Gå til innhold

Stine Knutsen

Tildittbeste

Anbefalte innlegg

Bare jeg som er litt satt ut over hvor mye hun orker og hvor hjemme hun føler seg der nede? Jeg trodde helt ærlig hun kom til å slite skikkelig bare mtp nye inntrykk osv. Men hun har det jo som plommen i egget, er tryggheten selv og masse godt humør og overskudd. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

non_stop skrev (15 minutter siden):

Bare jeg som er litt satt ut over hvor mye hun orker og hvor hjemme hun føler seg der nede? Jeg trodde helt ærlig hun kom til å slite skikkelig bare mtp nye inntrykk osv. Men hun har det jo som plommen i egget, er tryggheten selv og masse godt humør og overskudd. 

Vent ei uke æ 😂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

non_stop skrev (1 time siden):

Tipper at det hjelper å være borte fra det hun gjør på i hverdagen (vaske, rydde, lage mat og omorganisere alt, alltid) og bare få slappet av. Virker foreløpig som hun går til duk og dekket bord og slipper å tenke på noe som helst - da hadde jammen jeg vært i toppform også. Men vi får se når hun kommer hjem (evt lenge før det..)

Hadde blitt gal av snappingen hvis jeg var vertinnen, men det er nå en helt annen sak. Hun er veldig heldig som har sånne venner. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

non_stop skrev (2 timer siden):

Hun har alltid masse overskudd og godt humør når hun IKKE er med familien sin. Nedturene kommer ALLTID når hun tilbringer tid med familien… Alltid.

• Liker 36
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til nå så synes jeg hun har vært flink til å ikke snappe så mye. Det har vært ei omvisning av huset (herlighet for et fint hus og eiendom😍) etter tillatelse fra venninnen, ellers noen snapper fra rommet sitt når hun er alene. Men det har vært korte snutter, ikke timesvis med jabbing til langt på natt. Hun filmet også litt fra en tur de var på i går, men det var heller ikke mye filming. Og litt snap i går kveld da hun skulle smake på en spesiell frukt for første gang. Virket ikke som om venninnen hadde noe i mot det, hørte venninnen le seg skakk i bakgrunnen :) Tror Stine har det helt supert jeg! Og det unner jeg henne virkelig.

Men; det forholdet hun sier hun har til alkohol kan ikke være så alvorlig traumatiserende; hun drikker jo alkohol selv. Med mindre hun sliter med at andre drikker men det går greit å drikke selv da. Men da burde hun hatt traumer over at venninna og mannen drikker🤷🏼‍♀️ Husker jo hvor ille hun hadde det da Alex var ute med jobben, da var det grining under dyna på sofaen. Likedan den historien med dama som ramlet av sykkelen; Stine sa det luktet alkohol av henne og da kom traumene som kastet over henne.

Tror også hun kunne ha latt være å pakke med seg så mange kjoler……hun har til nå shoppet to nye kjoler i Spania. Og man trenger ikke tre ulike antrekk hver dag når man er på tur. Men igjen; hun er uerfaren med å reise. 

Jeg håper hun får ladet batteriene denne uka. Venninnen og mannen gjør i allefall en kjempejobb som vertskap, Stine kommer til duk og dekket bord. Så jeg håper hun kommer hjem med masse overskudd til mann og barn, og håper inderlig hun ikke blir sur og grinete over at huset ikke er etter hennes standard når hun kommer hjem, eller at det har hopet seg litt opp med klesvask og rot. Jeg mener ikke at det er riktig at Alex skal la det flyte mens hun er borte, men han har tross alt full jobb samtidig som han har eneansvaret for en 5-åring (om de eldste er hjemme vet jeg ikke), så han går ikke hjemme alene på dagtid og kan bruke hele dagene på å vaske og rydde

Stygt redd for at hun blir sur og oppgitt, og kommer til å kaste bort de opplada batteriene på å få huset til å skinne etter egen standard de første dagene etter at hun kommer hjem, for så å bli så sliten igjen at hun er tilbake til start der hun var før hun dro. Håper også hun setter pris på at Alex har holdt fortet hjemme mens hun har vært på ferie og ikke kjefter og smeller over smuler på kjøkkenbenken, noen visne planter og litt rot. Han som sagt lange dager på jobb og et barnehagebarn.

• Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med lukt av alkohol er ikke så enkelt eller A4 som mange tenker. Det er ikke lukten av alkohol, som i at noen har tatt seg en øl eller 3 det er snakk om. Det er lukten av noen som drikker så å si daglig og mye, lukten blir noe helt annet. Det er ikke lukt fra bare munnen, slik det blir hvis man tar en øl eller 3. Det fræner av hele kroppen til de fleste alkoholikere. Det er nok det Stine reagerer på, på lik linje med veldig mange andre som har opplevd traume rundt alkoholmisbruk når de var små. 

Jeg vet hun sa ånden den dagen hun snakket om det. Men det er nok det helhetlige lukten av personen som blir det rette å si om man skal forklare skikkelig. 

Jeg blir rett å slett fysisk syk av den alkislukten av eldre menn, mister helt selvkontrollen, blir livredd, kvalm,svimmel og må hurtigst mulig fjerne meg fra vedkommende/situasjonen. 

Men det betyr ikke at jeg har problemer med at mannen min tar seg ett par øl. Jeg kan helt fint drikke en boks cider selv.

Endret av Flettfrid
Rettet skriveleif, la til tekst.
  • Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flettfrid skrev (5 timer siden):

Dette med lukt av alkohol er ikke så enkelt eller A4 som mange tenker. Det er ikke lukten av alkohol, som i at noen har tatt seg en øl eller 3 det er snakk om. Det er lukten av noen som drikker så å si daglig og mye, lukten blir noe helt annet. Det er ikke lukt fra bare munnen, slik det blir hvis man tar en øl eller 3. Det fræner av hele kroppen til de fleste alkoholikere. Det er nok det Stine reagerer på, på lik linje med veldig mange andre som har opplevd traume rundt alkoholmisbruk når de var små. 

Jeg vet hun sa ånden den dagen hun snakket om det. Men det er nok det helhetlige lukten av personen som blir det rette å si om man skal forklare skikkelig. 

Jeg blir rett å slett fysisk syk av den alkislukten av eldre menn, mister helt selvkontrollen, blir livredd, kvalm,svimmel og må hurtigst mulig fjerne meg fra vedkommende/situasjonen. 

Men det betyr ikke at jeg har problemer med at mannen min tar seg ett par øl. Jeg kan helt fint drikke en boks cider selv.

Jo, jeg ser og skjønner den…..men Stine hadde jo en hel snap-kveld der hun var urolig og slet med traumer pga Alex var ute med jobben og tok noen øl. At hun taklet ikke usikkerheten, lukten av at han hadde drukket og endring i væremåte når han kom hjem, og hun hadde tatt med dyna på sofaen for å sove der pga noen få øl. Selv om de hadde avtale på at han ikke drakk seg full. 

Derfor blir det helt motsiende at hun har null problemer med vinflasker på bordet der hun er+drikker selv

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (5 timer siden):

Til nå så synes jeg hun har vært flink til å ikke snappe så mye. Det har vært ei omvisning av huset (herlighet for et fint hus og eiendom😍) etter tillatelse fra venninnen, ellers noen snapper fra rommet sitt når hun er alene. Men det har vært korte snutter, ikke timesvis med jabbing til langt på natt. Hun filmet også litt fra en tur de var på i går, men det var heller ikke mye filming. Og litt snap i går kveld da hun skulle smake på en spesiell frukt for første gang. Virket ikke som om venninnen hadde noe i mot det, hørte venninnen le seg skakk i bakgrunnen :) Tror Stine har det helt supert jeg! Og det unner jeg henne virkelig.

Men; det forholdet hun sier hun har til alkohol kan ikke være så alvorlig traumatiserende; hun drikker jo alkohol selv. Med mindre hun sliter med at andre drikker men det går greit å drikke selv da. Men da burde hun hatt traumer over at venninna og mannen drikker🤷🏼‍♀️ Husker jo hvor ille hun hadde det da Alex var ute med jobben, da var det grining under dyna på sofaen. Likedan den historien med dama som ramlet av sykkelen; Stine sa det luktet alkohol av henne og da kom traumene som kastet over henne.

Tror også hun kunne ha latt være å pakke med seg så mange kjoler……hun har til nå shoppet to nye kjoler i Spania. Og man trenger ikke tre ulike antrekk hver dag når man er på tur. Men igjen; hun er uerfaren med å reise. 

Jeg håper hun får ladet batteriene denne uka. Venninnen og mannen gjør i allefall en kjempejobb som vertskap, Stine kommer til duk og dekket bord. Så jeg håper hun kommer hjem med masse overskudd til mann og barn, og håper inderlig hun ikke blir sur og grinete over at huset ikke er etter hennes standard når hun kommer hjem, eller at det har hopet seg litt opp med klesvask og rot. Jeg mener ikke at det er riktig at Alex skal la det flyte mens hun er borte, men han har tross alt full jobb samtidig som han har eneansvaret for en 5-åring (om de eldste er hjemme vet jeg ikke), så han går ikke hjemme alene på dagtid og kan bruke hele dagene på å vaske og rydde

Stygt redd for at hun blir sur og oppgitt, og kommer til å kaste bort de opplada batteriene på å få huset til å skinne etter egen standard de første dagene etter at hun kommer hjem, for så å bli så sliten igjen at hun er tilbake til start der hun var før hun dro. Håper også hun setter pris på at Alex har holdt fortet hjemme mens hun har vært på ferie og ikke kjefter og smeller over smuler på kjøkkenbenken, noen visne planter og litt rot. Han som sagt lange dager på jobb og et barnehagebarn.

At det med alkohol ikke er så traumatiserende for henne vet man virkelig ikke noe om for det er så ulikt fra person til person.

Jeg kan reagere om min mann blir påvirket, hadde ikke reagert likt om mannen til min ene venninne ble påvirket, men kan igjen reagere  når mannen til en annen venninne blir påvirket for han har noen fakter som er like min eks. Så spiller det igjen en rolle med lukter, situasjon, hvordan formen er den dagen m.m, ja myyye spiller inn. Så man reagerer ikke likt alle dager. Og jeg har gått i behandling og kan enda reagere i visse tilfeller. Jeg drikker selv alkohol, men veldig sjelden. 

Endret av Sharp75!
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gresshoppa skrev (13 timer siden):

Hun har alltid masse overskudd og godt humør når hun IKKE er med familien sin. Nedturene kommer ALLTID når hun tilbringer tid med familien… Alltid.

Det er jo ofte slik at man tør å si akkurat hva man tenker/føler sammen med de man føler seg tryggest på/sammen med. 

Litt som barn som er engler utenfor hjemmet, men sutrer og er vanskelige hjemme sammen med mor/far. Fordi det er der de føler seg tryggest.  

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sharp75! skrev (4 minutter siden):

At det med alkohol ikke er så traumatiserende for henne vet man virkelig ikke noe om for det er så ulikt fra person til person.

Jeg kan reagere om min mann blir påvirket, hadde ikke reagert likt om mannen til min ene venninne ble påvirket, men kan igjen reagere  når mannen til en annen venninne blir påvirket for han har noen fakter som er like min eks. Så spiller det igjen en rolle med lukter, situasjon, hvordan formen er den dagen m.m, ja myyye spiller inn. Så man reagerer ikke likt alle dager. Og jeg har gått i behandling og kan enda reagere i visse tilfeller. Jeg drikker selv alkohol, men veldig sjelden. 

Jeg har ikke påstått at det ikke er traumatiserende for henne. 

Jeg stiller derimot spørsmålstegn ved enkelte ting Stine selv har sagt vedrørende sitt forhold rundt alkohol og alkoholbruk. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (8 minutter siden):

Jeg har ikke påstått at det ikke er traumatiserende for henne. 

Jeg stiller derimot spørsmålstegn ved enkelte ting Stine selv har sagt vedrørende sitt forhold rundt alkohol og alkoholbruk. 

Skrev ikke at du hadde påstått noe om det, kommenterte at du skrev at det ikke var så alvorlig ☺️ mener at det kan være alvorlig, selv om man reagerer ulikt på ulike situasjoner 

☺️Widget span

Endret av Sharp75!
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (1 time siden):

Jo, jeg ser og skjønner den…..men Stine hadde jo en hel snap-kveld der hun var urolig og slet med traumer pga Alex var ute med jobben og tok noen øl. At hun taklet ikke usikkerheten, lukten av at han hadde drukket og endring i væremåte når han kom hjem, og hun hadde tatt med dyna på sofaen for å sove der pga noen få øl. Selv om de hadde avtale på at han ikke drakk seg full. 

Derfor blir det helt motsiende at hun har null problemer med vinflasker på bordet der hun er+drikker selv

Det har nok mer med mengden alkohol å gjøre, når han er på fest drikker han sikker mer enn om han tar en øl eller to hjemme. 

I tilleg kan det jo være andre ting som f.eks frykt for utroskap som gjør at hun er veldig ukomfortabel med at ham er på fest. Ikke sikker hun vill innrømme det, så da kommer hun med en hvit løyn i forklaringen sin.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun noen gang sagt hvorfor hun gjør så mye og styrer så mye når hun er hjemme? Er det noen grunn til det (psykisk eller annet). Bare tenker på at hun går fra DET energinivået der hun baker kaker, vasker kjøkkenet spotless, planter, strikker, shopper (det tar jo tid og krefter det også) og svarer på snap hele dagen - til å kollapse totaaalt på sofaen. Noe mange av oss gjør, men de med sykdommer som går på smerter/energi/utmattelse er vanligvis ekstremt nøye på ikke å brenne seg ut når de har energi.

Kan skjønne at hun er veldig glad over å plutselig ha overskudd, men personlig hadde jeg svimt av hvis jeg skulle tatt meg av 3 barn, snappet døgnet rundt, organisert….alt som går an å organisere… og ha det tempoet hun (ofte) har.

Har ikke fulgt henne så lenge, men har fått med meg det om barndommen og smerter (og PTSD høres det ut som). Kan godt hende hun har forklart den manglende evnen til å porsjonere energi og at jeg ikke har fått det med meg. Skjønner at det kanskje bare er fordi hun vil føle seg «normal» (ikke misforstå), men tror hun hadde hatt så mye igjen for å energiøkonomisere. Det finnes jo både kurs og rehabiliteringssentre som går nøyaktig på det å mestre hverdagen og fordele kreftene.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nana skrev (10 timer siden):

Har hun noen gang sagt hvorfor hun gjør så mye og styrer så mye når hun er hjemme? Er det noen grunn til det (psykisk eller annet). Bare tenker på at hun går fra DET energinivået der hun baker kaker, vasker kjøkkenet spotless, planter, strikker, shopper (det tar jo tid og krefter det også) og svarer på snap hele dagen - til å kollapse totaaalt på sofaen. Noe mange av oss gjør, men de med sykdommer som går på smerter/energi/utmattelse er vanligvis ekstremt nøye på ikke å brenne seg ut når de har energi.

Kan skjønne at hun er veldig glad over å plutselig ha overskudd, men personlig hadde jeg svimt av hvis jeg skulle tatt meg av 3 barn, snappet døgnet rundt, organisert….alt som går an å organisere… og ha det tempoet hun (ofte) har.

Har ikke fulgt henne så lenge, men har fått med meg det om barndommen og smerter (og PTSD høres det ut som). Kan godt hende hun har forklart den manglende evnen til å porsjonere energi og at jeg ikke har fått det med meg. Skjønner at det kanskje bare er fordi hun vil føle seg «normal» (ikke misforstå), men tror hun hadde hatt så mye igjen for å energiøkonomisere. Det finnes jo både kurs og rehabiliteringssentre som går nøyaktig på det å mestre hverdagen og fordele kreftene.

Hun tar seg ikke av tre barn… Det er mannen som tar set av barna! Hun er helt utslitt og ødelagt så fort familien er hjemme, men kan drive på som en gal mens de er på jobb/Bhg/skole…

• Liker 22
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-mini skrev (1 time siden):

Hun tar seg ikke av tre barn… Det er mannen som tar set av barna! Hun er helt utslitt og ødelagt så fort familien er hjemme, men kan drive på som en gal mens de er på jobb/Bhg/skole…

Åja, det har/hadde jeg ikke fått med meg enda. Trist for både mann og barn 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nana skrev (12 timer siden):

De to eldste er der kun annenhver uke. Og minsten tar mannen seg av. Stine tar seg av Stine.

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

«Jeg har ikke så mange sommerkjoler altså». Ehhhh - vi har vel sett kjoleskapet mange ganger nå - og alle nye kjoler og de du akkurat har solgt unna… og så har du kjøpt 3 nye denne uka…

Endret av Trulteposen
  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nana skrev (33 minutter siden):

Nå er hun full av overskudd og klar både til å fighte for saken sin og til jobbing (som hun hinter om at venneparet hjelper henne med).

Virker som det er dette hun gjør, rett og slett. 100 eller 0. Håper hun klarer å balansere kreftene litt bedre når hun kommer hjem. Deilig å føle overskudd, men når hun i samme setning omtrent sier rett ut at hun skal torpedere overskuddet omtrent i det hun lander, så..

Hun fremstår som to helt ulike personer - eller er det bare jeg som syns det?

De to eldste er nå tolerante, da. Hvis jeg hadde danset på snap så hadde det gått 5 min før hvem som helst i familien over 10 år hadde konfiskert telefonen. Av det lille jeg har fått med meg virker de veldig omsorgsfulle.

Håper hun, under behandlingen sin, får lære om hvor viktig det er at hele familien får «behandling»/hjelp.

Har selv vært kritisk syk og det var ingen automatikk i at de pårørende (som det nok var verst for) fikk hjelp/avlastning eller tilbud om samtaler. I tillegg til frykten for at jeg skulle dø, så blir det en forskyvning i «maktbalansen» i forholdet ved sykdom. Den ene (eller flere) får mye mer arbeid + bekymringer og det blir tatt for gitt at vedkommende styrer skuten, mens den syke får all trøst og «oppmerksomhet». Det var ikke lett for mine pårørende å turnere jobb, barn som er bekymret og kanskje ikke tør å snakke/vil lette byrden og en travel hverdag med å være på sykehuset med meg i flere mnd + at rehab tar tid.

Syns dette til en viss grad kan sammenlignes med Stine sin situasjon. Selv om hun ikke er alvorlig syk, så er det langvarig og det gjør noe med dynamikken i familien. Håper både for forholdets og ikke minst barnas del at de har noen proffe å prate med som har lært dem å ikke gå på tå. Jeg vet selv at som syk så blir man ufrivillig egoistisk fordi alt plutselig dreier seg om sykdom, meg, sykdom, meg, den legen, det sykehuset, de og de verdiene, virker behandlingen etc etc. Da er det SÅ viktig at alle blir sett og at de pårørende slipper å ta hensyn 24/7. Da blir de syke også, eller utbrent.

Vet ikke hvor mange instanser hun har vært innom, men håper for alles del at dette har blitt luftet for familien. Hvis ikke, så viderefører hun traumer til barna, selv om det ikke er den samme typen som hun selv ble påført. Dynamikken blir den samme og den er vanskelig å endre på.

Jeg tviler sterkt på at familien har noen instanser som snakker med både de og Stine. For Stine går ikke til noen annen behandling enn smerteklinikken og får smerteplaster. For og få hjelp er første steg og innse at man trenger hjelp, noe som er tydelig at Stine ikke innser. Men det er bevist at barn som er utsatt for omsorgssvikt enten vidrefører dette el blir ekstremt bevist på å ikke gjøre det samme når de selv blir foreldre. Gutta til Stine har mat på bordet, tak over hodet, et plettfritt hjem, 2 voksne som er hjemme hver eneste dag. Men det sjokkerer meg når hun forteller om sin egen mor og omsorgssvikt at hun ikke er bevist på og ha barna i fokus, uten at det må dokumeteres på snap. Jeg ville følt meg lite sett om jeg var en av gutta hennes, hun strutter av energi HVER eneste dag når hun er hjemme alene å får gjort seg til for tusenvis av fremmede, men så fort familen er tilstede el det blir helg er hun helt kjørt både fysisk og psykisk. Har til dags dato hverken sett el hørt at noen av gutta hennes har venner på overnatting el besøk. Hun forteller at hun svimer av på badet fremfor minste sønnen som jeg tror er 5 år, hun må legges inn i hytt og pine, men blir like fort skrevet ut. Men den eneste hjelpen hun vil ha er smerteplaster med vanedannede medisin.Hun virker aller lykkeligst når hun er alene og får snakke,danse, vise frem klær, sminke, garn, planter og  interiør som hun har shoppet til gjengen sin på snap. At hun trenger behandling ser selv en blind mann, men hun er ik interessert i det. Hun vil kun snakke om og pleie sykdom og diagnoser, og de blir det stadig vekk flere av. Jeg har fulgt henne i et år, hun har nå sikkert dobblet antall diagnser hun Vistnok har fra da jeg startet og følge henne. Det er bare trist og være vitne til henne og gutta..Og det er mange former for omsorgssvikt, det er ikke bare ved vold, rus og overgrep...

• Liker 21
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

⬆️ Beklager off topic, men spander gjerne på deg noen avsnitt. Tungt å lese så lange tekster uten avsnitt 😊

• Liker 28
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...