Gå til innhold

Overprisa blandingsvalper - er dette vanlig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ville egentlig ha hund før 2020, men nå tenker jeg at jeg venter et års tid til og sparer 10 000-20 000 😅

Anonymkode: a3861...d59

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Durinur said:

Problemet er jo ikke sånne som deg, men heller de som ser hvor fint det er å tjene 250 000 kroner på å la den søte puddelen sin få unger med naboens labrador, pomeranien, shih tzu eller hva enn som er tilgjengelig i nabolaget. Og så setter de et kull uten noe helsesjekk eller noe annet. Og når de først er i gang kan de jo gjerne ha et kull i året, for å spe på årsinntekten sin med 250 000 kroner årlig er jo sikkert digg. 

Hvis alle som laget disse designerhundene hadde fulgt avlskravene til NKK hadde problemet vært langt mindre omfattende. For sånn det er nå kan hvem som helst drive på akkurat som de vil, og ingen organer har kontroll over dem. 

Da er det jo opp til valpekjøper å stille krav til oppdretteren, men om de gjør det er jo en annen sak. 

Som mops f.eks?

Anonymkode: 97c72...972

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det handler om tilbud og etterspørsel.

Anonymkode: 896eb...d01

AnonymBruker
Skrevet

Risikerer man å bidra til skatteundragelser ved å kjøpe valp?

Anonymkode: 51757...ec0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.5.2021 den 3.57):

Nei takk. Å avle opp valper er ikke noe som skal være en årsinntekt, i så fall skal det skattes deretter. De friskeste valpene finner man innen de norske rasene og de koster halvparten av disse blandingsrasene.

Anonymkode: 6a69d...fcf

Det er ikke skatt på hundeavl og oppdrett, nei. Du kan drive temmelig stort uten å skatte en krone.

Vet om en oppdretter som hadde ett eller to kull HVER måned året gjennom, og solgte valper for titusenvis av kroner i måneden. Det ble en pen ekstrainntekt, det... 

Nå er de oppdretterne begynt å bli gamle da, så de har sakket ned på tempoet med avlen litt mer.

Man kan ha et kull i måneden, selge f.eks. 3-5 valper á 14 000 kr = 42 000 - 70 000 kr pr måned netto skattefritt....(noe forsvinner i veterinærkontroller og vaksiner, ormekurer og slikt av valpene, men ikke mye)

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.5.2021 den 3.38):

Jeg driver med en av disse blandingene, og jeg kan bare si at mye av det som blir skrevet er tull. Selvsagt er mine hunder øyelyst og patellasjekket. I tillegg har jeg greie på hvor hundene kommer fra og helsen bakover i linjene. Her er det altså to friske hunder som blir blandet. Dette er riktignok ikke billig eller enkelt. Det er et resultat av mye penger brukt og investert (pga interesse riktignok) over mange mange år. 
Disse blandingene er dermed ikke billig eller enkelt å drive med, men resultatet er helt fantastisk 🐶 

Men, og det er et men. Kjøper må være opptatt av helse og kvalitet og må få se papirer som samsvarer med chip osv på foreldrene og oppleve oppdretter som seriøs og nøye med hundene sine.

Blandingene er det altså ikke nødvendigvis noe galt med, men enkelte som får dem kan være useriøs. Som det også kan være blant renrasede hunder.

Anonymkode: 75b86...b71

Har du noen kunnskap om hvordan neste generasjon kommer til å bli? I Sverige ble det for noen år siden gjort seriøse forsøk på å pare labrador og schäfer, fordi begge raser har meget gode egenskaper hver for deg. Tredje generasjon ble en katastrofe, og schabradoreksperimentet ble avviklet. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.5.2021 den 2.38):

Jeg driver med en av disse blandingene, og jeg kan bare si at mye av det som blir skrevet er tull. Selvsagt er mine hunder øyelyst og patellasjekket. I tillegg har jeg greie på hvor hundene kommer fra og helsen bakover i linjene. Her er det altså to friske hunder som blir blandet. Dette er riktignok ikke billig eller enkelt. Det er et resultat av mye penger brukt og investert (pga interesse riktignok) over mange mange år. 
Disse blandingene er dermed ikke billig eller enkelt å drive med, men resultatet er helt fantastisk 🐶 

Men, og det er et men. Kjøper må være opptatt av helse og kvalitet og må få se papirer som samsvarer med chip osv på foreldrene og oppleve oppdretter som seriøs og nøye med hundene sine.

Blandingene er det altså ikke nødvendigvis noe galt med, men enkelte som får dem kan være useriøs. Som det også kan være blant renrasede hunder.

Men hvorfor blander du? Hvis du følger de etiske reglene og er opptatt av helse bakover, hva er årsaken til at du blander og hva vil du oppnå? 

Anonymkode: 3f75b...267

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (46 minutter siden):

Det er ikke skatt på hundeavl og oppdrett, nei. Du kan drive temmelig stort uten å skatte en krone.

Vet om en oppdretter som hadde ett eller to kull HVER måned året gjennom, og solgte valper for titusenvis av kroner i måneden. Det ble en pen ekstrainntekt, det... 

Nå er de oppdretterne begynt å bli gamle da, så de har sakket ned på tempoet med avlen litt mer.

Man kan ha et kull i måneden, selge f.eks. 3-5 valper á 14 000 kr = 42 000 - 70 000 kr pr måned netto skattefritt....(noe forsvinner i veterinærkontroller og vaksiner, ormekurer og slikt av valpene, men ikke mye)

Dette er nok helt på grensen (hvis ikke over grensen) til å være skattepliktig.

Det er ikke noe generelt unntak for hundeoppdrett. Det er unntak for hobbyinntekter.

Det er skattepliktig næringsinntekt hvis det er et visst omfang, er egnet til å gå med overskudd, tar sikte på en viss varighet, utføres for egen regning og risiko.

Anonymkode: 896eb...d01

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blander fordi jeg har falt for egenskapene til blandingen 😊 noen av de negative sidene ved hver hund (foreldrene) forsvinner ved avkommet, som at hunden er mer sosial og leken, kanskje røyter mindre, er milde i gemytt og lettlærte. Helse er jo også en ting, men nå bruker jeg utelukkende friske hunder, og kjenner som sagt linjene. I den ene rasen jeg bruker hvor helse kan være et problem kjenner jeg linjene langt bakover og vet stort sett hva de gir de jeg bruker. 
Man har aldri noen garanti, det har man jo ikke med noe som lever, men er til nå spart for oppleve sykdom eller liknende.

Jeg syntes det er utrolig givende å selge noe jeg står såpass inne for, og vet de blir nydelige familiehunder som kjøperne kommer til å ha en stor glede av. Det er mye jobb, men jeg tar det nærmest som en hobby, og ungene mine lærer å være med å ta ansvar for noe levende. 
Jeg avler for å få frem lykkelige, friske og vennlige hunder rett og slett 🐶 Og det gir meg mye glede 😊

• Liker 7
Skrevet
Durinur skrev (1 time siden):

Problemet er jo ikke sånne som deg, men heller de som ser hvor fint det er å tjene 250 000 kroner på å la den søte puddelen sin få unger med naboens labrador, pomeranien, shih tzu eller hva enn som er tilgjengelig i nabolaget. Og så setter de et kull uten noe helsesjekk eller noe annet. Og når de først er i gang kan de jo gjerne ha et kull i året, for å spe på årsinntekten sin med 250 000 kroner årlig er jo sikkert digg. 

Hvis alle som laget disse designerhundene hadde fulgt avlskravene til NKK hadde problemet vært langt mindre omfattende. For sånn det er nå kan hvem som helst drive på akkurat som de vil, og ingen organer har kontroll over dem. 

Da er det jo opp til valpekjøper å stille krav til oppdretteren, men om de gjør det er jo en annen sak. 

Som delvis utfenforstående opplever jeg denne debatten (som ofte dukker opp) som at folk har en veldig svart/hvitt-tilnærming og man blir satt i bås.

Jeg sier ikke at du er en av dem som gjør dette, men tror det er derfor denne oppdretteren føler for å fortelle sin side av saken.

Chiubi skrev (23 minutter siden):

Har du noen kunnskap om hvordan neste generasjon kommer til å bli? I Sverige ble det for noen år siden gjort seriøse forsøk på å pare labrador og schäfer, fordi begge raser har meget gode egenskaper hver for deg. Tredje generasjon ble en katastrofe, og schabradoreksperimentet ble avviklet. 

I kontrakt jeg har sett fra oppdretter av blandingskull er det et kontraktspunkt at man ikke kan sette valper på hunden uten oppdretters godkjennelse. Klart uhell kan skje, men de fleste valpekjøpere burde egentlig kunnne redegjøre for hva "hensikten" med hundeholdet er allerede på kjøpstidspunkt.

• Liker 1
Skrevet
ekkoet skrev (1 minutt siden):

I kontrakt jeg har sett fra oppdretter av blandingskull er det et kontraktspunkt at man ikke kan sette valper på hunden uten oppdretters godkjennelse. Klart uhell kan skje, men de fleste valpekjøpere burde egentlig kunnne redegjøre for hva "hensikten" med hundeholdet er allerede på kjøpstidspunkt.

Man forbeholder seg retten til å bestemme hvordan kjøper får lov til å bruke en vare h*n har kjøpt og betalt? Man kan bestemme om en hund man har satt ut på fôr skal settes i avl, men man har faktisk ingen fremtidig bestemmelsesrett over et produkt man har solgt. 

Dette blir jo bare verre og verre. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som mops f.eks?

Anonymkode: 97c72...972

Nei, mops fra oppdrettere som er registrert hos NKK skal følge retningslinjer for avlen. Disse må sjekkes for patellaluksasjon, og anbefales å sjekkes med øyelysing, ta en BOAS-test (for å unngå å avle på foreldre med pusteproblemer) og sjekkes for PDE (en type hjernebetennelse for mops). Det er ikke fritt frem for å avle på mops med sykdom slik det er om du driver med blandingshunder. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Chiubi skrev (2 timer siden):

Man forbeholder seg retten til å bestemme hvordan kjøper får lov til å bruke en vare h*n har kjøpt og betalt? Man kan bestemme om en hund man har satt ut på fôr skal settes i avl, men man har faktisk ingen fremtidig bestemmelsesrett over et produkt man har solgt. 

Dette blir jo bare verre og verre. 

Dette er ganske vanlig også med rasehunder altså 😅 noen hunder selges kun som «kosehund» og noen for å avles videre på. En seriøs oppdretter vil gjerne ha noe de skulle sagt i dette, nettopp fordi det ikke skal avles tilfeldig på hunder som ikke passer sammen av diverse årsaker. Er ikke vanskelig å parre seg med «nabohunden» selv om de er samme rase og selge på Finn. Derfor er det viktig at valpekjøper får se de nødvendige papirer osv. Uavhengig om det er blandingshund eller ren rase.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette er ganske vanlig også med rasehunder altså 😅 noen hunder selges kun som «kosehund» og noen for å avles videre på. En seriøs oppdretter vil gjerne ha noe de skulle sagt i dette, nettopp fordi det ikke skal avles tilfeldig på hunder som ikke passer sammen av diverse årsaker. Er ikke vanskelig å parre seg med «nabohunden» selv om de er samme rase og selge på Finn. Derfor er det viktig at valpekjøper får se de nødvendige papirer osv. Uavhengig om det er blandingshund eller ren rase.

Kjøper man en renraset valp med stamtavle, kan man avle og stille ut etter eget ønske. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg blander fordi jeg har falt for egenskapene til blandingen 😊 noen av de negative sidene ved hver hund (foreldrene) forsvinner ved avkommet, som at hunden er mer sosial og leken, kanskje røyter mindre, er milde i gemytt og lettlærte. Helse er jo også en ting, men nå bruker jeg utelukkende friske hunder, og kjenner som sagt linjene. I den ene rasen jeg bruker hvor helse kan være et problem kjenner jeg linjene langt bakover og vet stort sett hva de gir de jeg bruker. 
Man har aldri noen garanti, det har man jo ikke med noe som lever, men er til nå spart for oppleve sykdom eller liknende.

Jeg syntes det er utrolig givende å selge noe jeg står såpass inne for, og vet de blir nydelige familiehunder som kjøperne kommer til å ha en stor glede av. Det er mye jobb, men jeg tar det nærmest som en hobby, og ungene mine lærer å være med å ta ansvar for noe levende. 
Jeg avler for å få frem lykkelige, friske og vennlige hunder rett og slett 🐶 Og det gir meg mye glede 😊

Dette er jo bare vrøvl. Blandingsavl er lotto.

Anonymkode: 62493...f29

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er jo bare vrøvl. Blandingsavl er lotto.

Anonymkode: 62493...f29

Det stemmer ikke det, så lenge du har kunnskap om linjene. 

AnonymBruker
Skrevet

TS her. 

Skjønner at jeg ikke hadde lest meg så godt opp om korona og hundemarkedet. Jeg ble bare svært overrasket når jeg tok turen inn på finn.no for å speide etter valp, og alt dette kom opp. 

Kan legge til at jeg endte med en rasehund som er registrert i NKK fra (ut fra informasjonen jeg har funnet) en seriøs oppdretter. Grunnen er selvfølgelig ikke at en rasehund er bedre enn en blandingshund, men fordi markedet som det er nå er helt ut av kontroll. Jeg hadde litt kontakt med flere selgere, og de var villig til å selge så lenge jeg betalte (uten å i det hele tatt spørre et spørsmål om hvem jeg er eller hva jeg kunne tilby hunden). Hadde jeg 35k så var hunden min, og ferdig med det. Ingen papirer, ingen veterinærsjekk, ingenting - og hvor mange kull tispa hadde fått før disse valpene ville de ikke svare på. 

Kunne gjerne kjøpt en blandingshund, men da må de som selger hunden være seriøse. En ting er nå om det var et uhell og de selger valpene for en symbolsk sum /eventuelt det valpen har kostet dem, men å tjene penger på avl på denne måten burde være ulovlig. 

Anonymkode: a11b4...43a

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kunne gjerne kjøpt en blandingshund, men da må de som selger hunden være seriøse. En ting er nå om det var et uhell og de selger valpene for en symbolsk sum /eventuelt det valpen har kostet dem, men å tjene penger på avl på denne måten burde være ulovlig. 

Anonymkode: a11b4...43a

De eneste seriøse blandingsoppdrettere er de som avler på funksjon og ikke utseende. Tenker da på løpshunder. Spann, bikejoring osv.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Frøkenfryd30 skrev (På 17.5.2021 den 3.22):

Det har nok med Covid å gjøre, etterspørselen er stor.  

Jeg har hatt lyst på hund i noen år selv, og kjøpte faktisk en for et par uker siden. 35 000,- - for en blandingshund. Dyrt, ja. Verdt det? Ja ❤

Er det? Eller var det rett og slett at hunden var søt? Endel oppdrettere selger valper der de har krysset så mye forskjellig, at dyrene i voksen alder får alvorlige helseplager. Noe dessverre ikke uvitende kjøpere tenker på. Blir trist når folk ikke setter seg inn i konsekvensene. Synd ikke avl har strengere regler.

Anonymkode: 5d0bd...73c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.5.2021 den 8.50):

Hva i alle dager er det du sier? Hvordan kan du garantere at kun de negative sidene forsvinner gjennom avl? Garanterer du da at kun de positive sidene avles på? Det er det dummeste jeg har lest til nå.. 

Anonymkode: 072a2...c94

• Liker 17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...