Fredelig Skrevet 20. mai 2021 #41 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 17.5.2021 den 2.38): Jeg driver med en av disse blandingene, og jeg kan bare si at mye av det som blir skrevet er tull. Selvsagt er mine hunder øyelyst og patellasjekket. I tillegg har jeg greie på hvor hundene kommer fra og helsen bakover i linjene. Her er det altså to friske hunder som blir blandet. Dette er riktignok ikke billig eller enkelt. Det er et resultat av mye penger brukt og investert (pga interesse riktignok) over mange mange år. Disse blandingene er dermed ikke billig eller enkelt å drive med, men resultatet er helt fantastisk 🐶 Men, og det er et men. Kjøper må være opptatt av helse og kvalitet og må få se papirer som samsvarer med chip osv på foreldrene og oppleve oppdretter som seriøs og nøye med hundene sine. Blandingene er det altså ikke nødvendigvis noe galt med, men enkelte som får dem kan være useriøs. Som det også kan være blant renrasede hunder. Anonymkode: 75b86...b71 Hvorfor driver du ikke heller med en rase? Hvilke unike egenskaper klarer du å avle frem, som ikke finnes i noen hunderaser? 4
Gjest Gliffy Skrevet 20. mai 2021 #42 Skrevet 20. mai 2021 Enkelte raser er kommer jo omtrent med en garanti for ar dyret har helseproblemer, så de standardene til NKK kan du få billig av meg. Skjønner godt at mange ønsker å kjøpe blandinger når det viser seg at det er så mye grums i raseoppdretten. Blanding er på ingen måte noen garanti for god helse, nei, men det er ikke å kjøpe hund med stamtavle heller.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #43 Skrevet 20. mai 2021 Vi sitter på gjerde å venter.... har lyst på hund, men akkurat nå er det overpriset. Helt greit at blandingshunder koster litt, men nå koster blandingshunder mer enn mange rasehunder og da blir jeg skeptisk. Kjenner noen som kjøpte blandingsvalp for 4 år siden for 10 000 kr. For litt siden fikk de et kull og solgte valper for 25 000 kr stykk. Kunne nok ha tatt mer og for pågangen hadde vært enorm. Anonymkode: e02d7...d87 1
Frøkenfryd30 Skrevet 21. mai 2021 #44 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Er det? Eller var det rett og slett at hunden var søt? Endel oppdrettere selger valper der de har krysset så mye forskjellig, at dyrene i voksen alder får alvorlige helseplager. Noe dessverre ikke uvitende kjøpere tenker på. Blir trist når folk ikke setter seg inn i konsekvensene. Synd ikke avl har strengere regler. Anonymkode: 5d0bd...73c Jeg har hatt blandingshund før og har bare gode erfaringer med det. Sjekker selvfølgelig slike ting før jeg kjøper en hund og setter meg inn i hva som kreves av meg som hundeeier og om hunden passer inn i vårt familieliv. Det er mange både raser og mikser jeg ikke ville hatt og som jeg synes er trist at blir avlet fram, men etter å ha letet etter den perfekte hund for oss i over 1 år, er jeg rimelig sikker i min sak Når det gjelder sykdommer har man aldri noen garanti. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #45 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hva i alle dager er det du sier? Hvordan kan du garantere at kun de negative sidene forsvinner gjennom avl? Garanterer du da at kun de positive sidene avles på? Det er det dummeste jeg har lest til nå.. Anonymkode: 072a2...c94 Jeg har da ikke garantert noe. Men bruker man puddel, så blir de gjerne røytefrie pga pelsen deres er såpass dominant. Bruker jeg en roligere hund mot puddel blir gjerne avkommet noe roligere osv. Jeg snakker ikke om helsa her (her må det jo brukes friske foreldre for å være mer sikker på friskt avkom) men om personlighet, utseende osv. Dette er jo noe jeg har sett har skjedd. jeg vet ofte hva mine hunder typisk er dominante på og kan se det tilbake i tid (hva de har gitt tidligere og hva som har skjedd med deres avkom igjen). Jeg er jo dog klar over at valpene kan arve hva som helst fra foreldrene, men det betyr jo ikke at det er negativt!? Selv om avkommet stort sett får et mildere gemytt pga den andre rasen, så kan den bli «helt lik puddel-mor» på energinivå. Dette er jo ikke negativt på noen måte, men kanskje ikke typisk. Som sagt så garanterer jeg ikke noe som helst. Men man forsøker jo å gjøre de så forutsigbart som mulig 🐶 Anonymkode: 75b86...b71 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #46 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 18.5.2021 den 7.22): Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor disse blandingene ofte koster mer enn rasehundene? Anonymkode: 74847...2c5 Det er jo ene og alene fordi folk er villige til å betale mer... 😏 Anonymkode: 130a6...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #47 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg har da ikke garantert noe. Men bruker man puddel, så blir de gjerne røytefrie pga pelsen deres er såpass dominant. Bruker jeg en roligere hund mot puddel blir gjerne avkommet noe roligere osv. Jeg snakker ikke om helsa her (her må det jo brukes friske foreldre for å være mer sikker på friskt avkom) men om personlighet, utseende osv. Dette er jo noe jeg har sett har skjedd. jeg vet ofte hva mine hunder typisk er dominante på og kan se det tilbake i tid (hva de har gitt tidligere og hva som har skjedd med deres avkom igjen). Jeg er jo dog klar over at valpene kan arve hva som helst fra foreldrene, men det betyr jo ikke at det er negativt!? Selv om avkommet stort sett får et mildere gemytt pga den andre rasen, så kan den bli «helt lik puddel-mor» på energinivå. Dette er jo ikke negativt på noen måte, men kanskje ikke typisk. Som sagt så garanterer jeg ikke noe som helst. Men man forsøker jo å gjøre de så forutsigbart som mulig 🐶 Anonymkode: 75b86...b71 Men en puddel er da egentlig en energisk hund, så skjønner ikke helt tankegangen din her. Min erfaring er også at adferd og gemytt oftest arves fra far. Blandingshund produksjon er skikkelig dårlig dyrevelferd synes jeg. Man blander forskjellige pels typer uten tanke for hva dette har å si for den stakkars hunden. Samme med egenskapene som ligger til grunn for den enkelte rasen i utgangspunktet. Men det verste er at det er ingen som vet noe om de stakkars tispene som blir misbrukt av disse produsentene. Tror det er bare ved hundekjøp at ting uten papirer koster mer... snodig. Anonymkode: 52bea...a52 4
Angelheart2 Skrevet 21. mai 2021 #48 Skrevet 21. mai 2021 Den samme galskapen ser man nå begynner å komme i større og større grad i kattemarkedet også. Maine Coon-blandinger selges for opp mot 20.000,- Jeg har til og med sett noen som har forsøkt å selge blanding mellom Bengal og Perser.... to katter med helt forskjellig pels, kropp og ikke minst lynne. Skjønner ikke greia.... 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #49 Skrevet 22. mai 2021 Men hva er vanlig pris for en renraset hund nå, da? Anonymkode: c45c7...2d8
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #50 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Men hva er vanlig pris for en renraset hund nå, da? Anonymkode: c45c7...2d8 TS her. Jeg kontaktet oppdretter direkte gjennom raseklubben fordi jeg fikk vite at det var valper på gang. Betaler 15.000,- for en renraset jack russel terrier, så vil ikke si at det er hårreisende. Anonymkode: a11b4...43a
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #51 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 21.5.2021 den 5.45): Men en puddel er da egentlig en energisk hund, så skjønner ikke helt tankegangen din her. Min erfaring er også at adferd og gemytt oftest arves fra far. Blandingshund produksjon er skikkelig dårlig dyrevelferd synes jeg. Man blander forskjellige pels typer uten tanke for hva dette har å si for den stakkars hunden. Samme med egenskapene som ligger til grunn for den enkelte rasen i utgangspunktet. Men det verste er at det er ingen som vet noe om de stakkars tispene som blir misbrukt av disse produsentene. Tror det er bare ved hundekjøp at ting uten papirer koster mer... snodig. Anonymkode: 52bea...a52 Jeg sier at den er energisk, så blandet med noe roligere så blir gjerne avkommet noe roligere. Stort sett en mellomting. Det du sier om hva som arves av far og evt mor stemmer ikke, men enkelte egenskaper og personlighet har visse hunder lettere for å gi fra seg. Altså man ser at den og den hunden ofte gir enkelte gener fra seg. Dette er noe man ser i generasjoner. Man må selvfølgelig ikke blande dyr med vidt forskjellige egenskaper, dette blir veldig slitsomme dyr som ikke mange orker å ha. Tror kanskje ikke det er disse hundene som er så dyre...? Dette med pels tror jeg det er noen som har funnet på. Puddel pels og puddel-blanding må dog stelles. Dette er viktig at de som kjøper slike hunder vet og kan stelle med eller har råd til hundefrisør. Og ikke kun en gang i halvåret. Dette er fordi pelsen ikke røyter men gror seg ut i krøller. Problemene kommer når man ikke steller hunden sin skikkelig. Hvorfor skulle jeg misbruke min tispe noe mer enn andre? Hvis jeg for eksempel hadde kull etter kull på henne så hadde jo dette kommet ut. Dessuten kan en rasehund bli solgt på Finn uten å registere kull like mye som en blanding. Men når det er sagt så burde vel blandinger heller få lov å registreres hos NKK da, så kunne man vært mer sikker på det. Jeg er imot dyremishandling, bare så det er helt klart. Er lov med forskjellige meninger, men klarer ikke helt å forstå at alt skal være så forferdelig med blandinger. Det finnes nok for og imot, noe jeg også tror finnes innenfor rene raser. Anonymkode: 75b86...b71 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #52 Skrevet 24. mai 2021 Gliffy skrev (På 20.5.2021 den 18.47): Enkelte raser er kommer jo omtrent med en garanti for ar dyret har helseproblemer, så de standardene til NKK kan du få billig av meg. Skjønner godt at mange ønsker å kjøpe blandinger når det viser seg at det er så mye grums i raseoppdretten. Blanding er på ingen måte noen garanti for god helse, nei, men det er ikke å kjøpe hund med stamtavle heller. Vel, en viktig regel fra NKK bestemmer hvor mange kull det er greit å ha på en tispe, og hvor lang tid det må gå mellom kullene. Ved blandingsavl vet jeg om flere aktører som kjører rovdrift på tispene sine. Jeg vil ikke støtte rovdrift av tisper i hvert fall. Anonymkode: cbccc...5e8 3
Duff Skrevet 24. mai 2021 #53 Skrevet 24. mai 2021 Jeg har bare renrasede hunder og betalte 13000 for 9 år siden, vel 13500, fordi eie satte opp prisen ved levering fordi hun hade sett en finn annonse... hund 2 betalte vi 8000 for 8 år siden, renraset og sunn hund, vennlig, rolig, energisk når det passer, glad i kos, sover veldig gjerne i våres seng...
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #54 Skrevet 24. mai 2021 Som flere skriver er markedet for valper helt vilt pga pandemien og det er det en del som forsøker å sko seg på. Vi har en rase som har hatt økende popularitet de siste 5-6 årene og det siste året har det tatt helt av. Er medlem av en Facebook-gruppe for folk som har hunder av samme rase som meg og det drøyeste jeg har sett der var ei som lurte på om noen i nærheten av henne hadde en hannhund som ville bli pappa, for tispa hennes hadde løpetid og hun ønsket et valpekull "for det er jo så mange som ønsker seg valp". Tispa var 7,5 år gammel og hadde ikke hatt valper før. Hun fikk klar beskjed av flere medlemmer om at det på ingen måte var en god ide. Da ble hun sur på "netthaterne" og meldte seg ut, så om det ble valper vet jeg ikke. Anonymkode: 2b53f...531
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #55 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 2.5.2021 den 18.55): "Pomchi" og sånt tull har vært dyrt før corona også... Elsker det når kunder på klinikken skal bestille time til valpen sin og jeg spør om rase. Kommer de med pomchi, maltepoo og alle andre varianter sier jeg bare at det blir blandingsrase da. Da blir de litt snurt, for de har jo blitt innbilt at de har kjøpt rasehund, eller i alle fall at rasen snart blir godkjent... Det de glemmer er at disse miniatyrhundene gjerne har tenner fra Helvete, og det venter dem ofte store regninger for tannstell og trekk om få år... Men det jeg synes er det største problemet er at mange av tispene blir avla ihjel, det er jo ingen begrensning på hvor mange, og hvor ofte de kan få kull... Klart det frister å spe på trygda med et par hundre tusen i året (eller mer). De bruker jo ikke penger på øyelysing, patellasjekk osv. De har bare et par søte hunder... Anonymkode: 8b0bb...e6a Hvorfor må du påpeke at det er blandingsrase ? Og elske og maktdemostrere litt ? Bare skriv ned info de gir og vær hyggelig .. dette sier jo litt om deg ... hva skjedde med å være rause med hverandre .. Anonymkode: d9631...489 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #56 Skrevet 24. mai 2021 Jeg har lenge tenkt på å lage en tråd om akkurat dette selv, for det er helt SYKT. Ikke bare er det leit at hunder ender opp som impulskjøp fordi folk ikke kan feriere, men hva skjer med disse dyra når folk kan feriere? Prisene, og ikke minst den useriøse avlen er til å spy av. Vet ikke hva folk innbiller seg, men f.eks en "Pomchi Poo" eller gudene må vite, er IKKE en rase. Det kalles blandingshund. Sikkert en like god firbent venn som alle andre hunder, men det er ikke en rase med noe mål og mening. Mennesker som melker den kua for hva den er verdt virker ikke som personer som tar avl og helse på alvor. Anonymkode: 672ba...ff8 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #57 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvorfor må du påpeke at det er blandingsrase ? Og elske og maktdemostrere litt ? Bare skriv ned info de gir og vær hyggelig .. dette sier jo litt om deg ... hva skjedde med å være rause med hverandre .. Anonymkode: d9631...489 Kanskje fordi vetrinær har ett datasystem som de registrerer alle dyrene i og at de der huker av for rase. Hvis rasen er blandet så er den blandet. Anonymkode: 6a69d...fcf 6
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #58 Skrevet 25. mai 2021 Dette har jeg selv aldri forstått, hverken før eller etter corona. Nyeste galskapen så langt i dag: Goldendoodle/rottweilerdoodle til 30.000 kr https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=195379795 Anonymkode: 49a86...3a5 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #59 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 2.5.2021 den 9.22): Jeg blir helt sjokkert når jeg går på finn.no og finner en haug av blandingsvalper til over 30.000,-. De får det til å fremstå som en rase ved at de "blander" alle rasene den er laget av, og kaller det pomchi eller chidoodle. Jeg ønsker ikke at blandingsvalper skal være gratis, men altså... Dette er jo ikke god avl av hunder, og man aner jo ikke hva man får. For noen år siden var det vanlig å få blandingsvalper for en symbolsk sum, men nå ligger de så høyt. Hva foregår? Anonymkode: a11b4...43a Sykt. Vi kjøpte renraset valp for noen få mnd siden. De gikk for ti tusen pga de ikke hadde stamtavle. Vi syntes at det var dyrt. For 20 år siden betalte vi seks tusen for valp med papirer og fra gode foreldre.. Anonymkode: 80097...0c7
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #60 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette har jeg selv aldri forstått, hverken før eller etter corona. Nyeste galskapen så langt i dag: Goldendoodle/rottweilerdoodle til 30.000 kr https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=195379795 Anonymkode: 49a86...3a5 Siterer meg selv: Jeg betaler heller 25.000 for en renraset golden eller rottweiler med stamtavle, enn å få overraskelser i form av skjulte sykdommer, gemytt o.l for 30.000 kr. For du vet faktisk ikke hva du får av å blande alt mulig dill dall. For meg virker det som om folk er ute etter mest mulig penger og bryr seg ikke om resultatet Anonymkode: 49a86...3a5 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå