Gå til innhold

Barn som invaderer Tufteparker i Oslo

Fremhevede innlegg

Gjest Robin666
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tufteparken er for alle. Her hvor vi bor, utenfor oslo brukes den like mye av barn, som voksne. Skulle bare mangle.

Anonymkode: ce124...40d

Skiløyper er også for alle, men jeg tar ikke med meg engangsgrill og setter meg midt i løypa for å spise pølser. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lek og trening utelukker ikke hverandre. Barna får jo trening ved å leke i stativene.  Det er heller ikke verre enn at man spør barna som leker om de kan la deg også få bruke stativene. Dere kan ikke nekte barna å bruke stativene med noe mer rett enn barna kan nekte dere voksne å bruke stativene.

Det er kommunene, idrettslag og borettslag som eier tufteparkene og med mindre eieren sier at barna ikke får leke i stativene så har dere ingen rett til å jage bort barn. 

Anonymkode: 1ed1d...d6d

Så lenge barna kan ta hensyn, to meter, og dessuten sprite hendene først, så kan de værsågod å bruke parken. Men det har jeg aldri opplevd at de har gjort!! Og heller ikke foreldrene tar ansvar - utrolig tafatt. 

Dessuten opplever jeg det veldig frustrerende at Tufteparken, det éne tilbudet vi som vil trene styrke har igjen i disse dager, også skal bli okkupert av barn. Det finnes allerede et leketilbud for barn - det heter lekeplass - og de finnes overalt i Oslo. 

Anonymkode: e0df1...a7e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Robin666 skrev (9 timer siden):

Skiløyper er også for alle, men jeg tar ikke med meg engangsgrill og setter meg midt i løypa for å spise pølser. 

Sitter barn med engangsgrill i tufteparken og griller pølser?

Anonymkode: 4017b...bd5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg får meg ikke til å kjefte på andres barn mens foreldrene står og ser på. Men både unger og foreldre hadde definitivt fortjent det.

Ts.

Haha. Høres ut som en maktdemonstrasjon. Siden de er baaaarn, liksom. Dytter barna foran seg for å nyte at de er patetiske. 

Anonymkode: 7e1a6...3e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er virkelig ikke synd på deg. Utrolig egoistisk fokus.

Barns lek og herjing er også fysisk aktivitet, og de trenger det så sårt etter månedsvis med nedstenging og inneliv. La de holde på.

Du er voksen, du klarer å trene styrke andre steder. Trengs ikke apparater om en vet hva en holder på med.

Anonymkode: 21b8b...048

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Barns lek og herjing er også fysisk aktivitet, og de trenger det så sårt etter månedsvis med nedstenging og inneliv. La de holde på.

Du er voksen, du klarer å trene styrke andre steder. Trengs ikke apparater om en vet hva en holder på med.

Nei, jeg er ikke egoistisk. Jeg bor på en liten hybel, og trenger stativene - som er laget for trening- for å trene med strikk. Er det virkelig for mye å be om at det går an å trene i ro og fred, uten at barn skal invadere min 2-meterssone? I en TRENINGSPARK?

Denne tråden har bare bekreftet mitt inntrykk av hvor mange foreldre som har hodet opp i egen ræv.

• Liker 10
Skrevet

Jeg har barn selv og har lagt merke til akkurat det samme på lekeplassene. Foreldrene setter seg på en benk og skravler eller leser avisa mens ungene løper rundt, dytter andre barn og holder ingen avstand. 

Løsningen for oss har vært å dra tidlig i helgene, før kl 11, da er det få der. Og å snakke til de barna som ikke oppfører seg. Ubehagelig de første gangene, men det blir man dessverre vant til. Noen av barna går til foreldrene sine og klager, men da sier jeg bare at hen dyttet, tok spaden fra barnet mitt el. Da snur de fleste seg og går tilbake til benken de kom fra, og barna prøver seg sjeldent igjen. Tipper det samme er tilfelle i tufteparkene. Skader ikke å prøve hvertfall

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Icedcoffee skrev (1 minutt siden):

Jeg har barn selv og har lagt merke til akkurat det samme på lekeplassene. Foreldrene setter seg på en benk og skravler eller leser avisa mens ungene løper rundt, dytter andre barn og holder ingen avstand. 

Løsningen for oss har vært å dra tidlig i helgene, før kl 11, da er det få der. Og å snakke til de barna som ikke oppfører seg. Ubehagelig de første gangene, men det blir man dessverre vant til. Noen av barna går til foreldrene sine og klager, men da sier jeg bare at hen dyttet, tok spaden fra barnet mitt el. Da snur de fleste seg og går tilbake til benken de kom fra, og barna prøver seg sjeldent igjen. Tipper det samme er tilfelle i tufteparkene. Skader ikke å prøve hvertfall

Ja. Blir helt oppgitt over hvor tafatte foreldrene er. Står og ser på at barnet klatrer og stikker hodet sitt bokstavlig talt 30 cm fra mitt hode. Og ja, dette har skjedd flere ganger. Men jeg får begynne å gi beskjed som du foreslår ja. Selv om det er ubehagelig, og ikke minst burde vært unødvendig - når foreldrene står og ser på!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja. Blir helt oppgitt over hvor tafatte foreldrene er. Står og ser på at barnet klatrer og stikker hodet sitt bokstavlig talt 30 cm fra mitt hode. Og ja, dette har skjedd flere ganger. Men jeg får begynne å gi beskjed som du foreslår ja. Selv om det er ubehagelig, og ikke minst burde vært unødvendig - når foreldrene står og ser på!

Totalt unødvendig på en måte, men på en annen måte ikke når foreldrene bare står å ser på. Jeg foreslår å gi en kort og konkret beskjed; «hei, du vet det er korona nå og at vi må holde avstand? Vi må også sprite hendene før vi leker her». Ingen som kan arrestere deg på det. I værste fall får du tilby en dæsj med sprit hvis de ikke har med selv.
På lekeplassen opplever jeg at barn bare glemmer seg og er barn, og sjeldent blir sure hvis de får en påminnelse, i værste fall bare overrasket over at noen fremmede snakker til de. 

• Liker 2
Gjest Trynefaktor
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Etter pandemien er vi som vil trene styrke tvunget ut i Turteparker (i Oslo). Men flere ganger på rad nå som det har blitt vår har jeg måttet dra hjem pga. barn som leker og klatrer rundt meg. Ingen koronavastand og foreldrene står passivt og ser på. Tufteparker er laget for trening. Hvorfor kan ikke barna leke på lekeplasser? Oss treningsglade har blitt nedprioritert hele pandemien, og ikke en gang Tufteparkene funker å trene i nå. Pell dere vekk barnefamilier. Tufteparker er ikke laget for dere.

De er laget for alle. 

Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg får meg ikke til å kjefte på andres barn mens foreldrene står og ser på. Men både unger og foreldre hadde definitivt fortjent det.

Ts.

Kommunen betaler for de parkene, og det ER lagd for alle.

Eventuelle andre eiere har fått tilskudd av type Kreftforeningen osv.

Tips:

Dra dit etter barneTVtid. Da slipper du unger.

Større barn har ikke steder å være i særlig grad i offentlig rom, de synes lekeplasser er barnslig (vil ikke leke med babyene), og de liker den type aktivitet. 

AnonymBruker
Skrevet

Barn og unge, men ikke studenter er jo de som har blitt mest skjermet gjennom hele pandemien. De er barn. De klarer å leke på lekeplasser. Trenger ikke tufteparker om de vet hvordan de leker.

Anonymkode: fd120...4f0

• Liker 5
Gjest Fnuggolina
Skrevet
Icedcoffee skrev (1 time siden):

Men..... snu på det:

Unger under pandemi har ekstremt høye og unormale krav. Ikke ta på noe, ikke gå nærme, ikke-ikke-ikke.

Og så sitter du som voksen og kjefter? :P 

Helt greit å si ifra til en unge som slår løs på en annen - men TS er voksen. Og disse barna er konstant under regler, krav og ALLE tilbud overalt er stengt - og voksne tar seg tilrette overalt.

De kan heller ikke velge når de får komme ut.

Gi nå ungene litt slækk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Etter pandemien er vi som vil trene styrke tvunget ut i Turteparker (i Oslo). Men flere ganger på rad nå som det har blitt vår har jeg måttet dra hjem pga. barn som leker og klatrer rundt meg. Ingen koronavastand og foreldrene står passivt og ser på. Tufteparker er laget for trening. Hvorfor kan ikke barna leke på lekeplasser? Oss treningsglade har blitt nedprioritert hele pandemien, og ikke en gang Tufteparkene funker å trene i nå. Pell dere vekk barnefamilier. Tufteparker er ikke laget for dere.

Skjønner frustrasjonen din godt, TS. Jeg bor ikke i Oslo, men i en østlandskommune som har vært mye nedstengt det siste året. Her har vi én Tuftepark i hele kommunen og det irriterer meg at den invaderes av lekende barn som ikke holder avstand eller overhoder andre smittevernregler.Det er utallige lekeplasser i bygda, inkludert et stort lekeområde på barneskolen et steinkast unna Tufteparken. Hvorfor kan ikke ungene leke der? 

Anonymkode: 57f7e...912

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever stadig vekk at voksne mennesker oppfører seg slik også, så det er best å lære de små barna dette så tidlig som mulig. Er helt umulig å oppdra voksne mennesker. Men mye tyder på at foreldrene deres er av samme ulla, så derfor ser de ikke på det som noe gale. 

altså, at de selv gjør det. Det er også de som blir mest rasende om noen invaderer spacen deres. 

slår ALDRI feil. 😂

Anonymkode: 7e1a6...3e9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Fnuggolina skrev (7 minutter siden):

Men..... snu på det:

Unger under pandemi har ekstremt høye og unormale krav. Ikke ta på noe, ikke gå nærme, ikke-ikke-ikke.

Og så sitter du som voksen og kjefter? :P 

Helt greit å si ifra til en unge som slår løs på en annen - men TS er voksen. Og disse barna er konstant under regler, krav og ALLE tilbud overalt er stengt - og voksne tar seg tilrette overalt.

De kan heller ikke velge når de får komme ut.

Gi nå ungene litt slækk. 

Hva mener du egentlig?

At jeg, en student som har sittet inne på en trang hybel i hele vinter, skal vike - for at ungene ikke tåler å høre ordet "nei" når de invaderer andre sin space midt i en pandemi? 

Koronasituasjonen er ikke ideell for noen, verken barn eller studenter. Skulle gjerne gitt ungene slækk, men da utsetter jeg meg selv for smittefare. Det er ikke akutelt.

Og foreldre kaller MEG egoistisk  fordi jeg følger smittevernsreglene i en treningspark, og forventer at barn også må gjøre det samme. Give me a break. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Så lenge barna kan ta hensyn, to meter, og dessuten sprite hendene først, så kan de værsågod å bruke parken. Men det har jeg aldri opplevd at de har gjort!! Og heller ikke foreldrene tar ansvar - utrolig tafatt. 

Dessuten opplever jeg det veldig frustrerende at Tufteparken, det éne tilbudet vi som vil trene styrke har igjen i disse dager, også skal bli okkupert av barn. Det finnes allerede et leketilbud for barn - det heter lekeplass - og de finnes overalt i Oslo. 

Vet ikke med Oslo men her i Bærum føler ikke akkurat barna seg velkomne på lekeplasser om dagen. Selv om det ikke er anbefalt å stenge lekeplasser er det mange eiere av lekeplasser (inkl. kommunale barnegager) som har stengt lekeplasser sine for fri bruk.

Anonymkode: 3e93b...4d9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vet ikke med Oslo men her i Bærum føler ikke akkurat barna seg velkomne på lekeplasser om dagen. Selv om det ikke er anbefalt å stenge lekeplasser er det mange eiere av lekeplasser (inkl. kommunale barnegager) som har stengt lekeplasser sine for fri bruk.

Anonymkode: 3e93b...4d9

Ok, men det gir ikke barna fripass til å invadere andre sin personlige space samt gni sine uspritede hender på stativene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg er ikke egoistisk. Jeg bor på en liten hybel, og trenger stativene - som er laget for trening- for å trene med strikk. Er det virkelig for mye å be om at det går an å trene i ro og fred, uten at barn skal invadere min 2-meterssone? I en TRENINGSPARK?

Denne tråden har bare bekreftet mitt inntrykk av hvor mange foreldre som har hodet opp i egen ræv.

Kan du ikke ta deg en joggetur da og bruke skogen som trening?

Anonymkode: 670b7...a99

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan du ikke ta deg en joggetur da og bruke skogen som trening?

Anonymkode: 670b7...a99

Det gjør jeg også, men jeg trenger å trene rygg og skuldre etter at jeg sitter bøyd over en pc hele dagen. At jeg i det hele tatt må rettferdiggjøre at jeg ønsker/trenger å bruke treningsparken til dens riktige formål - trening - er jo ganske hårreisende.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...