Gå til innhold

Er det dyrt/ tidskrevende å sy egne klær?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk litt lyst til å prøve meg frem med symaskin, og lage f.eks pysjbukse eller en pen og lett sommerkjole. Vil ikke bruke stoff av dyreste kvalitet, men vertfall at stoffet er så godt at jeg kan ha disse klærne et par år.

Hvor lang tid bruker man på å lage en pysjbukse for eksempel?
Er det dyrt å sy egne klær med stoff som er av "vanlig" kvalitet?
Har dere gode nettbutikker å anbefalle for kjøp av stoff?

Og helt til slutt; vil du legge ut bilde av noe som du selv har sydd? :)

Anonymkode: ff30c...cf4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hvemsomhelst

Jeg sydde mye da jeg var ung og hadde dårlig råd.  Da brukte jeg hva jeg fant av stoffer og tegnet ofte av mønster fra blader som Burda osv.  Gøy.  Men senere fikk vi flere rimelige klesbutikker og det lønte seg ikke lenger.

Mange har ennå stor glede av å sy til seg selv og familien.  Her er en god butikk

https://www.stoffogstil.no

Min nabo har egentlig aldri lært å sy, men så ble hun farmor og sydde verdens nydeligste dåpskjole til barnebarnet, søte smekker og mye annet fint 😀

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye dyrere å sy egne hverdagsklær enn det er å kjøpe klær på Cubus eller HM. Derimot er det billigere å sy sin egen brudekjole eller finere selskapsklær.

Det er forholdsvis tidkrevende å sy, særlig hvis du ikke er så veldig erfaren. Jeg kan klare å sy en bukse på en dag, dersom jeg bruker et ferdig mønster, men da syr jeg fort. Jeg bruker vel 2-3 dager på å sy et klesplagg, litt avhengig av hvor vanskelig mønsteret er. En veldig vanskelig kjole eller jakke kan jeg lett bruke noen uker på.

Hvis du ikke er så nøye på hvordan det blir sydd, klarer du nok å sy en pysjbukse på et par timer.

Rainbow tekstil i Oslo og Stoff og stil er de butikkene jeg selv kjøper mest fra.

Anonymkode: c7ac6...ee5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig kjekt å sy, men det er ikke billig og det er tidkrevende hvis du ikke er proff. Stoff kan være ganske dyrt og det er jo litt svinn. Er du flink og økonomisk kan du selvsagt bruke restene av avkappet til detaljer, pannebånd ol.

Stoff og stil er de jeg opplever som billigst på stoff, men kvaliteten varierer litt. 

Anonymkode: abdaa...841

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sydd bukse, jakke og skjørt av sengetøy, gardiner fra fretex og eldre ullpledd(til båljakke på kvelden). Det tar ned kostnaden på stoff ganske mye, men det avhenger jo av at du finner noe du liker som er brukbart. 

Anonymkode: abdaa...841

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har sydd bukse, jakke og skjørt av sengetøy, gardiner fra fretex og eldre ullpledd(til båljakke på kvelden). Det tar ned kostnaden på stoff ganske mye, men det avhenger jo av at du finner noe du liker som er brukbart. 

Anonymkode: abdaa...841

Slik ordnet jeg meg også, og fars gamle arbeidstøy 🤣 jeg var tenåring i 70-årene og alle husker vel slengbuksene 🤣😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en dreven syerske, og bruker  dag på en forholdsvis avansert kjole, tre til fire timer på bukser og rundt fem timer på en bluse /skjorte.

Merk at dette er i faste stoffer,  plagg i jersey går fortere, men disse er jo enklere og krever ikke fingerferdigheter og tilpasninger på samme nivå. 

Hva pris angår tenker jeg at metersprisen på stoffet gjør at plaggene koster det samme  som hos billigkjedene, mens kvaliteten og passformen er mye bedre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...