Gå til innhold

Forbrenner man mer om man har generelt høy hvilepuls?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har alltid hatt høy hvilepuls, rundt 80-90, og ila en dag med lite aktivitet så viser treningsklokka mi at jeg har forbrent mer enn venner med tilsvarende klokke og lavere puls. 

Forbrenner jeg faktisk mer eller er dette bare tull?

Anonymkode: 1d0a0...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Treningsklokka bruker puls og algoritmer som er justert for gjennomsnittsbefolkningen når de beregner kaloriforbruk. En høyere hvilepuls vil ikke automatisk tilsi at forbrenningen er høyere. Så det er nok sannsynligvis ikke slik at du forbrenner mer kun på grunn av høy hvilepuls. Likevel har alle litt forskjellig forbrenning :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy hvilepuls er en indikasjon på at hjertet må jobbe hardere for å pumpe blod rundt i kroppen, og ofte ett tegn på dårlig fysisk form dersom det ikke ligger sykdom i bunn. Og slike aktivitetsklokker feilberegner dermed energiforbruk. Du vil ikke forbrenne mer av høy hvilepuls, men klokka tror du er i aktivitet med såpass høy puls. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klokka tror høyere puls = aktivitet. 

Anonymkode: 1e2f1...e7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ikke det. 

Hilsen halvfeit med høy puls.

Så forresten en spennende kamp (klappet og var engasjert). Fitbit beregnet det til utendørs sykling i 1.5 time :)

Anonymkode: 708bb...2fa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tror ikke det. 

Hilsen halvfeit med høy puls.

Så forresten en spennende kamp (klappet og var engasjert). Fitbit beregnet det til utendørs sykling i 1.5 time :)

Anonymkode: 708bb...2fa

Haha! Min fitbit registerets dusjing som en svømmeøkt. 😅

Anonymkode: 72d05...683

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Haha! Min fitbit registerets dusjing som en svømmeøkt. 😅

Min tror jeg svømmer når jeg bretter klær. 😂

Anonymkode: 14b9b...49e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min tror jeg svømmer når jeg bretter klær. 😂

Anonymkode: 14b9b...49e

Hva?! 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høy hvilepuls kan være en indikasjon på høyt stoffskifte, og det igjen kan øke forbrenningen. Men da ville du ha merket det på vekten også. Mest sannsynligvis er det som de andre skriver her, at treningsklokka registrerer den høye pulsen som aktivitet. Hvilepuls er veldig individuelt, og noen har høy puls uten at det er noe feil. Men det kan være lurt å ta en sjekk hos legen. 

Anonymkode: 0b429...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.4.2021 den 9.28):

Klokka tror høyere puls = aktivitet. 

Anonymkode: 1e2f1...e7f

Det skal den ikke gjøre, man skal jo (på Polar ihvertfall) legge inn både hvilepuls og makspuls. Jeg får også rapport hver dag på laveste puls gjennom natten (som regel rundt 46 for min del).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

panzerpølsa skrev (På 26.4.2021 den 9.25):

Høy hvilepuls er en indikasjon på at hjertet må jobbe hardere for å pumpe blod rundt i kroppen, og ofte ett tegn på dårlig fysisk form dersom det ikke ligger sykdom i bunn. Og slike aktivitetsklokker feilberegner dermed energiforbruk. Du vil ikke forbrenne mer av høy hvilepuls, men klokka tror du er i aktivitet med såpass høy puls. 

Ikke glem at det er genetiske forskjeller og at normalområdet for hvilepuls går opp til 100 BPM.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånne klokker er nok ikke helt korrekte. Jeg har veldig lav hvilepuls, og min klokke registrerer søvn hver gang vi har møte på jobb og jeg sitter i ro i halvannen time 😅

Anonymkode: 70b12...1c5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sandum.PT skrev (31 minutter siden):

Ikke glem at det er genetiske forskjeller og at normalområdet for hvilepuls går opp til 100 BPM.

Nei, ærlig talt. Det er opp til 80. Når den er på 90-100 i hvile er det høyt. 

Anonymkode: c9587...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som kvasivitenskap vel? Jeg har alltid hatt lav hvilepuls og alltid vært slank/ kan spise hva jeg vil uten å legge på meg..Menneskekroppen er en avansert maskin, tror påstanden blir en grov forenkling og at det er mange faktorer som styrer forbrenningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nei, ærlig talt. Det er opp til 80. Når den er på 90-100 i hvile er det høyt. 

Anonymkode: c9587...d19

I stand corrected, så på en definisjon fra andre land. I Norge regnes normal hvilepuls for opp til 80 BPM :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Toppidrettsutøvere har vel ofte lav hvilepuls, så det tror jeg ikke😅

Anonymkode: e7410...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...