Gå til innhold

Du som var helt utrent: når følte du deg sprek?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.5.2021 den 18.24):

Jeg begynte å trene i januar. Trener etter pai, og synes det er innmari motiverende. Startet med en fitnessalder på 45, men har nå fått den ned til 32. Selv er jeg 33, det er så motiverende og gjør at jeg føler meg sprekere. Har nok fortsatt litt å gå på for å virkelig føle meg sprek, men å løpe en time var ganske utenkelig for 6 måneder siden, og går fint nå. Ikke så fort riktignok, men det kommer seg vel. 

Anbefaler virkelig pai! 

https://forskning.no/aldring-ntnu-partner/100-pai-et-enkelt-tall-forteller-om-du-trener-nok/1626269

Anonymkode: 5fd6f...218

Kult! Hvordan måler du det? Pulsklokke?

Anonymkode: a4476...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg merker forskjell etter nesten tre måneder med styrketrening. Nå driver jeg opptrening i forbindelse med sykdom, så utgangspunkt og perspektiv er et litt annet og "sprek" er et nokså relativt begrep i denne sammenhengen, men jeg merker at jeg orker litt mer, at det dukker opp antydning til muskler her og der og at det gjør noe med kroppen sånn generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.5.2021 den 18.24):

Jeg begynte å trene i januar. Trener etter pai, og synes det er innmari motiverende. Startet med en fitnessalder på 45, men har nå fått den ned til 32. Selv er jeg 33, det er så motiverende og gjør at jeg føler meg sprekere. Har nok fortsatt litt å gå på for å virkelig føle meg sprek, men å løpe en time var ganske utenkelig for 6 måneder siden, og går fint nå. Ikke så fort riktignok, men det kommer seg vel. 

Anbefaler virkelig pai! 

https://forskning.no/aldring-ntnu-partner/100-pai-et-enkelt-tall-forteller-om-du-trener-nok/1626269

Takk for dette tipset! På grunn av deg begynte jeg med PAI på søndag! Moro og motiverende!

Anonymkode: 7d681...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for dette tipset! På grunn av deg begynte jeg med PAI på søndag! Moro og motiverende!

Hvordan begynte du? :) Hva trenger man for å begynne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kult! Hvordan måler du det? Pulsklokke?

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Pulsklokke ja, og en app som heter pai health.

Sjekk ut pai.no eller paihealth.com

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så hyggelig å høre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man trenger pulsklokke som er kompatibel med PAI-systemet (det gjelder de fleste, tror jeg -- se info her: https://www.ntnu.no/cerg/personal-activity-intelligence#Hva er PAI), appen Pai Health, og så går det liksom av seg selv når man synker pulsklokken med telefonen. Kjempemotiverende!

Målet er å ha minst 100 PAI-poeng i løpet av de siste syv dagene til enhver tid, så uken er altså løpende, den går ikke fra mandag til søndag. Man kan aldri få mer enn 75 PAI på én dag. Jeg har ikke satt meg inn i hvordan alt regnes ut, men man får i alle fall poeng for å holde seg i bestemte pulssoner. Etter hvert som man blir sprekere, skal det mer til for å få opp pulsen, og da må man jobbe hardere for å tjene poeng, så alt er på en måte tilpasset det nivået man er på til enhver tid.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man trenger pulsklokke som er kompatibel med PAI-systemet (det gjelder de fleste, tror jeg -- se info her: https://www.ntnu.no/cerg/personal-activity-intelligence#Hva er PAI), appen Pai Health, og så går det liksom av seg selv når man synker pulsklokken med telefonen. Kjempemotiverende!

Målet er å ha minst 100 PAI-poeng i løpet av de siste syv dagene til enhver tid, så uken er altså løpende, den går ikke fra mandag til søndag. Man kan aldri få mer enn 75 PAI på én dag. Jeg har ikke satt meg inn i hvordan alt regnes ut, men man får i alle fall poeng for å holde seg i bestemte pulssoner. Etter hvert som man blir sprekere, skal det mer til for å få opp pulsen, og da må man jobbe hardere for å tjene poeng, så alt er på en måte tilpasset det nivået man er på til enhver tid.

Spennende! Hvilken pulsklokke bruker du? Jeg har et aktivitetsarmbånd med pulsmåling fra Garmin men Garmin støttes ikke i PAI-appen så må evt. anskaffe noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spennende! Hvilken pulsklokke bruker du? Jeg har et aktivitetsarmbånd med pulsmåling fra Garmin men Garmin støttes ikke i PAI-appen så må evt. anskaffe noe annet.

Jeg bruker Apple watch. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med styrke i januar, følte meg sterkere i midten/slutten av februar, men kostholdet var fortsatt ikke sååå bra. Så kom mars, jeg hadde mine aller første løpeturer, påska kom, jeg spiste sjokkis som bare det og følte meg ikke litt sprek. April var en sånn komme i gang måned (hadde lang påskeferie nemlig), og nå føler jeg meg sprek igjen. Perset på 3 km løp den siste uka, hadde min første løpetur i slutten av mars på under 1 km. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg bruker Fitbit Charge 3. Enkel modell. Ikke en fullverdig treningsklokke, men jeg opplever den som en temmelig nøyaktig pulsmåler.

Har du forresten sett at du kan bruke Garmin om du har iPhone?

"Garmin har beklageligvis sluttet å gi PAI Health-appen tilgang til sine pulsdata. Det betyr at du som har Android-telefon inntil videre ikke lenger kan måle PAI sammen med pulsmålere fra Garmin. Dersom du har en iPhone, kan du imidlertid ta omveien via Apple Helse-appen, slik at din Garmin-klokke fortsatt vil fungere sammen med PAI Health-appen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje vi skulle laget en egen pai-tråd :) . Jeg er fortsatt hekta. Får ned fitnessalderen til 31 i overimorgen. 

Har akkurat tatt en 59paiøkt nå. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du føler deg vel aldri helt sprek. For du blir like sliten hver gang du trener. Eneste forskjellen er vel at du klarer å presse deg mer og mer for hver gang ☺️ 

Anonymkode: 29171...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Før røkte jeg men sluttet for et par år siden. Da klarte jeg knapt å gå opp en halvbratt bakke uten pauser etc. 

I tillegg var jeg greit overvektig. For ganske nøyaktig 1 år siden begynte jeg å gå litt tunge turer samt å endre kostholdet. Nå et år senere så er jeg ute mellom 10-20 km hver dag. I tillegg så har 15 kg magisk forsvunnet. 
Som andre sier. Pulsklokke. Mål tiden du bruker per kilometer eller lignende. Prøv å forbedre tidene dine hele tiden så ser du fort at du blir sprekere

Anonymkode: ef959...f87

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Råååsa

Etter 10 uker løsna det. 

Utgangspunktet var en lengre sykdomsperiode, der jeg var sengeliggende. Jeg var kanskje 10 kg overvektig? Noe sånt. Jeg er 40+. 

Jeg brukte Adidas sin app for styrke. Downdog for Yoga. Og jeg gikk en del turer. Jeg har fitbit. 

Nå når jeg er fullvaksinert trener jeg på senter igjen. Det er noe mer motiverende enn å trene med TVn😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...