Gå til innhold

Katastrofen New Orleans


Caramba

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor i all verden mener mange her at man ikke skal være kritisk til katastrofehåndteringen i New Orleans?

-Orkanen Katrina var varlset på forhånd.

-Folk ble BEDT om å evakure, det vil si at de fattige ikke BLE evakurert. Leste i NY Times at i New Orleans er det ca 50 000 som ikke har bil.

-Dikene har ikke blitt tilstrekkelig vedlikeholdt de siste årene.

-New Orleans har en meget høy andel av fattige og uføre i forhold til resten av USA.

-New Orleans har meget høy kriminalitet i forhold til resten av USA.

Når man ser på alle disse faktorene så burde ikke myndighetene bli helt overasket over situasjonen. Som mange skriver før, dette er et svært utsatt område og mange forskere og lokale myndigheter har påpekt flomfarene ovenfor Bush-regjeringen mange ganger. Alikevel er bevilgningene til vedlikehold kuttet og pengene sendt til Irak.

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne vær kritisk, men det er ikke spesielt rettferdig når de som rammes av kritikken er opptatt av å redde liv. De involverte må ha mulighet til å forsvare seg og akkurat nå så synes jeg Bush skal få bruke tiden sin til andre ting enn akkurat det. Til og med Clinton gikk jo ut sammen med pappa Bush og sa at nå så skal man konsentrere seg om å holde folk i live og stabilisere situasjonen. Jeg tror ikke Clinton er en av de politiske medsammensvorne til Bush familien.

På den annen side så spiller det ikke så stor rolle akkurat hva vi sier og mener på dette forumet. Det er jo ikke slik at vi kan gjøre så veldig mye fra eller til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar det helt klart ut i det absurde når jeg drar min "spyl Norge til havs" - analogi.

Jeg blir bare litt matt når kritikken av USA i dette tilfellet bobler over av "typisk Amerika, dikterer hele verden og så har de problemer med en orkan.", eller er det en generell matthet over det faktum at når noe katastrofalt skjer, da hiver man seg over "hvem sin feil er dette, og hvem kan vi skjelle ut og gi skylden", mens energien burde bli brukt til å gjøre reelt arbeid. Jeg jubler ikke over innsatsen som er blitt gjort, men å kaste seg skjødesløst inn i en "la oss ta USA"- kavalkade blir noe ut i det blå i dette tilfellet.

Alt på sin plass. Jeg sparer min harme på USA til deres Irak-handlinger. Men det hører hjemme i annen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...