Gå til innhold

Nytt ullgarn luktet som kumøkk! Har du erfart det samme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I denne tråden (se link) leste jeg om en som erfarte at det luktet noe som minner om kumøkk av dongeribukser.

Vet noen av dere hva det er som lukter så stygt at det minner om kumøkk?
Jeg har kjent en slik lukt på et ullgarn (som jeg returnerte), og jeg var bekymret for at det var skittent. Kan en slik lukt være fra et middel som er tilsatt garn og tøy (eventuelt fra fargeprosessen)? Eller er det mest sannsynlig noe skittent det lukter av?

Dette var tørt garn rett fra butikk. Garnet var pakket i plastemballasje. Lukten sto imot meg da jeg åpnet plasten. Lukten satte seg i en plasteske som jeg senere oppbevarte garnet i.

Har dere erfart slik lukt på ullgarn? Hva gjorde dere i så fall med garnet da? Hva antar dere at er årsaken til den lukten?

 

 

 

Anonymkode: 982ab...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel sau det lukter. Og kanskje at det ikke er vasket godt før salg. Er det mye lanolin i garnet, så vil det jo lukte noe.

Ville bare vasket garnet.

Liker når det lukter litt sau av garnet.  Bevis på at det er hundre prosent ull, og har de gode egenskapene til ull. Men kanskje jeg er rar.:ler:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cordelia skrev (Akkurat nå):

Det er vel sau det lukter. Og kanskje at det ikke er vasket godt før salg. Er det mye lanolin i garnet, så vil det jo lukte noe.

Ville bare vasket garnet.

Liker når det lukter litt sau av garnet.  Bevis på at det er hundre prosent ull, og har de gode egenskapene til ull. Men kanskje jeg er rar.:ler:

Takk for informasjon! :) Finnes det en grei måte å vaske 50-grams garnnøster på? Hvis det samme skulle forekomme iigjen?

Anonymkode: 982ab...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for informasjon! :) Finnes det en grei måte å vaske 50-grams garnnøster på? Hvis det samme skulle forekomme iigjen?

Anonymkode: 982ab...3ec

Ville bare håndvasket det på 30 grader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cordelia skrev (Akkurat nå):

Ville bare håndvasket det på 30 grader.

Altså surr det opp i ei hespe. Bløtlegg det litt og skyll forsiktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maxwell skrev (10 minutter siden):

Ja det er sau det lukter. Det kan minne litt om kumøkk 🤣

Takk! :) Kan det lukte sau av garnet uten at garnet er direkte skittent? Hva ville du gjort med slikt garn før du eventuelt strikket med det?

Cordelia skrev (7 minutter siden):

Ville bare håndvasket det på 30 grader.

Takk! :) 

Cordelia skrev (5 minutter siden):

Altså surr det opp i ei hespe. Bløtlegg det litt og skyll forsiktig.

 

Cordelia skrev (3 minutter siden):

Med Milo eller lignende.

Glemte å si det.🤪

 

Anonymkode: 982ab...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maxwell
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk! :) Kan det lukte sau av garnet uten at garnet er direkte skittent? Hva ville du gjort med slikt garn før du eventuelt strikket med det?

 

 

Anonymkode: 982ab...3ec

Ja det kan det. Det er vel bare å vaske det, men ikke kokvask da. Da krymper det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det noen få ganger at der lukter litt sau av ubehandlet ullgarn, men det forsvinner jo etter vask. Jeg hadde bare latt det ligge litt evt, strikket med det og vasket med ullsåpe. Men jeg er også av de som liker at det lukter svakt av sau, at det er litt rusk i garnet osv, gir så autentisk følelse😀

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maxwell skrev (1 minutt siden):

Ja det kan det. Det er vel bare å vaske det, men ikke kokvask da. Da krymper det. 

Takk! :) 

Vera Vinge skrev (1 minutt siden):

Jeg har opplevd det noen få ganger at der lukter litt sau av ubehandlet ullgarn, men det forsvinner jo etter vask. Jeg hadde bare latt det ligge litt evt, strikket med det og vasket med ullsåpe. Men jeg er også av de som liker at det lukter svakt av sau, at det er litt rusk i garnet osv, gir så autentisk følelse😀

Takk! :) 

Anonymkode: 982ab...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk! :) Kan det lukte sau av garnet uten at garnet er direkte skittent? Hva ville du gjort med slikt garn før du eventuelt strikket med det?

Anonymkode: 982ab...3ec

Jada, det kommer fra lanolinen som sauen utskiller for å beskytte ullfibrene og hud mot klima og omgivelse. Det gir ullgarnet bedre motstand mot fuktighet, og dermed også større motstand mot lukt og smuss.

Hos sauen løses svettsaltene til basisk lut når den blir våt og danner sammen med fettet en naturlig såpe, og ubehandlet ull er derfor selvrensende.

Noe vaskes bort, men ikke alt. Og noen ganger tilsettes det ferdig kardede og spunnede garnet lanolin til slutt, for å gi garnet egenskapene til ubehandlet ull.

Anonymkode: 360bb...0bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kumøkk lukter det ikke. Det er fjøs det lukter selvfølgelig, og det er i grunn naturlig når sauen bor i fjøsen. 

Det går bort etter et par omganger i vask.

Anonymkode: c605a...24b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cordelia skrev (35 minutter siden):

Det er vel sau det lukter. Og kanskje at det ikke er vasket godt før salg. Er det mye lanolin i garnet, så vil det jo lukte noe.

Ville bare vasket garnet.

Liker når det lukter litt sau av garnet.  Bevis på at det er hundre prosent ull, og har de gode egenskapene til ull. Men kanskje jeg er rar.:ler:

Sau/ull lukter sau, det er ikke den lukta som jeg mener at minner meg om kumøkk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jada, det kommer fra lanolinen som sauen utskiller for å beskytte ullfibrene og hud mot klima og omgivelse. Det gir ullgarnet bedre motstand mot fuktighet, og dermed også større motstand mot lukt og smuss.

Hos sauen løses svettsaltene til basisk lut når den blir våt og danner sammen med fettet en naturlig såpe, og ubehandlet ull er derfor selvrensende.

Noe vaskes bort, men ikke alt. Og noen ganger tilsettes det ferdig kardede og spunnede garnet lanolin til slutt, for å gi garnet egenskapene til ubehandlet ull.

Anonymkode: 360bb...0bb

Takk! :) Kan jeg trygt strikke av et ullgarn (sau/lam) som lukter kumøkk/fjøs (uten å vaske garnet først), og er det ikke noen skadelige bakterier i garnet som spres rundt på meg og klærne mine osv?

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kumøkk lukter det ikke. Det er fjøs det lukter selvfølgelig, og det er i grunn naturlig når sauen bor i fjøsen. 

Det går bort etter et par omganger i vask.

Anonymkode: c605a...24b

Takk! :) 

Anonymkode: 982ab...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundret.. skrev (2 minutter siden):

Sau/ull lukter sau, det er ikke den lukta som jeg mener at minner meg om kumøkk. 

Samme  konseptet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Cordelia skrev (2 minutter siden):

Samme  konseptet.

Egentlig ikke. Ullet lukter fint lite når det er tørt. Noe lukter kun i våt tilstand. Den lukta som jeg snakker om kan nesten smakes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundret.. skrev (1 minutt siden):

Egentlig ikke. Ullet lukter fint lite når det er tørt. Noe lukter kun i våt tilstand. Den lukta som jeg snakker om kan nesten smakes. 

Men da er det jo bare å vaske ulla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundret.. skrev (2 minutter siden):

Egentlig ikke. Ullet lukter fint lite når det er tørt. Noe lukter kun i våt tilstand. Den lukta som jeg snakker om kan nesten smakes. 

Den lukten du snakker om, er det det du erfarte med dongeribukser (fra den andre tråden)? Eller har du også erfart slik stygg lukt på ullgarn?

Anonymkode: 982ab...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cordelia skrev (36 minutter siden):

Men da er det jo bare å vaske ulla.

Ja, ulla kan vaskes. Men den lukten som jeg prater om i den andre tråden går ikke bort. 

 

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Den lukten du snakker om, er det det du erfarte med dongeribukser (fra den andre tråden)? Eller har du også erfart slik stygg lukt på ullgarn?

Anonymkode: 982ab...3ec

Jeg har ikke erfart det på ullgarn, det var det noen andre som gjorde.

Jeg kom inn i denne tråden fordi jeg fikk opp varsel pga jeg ble sitert inn i denne. Jeg var ikke oppmerksom på at jeg var i en annen tråd før du påpekte det 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...