Gå til innhold

Du som var helt utrent: når følte du deg sprek?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Du som var helt(!) utrent og så begynte å trene, hvor lang tid tok det før du kjente at du var blitt bedre trent? At du både så og kjente at det nytter.

Jeg spør fordi jeg føler meg så stiv, tung, svak. Vil ta tak men ser for meg at det tar en evighet før jeg kjenner forskjell og enda lenger før jeg kjenner meg sterk og sprek.

Anonymkode: a4476...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tror det kommer an på hva man trener og hva slags kropp man har. Jeg driver med jogging og yoga. Progresjonen min på utholdenhet(jogging) var mye raskere enn mobilitet(yoga). Første 3 månedene med jogging følte jeg stor progresjon, men nesten ingen progresjon når det kom til mobilitet.  Har en yoga-trener med 30 års erfaring og han sa at folk er veldig forskjellige når det kommer til mobilitet. Man kan være svært myk uten å ha tøyd ut og noen har mye større progresjon enn andre når de tøyer ut. 

Anonymkode: 61a4a...f80

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trener både styrke og kondisjon, og framgangen var bratt i starten når jeg var regelmessig med treningen. I løpet av et par måneder så løftet jeg nesten dobbelt av det jeg klarte i starten, og gikk fra å kun klare å jogge 800 meter i strekk til en halv mil. Du får fort framgang om du gjør trener regelmessig. 

Problemet for meg var å finne motivasjon etter de to månedene når jeg stagnerte litt. Men den kom jo etter hvert, men ikke så raskt som i starten. 

Anonymkode: aafda...4da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært fullstendig inaktiv tidligere i livet, men har trent nesten hver dag i 2021. Jeg følte meg veldig sprek for omtrent en måned siden da jeg flekset biceps og kjæresten min sa "oi, slik hadde du ikke før, wow, hva har skjedd" i stedet for å le og si at jeg var søt, som han pleide å gjøre.

Anonymkode: 7d681...92a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ventar framleis. Byrja å springe i 1998, eller noko slikt, kanskje før. Har trent jamnt og trutt sidan, men ventar framleis på å kjenne meg sprek... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Stor variasjon i svarene her, hehe😬 

Noen flere erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var sengeliggende i 9 måneder pga graviditet. Begynte å trene igjen 3 måneder etter fødsel, og følte meg veldig sprek omtrent 8-9 måneder etter det. 

Anonymkode: b53f8...66a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 mnd etter jeg startet og jogge. Løper nå 3-4 ganger i uken. Alt fra 4-10 km :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er feit igjen nå, men sist gang jeg følte meg sprek er ca 10 år siden, da slanket jeg meg og begynte å jogge, gikk ned 10 kilo og kom i god form ila 3- 6 mnd tid, da kjente jeg meg sprek. 

Så skled det ut igjen, men så gradvis at jeg ikke skjønte det før jeg ble feit igjen, kombinasjon av mye stress, raske løsninger, inaktivitet, mye sukker mellom måltider, kaloririk fet mat, utrolig at jeg lot det skje, men det var det at det skjedde så sakte . Og nå er det et ork å skulle ta tak i det igjen

Anonymkode: ed2dd...3c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg følte meg sprek da jeg gikk tur i pøsende regnvær, og når jeg føler at jeg "må" ut på tur. Slik var det ikke for et halvt år siden

Anonymkode: 43acc...a89

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ca 2 måneder før jeg følte at jeg begynte å bli sprek. Nå etter 4 måneder føler jeg meg sprek fordi jeg klarer 1 times trening med 90% av makspuls. Det er tungt og jeg vet det krever relativt god kondis for å klare å gjennomføre noe sånt. Det var helt uaktuelt for 4 måneder siden. Jeg var totalt sengeliggende og måtte bygge opp alt av muskler igjen, men jeg har trent mye i mitt liv og får generelt raskt "god kondis". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du får forkjellige svar fordi alle har ulikt utgangspunkt.  Noen er overvektig, noen er undervektig, noen har trent før, noen har aldri trent før, noen har gode gener iforhold til muskler, jeg trener feks ikke armer men har synlig muskler der, annet er alder og livstil generelt, jobben,medisiner,stress, +++++

Men jeg tenker sånn 2 - 3. månder  vil de fleste merke forkjell på formen. 

Anonymkode: 42716...150

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er feit igjen nå, men sist gang jeg følte meg sprek er ca 10 år siden, da slanket jeg meg og begynte å jogge, gikk ned 10 kilo og kom i god form ila 3- 6 mnd tid, da kjente jeg meg sprek. 

Så skled det ut igjen, men så gradvis at jeg ikke skjønte det før jeg ble feit igjen, kombinasjon av mye stress, raske løsninger, inaktivitet, mye sukker mellom måltider, kaloririk fet mat, utrolig at jeg lot det skje, men det var det at det skjedde så sakte . Og nå er det et ork å skulle ta tak i det igjen

Anonymkode: ed2dd...3c9

Jeg mener overhodet ikke å være ufin med dette spørsmålet, Hvordan er det slik at vektoppgangen går så gradvis at du ikke legger merke til det? Personlig legger jeg merke til et par kilo ganske godt, men da har det kanskje ikke gått sakte nok. 

Ikke et angrep på deg på noen måte. Jeg er bare nysgjerrig. 

Anonymkode: 7eff3...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kvinne her. Et par uker (styrke og kondisjon). Men, den gode følelsen kom etter første treningsøkt og varte dagen ut- og neste dag når jeg kjente meg stiv og støl, som er den beste følelsen! Da vet man at man har brukt kroppen.

Man angrer aldri på en treningsøkt 😊

Anonymkode: 09aae...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ved jogging merker jeg bedring allerede etter den 5-6 joggeturen - veldig motiverende!! 

Anonymkode: bb453...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg begynte å trene i januar. Trener etter pai, og synes det er innmari motiverende. Startet med en fitnessalder på 45, men har nå fått den ned til 32. Selv er jeg 33, det er så motiverende og gjør at jeg føler meg sprekere. Har nok fortsatt litt å gå på for å virkelig føle meg sprek, men å løpe en time var ganske utenkelig for 6 måneder siden, og går fint nå. Ikke så fort riktignok, men det kommer seg vel. 

Anbefaler virkelig pai! 

https://forskning.no/aldring-ntnu-partner/100-pai-et-enkelt-tall-forteller-om-du-trener-nok/1626269

Anonymkode: 5fd6f...218

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.5.2021 den 23.46):

Du får forkjellige svar fordi alle har ulikt utgangspunkt.  Noen er overvektig, noen er undervektig, noen har trent før, noen har aldri trent før, noen har gode gener iforhold til muskler, jeg trener feks ikke armer men har synlig muskler der, annet er alder og livstil generelt, jobben,medisiner,stress, +++++

Men jeg tenker sånn 2 - 3. månder  vil de fleste merke forkjell på formen. 

Anonymkode: 42716...150

Ja, det er sant :) Alle kropper er ulike og har ulike forutsetninger. Bare synes det er interessant å høre andres erfaringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...