Gå til innhold

Hvorfor takker DU nei til vaksinering?

Pipaluk

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, MorTil2 said:

Jeg forstår ikke hvorfor folk drar frem vaksiner som har vært utprøvd og velkjent i mange år i en debatt som omhandler vaksiner vi knapt har fått tid til å bli kjent med. 

Dessuten er det noen vesentlige forskjeller mellom disse sykdommene og Covid-19:

Hele sivilisasjoner har dødd ut pga kopper. Den tok livet av flere 100 millioner mennesker, og er i dag et fryktet biologisk våpen

Tuberkulose er, i likhet med Covid-19, en sykdom som rammer lungene. Men, i motsetning til Covid-19, som rammer både rike og fattige land, er tuberkulose mest utbredt i fattige land, hvor det dør flere millioner hvert år. Var vi like ivrige på å en verdensomspennende vaksinering av tuberkulose som det vi er av Covid-19, ville mye lidelse vært spart.

Meslinger rammer og dreper mange barn i u-land. Igjen, var vi like opptatt av dette som av Covid-19, ville mange mennesker hatt det bedre.

Og jeg har ingenting imot vaksinene mot Covid-19 heller. Men jeg vil påstå at for folk flest, er det et stort spenn mellom det å få kopper, tuberkulose eller meslinger, og det å få Covid-19. Og så blir jeg rent etisk provosert over vårt navlebeskuende fokus på en sykdom som er "ingenting" sammenlignet med mye av den øvrige lidelsen som mennesker mindre priviligert enn oss utsettes for hver eneste dag. Og som vil fortsette å ha det slik, også etter at vi har fått våre doser og kan leve livet vårt som vi vil igjen.

Whataboutism. Alt dette betyr ikke at COVID-19 ikke er farlig. I følge VGs statistikk har det drept over 3 millioner allerede. I følge Wikipedias artikler om Meslinger så døde det 140 000+ av meslinger i 2018. For Tuberkulose var det 1 400 000 i 2019. Høye tall ja, men det er jo fortsatt halvparten av det COVID-19 har tatt det siste året.

Hva er det egentlig som er motivasjonen bak dette innlegget? Å få folk til å bagatellisere COVID-19 til å ikke ta vaksinen, siden det finnes andre skumle sykdommer?

Jeg skal ta vaksine mot COVID-19. Vaksinen mot meslinger og tuberkulose har jeg allerede.

Endret av kermit123
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, Lambino said:

Det hatet går mot meg og mine, ikke andre veien. Vi som bla er skeptiske til vaksinen er fritt vilt og det synes å være helt legitimt å si hva som helst.. Det er jo ikke «vi som taper ansikt når andre agerer på den måten. Frykt setter i gang endel avvik i adferden hos folk. 
Det har også oppstått en konkurranse der folk sloss om å være flinkest, de som yter mest, er de smarteste ifølge seg selv og de med krav på lettelser siden de alltid gjør alt riktig. 

Hat er et sterkt ord, men ville synes det hadde vært meget pussig om antivaxxere hadde vært sure på folk som vaksinerer seg og som får samfunnet til å åpne seg opp igjen. Selv om det kan virke sånn, alle disse trådene med propagandaen på plass for å hindre nettopp det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lambino
kermit123 skrev (6 minutter siden):

Hat er et sterkt ord, men ville synes det hadde vært meget pussig om antivaxxere hadde vært sure på folk som vaksinerer seg og som får samfunnet til å åpne seg opp igjen. Selv om det kan virke sånn, alle disse trådene med propagandaen på plass for å hindre nettopp det.

Jeg tror ikke det at mange tar vaksinen gjør at samfunnet åpner opp igjen, dette vil gå i bølger i lang tid slik vi har sett uavhengig av vaksinen. Det er de som tar vaksinen som tror dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (24 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor folk drar frem vaksiner som har vært utprøvd og velkjent i mange år i en debatt som omhandler vaksiner vi knapt har fått tid til å bli kjent med. 

Dessuten er det noen vesentlige forskjeller mellom disse sykdommene og Covid-19:

Hele sivilisasjoner har dødd ut pga kopper. Den tok livet av flere 100 millioner mennesker, og er i dag et fryktet biologisk våpen

Tuberkulose er, i likhet med Covid-19, en sykdom som rammer lungene. Men, i motsetning til Covid-19, som rammer både rike og fattige land, er tuberkulose mest utbredt i fattige land, hvor det dør flere millioner hvert år. Var vi like ivrige på å en verdensomspennende vaksinering av tuberkulose som det vi er av Covid-19, ville mye lidelse vært spart.

Meslinger rammer og dreper mange barn i u-land. Igjen, var vi like opptatt av dette som av Covid-19, ville mange mennesker hatt det bedre.

Og jeg har ingenting imot vaksinene mot Covid-19 heller. Men jeg vil påstå at for folk flest, er det et stort spenn mellom det å få kopper, tuberkulose eller meslinger, og det å få Covid-19. Og så blir jeg rent etisk provosert over vårt navlebeskuende fokus på en sykdom som er "ingenting" sammenlignet med mye av den øvrige lidelsen som mennesker mindre priviligert enn oss utsettes for hver eneste dag. Og som vil fortsette å ha det slik, også etter at vi har fått våre doser og kan leve livet vårt som vi vil igjen.

Men poenget er jo at noen har vært først ute med å ta disse vaksinene også. Noen må alltid være først. 
Nå er det ikke slik at jeg har stor sjanse for å dø av covid, men pandemien har utvilsomt  (enten man er enig i tiltakene eller ikke) en stor innvirkning på samfunnet som vi alle er en del av. 

De fleste av oss velger altså å ta den eventuelle risikoen en vaksine innebærer så barn og unge kan få en normal hverdag igjen, forhåpentligvis redusere antall personer som får økt psykisk belastning som følge av pandemien, elektive pasienter kan få behandling på sykehus, familier kan få bedre økonomi og barna våre slipper de store framtidige utgiftene på velferdssamfunnet en forlenget nedstengig vil innebære. 

De fleste av oss tar ikke vaksine fordi vi er redde for å bli syke selv, men fordi vi ønsker å hjelpe barn, unge og andre som lider spesielt under nedstengingen. Vi velger en eventuell personlig risiko til gode for fellesskapet. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambino skrev (2 minutter siden):

Jeg tror ikke det at mange tar vaksinen gjør at samfunnet åpner opp igjen, dette vil gå i bølger i lang tid slik vi har sett uavhengig av vaksinen. Det er de som tar vaksinen som tror dette. 

Nå har det gått veldig bra med en gradvis og kontrollert gjenåpning i Israel som har høy vaksinedekning da. Selvsagt kan det komme mutasjoner som vaksinene ikke virker mot, men sjansen for det minker ved høy vaksinedekning. Vi kan ikke bare gi opp den sikreste veien ut av en pandemi fordi det kan komme nye bølger i fremtiden. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lambino
Marshmallow skrev (13 minutter siden):

Nå har det gått veldig bra med en gradvis og kontrollert gjenåpning i Israel som har høy vaksinedekning da. Selvsagt kan det komme mutasjoner som vaksinene ikke virker mot, men sjansen for det minker ved høy vaksinedekning. Vi kan ikke bare gi opp den sikreste veien ut av en pandemi fordi det kan komme nye bølger i fremtiden. 

Den sikreste veien ut? Først må vi ha reel smitte for at medisiner skal hjelpe oss ut. Jeg tror heller ikke vi har mye smitte, vi har nesten ikke sykdom, ikke mer enn vanlig. Det har vært en pandemi men den er over for lengst. Dere kommer ikke videre, dette vil vare i mange år. Det er jeg redd for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lambino skrev (15 minutter siden):

Den sikreste veien ut? Først må vi ha reel smitte for at medisiner skal hjelpe oss ut. Jeg tror heller ikke vi har mye smitte, vi har nesten ikke sykdom, ikke mer enn vanlig. Det har vært en pandemi men den er over for lengst. Dere kommer ikke videre, dette vil vare i mange år. Det er jeg redd for. 

Men dette er en global pandemi, du kan ikke se på smittetall kun for Norge. Her har vi strenge tiltak og begynner å få god vaksinedekning i risikogruppene, derfor får vi mindre belastning på helsevesenet og kan begynne å åpne igjen. I India er situasjonen motsatt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lambino
Marshmallow skrev (8 minutter siden):

Men dette er en global pandemi, du kan ikke se på smittetall kun for Norge. Her har vi strenge tiltak og begynner å få god vaksinedekning i risikogruppene, derfor får vi mindre belastning på helsevesenet og kan begynne å åpne igjen. I India er situasjonen motsatt. 

Kina da? Fra helt kaos til idyll på null komma niks. Hva skjedde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambino skrev (40 minutter siden):

Ekstremt strenge smittevernstiltak. Det er vel allment kjent? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambino skrev (1 time siden):

Og der kom konspirasjonstankene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Infinity said:

Og der kom konspirasjonstankene. 

De har nok vært der en god stund nå..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kermit123 skrev (2 timer siden):

Whataboutism. Alt dette betyr ikke at COVID-19 ikke er farlig. I følge VGs statistikk har det drept over 3 millioner allerede. I følge Wikipedias artikler om Meslinger så døde det 140 000+ av meslinger i 2018. For Tuberkulose var det 1 400 000 i 2019. Høye tall ja, men det er jo fortsatt halvparten av det COVID-19 har tatt det siste året.

Hva er det egentlig som er motivasjonen bak dette innlegget? Å få folk til å bagatellisere COVID-19 til å ikke ta vaksinen, siden det finnes andre skumle sykdommer?

Jeg skal ta vaksine mot COVID-19. Vaksinen mot meslinger og tuberkulose har jeg allerede.

På ingen måte. Tråden handler om hvorfor den enkelte kan ha grunner til å vurdere å ikke ta vaksinen. Ikke hva den enkelte mener om hva andre gjør. 

Jeg kan jo si det samme om ditt innlegg: hva er poenget med å nedgradere farligheten av tuberkulose og meslinger? At det er relativt lave dødstall nå, er fordi sykdommene har eksistert og blitt bekjempet i svært mange år. Men fortsatt er 30% av verdens befolkning rammet av tuberkulose. 

Jeg bagatelliserer ikke Covid-19. Men det skader ikke å sette ting litt i perspektiv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (6 timer siden):

Fullstendig enig. At noen bare skal sitte passive og nekte og ta en vaksine for fellesskapet beste og dermed kanskje la samfunnet bli stengt lenger enn nødvendig er egoistisk. Man bør ta vaksinen for seg selv og for barna som ikke kan vaksineres slik at de skal få tilbake en normal hverdag. Med et så smittsomt virus trenger man veldig høy grad av vaksinasjon. Får viruset spre seg videre oppstår det kanskje etter hvert verre mutasjoner. Folk burde ta ansvar og gjøre det som skal til, så vi kan få slutt på pandemien. Men heldigvis  vaksinasjonstallene viser at det er faktisk lite motstand foreløpig. Spørs om ikke alle motstanderne har funnet veien hit på KG. Men i virkeligheten er de få, og derfor de skriker så høyt hele tiden for og bli hørt. De burde heller sette seg ned og lese informasjon fra vaksineforskere , f. eks Grødeland og Spurkeland. Hvis man ikke kan tro på fagfolk så har man vel et problem.  I Sverige har de nå et stort problem. Til tross for alvorlig situasjon med belastede intensivavdelinger , høyt smittetrykk, høye dødstall og  etter  hvert svært mange folk med senvirkninger fra covid , så er det likevel et problem  at folk ikke kommer til vaksinasjon og Sverige har dårlig fremdrift i vaksinasjonen. De har vaksiner på lager men folk som ikke kommer. Frykter hvordan Sverige faktisk ødelegger for resten av Norden med sin strategi og treghet med vaksinasjon. Land som vaksinerer i likt tempo og har ca lik strategi må forventes og komme ut av pandemien på likt. Men karantene fri reiser fra Sverige tror jeg man virkelig kan glemme som uvaksinert. Der vil smitte kanskje florere i lang tid på grunn av denne motstanden. 

Tror nok mange av de leser seg godt opp, forskerne er heller ikke enige. Mener du at alle som er skeptiske skal bli hysjet ned? Synes faktisk det er de vaksinerte som skriker høyest mot oss som venter med vaksinen inntil videre.

Av oss 20 på jobb er det 1/3 som ikke har tatt den. Og det står alle fritt til å velge. 

La nå folk velge selv, la all info bra eller ikke komme frem. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, MorTil2 said:

På ingen måte. Tråden handler om hvorfor den enkelte kan ha grunner til å vurdere å ikke ta vaksinen. Ikke hva den enkelte mener om hva andre gjør. 

Jeg kan jo si det samme om ditt innlegg: hva er poenget med å nedgradere farligheten av tuberkulose og meslinger? At det er relativt lave dødstall nå, er fordi sykdommene har eksistert og blitt bekjempet i svært mange år. Men fortsatt er 30% av verdens befolkning rammet av tuberkulose. 

Jeg bagatelliserer ikke Covid-19. Men det skader ikke å sette ting litt i perspektiv.

Jeg nedgraderer ikke farligheten av tuberkulose og meslinger. Det er farlige sykdommer det er viktig å ta vaksiner mot (tuberkulose er vel dog tatt ut av vaksineprogrammet i Norge nå pga veldig få tilfeller?). Akkurat som med korona.

Men hva er det du egentlig sier her? Du batagelliserer ikke Covid-19, men det skader ikke å sette ting litt i perspektiv? så ... ? Betyr det at du synes at det perspektivet rettferdiggjør valget om å ikke ta vaksine? Husk konteksten her. Tråden har emne "Hvorfor takker DU nei til vaksinering?".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, zemer said:

Tror nok mange av de leser seg godt opp, forskerne er heller ikke enige. Mener du at alle som er skeptiske skal bli hysjet ned? Synes faktisk det er de vaksinerte som skriker høyest mot oss som venter med vaksinen inntil videre.

Av oss 20 på jobb er det 1/3 som ikke har tatt den. Og det står alle fritt til å velge. 

La nå folk velge selv, la all info bra eller ikke komme frem.

Jeg mener det ja. Og det er jo for deres eget beste da. Hysj, og la andre vaksinere seg. Ikke påvirk folk til å ikke ta vaksinen. Da åpner vi raskere opp igjen. Og jeg har strengt tatt ikke sett noe kredibel forskning som underbygger det skeptikerne sier. For det virker å være svært så lite. AstraZeneca har hatt noen få men alvorlige bivirkninger. En fnugg dog når man ser det opp mot død og senvirkninger av korona.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kermit123 skrev (3 minutter siden):

Jeg mener det ja. Og det er jo for deres eget beste da. Hysj, og la andre vaksinere seg. Ikke påvirk folk til å ikke ta vaksinen. Da åpner vi raskere opp igjen. Og jeg har strengt tatt ikke sett noe kredibel forskning som underbygger det skeptikerne sier. For det virker å være svært så lite. AstraZeneca har hatt noen få men alvorlige bivirkninger. En fnugg dog når man ser det opp mot død og senvirkninger av 

Her settes da en stor gruppe på siden av samfunnet og bedt om å ikke si noe? Hvordan samfunn vil vi ha?

Vi har like stor rett til å uttale oss som alle andre. Eller skal det bli slutt på det og?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, zemer said:

Her settes da en stor gruppe på siden av samfunnet og bedt om å ikke si noe? Hvordan samfunn vil vi ha?

Vi har like stor rett til å uttale oss som alle andre. Eller skal det bli slutt på det og?

Ja, altså .. det er ikke sånn at jeg mener det skal være forbudt for vaksinemotstandere å ytre seg. Ytringsfriheten må forsvares. Men jeg stusser over valget. Det fremstår vel som ganske klart nå at styringsmaktene har lagt seg på en linje der de ikke kommer til å åpne samfunnet igjen dersom de ser at smitten stiger? Og det vil den jo gjøre, dersom folk ikke vaksinerer seg. Så da mener jeg det vil være klokt av vaksinemotstandere, som i mitt sinn kanskje tenker mest på seg selv, å gå litt stille i dørene, ikke ta den vaksinen, og være med på gjenåpningen den dagen resten av oss har vaksinert oss.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kermit123 skrev (3 minutter siden):

Ja, altså .. det er ikke sånn at jeg mener det skal være forbudt for vaksinemotstandere å ytre seg. Ytringsfriheten må forsvares. Men jeg stusser over valget. Det fremstår vel som ganske klart nå at styringsmaktene har lagt seg på en linje der de ikke kommer til å åpne samfunnet igjen dersom de ser at smitten stiger? Og det vil den jo gjøre, dersom folk ikke vaksinerer seg. Så da mener jeg det vil være klokt av vaksinemotstandere, som i mitt sinn kanskje tenker mest på seg selv, å gå litt stille i dørene, ikke ta den vaksinen, og være med på gjenåpningen den dagen resten av oss har vaksinert oss.

Er da ikke motstander av vaksine generelt selv om en står over/ avventer akuratt denne vaksinen? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kermit123 skrev (5 minutter siden):

Jeg synes det er nedlatende å kalle mennesker for vaksinemotstander, bare fordi noen ønsker å vurdere situasjonen og tenke over hva man velger å utsette kroppen for noe lengre enn det du gjør. Jeg har tatt alle de "vanlige" vaksinene, og vil frabe meg karakteristikken "vaksinemotstander".

For øvrig ble det senest i dag sagt på dagsrevyen at vaksinene muligens ikke er effektiv overfor den indiske varianten, og at gjenåpningen kan bli utsatt til tross for vaksinering. Så denne sirkelen av hva som skal til for å gjenåpne, den er stadig like rund. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker å se litt mer av langtidseffekten av vaksinen, og stoler generelt ikke på førstegenerasjons-preparater. Har slitt mye med helsen de siste årene, og endelig fungerer den igjen! Da ønsker jeg ikke per nå å risikere noe.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...