Gå til innhold

Kvinner som er for selvbestemt abort hos kvinner, men imot juridisk abort hos menn...

Anbefalte innlegg

Skrevet
linsejesus skrev (Akkurat nå):

Ja, men nå snakker vi om kvinner som ganske enkelt ikke ønsker å bli gravide.

Men 11000 aborter inkluderer også de som ville bli det, men noe galt har skjedd. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

11000 aborter i året er 0.5%. Det er en ekstremt lite tall i forhold til antallet fertile kvinner i Norge. Nå må du slutte å henge deg sånn opp i tallet og heller se helheten. Ikke rart du ikke klarer å se hva som er galt med konseptet du argumenter for når du ikke klarer å sette ting i sammenheng, @linsejesus.

Nei nå skulle jeg jo ikke poste mer i denne tråden. Jaja, god natt og gratulerer med dagen. 

"Ikke sammenlign deg med andre mennesker; sammenlign deg med den du var i går." -Jordan Peterson. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Klink said:

Men 11000 aborter inkluderer også de som ville bli det, men noe galt har skjedd. 

Ja, for et fåtall vil det være snakk om uhell av forskjellige slag. Men poenget mitt er at man ikke kan bruke manglende bruk av prevensjon som et argument mot menns rettigheter spesifikt. Og at hvis muligheten for prevensjon er et argument mot juridisk abort, må det nødvendigvis gjelde for vanlig abort også.

Skrevet
1 hour ago, Katretty said:

11000 aborter i året er 0.5%. Det er en ekstremt lite tall i forhold til antallet fertile kvinner i Norge. Nå må du slutte å henge deg sånn opp i tallet og heller se helheten. Ikke rart du ikke klarer å se hva som er galt med konseptet du argumenter for når du ikke klarer å sette ting i sammenheng, @linsejesus.

Nei nå skulle jeg jo ikke poste mer i denne tråden. Jaja, god natt og gratulerer med dagen. 

"Ikke sammenlign deg med andre mennesker; sammenlign deg med den du var i går." -Jordan Peterson. 

Uten at jeg kan sitere tall på det, så er det jo de færreste samleier som ender i graviditet uansett. Så 11 000 aborter betyr ikke 11 000 tilfeller av ubeskyttet/tilfeldig sex - det representerer en bitteliten andel av all den ubeskyttede sexen (samleie med ejakulasjon i skjeden) folk har, som ender i graviditet uten spontanabort eller at kvinnen finner ut at hun ikke ønsker/kan/orker å ta abort. Med andre ord har folk veldig mye sex med hverandre utenfor etablerte forhold, uten at de har tenkt å få barn, og uten at de ønsker å ta de naturlige konsekvensene av et utsvevende seksualliv.

Men det er uansett egentlig irrelevant for det vi diskuterer. Om det så bare skjedde to ganger i året at en mann ble far mot sin vilje er det fortsatt ikke rettferdig at det bare er kvinner som kan velge helt fritt om ikke bare de selv, men også en annen person, skal bli foreldre med alt det innebærer.

Skrevet
linsejesus skrev (7 timer siden):

Jeg vet ikke hvor du har fått det fra at jeg ser meg selv som et offer for noe som helst her. Men det hadde vært fint om du hadde svart på argumentene i stedet for å ty til personangrep som uansett ikke er relevant for diskusjonen.

Jeg har det fra innleggene dine.

Skrevet
linsejesus skrev (6 timer siden):

Uten at jeg kan sitere tall på det, så er det jo de færreste samleier som ender i graviditet uansett. Så 11 000 aborter betyr ikke 11 000 tilfeller av ubeskyttet/tilfeldig sex - det representerer en bitteliten andel av all den ubeskyttede sexen (samleie med ejakulasjon i skjeden) folk har, som ender i graviditet uten spontanabort eller at kvinnen finner ut at hun ikke ønsker/kan/orker å ta abort. Med andre ord har folk veldig mye sex med hverandre utenfor etablerte forhold, uten at de har tenkt å få barn, og uten at de ønsker å ta de naturlige konsekvensene av et utsvevende seksualliv.

Men det er uansett egentlig irrelevant for det vi diskuterer. Om det så bare skjedde to ganger i året at en mann ble far mot sin vilje er det fortsatt ikke rettferdig at det bare er kvinner som kan velge helt fritt om ikke bare de selv, men også en annen person, skal bli foreldre med alt det innebærer.

Det er rettferdig. 

• Liker 1
Skrevet
linsejesus skrev (13 timer siden):

Men da bør heller ikke kvinner ha rett til abort, ikke sant? De har jo faktisk enda flere muligheter enn en mann til å beskytte seg mot uønsket graviditet.

edit: og for øvrig er juridisk abort like mye å si fra seg rettigheter som å si fra seg ansvar.

Du er altså abortmotstander, og ikke fordi du forsvarer fosterets rett til liv, men fordi det er "urettferdig at kvinner kan ta abort", når menn ikke har mulighet til juridisk abort???

I veldig mange tilfeller når kvinner tar abort, så er det etter ønske fra mannen. Så selv om kvinnen har siste ordet (siden det er hennes kropp), så er det da veldig mange menn som har sluppet unna konsekvenser fordi det er tillatt med abort. Når mannen ikke ønsker å bli far og kvinnen tar abort, slipper mannen helt unna konsekvensene ved å ha hatt sex som førte til graviditet. Kvinnen er ikke like heldig, hun må gjennom en abort, noe som er smertefullt både fysisk, og for mange også psykisk.

• Liker 5
Skrevet
linsejesus skrev (11 timer siden):

Ja, for et fåtall vil det være snakk om uhell av forskjellige slag. Men poenget mitt er at man ikke kan bruke manglende bruk av prevensjon som et argument mot menns rettigheter spesifikt. Og at hvis muligheten for prevensjon er et argument mot juridisk abort, må det nødvendigvis gjelde for vanlig abort også.

Vanlig abort er jo veldig ofte etter mannens ønske.

Poenget her er at begge vet at ubeskyttet sex kan føre til graviditet. Og at prevensjon også kan svikte noen ganger. Mannen vet også at han ikke kan ta det for gitt at kvinnen tar abort, at dersom uhellet er ute, har han egentlig ingenting han skal ha sagt. Derfor burde kanskje en mann ta ekstra forholdsregler for å unngå å gjøre noen gravid om han absolutt ikke vil bli far. På samme måte som f.eks en kvinne som vet hun ikke vil klare å gjennomføre en abort vil ta ekstra forholdsregler for å unngå graviditet om hun vet at det å få et barn ville vært helt krise.

• Liker 4
Skrevet
7 hours ago, O.G. said:

Jeg har det fra innleggene dine.

Da leste du kanskje ikke innleggene hvor jeg sier at juridisk abort ikke er aktuelt for meg, at jeg ikke ville ønsket det selv om jeg skulle finne på å gjøre en annen enn kona gravid, og at jeg ikke har noe til overs for fedre som ikke tar ansvar også ved uønsket graviditet.

Men det er uansett et sidespor og ikke et svar til argumentene.

Skrevet

Da leste du kanskje ikke innleggene hvor jeg sier at juridisk abort ikke er aktuelt for meg, at jeg ikke ville ønsket det selv om jeg skulle finne på å gjøre en annen enn kona gravid, og at jeg ikke har noe til overs for fedre som ikke tar ansvar også ved uønsket graviditet.

Så bra.

Skrevet
1 hour ago, Thyra said:

Du er altså abortmotstander, og ikke fordi du forsvarer fosterets rett til liv, men fordi det er "urettferdig at kvinner kan ta abort", når menn ikke har mulighet til juridisk abort???

Nei, da har du nok misforstått det jeg argumenterer for. Det jeg prøver å si er at hvis "du skulle brukt prevensjon" er et gyldig argument mot juridisk abort, er det akkurat like gyldig mot vanlig abort. Hvis mannen ikke skal ha rettigheter fordi han kunne brukt prevensjon, burde jo det gjelde kvinner også.

I veldig mange tilfeller når kvinner tar abort, så er det etter ønske fra mannen. Så selv om kvinnen har siste ordet (siden det er hennes kropp), så er det da veldig mange menn som har sluppet unna konsekvenser fordi det er tillatt med abort. Når mannen ikke ønsker å bli far og kvinnen tar abort, slipper mannen helt unna konsekvensene ved å ha hatt sex som førte til graviditet. Kvinnen er ikke like heldig, hun må gjennom en abort, noe som er smertefullt både fysisk, og for mange også psykisk.

Jeg vet at abort kan være en enorm påkjenning. Men sett bort fra de ytterst få tilfellene hvor prevensjonen har sviktet eller hun har blitt gravid etter voldtekt, så har hun jo selv valgt å sette seg i denne situasjonen 100% frivillig.

Skrevet
1 hour ago, Thyra said:

Vanlig abort er jo veldig ofte etter mannens ønske.

Det stemmer sannsynligvis, selv om jeg tviler på det finnes tall på det. Det skulle jo bare mangle at ikke også faren har noe han skulle ha sagt.

Poenget her er at begge vet at ubeskyttet sex kan føre til graviditet. Og at prevensjon også kan svikte noen ganger. Mannen vet også at han ikke kan ta det for gitt at kvinnen tar abort, at dersom uhellet er ute, har han egentlig ingenting han skal ha sagt.

Ja, slik er det i dag, men slik trenger det altså ikke å være. Akkurat slik det ikke var noen naturlov at kvinner ikke skulle ha rett til abort. Han kan selvsagt aldri få retten til å bestemme at noen skal ta abort, men menn bør i likhet med kvinner ha rett til en form for ekstrasjanse selv om de har vært uforsiktige.

Skrevet

men menn bør i likhet med kvinner ha rett til en form for ekstrasjanse selv om de har vært uforsiktige.

Nei.

Skrevet
5 hours ago, Klink said:

Det er rettferdig. 

1 minutt siden, O.G. said:

Nei.

Diskusjonen blir litt bedre hvis man begrunner meningene sine, eventuelt hvorfor motpartens argumenter er feil.

Skrevet

De har allerede begrunnet svarene sine opp og i mente. Vi kan begrunne til vi blir blå og du vil likevel ikke ta det til deg, virker det som. Så da gir man opp. Skjønner godt at de er lei av å krangle med deg og de andre her inne som insisterer på juridisk "abort". 

• Liker 3
Skrevet
linsejesus skrev (12 minutter siden):

Diskusjonen blir litt bedre hvis man begrunner meningene sine, eventuelt hvorfor motpartens argumenter er feil.

vi har allerede argumentert for vårt syn på saken din.

Skrevet (endret)
8 hours ago, Katretty said:

De har allerede begrunnet svarene sine opp og i mente. Vi kan begrunne til vi blir blå og du vil likevel ikke ta det til deg, virker det som. Så da gir man opp. Skjønner godt at de er lei av å krangle med deg og de andre her inne som insisterer på juridisk "abort". 

8 hours ago, O.G. said:

vi har allerede argumentert for vårt syn på saken din.

Jeg er enig i at det har gått litt i sirkler i denne tråden, spesielt når det gjelder hvem som har ansvaret for å bruke prevensjon. Og jeg kan selvsagt også uten videre slå fast at "jeg har begrunnet det, men dere vil ikke ta det til dere" som om det var et argument i seg selv. Det er mange gode argumenter innimellom alt fjaset, men det ser ikke bra ut for ens sak når man i stedet for å argumentere bare sier "nei," "det er rettferdig" eller begynner med personangrep.

Endret av linsejesus
Skrevet
linsejesus skrev (9 timer siden):

Jeg er enig i at det har gått litt i sirkler i denne tråden, spesielt når det gjelder hvem som har ansvaret for å bruke prevensjon. Og jeg kan selvsagt også uten videre slå fast at "jeg har begrunnet det, men dere vil ikke ta det til dere" som om det var et argument i seg selv. Det er mange gode argumenter innimellom alt fjaset, men det ser ikke bra ut for ens sak når man i stedet for å argumentere bare sier "nei," "det er rettferdig" eller begynner med personangrep.

Ingen som har angrepet deg personlig her. 

Skrevet
1 hour ago, O.G. said:

Ingen som har angrepet deg personlig her. 

On 5/17/2021 at 8:55 PM, O.G. said:

Offerrollen kler deg dårlig.

Det spørs hvordan man definerer personangrep, men jeg synes ikke dette er innafor, spesielt når jeg ikke har sagt noe som gir grunnlag for et slikt svar. Ikke at det plager meg, men det er i beste fall en irriterende avsporing som kommer i stedet for å svare på det jeg faktisk sier.

De mest nedrige angrepene i tråden kommer for øvrig ikke mot noen av oss personlig, men mot menn som gruppe, som konsekvent omtales som late og uansvarlige hvis de ikke bruker kondom, mens kvinner holdes til en helt annen standard når det er de som har glemt pillen og trenger en nødløsning.

Det finnes kanskje ikke ett bestemt riktig standpunkt i denne diskusjonen, men argumentene bør i det minste være noenlunde konsekvente.

Skrevet
linsejesus skrev (31 minutter siden):

De mest nedrige angrepene i tråden kommer for øvrig ikke mot noen av oss personlig, men mot menn som gruppe, som konsekvent omtales som late og uansvarlige hvis de ikke bruker kondom, mens kvinner holdes til en helt annen standard når det er de som har glemt pillen og trenger en nødløsning.

Blank løgn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...