Maleficenta Skrevet 18. juni 2021 #401 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg likte ikke denne vendingen. Jeg forstår og støtter behovet for hevn, men dette ble litt for skreddersydd for June, og veldig urealistisk. Synes det hadde vært bedre om Fred fikk kjenne på å sitte på tapersiden av det systemet han selv har skapt. Det jeg er mest spent på i neste sesong er hvordan Serena vil stå alene, og hvilken vei hun vil snu kappen nå. Anonymkode: 3f200...dde enig der. syns june skulle overlatt denne hevnaksjonen til noen andre. Nå risikerer jo hun og Emily og de andre gjerne fengsel? 2
Maleficenta Skrevet 18. juni 2021 #402 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 17.6.2021 den 11.11): Har hun gitt opp å få tilbake Hannah nå da? Det tolker jeg det som, siden hun ikke brukte trumfkortet hun hadde, Fred, til en utvekslingsavtale, men kvittet seg med ham i skogen i stedet. Da er hevn mer viktig enn Hannah. Hannah har kanskje bodd så lenge hos andre at det er best for henne å bli der. (I allefall når mamma har blitt smågal) Anonymkode: d8049...35c hun har blitt utdatt for grusomheter av denne mannen som hun ikke klarer å komme over. Det koster henne for mye at fred får gå fri 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #403 Skrevet 18. juni 2021 19 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor lurer du på om Fred ble drept i Canada? Nick sa at Fred var i ingenmannsland. Om Nick tok feil eller løy, har det noe å si? Anonymkode: 1c665...cea Det virker som om mange ikke har fått med seg at Nick sa de var i ingenmannsland. Slik jeg forstod det er de da ev sted ved grensen mellom Gilead og Canada men i et område hvor ingen av landene har makt, altså kan man ikke straffes for noe som skjer der. At Luke ikke kan leve med det June har gjort blir en annen sak. Anonymkode: ac6b1...e2f 8
ziljemor Skrevet 18. juni 2021 #404 Skrevet 18. juni 2021 Er ikke enig i at det «riktige» for denne serien er å ende med en lykkelig slutt der June gjenforenes med Hannah, Gilead oppløses, alle går fri og lever lykkelige alle sine dager. Serien reflekterer altfor mye realisme til at dette skal kunne ende med en lykkelig slutt. Ja, det er en jævlig brutal serie, det er vondt og ubehagelig å følge den for mange - men ha i bakhodet at det meste i serien er hentet fra virkelige hendelser, som skjer i nåtid og har skjedd i fortid. Jeg synes sesong 4 har tatt for seg traumer på en glimrende måte: hvor mange som har opplevd alvorlige traumer over lang tid klarer egentlig å komme tilbake til en slags normal når de traumatiske hendelsene avtar? Hvor realistisk er det å tro at June iløpet av kort tid skal klare å legge bak seg alle krenkelsene, det å bli tvunget inn i handmaid-regimet i Gilead, bli fratatt sin datter og liv sammen med familien i sitt eget hjemland, oppleve vold og overgrep, oppleve å gjøre det hun måtte for å overleve og utøve motmakt? For meg er det egentlig helt urealistisk å tenke at hun bare skal switche tilbake til sitt gamle jeg, finne tilbake til sin ektemann, leve med tapet av sin første datter, leve med vissheten om at datteren indoktrineres inn i den patriarkalske kulturen i Gilead, og generelt leve harmonisk med to så motstridende livserfaringer i seg. Traumer og grove krenkelser og overgrep setter spor, og tar ofte lang tid og hardt arbeid å jobbe seg gjennom eller ut av, ikke alle klarer det. Avslutningsepisoden til sesong 4, og særlig slutten, gjenspeiler for meg en form for gjennoppretting, i samarbeid med Nick og Lawrence fra innsiden av Gilead. Om June blir tatt for drapet eller tilstår gjenstår jo å se, da det kommer en ny sesong. Det er også mye mulig Canada visste om hva som kom til å skje med Fred, eller hva June eller Gilead kom til å gjøre med han. Han fra myndighetene (eller var han advokat?) virket ikke spesielt positiv til Serenas krav (bedre nett, kalle Fred kommandant osv), og han spurte henne jo også et spørsmål for å avklare hvor lurt det egentlig var at de ble mann og kone igjen. Det at Fred og Serena økte i popularitet i Canada kan ha vært dårlig nytt for Canadiske myndigheter, slik at de gikk med på utlevering av Fred til Gilead for å unngå å havne i samme uføret som USA en gang gjorde (da de gikk fra Amerika til Gilead). Og helt ærlig, avslutningen var på mange måter alle kvinner og menn som støttet kvinner i Gilead verdig. De som motarbeidet regimet stod i fare for brutale straffer, mye frykt, og død. Hvorfor skulle Fred spares? Det blir veldig spennende å se hva neste sesong har i vente! Har maktbalansen skiftet? Skjer det positive endringer i Gilead? Hvordan kommer det til å gå med de løslatte kvinnene? Hvilket liv er i vente for June? Får vi bli mer kjent med Hannah - en ung jente som har vokst opp i Gilead? Får vi bli mer kjent med de barna som ble reddet ut fra Gilead og som slet med å tilpasse seg? 9
Maleficenta Skrevet 18. juni 2021 #405 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det virker som om mange ikke har fått med seg at Nick sa de var i ingenmannsland. Slik jeg forstod det er de da ev sted ved grensen mellom Gilead og Canada men i et område hvor ingen av landene har makt, altså kan man ikke straffes for noe som skjer der. At Luke ikke kan leve med det June har gjort blir en annen sak. Anonymkode: ac6b1...e2f Huff. stakkars luke.. Han forstpr jo ikke helt rekkevidden av alt june har opplevd i gilead 1
Maleficenta Skrevet 18. juni 2021 #406 Skrevet 18. juni 2021 ziljemor skrev (2 timer siden): Er ikke enig i at det «riktige» for denne serien er å ende med en lykkelig slutt der June gjenforenes med Hannah, Gilead oppløses, alle går fri og lever lykkelige alle sine dager. Serien reflekterer altfor mye realisme til at dette skal kunne ende med en lykkelig slutt. Ja, det er en jævlig brutal serie, det er vondt og ubehagelig å følge den for mange - men ha i bakhodet at det meste i serien er hentet fra virkelige hendelser, som skjer i nåtid og har skjedd i fortid. Jeg synes sesong 4 har tatt for seg traumer på en glimrende måte: hvor mange som har opplevd alvorlige traumer over lang tid klarer egentlig å komme tilbake til en slags normal når de traumatiske hendelsene avtar? Hvor realistisk er det å tro at June iløpet av kort tid skal klare å legge bak seg alle krenkelsene, det å bli tvunget inn i handmaid-regimet i Gilead, bli fratatt sin datter og liv sammen med familien i sitt eget hjemland, oppleve vold og overgrep, oppleve å gjøre det hun måtte for å overleve og utøve motmakt? For meg er det egentlig helt urealistisk å tenke at hun bare skal switche tilbake til sitt gamle jeg, finne tilbake til sin ektemann, leve med tapet av sin første datter, leve med vissheten om at datteren indoktrineres inn i den patriarkalske kulturen i Gilead, og generelt leve harmonisk med to så motstridende livserfaringer i seg. Traumer og grove krenkelser og overgrep setter spor, og tar ofte lang tid og hardt arbeid å jobbe seg gjennom eller ut av, ikke alle klarer det. Avslutningsepisoden til sesong 4, og særlig slutten, gjenspeiler for meg en form for gjennoppretting, i samarbeid med Nick og Lawrence fra innsiden av Gilead. Om June blir tatt for drapet eller tilstår gjenstår jo å se, da det kommer en ny sesong. Det er også mye mulig Canada visste om hva som kom til å skje med Fred, eller hva June eller Gilead kom til å gjøre med han. Han fra myndighetene (eller var han advokat?) virket ikke spesielt positiv til Serenas krav (bedre nett, kalle Fred kommandant osv), og han spurte henne jo også et spørsmål for å avklare hvor lurt det egentlig var at de ble mann og kone igjen. Det at Fred og Serena økte i popularitet i Canada kan ha vært dårlig nytt for Canadiske myndigheter, slik at de gikk med på utlevering av Fred til Gilead for å unngå å havne i samme uføret som USA en gang gjorde (da de gikk fra Amerika til Gilead). Og helt ærlig, avslutningen var på mange måter alle kvinner og menn som støttet kvinner i Gilead verdig. De som motarbeidet regimet stod i fare for brutale straffer, mye frykt, og død. Hvorfor skulle Fred spares? Det blir veldig spennende å se hva neste sesong har i vente! Har maktbalansen skiftet? Skjer det positive endringer i Gilead? Hvordan kommer det til å gå med de løslatte kvinnene? Hvilket liv er i vente for June? Får vi bli mer kjent med Hannah - en ung jente som har vokst opp i Gilead? Får vi bli mer kjent med de barna som ble reddet ut fra Gilead og som slet med å tilpasse seg? er forsåvidt enig at det ikke akkurat er riktig med lykkelug døitt, men det er nå det jeg vil ha da.. Og jeg Vil, vil, vil at Hannah skal bli redda og komme hjem til foreldrene sine.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #407 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det virker som om mange ikke har fått med seg at Nick sa de var i ingenmannsland. Slik jeg forstod det er de da ev sted ved grensen mellom Gilead og Canada men i et område hvor ingen av landene har makt, altså kan man ikke straffes for noe som skjer der. Selvfølgelig kan man straffes for det. Er akkurat som internasjonalt farvann hvor man selvfølgelig heller ikke kan begå drap og slippe unna. Er også langt mindre alvorlige ting som f-eks sexkjøp i utlandet som folk kan bli straffet for selv om det er fullt lovlig i landet hvor det blir gjort. Anonymkode: 95451...d4c
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #408 Skrevet 18. juni 2021 Maleficenta skrev (58 minutter siden): er forsåvidt enig at det ikke akkurat er riktig med lykkelug døitt, men det er nå det jeg vil ha da.. Og jeg Vil, vil, vil at Hannah skal bli redda og komme hjem til foreldrene sine. Hannah har levd 7 år med en annen familie, nesten det dobbelte av tiden hun bodde med sin egen. Tror du virkelig at HUN får det bra ved å bli revet vekk fra det omtrent eneste hun kjenner til? Er jo oppskrift på traumer, det også, dessverre. Anonymkode: ed36a...b09 6
Maleficenta Skrevet 18. juni 2021 #409 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hannah har levd 7 år med en annen familie, nesten det dobbelte av tiden hun bodde med sin egen. Tror du virkelig at HUN får det bra ved å bli revet vekk fra det omtrent eneste hun kjenner til? Er jo oppskrift på traumer, det også, dessverre. Anonymkode: ed36a...b09 ja på sikt får hun det bra, for hun slipper å bli bortgiftet med en gammel gris når hun er 14 10
Gasellen Skrevet 18. juni 2021 #410 Skrevet 18. juni 2021 (endret) Har Serena mistet helt interessen for Nicole nå som hun er gravid? Kanskje like greit at disse folka ikke er så himla fruktbare Endret 18. juni 2021 av Gasellen 5
Maleficenta Skrevet 18. juni 2021 #411 Skrevet 18. juni 2021 Gasellen skrev (13 minutter siden): Har Serena mistet helt interessen for Nicole nå som hun er gravid? Kanskje like greit at disse folka ikke er så himla fruktbare tydeligvis. Nå blir jo nicole erstattet for hennes del
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #412 Skrevet 18. juni 2021 Ang. slutten på sesongen har visst Finnes - som spiller Fred - sagt at han syns det var helt rett at hans "despicable" karakter ble drept, at han fortjente det. https://www.nytimes.com/2021/06/16/arts/television/joseph-fiennes-the-handmaids-tale-season-finale.html Anonymkode: 47982...a4c 3
Maleficenta Skrevet 18. juni 2021 #413 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ang. slutten på sesongen har visst Finnes - som spiller Fred - sagt at han syns det var helt rett at hans "despicable" karakter ble drept, at han fortjente det. https://www.nytimes.com/2021/06/16/arts/television/joseph-fiennes-the-handmaids-tale-season-finale.html Anonymkode: 47982...a4c Fiennes. Joseph Fiennes 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #414 Skrevet 18. juni 2021 ziljemor skrev (9 timer siden): Er ikke enig i at det «riktige» for denne serien er å ende med en lykkelig slutt der June gjenforenes med Hannah, Gilead oppløses, alle går fri og lever lykkelige alle sine dager. Serien reflekterer altfor mye realisme til at dette skal kunne ende med en lykkelig slutt. Ja, det er en jævlig brutal serie, det er vondt og ubehagelig å følge den for mange - men ha i bakhodet at det meste i serien er hentet fra virkelige hendelser, som skjer i nåtid og har skjedd i fortid. Jeg synes sesong 4 har tatt for seg traumer på en glimrende måte: hvor mange som har opplevd alvorlige traumer over lang tid klarer egentlig å komme tilbake til en slags normal når de traumatiske hendelsene avtar? Hvor realistisk er det å tro at June iløpet av kort tid skal klare å legge bak seg alle krenkelsene, det å bli tvunget inn i handmaid-regimet i Gilead, bli fratatt sin datter og liv sammen med familien i sitt eget hjemland, oppleve vold og overgrep, oppleve å gjøre det hun måtte for å overleve og utøve motmakt? For meg er det egentlig helt urealistisk å tenke at hun bare skal switche tilbake til sitt gamle jeg, finne tilbake til sin ektemann, leve med tapet av sin første datter, leve med vissheten om at datteren indoktrineres inn i den patriarkalske kulturen i Gilead, og generelt leve harmonisk med to så motstridende livserfaringer i seg. Traumer og grove krenkelser og overgrep setter spor, og tar ofte lang tid og hardt arbeid å jobbe seg gjennom eller ut av, ikke alle klarer det. Avslutningsepisoden til sesong 4, og særlig slutten, gjenspeiler for meg en form for gjennoppretting, i samarbeid med Nick og Lawrence fra innsiden av Gilead. Om June blir tatt for drapet eller tilstår gjenstår jo å se, da det kommer en ny sesong. Det er også mye mulig Canada visste om hva som kom til å skje med Fred, eller hva June eller Gilead kom til å gjøre med han. Han fra myndighetene (eller var han advokat?) virket ikke spesielt positiv til Serenas krav (bedre nett, kalle Fred kommandant osv), og han spurte henne jo også et spørsmål for å avklare hvor lurt det egentlig var at de ble mann og kone igjen. Det at Fred og Serena økte i popularitet i Canada kan ha vært dårlig nytt for Canadiske myndigheter, slik at de gikk med på utlevering av Fred til Gilead for å unngå å havne i samme uføret som USA en gang gjorde (da de gikk fra Amerika til Gilead). Og helt ærlig, avslutningen var på mange måter alle kvinner og menn som støttet kvinner i Gilead verdig. De som motarbeidet regimet stod i fare for brutale straffer, mye frykt, og død. Hvorfor skulle Fred spares? Det blir veldig spennende å se hva neste sesong har i vente! Har maktbalansen skiftet? Skjer det positive endringer i Gilead? Hvordan kommer det til å gå med de løslatte kvinnene? Hvilket liv er i vente for June? Får vi bli mer kjent med Hannah - en ung jente som har vokst opp i Gilead? Får vi bli mer kjent med de barna som ble reddet ut fra Gilead og som slet med å tilpasse seg? Tenkte på han Marc (cia agent eller noe sånt). Har han litt crush på serena? Jeg har lurt på om noe har skjedd i kulissene og om han kan være faren til barnet. Også var han jo veldig overraska over at hun ville bo med fred å være en familie. Var noe med ordlyden der i replikkene som fikk meg til å stusse veldig. Anonymkode: affab...cc4 12
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #415 Skrevet 18. juni 2021 Maleficenta skrev (1 time siden): Fiennes. Joseph Fiennes Ja. Var litt for kjapp på labben der og fikk ikke med meg den e'en. Anonymkode: 47982...a4c
Maleficenta Skrevet 18. juni 2021 #416 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Tenkte på han Marc (cia agent eller noe sånt). Har han litt crush på serena? Jeg har lurt på om noe har skjedd i kulissene og om han kan være faren til barnet. Også var han jo veldig overraska over at hun ville bo med fred å være en familie. Var noe med ordlyden der i replikkene som fikk meg til å stusse veldig. Anonymkode: affab...cc4 om han er faren har hun jo dittet flere mnd i fengsel. Har de vært det så lenge?
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #417 Skrevet 18. juni 2021 Maleficenta skrev (19 minutter siden): om han er faren har hun jo dittet flere mnd i fengsel. Har de vært det så lenge? Hun satt jo i fengsel da hun fant ut at hun var gravid, og nå er magen ganske stor. Så de har nok vært der i en god stund, ja. Anonymkode: b1ccc...723 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #418 Skrevet 19. juni 2021 Det har begynt å gå opp for meg at denne serien nok ikke kommer til å ha en lykkelig slutt. Det er en tung, mørk og dyster fortelling, med mye overgrep og vold. Det å komme ut av noe sånt er nærmest umulig uten store skader mentalt og fysisk. Det å finne tilbake til det livet man opprinnelig hadde, er ikke mulig, for man er ikke lenger den samme. June er ikke lenger den samme, selv om Luke kanskje tror det. Hanna er i hvert fall ikke lenger den samme, og kjenner jo heller ikke foreldrene sine lenger. June har fått sin hevn, en avslutning nå må være at ledelsen i Gilead styrtes og at de bygger opp en ny ledelse av landet, som forbyr overgrep og vold mot kvinner. Og så må June finne fotfeste i sitt nye liv, antagelig uten Luke og barna, tror jeg. Kanskje med Nick. Anonymkode: 5b332...ded 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #419 Skrevet 19. juni 2021 Maleficenta skrev (11 timer siden): om han er faren har hun jo dittet flere mnd i fengsel. Har de vært det så lenge? De møttes jo en god stund før de kol i fengsel. Og jeg synes det har virket som han likte henne godt. Trodde hun også likte han en periode der i starten. synes en kjemi/spenning snurret i luften der. Blir forrvirra over om hun bare er manipulerende eller hva som ligger under overflaten hennes. Anonymkode: affab...cc4 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #420 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De møttes jo en god stund før de kol i fengsel. Og jeg synes det har virket som han likte henne godt. Trodde hun også likte han en periode der i starten. synes en kjemi/spenning snurret i luften der. Blir forrvirra over om hun bare er manipulerende eller hva som ligger under overflaten hennes. Anonymkode: affab...cc4 Jeg tror ikke Serena har hatt sex med andre enn Fred. Hun er veldig tro til Gud og religionen og hun mener at de som har sex utenfor ekteskapet er Jezebels, så hun hadde nok aldri hatt sex utenfor ekteskapet - uansett hva hun føler og mener om han hun er gift med. Anonymkode: 47982...a4c 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå