AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #1 Skrevet 2. mai 2021 Jeg blir helt sjokkert når jeg går på finn.no og finner en haug av blandingsvalper til over 30.000,-. De får det til å fremstå som en rase ved at de "blander" alle rasene den er laget av, og kaller det pomchi eller chidoodle. Jeg ønsker ikke at blandingsvalper skal være gratis, men altså... Dette er jo ikke god avl av hunder, og man aner jo ikke hva man får. For noen år siden var det vanlig å få blandingsvalper for en symbolsk sum, men nå ligger de så høyt. Hva foregår? Anonymkode: a11b4...43a 18
enkefru Skrevet 2. mai 2021 #2 Skrevet 2. mai 2021 Bor du under en stein? Corona foregår! Det har vært utallige artikler og reportasjer om dette i mediene det siste året. Pga corona skal «alle» ha hund og....derfor pris/etterspørsel 10
pautina Skrevet 2. mai 2021 #3 Skrevet 2. mai 2021 Og før neste sommer kommer alle omplasseringer og Finn til å renne over av hunder alle toskene skaffet seg under corona, uten å tenke på at de lever i 12-16 år og da vil de reise eller hunden har blitt umulig...🙄🥲 28
M71 Skrevet 2. mai 2021 #4 Skrevet 2. mai 2021 Er nok noen muligheter for at jeg kommer til å kikke etter hund for omplassering neste sommer, men det blir ikke et av disse overprisede minimisfostrene som ser *så søte ut*. Og prising er enkelt, er folk villige til å betale, så er det riktig pris. 6
nurd Skrevet 2. mai 2021 #5 Skrevet 2. mai 2021 Prisen har skrudd i været under korona. Det har det på renraset også, men på min rase der det for tre år siden kostet 14 000-16 000 for en valp, så koster de nå 23 000. Dette er valper solgt via valpeformidler i raseklubben. Enig at blandingshunder bør koste litt, så ikke folk gjør spontankjøp. 30 000 for en blandingshund derimot er jo hinsides. Men forhåpentligvis tenker folk seg om før de kjøper om i hvertfall. 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #6 Skrevet 2. mai 2021 Fjugur skrev (9 timer siden): Bor du under en stein? Corona foregår! Det har vært utallige artikler og reportasjer om dette i mediene det siste året. Pga corona skal «alle» ha hund og....derfor pris/etterspørsel "Pomchi" og sånt tull har vært dyrt før corona også... Elsker det når kunder på klinikken skal bestille time til valpen sin og jeg spør om rase. Kommer de med pomchi, maltepoo og alle andre varianter sier jeg bare at det blir blandingsrase da. Da blir de litt snurt, for de har jo blitt innbilt at de har kjøpt rasehund, eller i alle fall at rasen snart blir godkjent... Det de glemmer er at disse miniatyrhundene gjerne har tenner fra Helvete, og det venter dem ofte store regninger for tannstell og trekk om få år... Men det jeg synes er det største problemet er at mange av tispene blir avla ihjel, det er jo ingen begrensning på hvor mange, og hvor ofte de kan få kull... Klart det frister å spe på trygda med et par hundre tusen i året (eller mer). De bruker jo ikke penger på øyelysing, patellasjekk osv. De har bare et par søte hunder... Anonymkode: 8b0bb...e6a 38
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #7 Skrevet 2. mai 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Elsker det når kunder på klinikken skal bestille time til valpen sin og jeg spør om rase. Kommer de med pomchi, maltepoo og alle andre varianter sier jeg bare at det blir blandingsrase da. Da blir de litt snurt, for de har jo blitt innbilt at de har kjøpt rasehund, eller i alle fall at rasen snart blir godkjent... 😂 Anonymkode: 1025b...41a 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #8 Skrevet 16. mai 2021 Fjugur skrev (På 2.5.2021 den 9.26): Bor du under en stein? Corona foregår! Det har vært utallige artikler og reportasjer om dette i mediene det siste året. Pga corona skal «alle» ha hund og....derfor pris/etterspørsel Tror ikke noen ønsker å oppgi adresse til frekke folk som deg 😅 Anonymkode: 35d3f...617 11
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #9 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 2.5.2021 den 9.22): Jeg blir helt sjokkert når jeg går på finn.no og finner en haug av blandingsvalper til over 30.000,-. De får det til å fremstå som en rase ved at de "blander" alle rasene den er laget av, og kaller det pomchi eller chidoodle. Jeg ønsker ikke at blandingsvalper skal være gratis, men altså... Dette er jo ikke god avl av hunder, og man aner jo ikke hva man får. For noen år siden var det vanlig å få blandingsvalper for en symbolsk sum, men nå ligger de så høyt. Hva foregår? Anonymkode: a11b4...43a Det som "foregår" er at folk er mer enn villige til å betale denne summen for valpene. Da blir prisen deretter. Du hadde ikke økonomifag på skolen du? Anonymkode: 55fd0...ce9 1
Ella1 Skrevet 16. mai 2021 #10 Skrevet 16. mai 2021 Vurderer å legge ut annonse på Finn; «Cheese Doodle 25 000 kr»💁🏼♀️ 20
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #11 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 2.5.2021 den 18.55): Men det jeg synes er det største problemet er at mange av tispene blir avla ihjel, det er jo ingen begrensning på hvor mange, og hvor ofte de kan få kull... Klart det frister å spe på trygda med et par hundre tusen i året (eller mer). De bruker jo ikke penger på øyelysing, patellasjekk osv. De har bare et par søte hunder... Anonymkode: 8b0bb...e6a Detteer en av hovedgrunnene til at jeg kun kjøper registrert rasehund. Å følge de etiske retningslinjene fra NKK er virkelig minimum, samt diverse helsetester anbefalt for rasen. Anonymkode: b9224...7a0 10
Troyamin Skrevet 16. mai 2021 #12 Skrevet 16. mai 2021 Ella1 skrev (3 timer siden): Vurderer å legge ut annonse på Finn; «Cheese Doodle 25 000 kr»💁🏼♀️ Kan du garantere at den er røytefri?😂 10
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #13 Skrevet 16. mai 2021 Det er bare trist, det er forsvarsløse dyr som blir god butikk. Oppdretter bryr seg fint lite om hvor valpene ender opp🙈 Anonymkode: 76c3e...ed7 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #14 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 2.5.2021 den 9.22): Jeg blir helt sjokkert når jeg går på finn.no og finner en haug av blandingsvalper til over 30.000,-. De får det til å fremstå som en rase ved at de "blander" alle rasene den er laget av, og kaller det pomchi eller chidoodle. Jeg ønsker ikke at blandingsvalper skal være gratis, men altså... Dette er jo ikke god avl av hunder, og man aner jo ikke hva man får. For noen år siden var det vanlig å få blandingsvalper for en symbolsk sum, men nå ligger de så høyt. Hva foregår? Anonymkode: a11b4...43a 30 000 er i overkant ja. Men, greit det man må betale. Det er så mange som skaffer seg et dyr uten tanke for at man da er forpliktet i +/- 10 år. Må man betale en sum så blir det kanskje litt mer gjennomtenkt. Koster å ha hund, vaksiner, mat, uforutsette dyrlegebesøk, forsikring osv. Ser man at man har råd til dette, da kan man også betale for "varen". Anonymkode: bc7fe...141 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #15 Skrevet 17. mai 2021 Jeg driver med en av disse blandingene, og jeg kan bare si at mye av det som blir skrevet er tull. Selvsagt er mine hunder øyelyst og patellasjekket. I tillegg har jeg greie på hvor hundene kommer fra og helsen bakover i linjene. Her er det altså to friske hunder som blir blandet. Dette er riktignok ikke billig eller enkelt. Det er et resultat av mye penger brukt og investert (pga interesse riktignok) over mange mange år. Disse blandingene er dermed ikke billig eller enkelt å drive med, men resultatet er helt fantastisk 🐶 Men, og det er et men. Kjøper må være opptatt av helse og kvalitet og må få se papirer som samsvarer med chip osv på foreldrene og oppleve oppdretter som seriøs og nøye med hundene sine. Blandingene er det altså ikke nødvendigvis noe galt med, men enkelte som får dem kan være useriøs. Som det også kan være blant renrasede hunder. Anonymkode: 75b86...b71 9
Frøkenfryd30 Skrevet 17. mai 2021 #16 Skrevet 17. mai 2021 Det har nok med Covid å gjøre, etterspørselen er stor. Jeg har hatt lyst på hund i noen år selv, og kjøpte faktisk en for et par uker siden. 35 000,- - for en blandingshund. Dyrt, ja. Verdt det? Ja ❤
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #17 Skrevet 17. mai 2021 Nei takk. Å avle opp valper er ikke noe som skal være en årsinntekt, i så fall skal det skattes deretter. De friskeste valpene finner man innen de norske rasene og de koster halvparten av disse blandingsrasene. Anonymkode: 6a69d...fcf
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #18 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg driver med en av disse blandingene, og jeg kan bare si at mye av det som blir skrevet er tull. Selvsagt er mine hunder øyelyst og patellasjekket. I tillegg har jeg greie på hvor hundene kommer fra og helsen bakover i linjene. Her er det altså to friske hunder som blir blandet. Dette er riktignok ikke billig eller enkelt. Det er et resultat av mye penger brukt og investert (pga interesse riktignok) over mange mange år. Disse blandingene er dermed ikke billig eller enkelt å drive med, men resultatet er helt fantastisk 🐶 Men, og det er et men. Kjøper må være opptatt av helse og kvalitet og må få se papirer som samsvarer med chip osv på foreldrene og oppleve oppdretter som seriøs og nøye med hundene sine. Blandingene er det altså ikke nødvendigvis noe galt med, men enkelte som får dem kan være useriøs. Som det også kan være blant renrasede hunder. Anonymkode: 75b86...b71 Uansett hva du skriver her kan det ikke forsvares at det avles på blandingsbikkjer som i tillegg blir solgt for 20-30-40 000 kroner! Opptil 85000 har jeg faktisk sett. Da handler det om på penger. Bikkjenes psykiske og fysiske helse kommer da i annen rekke. Hvorfor folk betaler titusenvis på slike ting er for meg ubeskrivelig. Anonymkode: fc2a5...8ea 9
Durinur Skrevet 18. mai 2021 #19 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 17.5.2021 den 2.38): Jeg driver med en av disse blandingene, og jeg kan bare si at mye av det som blir skrevet er tull. Selvsagt er mine hunder øyelyst og patellasjekket. I tillegg har jeg greie på hvor hundene kommer fra og helsen bakover i linjene. Her er det altså to friske hunder som blir blandet. Dette er riktignok ikke billig eller enkelt. Det er et resultat av mye penger brukt og investert (pga interesse riktignok) over mange mange år. Disse blandingene er dermed ikke billig eller enkelt å drive med, men resultatet er helt fantastisk 🐶 Men, og det er et men. Kjøper må være opptatt av helse og kvalitet og må få se papirer som samsvarer med chip osv på foreldrene og oppleve oppdretter som seriøs og nøye med hundene sine. Blandingene er det altså ikke nødvendigvis noe galt med, men enkelte som får dem kan være useriøs. Som det også kan være blant renrasede hunder. Anonymkode: 75b86...b71 Problemet er jo ikke sånne som deg, men heller de som ser hvor fint det er å tjene 250 000 kroner på å la den søte puddelen sin få unger med naboens labrador, pomeranien, shih tzu eller hva enn som er tilgjengelig i nabolaget. Og så setter de et kull uten noe helsesjekk eller noe annet. Og når de først er i gang kan de jo gjerne ha et kull i året, for å spe på årsinntekten sin med 250 000 kroner årlig er jo sikkert digg. Hvis alle som laget disse designerhundene hadde fulgt avlskravene til NKK hadde problemet vært langt mindre omfattende. For sånn det er nå kan hvem som helst drive på akkurat som de vil, og ingen organer har kontroll over dem. Da er det jo opp til valpekjøper å stille krav til oppdretteren, men om de gjør det er jo en annen sak. 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #20 Skrevet 18. mai 2021 On 5/17/2021 at 2:38 AM, AnonymBruker said: Jeg driver med en av disse blandingene, og jeg kan bare si at mye av det som blir skrevet er tull. Selvsagt er mine hunder øyelyst og patellasjekket. I tillegg har jeg greie på hvor hundene kommer fra og helsen bakover i linjene. Her er det altså to friske hunder som blir blandet. Dette er riktignok ikke billig eller enkelt. Det er et resultat av mye penger brukt og investert (pga interesse riktignok) over mange mange år. Disse blandingene er dermed ikke billig eller enkelt å drive med, men resultatet er helt fantastisk 🐶 Men, og det er et men. Kjøper må være opptatt av helse og kvalitet og må få se papirer som samsvarer med chip osv på foreldrene og oppleve oppdretter som seriøs og nøye med hundene sine. Blandingene er det altså ikke nødvendigvis noe galt med, men enkelte som får dem kan være useriøs. Som det også kan være blant renrasede hunder. Anonymkode: 75b86...b71 Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor disse blandingene ofte koster mer enn rasehundene? Anonymkode: 74847...2c5 8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå