Gå til innhold

Har barn altfor lange skoledager nå for tiden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest loveli
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De som har makk i rævva, når de strever med lekser hjemme, har garantert også makk i rævva på skolen!

Anonymkode: afd3c...daa

Selvfølgelig, men tiden for læring kunne blitt kortet ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skoledagen er ikke lang, for min fjerdeklassing så er det ikke mange timene han er på skolen, ca 5 timer om dagen, en dag som er en time lengre og en dag som er en time kortere. 

Vi hadde litt SFO de første årene etter skolen, men det var ikke fordi det var behov sånn sett men det var der det sosiale skjedde. De dagene han gikk der så ble jeg ofte bedt om å hente seint for han ville leke lenge. 😄 

Men hvis man har barna på morgen SFO og etter skolen så blir det jo en utrolig lang dag og det er ikke noe jeg hadde valgt å gjøre selv. Men så er det ikke alltid man har et valg heller. 

Når det gjelder lekser så synes jeg ikke de har mye av det heller, kanskje vi bruker kanskje1 time i uka på det,  og da tar jeg godt i.  De kan jo som regel det de har i lekse, er ikke sånn av vi finner opp kruttet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Klarer ikke barna å være hjemme alene lenger? Kunne da fint være hjemme alene som 1. klassing (tilsvarende 2. klasse nå).

Anonymkode: 0269f...051

 

Jeg trodde virkelig de fleste voksne mennesker var intelligente nok til å ikke komme med "det gikk jo bra med oss"-argumentasjon. Dessverre tok jeg feil. 

Anonymkode: f5109...c33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve skoledagen er jo ikke lang. De kunne godt hatt en time eller 2 mer, og null lekser. De fleste må ha sfo, og her har de ikke lov til å gjøre lekser på sfo.

Anonymkode: 06155...d4f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om mitt skolebarn har vært på både morgen- og ettermiddag SFO, og vi begge er i full jobb med litt reisevei (pre korona), så har hun likevel ikke hatt SÅ lange dager som det Hi beskriver.

Selve skoledagen er ikke lang, jeg mener den er for kort. Lengre skoledag, kortere tid eller ingen tid på SFO, og ikke lekser. Mener jeg da :)

Her får de heldigvis lov å gjøre lekser på SFO, men det er jo ikke alle som klarer det uten hjelp og de har ikke leksehjelp, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi egentlig ha lekser? - adressa.no (midtnorskdebatt.no)
Dette er skrevet av en gutt 14 år i 2013:

Sitat

 

Hvis vi skal ha leksefri skole må det bli mer tid på skolen til å gjøre leksene der. En løsning på dette er lengre skoledager. Hvis skoledagene fortsetter å være like korte, blir det bare mindre læring, og det blir bare dumt.

Mange mener at lekser knytter familiene sammen. Med det mener de at eleven trenger hjelp med leksene, og når foreldrene (de som kan) hjelper dem med leksene, kommer foreldrene litt inn i barna deres sine liv. Foreldrene vil jo også gjerne følge med på hva barna deres lærer om og driver med på skolen, og lekser er faktisk en veldig fin måte å gjøre dette på.

 Det kan være gode argumenter for og mot leksefri skole. Men det har altså heller ikke kommet opp et endelig svar på om vi skal ha leksefri skole eller ikke. Det er jo så klart du som leser som må finne ut hva du mener er riktig. Kanskje du mener at begge er like bra?

 

 

Jeg kunne lagt ut mer om temaet lekser, men det er vel lengden på skoledagen denne diskusjonen handler om. Riktignok går vel det også på lengden på skoledagen. Jeg var glad skoledagen var slutt senest kl 14 for mitt vedkommende, og for at jeg slapp SFO de årene jeg kunne hatt det. Hadde dagmamma det første halvannet året på skolen, men det var fordi min seks år yngre søster var hjemme, og ikke hadde begynt i barnehagen enda. Men den dagen vi slutta kl 12:15 kjentes alltid veldig kort. På en måte deilig, men nesten like "overraskende" hver gang den kom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

 

Jeg trodde virkelig de fleste voksne mennesker var intelligente nok til å ikke komme med "det gikk jo bra med oss"-argumentasjon. Dessverre tok jeg feil. 

Anonymkode: f5109...c33

Ja det argumentet er faktisk ikke holdbart i alle sammenhenger.

Folk kan jo egentlig kalle det hva de vil, men jeg ville i alle fall ikke latt en førsteklassing som ikke var fylt 6 år ved skolestart, gå hjem og være alene hjemme i flere timer.  Jeg er født på 70-tallet og det var ikke sånn da heller, der jeg bodde. De som hadde to foreldre i jobb på dagtid var på SFO. Og det var så godt som alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Mange må kjøres hjemmefra allerede kl 7 for å leveres på SFO slik at foreldrene kan rekke jobb kl 8. Så er de kanskje ikke hjemme igjen før 17-17.30. Så skal de gjøres lekser!

Husker når jeg gikk på barneskolen. Var det full dag var jeg hjemme 14.15. Flere dager i uken var det kortere dag og sluttet allerede kl 11 eller 12. Da hadde vi masse lekefritid.

Ikke rart barn for psykiske problemer i våre dager.

Anonymkode: 0269f...051

Når gikk du på barneskolen? :) 

Jeg begynte på barneskolen på midten av 90-tallet og det var SFO da. Alle hadde to inntekter og det var fullt til langt på ettermiddagen. :ler:

2 hours ago, AnonymBruker said:

Man klarte seg ofte med én inntekt i "gamle dager". Kanskje mange kunne gjort det i dag også hvis man senket de materielle kravene.

Anonymkode: 0269f...051

Når er gamle dager for deg? Mine minner fra barndommen er at de fleste slett skikkelig økonomisk, på tross av to jobber. 

Anonymkode: 6163b...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes skoledagene er kjempekorte. Mannen har barn i barneskolen og de er knapt levert før de skal hentes igjen 😄

Dette er selvsagt foruten AKS. Men det er jo fleksibelt når man vil hente. 

Ingen av oss begynner på jobb 8, og barna skal stort sett leveres til kl. 9 eller 8. 30.

Anonymkode: 3a5c5...c7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. 

De leker på sfo fra 7 til 8. De har 5 timer på skolen. Nå under coronaen har de bare hatt 4. 

Så leker de 4 timer til på Sfo. Gjør leksene sine. Kommer hjem og vi spiser som familie. De få timene før legging ender med at de heller flyr ut for å leke med venner enn å slappe av. 

De kan fint gå hjem hvis de vil etter skolen, men de velger heller Sfo.

Anonymkode: 5ce16...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mange må kjøres hjemmefra allerede kl 7 for å leveres på SFO slik at foreldrene kan rekke jobb kl 8. Så er de kanskje ikke hjemme igjen før 17-17.30. Så skal de gjøres lekser!

Husker når jeg gikk på barneskolen. Var det full dag var jeg hjemme 14.15. Flere dager i uken var det kortere dag og sluttet allerede kl 11 eller 12. Da hadde vi masse lekefritid.

Ikke rart barn for psykiske problemer i våre dager.

Anonymkode: 0269f...051

Ja inkludert sfo blir det lange dager.Før og etter skolen. Men er vel pga jobb og lange dager ofte. Men en vanlig skoledag er mye kortere enn vi hadde før..Ikke rsrt flere trenger sfo idag. De får heller mye lekser hjemme og kort skoledag .. 

Anonymkode: 7c5e1...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Ja inkludert sfo blir det lange dager.Før og etter skolen. Men er vel pga jobb og lange dager ofte. Men en vanlig skoledag er mye kortere enn vi hadde før..Ikke rsrt flere trenger sfo idag. De får heller mye lekser hjemme og kort skoledag .. 

Anonymkode: 7c5e1...f69

Var skoledagene mye lengre før? Husker i 1. klasse var det kun 3 timer per dag (enten 8:30 til 11:00 eller 11:30 til 14:00).

Anonymkode: 0269f...051

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoledagen er kanskje ikke så lang, og SFO er jo mer lek. Og slik må det jo bli når foreldrene må jobbe 8 timers dager pluss reisevei. Det vi kunne ha vært foruten er derimot lekser! Når barna er på skole/SFO til kl. 16-17, og i tillegg skal gjøre lekser når de kommer hjem så blir dagene lange ja. Da har man jo ikke særlig mange timer å klemme inn middag, fritidsaktiviteter og kveldsmat på før det er leggetid, og det fører jo også til stress for foreldrene som må følge opp leksene. I tillegg blir det forskjeller mellom barn som har foreldre som følger opp leksearbeidet og de som ikke gjør det. Å lære seg å jobbe selvstendig kan de da gjøre i skoletiden. Jeg får ikke lekser på jobb, så jeg forstår ikke helt hensikten. 

Anonymkode: b314c...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.5.2021 den 6.59):

Mange må kjøres hjemmefra allerede kl 7 for å leveres på SFO slik at foreldrene kan rekke jobb kl 8. Så er de kanskje ikke hjemme igjen før 17-17.30. Så skal de gjøres lekser!

Slik hadde jeg det på 90 tallet, måtte på sfo før skole og var en av de siste om ikke sist å bli hentet når sfo stengte. Så måtte jeg jo gjøre lekser også

Anonymkode: f1d22...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...