser noe utenom måltidene som øker inntaket. 

Jeg ville først ha sett på inntaket, og hva som ligger bak, før du vurderer slankeoperasjon. Det er ingen quick fix altså, og mange går opp i vekt igjen.

Anonymkode: 84927...9bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket at du ikke har lipødem? Tenker spesielt på siden du skriver at du gikk opp i vekt etter graviditet og ikke går ned. Lipødem gir også mye muskelverk, melkesyre etc. Hvis du skulle ha lipødem, så vil ikke en slankeoperasjon hjelpe deg uansett - kanskje bare gjøre vondt verre. 

Anonymkode: ca5c9...b11

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...