non_stop Skrevet 9. mai 2022 #11061 Del Skrevet 9. mai 2022 Bare jeg som er litt satt ut over hvor mye hun orker og hvor hjemme hun føler seg der nede? Jeg trodde helt ærlig hun kom til å slite skikkelig bare mtp nye inntrykk osv. Men hun har det jo som plommen i egget, er tryggheten selv og masse godt humør og overskudd. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miniflipper Skrevet 9. mai 2022 #11062 Del Skrevet 9. mai 2022 non_stop skrev (15 minutter siden): Bare jeg som er litt satt ut over hvor mye hun orker og hvor hjemme hun føler seg der nede? Jeg trodde helt ærlig hun kom til å slite skikkelig bare mtp nye inntrykk osv. Men hun har det jo som plommen i egget, er tryggheten selv og masse godt humør og overskudd. Vent ei uke æ 😂 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nana Skrevet 9. mai 2022 #11063 Del Skrevet 9. mai 2022 non_stop skrev (1 time siden): Bare jeg som er litt satt ut over hvor mye hun orker og hvor hjemme hun føler seg der nede? Jeg trodde helt ærlig hun kom til å slite skikkelig bare mtp nye inntrykk osv. Men hun har det jo som plommen i egget, er tryggheten selv og masse godt humør og overskudd. Tipper at det hjelper å være borte fra det hun gjør på i hverdagen (vaske, rydde, lage mat og omorganisere alt, alltid) og bare få slappet av. Virker foreløpig som hun går til duk og dekket bord og slipper å tenke på noe som helst - da hadde jammen jeg vært i toppform også. Men vi får se når hun kommer hjem (evt lenge før det..) Hadde blitt gal av snappingen hvis jeg var vertinnen, men det er nå en helt annen sak. Hun er veldig heldig som har sånne venner. 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gresshoppa Skrevet 9. mai 2022 #11064 Del Skrevet 9. mai 2022 non_stop skrev (2 timer siden): Bare jeg som er litt satt ut over hvor mye hun orker og hvor hjemme hun føler seg der nede? Jeg trodde helt ærlig hun kom til å slite skikkelig bare mtp nye inntrykk osv. Men hun har det jo som plommen i egget, er tryggheten selv og masse godt humør og overskudd. Hun har alltid masse overskudd og godt humør når hun IKKE er med familien sin. Nedturene kommer ALLTID når hun tilbringer tid med familien… Alltid. 36 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 10. mai 2022 #11065 Del Skrevet 10. mai 2022 Til nå så synes jeg hun har vært flink til å ikke snappe så mye. Det har vært ei omvisning av huset (herlighet for et fint hus og eiendom😍) etter tillatelse fra venninnen, ellers noen snapper fra rommet sitt når hun er alene. Men det har vært korte snutter, ikke timesvis med jabbing til langt på natt. Hun filmet også litt fra en tur de var på i går, men det var heller ikke mye filming. Og litt snap i går kveld da hun skulle smake på en spesiell frukt for første gang. Virket ikke som om venninnen hadde noe i mot det, hørte venninnen le seg skakk i bakgrunnen Tror Stine har det helt supert jeg! Og det unner jeg henne virkelig. Men; det forholdet hun sier hun har til alkohol kan ikke være så alvorlig traumatiserende; hun drikker jo alkohol selv. Med mindre hun sliter med at andre drikker men det går greit å drikke selv da. Men da burde hun hatt traumer over at venninna og mannen drikker🤷🏼♀️ Husker jo hvor ille hun hadde det da Alex var ute med jobben, da var det grining under dyna på sofaen. Likedan den historien med dama som ramlet av sykkelen; Stine sa det luktet alkohol av henne og da kom traumene som kastet over henne. Tror også hun kunne ha latt være å pakke med seg så mange kjoler……hun har til nå shoppet to nye kjoler i Spania. Og man trenger ikke tre ulike antrekk hver dag når man er på tur. Men igjen; hun er uerfaren med å reise. Jeg håper hun får ladet batteriene denne uka. Venninnen og mannen gjør i allefall en kjempejobb som vertskap, Stine kommer til duk og dekket bord. Så jeg håper hun kommer hjem med masse overskudd til mann og barn, og håper inderlig hun ikke blir sur og grinete over at huset ikke er etter hennes standard når hun kommer hjem, eller at det har hopet seg litt opp med klesvask og rot. Jeg mener ikke at det er riktig at Alex skal la det flyte mens hun er borte, men han har tross alt full jobb samtidig som han har eneansvaret for en 5-åring (om de eldste er hjemme vet jeg ikke), så han går ikke hjemme alene på dagtid og kan bruke hele dagene på å vaske og rydde Stygt redd for at hun blir sur og oppgitt, og kommer til å kaste bort de opplada batteriene på å få huset til å skinne etter egen standard de første dagene etter at hun kommer hjem, for så å bli så sliten igjen at hun er tilbake til start der hun var før hun dro. Håper også hun setter pris på at Alex har holdt fortet hjemme mens hun har vært på ferie og ikke kjefter og smeller over smuler på kjøkkenbenken, noen visne planter og litt rot. Han som sagt lange dager på jobb og et barnehagebarn. 16 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flettfrid Skrevet 10. mai 2022 #11066 Del Skrevet 10. mai 2022 (endret) Dette med lukt av alkohol er ikke så enkelt eller A4 som mange tenker. Det er ikke lukten av alkohol, som i at noen har tatt seg en øl eller 3 det er snakk om. Det er lukten av noen som drikker så å si daglig og mye, lukten blir noe helt annet. Det er ikke lukt fra bare munnen, slik det blir hvis man tar en øl eller 3. Det fræner av hele kroppen til de fleste alkoholikere. Det er nok det Stine reagerer på, på lik linje med veldig mange andre som har opplevd traume rundt alkoholmisbruk når de var små. Jeg vet hun sa ånden den dagen hun snakket om det. Men det er nok det helhetlige lukten av personen som blir det rette å si om man skal forklare skikkelig. Jeg blir rett å slett fysisk syk av den alkislukten av eldre menn, mister helt selvkontrollen, blir livredd, kvalm,svimmel og må hurtigst mulig fjerne meg fra vedkommende/situasjonen. Men det betyr ikke at jeg har problemer med at mannen min tar seg ett par øl. Jeg kan helt fint drikke en boks cider selv. Endret 10. mai 2022 av Flettfrid Rettet skriveleif, la til tekst. 13 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 10. mai 2022 #11067 Del Skrevet 10. mai 2022 Flettfrid skrev (5 timer siden): Dette med lukt av alkohol er ikke så enkelt eller A4 som mange tenker. Det er ikke lukten av alkohol, som i at noen har tatt seg en øl eller 3 det er snakk om. Det er lukten av noen som drikker så å si daglig og mye, lukten blir noe helt annet. Det er ikke lukt fra bare munnen, slik det blir hvis man tar en øl eller 3. Det fræner av hele kroppen til de fleste alkoholikere. Det er nok det Stine reagerer på, på lik linje med veldig mange andre som har opplevd traume rundt alkoholmisbruk når de var små. Jeg vet hun sa ånden den dagen hun snakket om det. Men det er nok det helhetlige lukten av personen som blir det rette å si om man skal forklare skikkelig. Jeg blir rett å slett fysisk syk av den alkislukten av eldre menn, mister helt selvkontrollen, blir livredd, kvalm,svimmel og må hurtigst mulig fjerne meg fra vedkommende/situasjonen. Men det betyr ikke at jeg har problemer med at mannen min tar seg ett par øl. Jeg kan helt fint drikke en boks cider selv. Jo, jeg ser og skjønner den…..men Stine hadde jo en hel snap-kveld der hun var urolig og slet med traumer pga Alex var ute med jobben og tok noen øl. At hun taklet ikke usikkerheten, lukten av at han hadde drukket og endring i væremåte når han kom hjem, og hun hadde tatt med dyna på sofaen for å sove der pga noen få øl. Selv om de hadde avtale på at han ikke drakk seg full. Derfor blir det helt motsiende at hun har null problemer med vinflasker på bordet der hun er+drikker selv 14 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sharp75! Skrevet 10. mai 2022 #11068 Del Skrevet 10. mai 2022 (endret) skruf skrev (5 timer siden): Til nå så synes jeg hun har vært flink til å ikke snappe så mye. Det har vært ei omvisning av huset (herlighet for et fint hus og eiendom😍) etter tillatelse fra venninnen, ellers noen snapper fra rommet sitt når hun er alene. Men det har vært korte snutter, ikke timesvis med jabbing til langt på natt. Hun filmet også litt fra en tur de var på i går, men det var heller ikke mye filming. Og litt snap i går kveld da hun skulle smake på en spesiell frukt for første gang. Virket ikke som om venninnen hadde noe i mot det, hørte venninnen le seg skakk i bakgrunnen Tror Stine har det helt supert jeg! Og det unner jeg henne virkelig. Men; det forholdet hun sier hun har til alkohol kan ikke være så alvorlig traumatiserende; hun drikker jo alkohol selv. Med mindre hun sliter med at andre drikker men det går greit å drikke selv da. Men da burde hun hatt traumer over at venninna og mannen drikker🤷🏼♀️ Husker jo hvor ille hun hadde det da Alex var ute med jobben, da var det grining under dyna på sofaen. Likedan den historien med dama som ramlet av sykkelen; Stine sa det luktet alkohol av henne og da kom traumene som kastet over henne. Tror også hun kunne ha latt være å pakke med seg så mange kjoler……hun har til nå shoppet to nye kjoler i Spania. Og man trenger ikke tre ulike antrekk hver dag når man er på tur. Men igjen; hun er uerfaren med å reise. Jeg håper hun får ladet batteriene denne uka. Venninnen og mannen gjør i allefall en kjempejobb som vertskap, Stine kommer til duk og dekket bord. Så jeg håper hun kommer hjem med masse overskudd til mann og barn, og håper inderlig hun ikke blir sur og grinete over at huset ikke er etter hennes standard når hun kommer hjem, eller at det har hopet seg litt opp med klesvask og rot. Jeg mener ikke at det er riktig at Alex skal la det flyte mens hun er borte, men han har tross alt full jobb samtidig som han har eneansvaret for en 5-åring (om de eldste er hjemme vet jeg ikke), så han går ikke hjemme alene på dagtid og kan bruke hele dagene på å vaske og rydde Stygt redd for at hun blir sur og oppgitt, og kommer til å kaste bort de opplada batteriene på å få huset til å skinne etter egen standard de første dagene etter at hun kommer hjem, for så å bli så sliten igjen at hun er tilbake til start der hun var før hun dro. Håper også hun setter pris på at Alex har holdt fortet hjemme mens hun har vært på ferie og ikke kjefter og smeller over smuler på kjøkkenbenken, noen visne planter og litt rot. Han som sagt lange dager på jobb og et barnehagebarn. At det med alkohol ikke er så traumatiserende for henne vet man virkelig ikke noe om for det er så ulikt fra person til person. Jeg kan reagere om min mann blir påvirket, hadde ikke reagert likt om mannen til min ene venninne ble påvirket, men kan igjen reagere når mannen til en annen venninne blir påvirket for han har noen fakter som er like min eks. Så spiller det igjen en rolle med lukter, situasjon, hvordan formen er den dagen m.m, ja myyye spiller inn. Så man reagerer ikke likt alle dager. Og jeg har gått i behandling og kan enda reagere i visse tilfeller. Jeg drikker selv alkohol, men veldig sjelden. Endret 10. mai 2022 av Sharp75! 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anemonen Skrevet 10. mai 2022 #11069 Del Skrevet 10. mai 2022 Gresshoppa skrev (13 timer siden): Hun har alltid masse overskudd og godt humør når hun IKKE er med familien sin. Nedturene kommer ALLTID når hun tilbringer tid med familien… Alltid. Det er jo ofte slik at man tør å si akkurat hva man tenker/føler sammen med de man føler seg tryggest på/sammen med. Litt som barn som er engler utenfor hjemmet, men sutrer og er vanskelige hjemme sammen med mor/far. Fordi det er der de føler seg tryggest. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 10. mai 2022 #11070 Del Skrevet 10. mai 2022 Sharp75! skrev (4 minutter siden): At det med alkohol ikke er så traumatiserende for henne vet man virkelig ikke noe om for det er så ulikt fra person til person. Jeg kan reagere om min mann blir påvirket, hadde ikke reagert likt om mannen til min ene venninne ble påvirket, men kan igjen reagere når mannen til en annen venninne blir påvirket for han har noen fakter som er like min eks. Så spiller det igjen en rolle med lukter, situasjon, hvordan formen er den dagen m.m, ja myyye spiller inn. Så man reagerer ikke likt alle dager. Og jeg har gått i behandling og kan enda reagere i visse tilfeller. Jeg drikker selv alkohol, men veldig sjelden. Jeg har ikke påstått at det ikke er traumatiserende for henne. Jeg stiller derimot spørsmålstegn ved enkelte ting Stine selv har sagt vedrørende sitt forhold rundt alkohol og alkoholbruk. 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sharp75! Skrevet 10. mai 2022 #11071 Del Skrevet 10. mai 2022 (endret) skruf skrev (8 minutter siden): Jeg har ikke påstått at det ikke er traumatiserende for henne. Jeg stiller derimot spørsmålstegn ved enkelte ting Stine selv har sagt vedrørende sitt forhold rundt alkohol og alkoholbruk. Skrev ikke at du hadde påstått noe om det, kommenterte at du skrev at det ikke var så alvorlig ☺️ mener at det kan være alvorlig, selv om man reagerer ulikt på ulike situasjoner ☺️Widget span Endret 10. mai 2022 av Sharp75! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flettfrid Skrevet 10. mai 2022 #11072 Del Skrevet 10. mai 2022 skruf skrev (1 time siden): Jo, jeg ser og skjønner den…..men Stine hadde jo en hel snap-kveld der hun var urolig og slet med traumer pga Alex var ute med jobben og tok noen øl. At hun taklet ikke usikkerheten, lukten av at han hadde drukket og endring i væremåte når han kom hjem, og hun hadde tatt med dyna på sofaen for å sove der pga noen få øl. Selv om de hadde avtale på at han ikke drakk seg full. Derfor blir det helt motsiende at hun har null problemer med vinflasker på bordet der hun er+drikker selv Det har nok mer med mengden alkohol å gjøre, når han er på fest drikker han sikker mer enn om han tar en øl eller to hjemme. I tilleg kan det jo være andre ting som f.eks frykt for utroskap som gjør at hun er veldig ukomfortabel med at ham er på fest. Ikke sikker hun vill innrømme det, så da kommer hun med en hvit løyn i forklaringen sin. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nana Skrevet 10. mai 2022 #11073 Del Skrevet 10. mai 2022 Har hun noen gang sagt hvorfor hun gjør så mye og styrer så mye når hun er hjemme? Er det noen grunn til det (psykisk eller annet). Bare tenker på at hun går fra DET energinivået der hun baker kaker, vasker kjøkkenet spotless, planter, strikker, shopper (det tar jo tid og krefter det også) og svarer på snap hele dagen - til å kollapse totaaalt på sofaen. Noe mange av oss gjør, men de med sykdommer som går på smerter/energi/utmattelse er vanligvis ekstremt nøye på ikke å brenne seg ut når de har energi. Kan skjønne at hun er veldig glad over å plutselig ha overskudd, men personlig hadde jeg svimt av hvis jeg skulle tatt meg av 3 barn, snappet døgnet rundt, organisert….alt som går an å organisere… og ha det tempoet hun (ofte) har. Har ikke fulgt henne så lenge, men har fått med meg det om barndommen og smerter (og PTSD høres det ut som). Kan godt hende hun har forklart den manglende evnen til å porsjonere energi og at jeg ikke har fått det med meg. Skjønner at det kanskje bare er fordi hun vil føle seg «normal» (ikke misforstå), men tror hun hadde hatt så mye igjen for å energiøkonomisere. Det finnes jo både kurs og rehabiliteringssentre som går nøyaktig på det å mestre hverdagen og fordele kreftene. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-mini Skrevet 11. mai 2022 #11074 Del Skrevet 11. mai 2022 Nana skrev (10 timer siden): Har hun noen gang sagt hvorfor hun gjør så mye og styrer så mye når hun er hjemme? Er det noen grunn til det (psykisk eller annet). Bare tenker på at hun går fra DET energinivået der hun baker kaker, vasker kjøkkenet spotless, planter, strikker, shopper (det tar jo tid og krefter det også) og svarer på snap hele dagen - til å kollapse totaaalt på sofaen. Noe mange av oss gjør, men de med sykdommer som går på smerter/energi/utmattelse er vanligvis ekstremt nøye på ikke å brenne seg ut når de har energi. Kan skjønne at hun er veldig glad over å plutselig ha overskudd, men personlig hadde jeg svimt av hvis jeg skulle tatt meg av 3 barn, snappet døgnet rundt, organisert….alt som går an å organisere… og ha det tempoet hun (ofte) har. Har ikke fulgt henne så lenge, men har fått med meg det om barndommen og smerter (og PTSD høres det ut som). Kan godt hende hun har forklart den manglende evnen til å porsjonere energi og at jeg ikke har fått det med meg. Skjønner at det kanskje bare er fordi hun vil føle seg «normal» (ikke misforstå), men tror hun hadde hatt så mye igjen for å energiøkonomisere. Det finnes jo både kurs og rehabiliteringssentre som går nøyaktig på det å mestre hverdagen og fordele kreftene. Hun tar seg ikke av tre barn… Det er mannen som tar set av barna! Hun er helt utslitt og ødelagt så fort familien er hjemme, men kan drive på som en gal mens de er på jobb/Bhg/skole… 22 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nana Skrevet 11. mai 2022 #11075 Del Skrevet 11. mai 2022 -mini skrev (1 time siden): Hun tar seg ikke av tre barn… Det er mannen som tar set av barna! Hun er helt utslitt og ødelagt så fort familien er hjemme, men kan drive på som en gal mens de er på jobb/Bhg/skole… Åja, det har/hadde jeg ikke fått med meg enda. Trist for både mann og barn 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tessa12 Skrevet 11. mai 2022 #11076 Del Skrevet 11. mai 2022 Nana skrev (12 timer siden): Har hun noen gang sagt hvorfor hun gjør så mye og styrer så mye når hun er hjemme? Er det noen grunn til det (psykisk eller annet). Bare tenker på at hun går fra DET energinivået der hun baker kaker, vasker kjøkkenet spotless, planter, strikker, shopper (det tar jo tid og krefter det også) og svarer på snap hele dagen - til å kollapse totaaalt på sofaen. Noe mange av oss gjør, men de med sykdommer som går på smerter/energi/utmattelse er vanligvis ekstremt nøye på ikke å brenne seg ut når de har energi. Kan skjønne at hun er veldig glad over å plutselig ha overskudd, men personlig hadde jeg svimt av hvis jeg skulle tatt meg av 3 barn, snappet døgnet rundt, organisert….alt som går an å organisere… og ha det tempoet hun (ofte) har. Har ikke fulgt henne så lenge, men har fått med meg det om barndommen og smerter (og PTSD høres det ut som). Kan godt hende hun har forklart den manglende evnen til å porsjonere energi og at jeg ikke har fått det med meg. Skjønner at det kanskje bare er fordi hun vil føle seg «normal» (ikke misforstå), men tror hun hadde hatt så mye igjen for å energiøkonomisere. Det finnes jo både kurs og rehabiliteringssentre som går nøyaktig på det å mestre hverdagen og fordele kreftene. De to eldste er der kun annenhver uke. Og minsten tar mannen seg av. Stine tar seg av Stine. 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trulteposen Skrevet 11. mai 2022 #11077 Del Skrevet 11. mai 2022 (endret) «Jeg har ikke så mange sommerkjoler altså». Ehhhh - vi har vel sett kjoleskapet mange ganger nå - og alle nye kjoler og de du akkurat har solgt unna… og så har du kjøpt 3 nye denne uka… Endret 11. mai 2022 av Trulteposen 18 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg esmeralda1 Skrevet 12. mai 2022 Populært innlegg #11078 Del Skrevet 12. mai 2022 (endret) Mulig jeg er veldig slem nå, men bla den sosiale angsten Stine påstår at hun har.... Jeg tviler sterkt på det og flere av diagnosene hun sier hun har. Jeg har sosial angst, OCD og prolaps i ryggen. Det samme påstår Stine at hun har. Jeg har fulgt henne nå i et år, og jeg har ikke sett tegn til hverken prolaps i ryggen, OCD el sosial angst. Man har ikke OCD bare fordi man liker og ha det ryddig hjemme og system på ting, OCD går utover hele livet ditt og livskvaliteten din. Jeg hadde en sterk grad av OCD før jeg startet i behandling, jeg er enda i dag ikke kvitt det, men er mye bedre, men jeg må jobbe med meg selv hele tiden. Jeg kunne være på jobb i 14-16 timer om dagen fordi jeg ikke klarte å gå hjem før interiør butikken jeg driver var bort i mot 100 % perfekt, jeg kom hjem etter barna mine hadde lagt seg. Jeg kunne sove 2-3 timer også våkne med så sterk uro i kroppen fordi feks boden vår i kjelleren var litt rotete. Da måtte jeg stå opp og rydde boden for ellers fikk jeg ikke ro i hverken kropp el sjel. Og da dro jeg like godt på jobb siden jeg allerde var oppe og jeg hadde ting som ikke var helt tipp topp der. Jeg kunne våkne etter noen timer med søvn av uro etter 16 timer på jobb fordi det var arbeidsoppgaver på butikken min som jeg ikke ble ferdig med dagen / kvelden før. Da måtte jeg stå opp og dra på jobb el så fikk jeg ikke fred. Det gikk utover meg, min helse, livskvalitet og ikke minst familen min. Da måtte jeg oppsøke hjelp og gå i behandling,det var en knall hard kamp. Men det var det verdt for i dag klarer jeg og gå hjem fra jobb selv om ikke alt er 100 %, da tar jeg det heller i morgen. Jeg klarer og sove flere netter nå uten å våkne med uroen. Men jeg sliter enda, hver dag må jeg jobbe med meg selv. Bare et eksempel på hvor ille OCD faktisk er, i desember tok jeg bussen på jobb, da kjørte vi forbi en blokk hvor noen hadde hengt opp en adventsstjerne i vinduet, denne hang skjevt, jeg fikk et akutt behov for og dra hjem til dem og vri på kroken til stjernen så den hang rett. Dette plagde meg så mye at jeg måtte begynne og kjøre til jobb selv om jeg hater å kjøre i rushen. Men jeg ble så stresset av den adventsstjernen og fikk så mye uro og tankekjør at jeg måtte skjerme meg selv. Stine går hjemme hele dagen, hver uke, hele året, uten noe synlig sosialt nettverk, hun har ik så mye annet og pusle med enn å rydde og organisere.. Jeg har flere venner og kollegaere som ble 100 % permittert når Oslo og Viken stengte ned i fjor, de har det ikke i nærheten av så støkent hjemme som hos oss, men selv de begynte og rydde, organisere og få systemer hjemme for de måtte ha noe å gjøre når de ble gående hjemme hver dag. SÅ NEI STINE, DU HAR IKKE OCD. Jeg har hørt henne sagt at hun har prolaps i ryggen, jeg har ikke sett et eneste tegn på det nå det året jeg har fulgt henne. Jeg fikk påvist prolaps i ryggen i 2017 som de ikke ville operere, jeg fikk da beskjed om at jeg måtte trene, gå i behandling hos fysioterapeut, bruke joggesko med demping, både på jobb og privat, og at jeg i perioder kom til å være sengeliggene i flere dager fordi jeg vil ha prolapsen resten av livet. Jeg har ikke vondt i ryggen hele tiden, i perioder er jeg helt fin, men så kan det komme en periode der jeg ikke har vært flink med valg av sko privat , ikke tenkt på sitte el ligge stilling, og ikke vært hos fysioteraputen min,jeg får da så vondt i ryggen at jeg må sykemeldes og få sterke smertestillende fra legen, må da også til behandling, og skjer dette på sommeren selv med 35 varmegrader ute så går jeg i ordentlige sko, ikke i slippers da det er døden for en sånn rygg..Hadde Stine hatt prolaps i ryggen ville det vært synlig på henne etter den helgen hun pusset opp rommet til sønnen sin, etter alle de rare stillingene hun måtte bøye kroppen i, hun ville også merket det nå i Spania med å ligge i en seng som ikke er tilpsset kroppen hennes med prolaos og som hun ikke er vant til og ligge i, hun ville på dette året hatt smerter en el annen gang som ville vært synlig på henne mtp måten man da går på, sitter, i det hele tatt hvordan man beveger seg . Hun viser på snap hver dag fra Spania at hun er ute og går i slippers.Hun gjør nada for å forebygge smerter og plager som vi alle med prolaps må. Hun trener ikke,hun går ikke i behandling, hun har ikke ordentlige sko tilpasset en kropp med prolaps. Ja jeg vet at vi alle reagerer forskjellig på diagnoser, men at hun med alle disse diagnosene og sterke plagene hun påstår hun har, skal være et unikum på hvordan hun reager kropslig..Sorry, jeg kjøper det ikke. Hun fungerer utmerket godt og med en upåklagelig energi, hver eneste dag med sminke, strikking, shopping , rydding, dansing og ikke minst med gjengen sin på snap. Men så snart familien er hjemme på ettermiddagen og når det blir helg så er hun helt ødelagt både fysisk og psykisk. Jeg tror heller ikke Stine sliter så fælt med sosial angst, hun har ingen problemer med å dra ut og shoppe hver dag, hun reiste på ikea alene, noe hun dokumenterte på snap, hun skjeller ut butikkansatte lett som det. Hun jabber dag ut og dag inn på snap kanalen sin til tusenvis av ukjente mennesker. Hun reiste på helgetur med joviale, der de fleste var fremmede for henne in real Life. At hun grudde seg til og reise alene til Spania tror jeg på, det er ifølge henne noe hun aldri har gjort før. Så selfølgelig er det skremmende, men hadde hun slitt så fælt med angst og nå ifg henne åsså flyskrekk ,da hadde hun vært blekere om nebbet enn det hun var både før hun reiste og på flyplassen. Jeg reiste alene med yngste sønnen vår på påskeferie, jeg er meget godt bereist men selv jeg var stresset og nervøs da det var første flyreisen vår på 3 år pga covid. Vi reiste til min bestevenninne som jeg har hatt siden barneskolen, som nå bor i utlandet med sin familie. Jeg hadde en god periode med min sosiale angst når vi reiste, og dette er mennesker som jeg er 100 % trygg på og som er like nære som min egen familie. Allikevel ble jeg veldig sliten av og være med de, mange nye inntrykk, på farten hver dag, lite egentid. Så jeg måtte bare være ærlig på det og trekke meg inn på soverommet mitt hver ettermiddag. Jeg fikk også med smertestillende fra legen min pga prolapsen da vi viste ryggen kom til å slå seg vrang de første nettene i en annen seng. Når vi kom hjem etter 1 uke var jeg fullstendig utmattet, jeg sov nesten 3 dager i strekk. Siden jeg vet at jeg blir så sliten og utmattet tar jeg alltid ut ekstra feriedager som jeg bruker når vi er hjemme igjen fra ferie. For mennesker med sosial angst, likegyldig av hvor plaget man er, så koster det enormt med krefter og skal være sosial 24/7 med mennesker man ikke bor sammen med, og det koster og være på farten hver dag, med masse mennesker i bybildet på en helt fremmed plass og med støy og sjorr. Det er ingen tvil om at det er synd i Stine, hun har som jeg har observert i løpet av et år, null sosialt nettverk, bestevenninne hun skryter av og ha er folk hun har møtt igjennom some, noen av de har hun aldri møtt fysisk. Jeg har kun sett og hørt et par ganger at hun skulle ut og møte bestevenninnen sin Jill. Noe som sier meg med det hun viser frem, at hun har få el tilnermært ingen venner.Når hun skulle gå igjennom alle papirene sine fra bardommen som skulle sendes til advokaten, da var det ei hun hadde blitt kjent med igjennom snap som kom å hjalp henne. Hadde dette vært meg som skulle gå igjennom veldig såre og traumatiske papirer, ja da ville jeg hatt noen som sto meg nær og kjente meg godt til og hjelpe meg. Ikke noen jeg hadde kjent i et år, og møtt 1 gang tidligere. Ikke har hun kontakt med broren sin og hans famile heller,ikke ofte hun forteller at hun ser pappaen sin. Det er A sin famile de omgåes.Har skjønt at hun har fått med seg at det snakkes om at hun fremstår som venneløs,etter det har blitt sagt her så har hun har nent flere ganger at hun liker seg best hjemme fordi hun vil være med familen på ettermiddagen, men den kjøper ikke jeg. Hun reiser til stadighet ut på senter og shopper etter at familen har kommet hjem, hun bruker så mye tid på gjengen sin på snap som går på bekostning av tid med familien når de er hjemme. Stine er nok veldig ensom, det viser seg i hvordan hun ter seg på snap, hun snakker og forteller som andre deler med sine venner, hun viser frem alt hun shopper og handler, snappen og gjengen er vennene hennes. Stine og familen hadde vært tjent med at hun fikk profersjonel hjelp mtp psyken hennes. Ja jeg vet dette ikke er pent og si. Men Stine hadde nok aldri klart seg uten A, hun klarer ikke og være alene med O en ettermiddag uten at det må snappes. Inntrykket mitt er at hun sover til formiddagen hver eneste dag, henger på snap til langt på natt. Ik leverer hun O i barnehagen, ikke henter hun heller. Jada A skal reise på jobb, derfor leverer han. Men kanskje det hadde vært hyggelig for minsten at mamma hentet el leverte av og til. Jeg stusser også veldig på dette med økonomien hennes, hun sier hun spinker og sparer til advokat regninger for det koster skjorta, allikevel så shopper hun på nett el fysisk i butikk minst 4 ganger i uka. Jeg har 2 ganger regnet sammen summen på det hun har handlet, da hun sier, koster bare 30 spenn, begge gangene har hun vært oppe i nesten 1000 kr. Den ene gangen var da hun kjøpte disse refleks greiene til seg og familien pluss alt det andre hun da handlet. Jeg har fått med meg at det har vært opprettet 3 spleiser for og av henne, der hun fikk inn nesten 90 tusen som skulle gå til advokat utgifter. Om det ble brukt til det vet ikke jeg, men hun burde skjemmes som har tatt i mot dette med den handle manien hun viser frem. Hun lyver en hel del også, noe hun blir tatt i ofte. Jeg likte Stine godt i starten, men nå synes jeg bare dette er trist og tragisk for henne og ik minst gutta hennes.Håper Stine klarer å innse at hun trenger hjelp med psyken, slutte med usannheter, slutte og prioritere seg selv og snap før familen sin. Legge om kostholdet sitt, få frisk luft og prøve og være positiv til livet, isteden for og dyrke sykdommer og diagnoser. Jeg har liten tvil på at hun kommer dit hun vil med barnevernssaken sin, og 3 millioner kan hun glemme og få. Hvem som har forespeilet henne denne summen lurer jeg veldig på..Det fikk ik ofrene etter Alvdal saken, som var ekstremt mye grovere enn Stine sin. Stine hadde en pappa som sendte henne til mor selv om hun ikke skulle være der, jeg tror ikke det taler til Stine sin fordel. Da har jeg fått tømt det jeg hadde på hjerte, og det var ikke lite 😂 Så nå venter jeg på de som igjen skal fortelle at vi ikke reagerer likt på de samme diagnosene..Men dette er MIN mening etter hvordan jeg har observert henne nå i et år.. Endret 12. mai 2022 av esmeralda1 44 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
esmeralda1 Skrevet 12. mai 2022 #11079 Del Skrevet 12. mai 2022 Nana skrev (33 minutter siden): Nå er hun full av overskudd og klar både til å fighte for saken sin og til jobbing (som hun hinter om at venneparet hjelper henne med). Virker som det er dette hun gjør, rett og slett. 100 eller 0. Håper hun klarer å balansere kreftene litt bedre når hun kommer hjem. Deilig å føle overskudd, men når hun i samme setning omtrent sier rett ut at hun skal torpedere overskuddet omtrent i det hun lander, så.. Hun fremstår som to helt ulike personer - eller er det bare jeg som syns det? De to eldste er nå tolerante, da. Hvis jeg hadde danset på snap så hadde det gått 5 min før hvem som helst i familien over 10 år hadde konfiskert telefonen. Av det lille jeg har fått med meg virker de veldig omsorgsfulle. Håper hun, under behandlingen sin, får lære om hvor viktig det er at hele familien får «behandling»/hjelp. Har selv vært kritisk syk og det var ingen automatikk i at de pårørende (som det nok var verst for) fikk hjelp/avlastning eller tilbud om samtaler. I tillegg til frykten for at jeg skulle dø, så blir det en forskyvning i «maktbalansen» i forholdet ved sykdom. Den ene (eller flere) får mye mer arbeid + bekymringer og det blir tatt for gitt at vedkommende styrer skuten, mens den syke får all trøst og «oppmerksomhet». Det var ikke lett for mine pårørende å turnere jobb, barn som er bekymret og kanskje ikke tør å snakke/vil lette byrden og en travel hverdag med å være på sykehuset med meg i flere mnd + at rehab tar tid. Syns dette til en viss grad kan sammenlignes med Stine sin situasjon. Selv om hun ikke er alvorlig syk, så er det langvarig og det gjør noe med dynamikken i familien. Håper både for forholdets og ikke minst barnas del at de har noen proffe å prate med som har lært dem å ikke gå på tå. Jeg vet selv at som syk så blir man ufrivillig egoistisk fordi alt plutselig dreier seg om sykdom, meg, sykdom, meg, den legen, det sykehuset, de og de verdiene, virker behandlingen etc etc. Da er det SÅ viktig at alle blir sett og at de pårørende slipper å ta hensyn 24/7. Da blir de syke også, eller utbrent. Vet ikke hvor mange instanser hun har vært innom, men håper for alles del at dette har blitt luftet for familien. Hvis ikke, så viderefører hun traumer til barna, selv om det ikke er den samme typen som hun selv ble påført. Dynamikken blir den samme og den er vanskelig å endre på. Jeg tviler sterkt på at familien har noen instanser som snakker med både de og Stine. For Stine går ikke til noen annen behandling enn smerteklinikken og får smerteplaster. For og få hjelp er første steg og innse at man trenger hjelp, noe som er tydelig at Stine ikke innser. Men det er bevist at barn som er utsatt for omsorgssvikt enten vidrefører dette el blir ekstremt bevist på å ikke gjøre det samme når de selv blir foreldre. Gutta til Stine har mat på bordet, tak over hodet, et plettfritt hjem, 2 voksne som er hjemme hver eneste dag. Men det sjokkerer meg når hun forteller om sin egen mor og omsorgssvikt at hun ikke er bevist på og ha barna i fokus, uten at det må dokumeteres på snap. Jeg ville følt meg lite sett om jeg var en av gutta hennes, hun strutter av energi HVER eneste dag når hun er hjemme alene å får gjort seg til for tusenvis av fremmede, men så fort familen er tilstede el det blir helg er hun helt kjørt både fysisk og psykisk. Har til dags dato hverken sett el hørt at noen av gutta hennes har venner på overnatting el besøk. Hun forteller at hun svimer av på badet fremfor minste sønnen som jeg tror er 5 år, hun må legges inn i hytt og pine, men blir like fort skrevet ut. Men den eneste hjelpen hun vil ha er smerteplaster med vanedannede medisin.Hun virker aller lykkeligst når hun er alene og får snakke,danse, vise frem klær, sminke, garn, planter og interiør som hun har shoppet til gjengen sin på snap. At hun trenger behandling ser selv en blind mann, men hun er ik interessert i det. Hun vil kun snakke om og pleie sykdom og diagnoser, og de blir det stadig vekk flere av. Jeg har fulgt henne i et år, hun har nå sikkert dobblet antall diagnser hun Vistnok har fra da jeg startet og følge henne. Det er bare trist og være vitne til henne og gutta..Og det er mange former for omsorgssvikt, det er ikke bare ved vold, rus og overgrep... 21 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
non_stop Skrevet 12. mai 2022 #11080 Del Skrevet 12. mai 2022 ⬆️ Beklager off topic, men spander gjerne på deg noen avsnitt. Tungt å lese så lange tekster uten avsnitt 😊 28 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå