Gå til innhold

Gamle tråder som gjøres aktive, på tide med tidsbegrensning?


Marissa
Gå til løsning Løst av Gjest,

Anbefalte innlegg

I dag er det en bruker (regner med det er den samme) som har dratt opp en mengde tråder fra 2002 og spammet hele forumet med dem, spesielt i underforumene Barn og familie og Kropp og helse. Når en tråd har lagt brakk i 19 år er det vel med god grunn, ts har for lengst fått fikset problemstillingen og evt lignende problemstillinger er garantert debattert i nye tråder. Kunne det vært en ide å ha en form for restriksjon på hvor lenge det er fra tråden sist var aktiv og til den blir gjort aktiv igjen? F.eks 5 år? Folk svarer med liv og lyst på ting som ikke lenger trengs å fikses, og det fortrenger plassen for nye og mer interessante tråder. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det synes jeg ikke, problemstillinger for 20 år siden kan være like relevante i dag, så det å sperre tråder etter 5 år synes jeg blir helt feil. Jeg er dog ikke for at enkelte spammer med tidligere tråder, men de brukerne må heller på straff enn å straffe alle oss andre 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye gull i arkivet her. Ikke sperr de gamle trådene :sukk:

Enig med Leonora99 i at man heller gir de brukerne som spammer med mange gamle tråder på én gang, en reaksjon.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dukket opp en tråd om dette nå.

I en del forum software kan man låse tråder for nye kommentarer, uten at man sletter selve tråden.
Hadde det vært hensiktsmessig her, eller er det faktisk viktig at folk skal kunne kommentere på 5+ år gamle tråder?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (Akkurat nå):

Dukket opp en tråd om dette nå.

I en del forum software kan man låse tråder for nye kommentarer, uten at man sletter selve tråden.
Hadde det vært hensiktsmessig her, eller er det faktisk viktig at folk skal kunne kommentere på 5+ år gamle tråder?

Det hadde vært supert om de kunne blitt låst.

TS er jo uansett for lengst forduftet - og om ikke, så kan det være vedkommende ikke ønsker at tråden skal blitt dratt opp 5+ år etter. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Necroposting er en form for spam og burde kunne håndteres på lik måte som annen spamming. Jeg tror vi taper mer enn vi vinner på å låse alle gamle tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • Løsning

Pr nå har vi dessverre ingen automatikk i dette, og jeg vet heller ikke om det finnes lignende i programvaren. At det innimellom dras opp gamle tråder vil nok skje da veldig mye av trafikken til forumet kommer fra google, og folk er ikke alltid flinke nok til å se hvor gamle trådene er. Men en automatisk sperre av noe slag hadde nok vært en ide, jeg skal notere det til senere.

proghodet skrev (9 timer siden):

I en del forum software kan man låse tråder for nye kommentarer, uten at man sletter selve tråden.
Hadde det vært hensiktsmessig her, eller er det faktisk viktig at folk skal kunne kommentere på 5+ år gamle tråder?

Også vår programvare har denne muligheten, så da kan jeg like greit si at det går rett og slett på menneskelig kapasitet og server kapasitet. Det ville tatt hinsides mye tid å manuelt sperre alle tråder som var eldre enn fem år ettersom det er så mange, samtidig som dette ville krevet enormt av en eventuelt server om dette skulle blitt gjort. Da måtte man evt stengt ned forumet for en periode og det er såklart ikke ønskelig.

Anki, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt koselig når de dras opp, jeg. Det er gøy å se hvordan KG var i 2002. Jeg har fått med meg all spammingen de siste dagene, men regner med at det er et forbigående fenomen og at denne brukeren finner seg noe annet å gjøre om ikke lenge. :) 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonora99 skrev (På 25.4.2021 den 21.50):

Nei det synes jeg ikke, problemstillinger for 20 år siden kan være like relevante i dag, så det å sperre tråder etter 5 år synes jeg blir helt feil. Jeg er dog ikke for at enkelte spammer med tidligere tråder, men de brukerne må heller på straff enn å straffe alle oss andre 

Enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonora99 skrev (På 25.4.2021 den 21.50):

Nei det synes jeg ikke, problemstillinger for 20 år siden kan være like relevante i dag, så det å sperre tråder etter 5 år synes jeg blir helt feil. Jeg er dog ikke for at enkelte spammer med tidligere tråder, men de brukerne må heller på straff enn å straffe alle oss andre 

Enig, men samtidig er det ikke alle tråder 20 år tilbake som er relevante lenger. Konkrete problemstillinger, særlig, er lite vits å dra opp igjen, mens generelle diskusjoner kan være interessante å gjenoppta hvis noen har noen nye innspill å komme med. 

Endret av Gjenferdet
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid interessant å diskutere gamle tråder. De som ikke er interessert kan la være å svare på trådene, så enkelt er det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visum skrev (På 28.4.2021 den 10.42):

Det er alltid interessant å diskutere gamle tråder. De som ikke er interessert kan la være å svare på trådene, så enkelt er det.

Dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at gamle tråder kan ha aktuelle problemstillinger. Men nå er det litt for åpenbart at det er en som morer seg med å dra opp tråder om rampete unger som nå nærmer seg 40. Dette er jo ren spam.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uavhenging om tråden er 20 eller 30 år, så er problemet det samme. 

Som folk bruker å si "Søk før du lager ny tråd, og heller bruke en gammel tråd en å lage en ny tråd"

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brainstorm skrev (3 timer siden):

Greit nok at gamle tråder kan ha aktuelle problemstillinger. Men nå er det litt for åpenbart at det er en som morer seg med å dra opp tråder om rampete unger som nå nærmer seg 40. Dette er jo ren spam.

vet du egentlig hva spam er? Å åpne tråder som er gamle er ikke spam. Om personen som brakte tilbake tråden spør om noe eller har noe informasjon, så kan du ikke kalle dette spam.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ryzorwarlock said:

vet du egentlig hva spam er? Å åpne tråder som er gamle er ikke spam. Om personen som brakte tilbake tråden spør om noe eller har noe informasjon, så kan du ikke kalle dette spam.

Det har ikke den spammeren som herjer nå. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

ryzorwarlock skrev (På 30.4.2021 den 21.40):

Uavhenging om tråden er 20 eller 30 år, så er problemet det samme. 

Som folk bruker å si "Søk før du lager ny tråd, og heller bruke en gammel tråd en å lage en ny tråd"

 

Niks...

...eller se nå i det minste hvor gammel tråden er først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...