Gå til innhold

Lurer på hvorfor pappa døde, vet ikke hvordan jeg skal spørre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ved å henvende seg til aktuelle sykehus. 

For øvrig er det rart at det ikke ble foretatt obduksjon, da det skal gjøres ved alle uventede/uforklarlige dødsfall. Dvs noen må ha hatt en kvalifisert mistanke om dødsårsaken og denne vil du kunne finne ut av. Du kan og forsøke politiet, da de sannsynligvis har vært involvert ved funn av en død person

Anonymkode: d89cb...767

Pårørende blir alltid spurt om det er greit først. Man kan velge å ikke gjøre det. Sykehusene respekterer vanligvis det :)  Det gjelder ihvertfall medisinsk obduksjon, men ikke rettslig obduksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Traktorlesba96 skrev (39 minutter siden):

Pårørende blir alltid spurt om det er greit først. Man kan velge å ikke gjøre det. Sykehusene respekterer vanligvis det :)  Det gjelder ihvertfall medisinsk obduksjon, men ikke rettslig obduksjon. 

Jo, hvis man dør på sykehus ja, eller hvis man eks har kreft eller annen alvorlig sykdom og blir funnet død hjemme. Men ikke hvis man er ung og ellers frisk og plutselig ligger død på badegulvet tilsynelatende uten årsak. Da  blir politiet tilkalt, og man obduserer.

Anonymkode: d89cb...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, hvis man dør på sykehus ja, eller hvis man eks har kreft eller annen alvorlig sykdom og blir funnet død hjemme. Men ikke hvis man er ung og ellers frisk og plutselig ligger død på badegulvet tilsynelatende uten årsak. Da  blir politiet tilkalt, og man obduserer.

Anonymkode: d89cb...767

 

Traktorlesba96 skrev (42 minutter siden):

Pårørende blir alltid spurt om det er greit først. Man kan velge å ikke gjøre det. Sykehusene respekterer vanligvis det :)  Det gjelder ihvertfall medisinsk obduksjon, men ikke rettslig obduksjon. 

Poenget mitt er at hvis ikke det er gjort obduksjon har man hatt en ganske klar formening om naturlig dødsårsak, slik at ts vil kunne få noen svar.

Anonymkode: d89cb...767

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.5.2021 den 22.43):

Det må stå noe i journalen. Min far var bare 6 år da hans mor døde. Han lurte i nesten 70 år på hva som skjedde. Ba han kontakte sjefslegen på sykehuset. Han ble kalt inn til samtale og fikk vite alt han lurte på.

Anonymkode: 89974...be3

 

AnonymBruker skrev (På 3.5.2021 den 23.34):

Du har rett på innsyn i medisinske journaler fra lege/sykehus om ikke din mor ønsker å fortelle deg det. 

Anonymkode: eed9a...137

Faren til TS ble funnet død hjemme. Da er det dessverre lite å oppdrive fra sykehusjournaler all den tid faren ikke var innlagt på noe sykehus.

Anonymkode: fe98b...66d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, hvis man dør på sykehus ja, eller hvis man eks har kreft eller annen alvorlig sykdom og blir funnet død hjemme. Men ikke hvis man er ung og ellers frisk og plutselig ligger død på badegulvet tilsynelatende uten årsak. Da  blir politiet tilkalt, og man obduserer.

Anonymkode: d89cb...767

Ja. Det stemmer det og det er det som kalles rettslig obduksjon, da politiet blir innkalt. Da har man ikke valg om det. Da skal det skje uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chroma
Traktorlesba96 skrev (14 timer siden):

Ja. Det stemmer det og det er det som kalles rettslig obduksjon, da politiet blir innkalt. Da har man ikke valg om det. Da skal det skje uansett.

Ja, jeg trodde det alltid ble gjort om man døde utenfor sykehus? Pårørende kan vel ikke nekte det? 
Da kan jeg i verste fall forgifte broren min og nekte obduksjon for å slippe unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Boetica skrev (På 3.5.2021 den 22.32):

Kanskje du skal starte med å si at du har tenkt mye på pappaen din i det siste, og spørre om det er greit å treffes for å prate litt om ham? Du kan jo gå litt rundt grøten og la dem fortelle om hvordan de kjente ham som person, før du spør om dødsfallet. Skjønner godt at du ikke greier å legge fra deg dette.

Men ikke godta om de trekker seg unna og sier det "er for vanskelig". Din fars familie er voksne mennesker, og de tåler å snakke om vanskelige ting med barnet hans. Såpass klarer de å ta seg sammen, og såpass kan du kreve. Så viker de unna - sett harde realiteter bak kravet. 

Anonymkode: 54622...114

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chroma skrev (12 minutter siden):

Ja, jeg trodde det alltid ble gjort om man døde utenfor sykehus? Pårørende kan vel ikke nekte det? 
Da kan jeg i verste fall forgifte broren min og nekte obduksjon for å slippe unna. 

Ja, det er jo det som skjer utenfor sykehus. Da er er det gjerne rettslig obduksjon. Og da kan ikke pårørende nekte. Skjer det på sykehus derimot, så er det medisinsk obduksjon og man får et valg. Vi ble spurt om det var greit om det foregikk medisinsk obduksjon. Vi sa så klart ja. Hadde vi sagt nei, så hadde de respektert det. Men det er jo naturligvis ikke slik på rettslig som du nevner av den grunnen ;)
 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men ikke godta om de trekker seg unna og sier det "er for vanskelig". Din fars familie er voksne mennesker, og de tåler å snakke om vanskelige ting med barnet hans. Såpass klarer de å ta seg sammen, og såpass kan du kreve. Så viker de unna - sett harde realiteter bak kravet. 

Anonymkode: 54622...114

Enig! Du må få kunne snakke om det selvom det er vanskelig for de. Det er utrolig viktig. Jeg håper du finner ut av ting ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har du rett til å få vite, samme hvor ubehagelig det er. Både for deg og familien. Skjønner godt at du lurer. Jeg har også en slektning som døde uten at den nærmeste familien hans opplyste oss andre om dødsårsak. Men når det er faren din er det en annen sak. Snakk med tante først, si at uvissheten plager deg. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg vurderte å lage samme tråd tidligere i dag, så sprøtt. Har også vurdert å spørre hvordan pappa døde, den eneste forklaringen jeg har fått var da jeg var barn og det var "kroppen orket ikke mer", noe som kan bety hva som helst. Han hadde litt helseplager med ledd og slikt, men ingenting dødelig. Hvor får man tak i journaler osv.? Jeg er eneste gjenlevende etter pappa og han var ugift, så jeg regner med jeg har rett til innsyn.

Anonymkode: 266e0...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lommerusk
AnonymBruker skrev (På 3.5.2021 den 22.27):

Hei. For 15 år siden ble pappaen min funnet død i huset sitt (mamma og pappa var skilt). Han var ikke syk (av det jeg husker).

Mamma har alltid sagt at hun ikke helt vet hvorfor han døde, fordi det ikke ble tatt obduksjon. Men det ble funnet noen «tegn» i huset som kan si noe om dødsårsaken. Uten at det må ha noe med saken å gjøre. Jeg var veldig ung da det skjedde og jeg husker ikke mye fra den tiden. Så det er mulig jeg har glemt ting jeg har blitt fortalt. 

Men mamma har ikke hatt så mye med dette å gjøre siden de var skilt. Jeg har lenge hatt lyst til å spørre bestemor (mammaen til pappa) om hun vet hvordan han døde. Eventuelt Tante. Men jeg syns det er skikkelig vanskelig å skulle stille det spørsmålet. Bestemor tar det fortsatt veldig tungt. 
 

Dette er en vanskelig situasjon. Men jeg vil prøve å få svar før det er for sent. Er det noen som har innspill til hvordan jeg kan få frem for å stille spørsmålet? Om hva som skjedde med pappa? 

Anonymkode: 86096...7c1

Jeg lurte på «dødsforløpet» til min far også, fikk aldri tilfredsstillende svar, så jeg skaffet journalen hans for akkurat den dagen. Der fikk jeg vite alt. Det er jo mulig noen leger har skrevet noe der? Du har nok rett på innsyn i det, på lik linje som meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.5.2021 den 19.30):

Oi, jeg vurderte å lage samme tråd tidligere i dag, så sprøtt. Har også vurdert å spørre hvordan pappa døde, den eneste forklaringen jeg har fått var da jeg var barn og det var "kroppen orket ikke mer", noe som kan bety hva som helst. Han hadde litt helseplager med ledd og slikt, men ingenting dødelig. Hvor får man tak i journaler osv.? Jeg er eneste gjenlevende etter pappa og han var ugift, så jeg regner med jeg har rett til innsyn.

Anonymkode: 266e0...f9b

Du kontakter sykehuset han ble behandlet på og/eller fastlegen hans 

Anonymkode: eed9a...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Chroma skrev (På 6.5.2021 den 10.31):

Ja, jeg trodde det alltid ble gjort om man døde utenfor sykehus? Pårørende kan vel ikke nekte det? 
Da kan jeg i verste fall forgifte broren min og nekte obduksjon for å slippe unna. 

Da pappa døde plutselig fikk jeg beskjed om at det ble tatt mindre obduksjoner enn før. Det var ingen selvfølge at det ble gjort. Og jeg var i sjokk og fikk ikke undersøkt mer om hva jeg kunne forlange. Dermed ble dødsårsak enten hjerte eller hjerneslag. Forstår meg egentlig ikke på det systemet. Men om noen blir forgiftet er det sikkert tegn som tyder på det og det blir rettslig obduksjon. 

Anonymkode: 965df...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/5/2021 at 6:47 PM, AnonymBruker said:

 

Poenget mitt er at hvis ikke det er gjort obduksjon har man hatt en ganske klar formening om naturlig dødsårsak, slik at ts vil kunne få noen svar.

Anonymkode: d89cb...767

Enig, selvmord blir etterforsket som mistenkelig dødsfall slik jeg forstår det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...