Gå til innhold

Jeg har mus i veggene, kan den komme inn i leiligheten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leier en sokkelleilighet i et hus som er 20-30 år gammelt.

Den siste måneden så hører jeg casting inne i veggene mellom stue og soverom og det er helt tydelig at det er mus eller rotte så mitt spørsmål er Kan de komme inn i leiligheten?

Leiligheten ble bygget for 7-8 år siden så det er ganske ny standard, men i og med at vinduene ligger like ovenfor bakkeplan og jeg har vindu på gløtt, så kan jo potensielt musene komme inn vinduet og hoppe ned i sengen, når de befinner seg inni veggen?

Husverten bor i etasjen over, men jeg har ikke sagt til han at jeg hører at det tasser og løper inni veggene,  men det vet han kanskje

Anonymkode: a7678...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg leier en sokkelleilighet i et hus som er 20-30 år gammelt.

Den siste måneden så hører jeg casting inne i veggene mellom stue og soverom og det er helt tydelig at det er mus eller rotte så mitt spørsmål er Kan de komme inn i leiligheten?

Leiligheten ble bygget for 7-8 år siden så det er ganske ny standard, men i og med at vinduene ligger like ovenfor bakkeplan og jeg har vindu på gløtt, så kan jo potensielt musene komme inn vinduet og hoppe ned i sengen, når de befinner seg inni veggen?

Husverten bor i etasjen over, men jeg har ikke sagt til han at jeg hører at det tasser og løper inni veggene,  men det vet han kanskje

Anonymkode: a7678...f26

Tassing

Anonymkode: a7678...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må varsle utleier så han får fiksa problemet. Mus spiser jo det meste, så de kan spise seg inn. Legg også ned dolokket så de ikke kommer opp fra kloakken. Ei mus trenger bare et kjempelite hull for å komme inn, de er veldig smidige.

Anonymkode: 3df97...549

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør i alle fall si fra. Har også bodd i hus med mus. Var ikke spesielt trivelig og ja, den kan lage hull i veggen og komme inn. Hos meg kom den seg inn i kjøkkenskapene fra innsiden og etter hvert kunne jeg også se de pile over gulvet av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må si fra til huseier. Vi hadde rotte, leieboer hadde hørt det i lang tid, og vi ante ingen ting før den gnagde seg inn til oss. Jeg ble irritert pga manglende beskjed.

Har du gipsvegger er du trygg, alt annet gnager de gjennom. 

Anonymkode: bf436...3b8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

😳 Nå ble jeg stressa. Får håpe de ikke har kommet inn på soverommet.

Ts

Anonymkode: a7678...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må si fra til huseier. Vi hadde rotte, leieboer hadde hørt det i lang tid, og vi ante ingen ting før den gnagde seg inn til oss. Jeg ble irritert pga manglende beskjed.

Har du gipsvegger er du trygg, alt annet gnager de gjennom. 

Anonymkode: bf436...3b8

Jeg reagerer på at jeg hører tassingen så godt, med tanke på at en mus veier så lite. Kanskje det er rotter?

Ts

Anonymkode: a7678...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de kan potensielt komme inn i leiligheten din. 

Hvorfor i alle dager og land har du ikke sagt fra til huseier? De kan jo få ØDELAGT hele huset sitt. 

Du har ansvar for å gi dem beskjed om dette!

Anonymkode: 77512...656

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg reagerer på at jeg hører tassingen så godt, med tanke på at en mus veier så lite. Kanskje det er rotter?

Ts

Anonymkode: a7678...f26

Mus høres godt selv om de er små!

Anonymkode: 1a940...0e4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, de kan potensielt komme inn i leiligheten din. 

Hvorfor i alle dager og land har du ikke sagt fra til huseier? De kan jo få ØDELAGT hele huset sitt. 

Du har ansvar for å gi dem beskjed om dette!

Anonymkode: 77512...656

Jeg synes det er rart at husvert som bor etter meg ikke hører noe, men han hører vel dårlig siden han har høreapparat.

Jeg har bodd her i to måneder og har ikke vært helt sikker på hva jeg har hørt.

Jeg har lurt på om det har vært regndråpelyd fra takrennen, vann som renner nedover røret fra etasjen over, eller om det er noe inni veggene som drysser.

Det er balansert ventilasjon i huset som durer og bråker, så det er ikke alltid lett å høre hva man hva man hører, men nå er jeg sikker etter å ha hørt godt etter i kveld.

Ts

Anonymkode: a7678...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Leide en leilighet da jeg var student hvor jeg hørte mye lyder og tassing inni veggene. En dag da jeg kom inn på kjøkkenet så så jeg en rotte, svær rotte, pile ned fra kjøkkenbenken hvor brødet stod inn i et hulrom ved vasken. Flyttet derfra så fort jeg kunne. 

Rotter og mus er et økende problem i boliger nå når restauranter har vært stengt eller begrenset i lang tid. 

Varsle eier med en gang. 

Anonymkode: bacf3...f15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske god på dette, har aldri bodd et sted uten skadedyr, og det høres ut som rotte. Mus er super små, og super raske, de piler, de tasser ikke.

Det har sikkert gått fint, men pass på maten din. Sjekk over mat og søppelspann.

Nå er det vår, da forsvinner de ut. Så får huseier fikse opp til vinteren.

Anonymkode: bf436...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her.

Grunnen til at jeg har ventet litt er for å være helt sikker, fordi jeg synes det er ubehagelig å klage og så er det ikke mus.

Jeg har klaget på mange ting etter at jeg flyttet inn.

- Veldig skitne gulv når jeg flyttet inn

-Tett vask på badet som han sier det ikke er mulig å gjøre noe med, fordi skitt/hår sitter langt nedi røret.

- Manglet lys på kjøkken de to første ukene.

- Har spurt om kjøleskapet kan rettes opp slik at det står i vater og dermed vil dure mindre, men da ser han bare rart på meg

-Klaget på at det lukter fukt i leiligheten

Anonymkode: a7678...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er ganske god på dette, har aldri bodd et sted uten skadedyr, og det høres ut som rotte. Mus er super små, og super raske, de piler, de tasser ikke.

Det har sikkert gått fint, men pass på maten din. Sjekk over mat og søppelspann.

Nå er det vår, da forsvinner de ut. Så får huseier fikse opp til vinteren.

Anonymkode: bf436...3b8

😲Nå forsvant nattesøvnen.

Ts

Anonymkode: a7678...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her.

Grunnen til at jeg har ventet litt er for å være helt sikker, fordi jeg synes det er ubehagelig å klage og så er det ikke mus.

Jeg har klaget på mange ting etter at jeg flyttet inn.

- Veldig skitne gulv når jeg flyttet inn

-Tett vask på badet som han sier det ikke er mulig å gjøre noe med, fordi skitt/hår sitter langt nedi røret.

- Manglet lys på kjøkken de to første ukene.

- Har spurt om kjøleskapet kan rettes opp slik at det står i vater og dermed vil dure mindre, men da ser han bare rart på meg

-Klaget på at det lukter fukt i leiligheten

Anonymkode: a7678...f26

Det med tett vask kan du kanskje fikse selv ved å kjøpe plumbo gele. Bruk halve flasken først, la det virke 20 min og hell kokende vann over. Hvis det ikke hjalp, bruk en halv flaske til. Mulig man kan la det virke over natten. Det skal stå på flasken. 

Anonymkode: d038b...d24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mus. Syns de bråker i veggen jeg da. 

De kan komme inn ja.

si fra til utleier

om denne bare rister på hode ville jeg satt ut feller ( slike som ikke dreper. Men det er meg da.. 😉

det har vært gnagerår i år så mulig det blir bedre sesongen som kommer. Mange har hatt problemer med gnagere denne sesong. 
 

lykke til 😊

Anonymkode: b6182...5d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det bor rotter i bjelkelaget så lukter det,men iom du sier det er fukt så tenker jeg rotter. Rotter trives best i boliger med fuktskader.  Dunk i taket neste gang du hører lyder, dersom det er mus stopper lydene bare en kort stund, om det er rotter vil du sannsynligvis ikke høre noe mer den kvelden ( med mindre der er rotte ungdommer i huset). Mus kan bråke en del når de drar med seg ting inn til bolet sitt, de er stokk dumme, kommer inn via kledning og gjør mye skader på el anlegg. Rotter er smarte, lukter dyrebutikk, kommer inn via soilrør/ under bakkeplan og gjør mest skader på isolasjonen. 

Og sjekk kjøkkenet ditt, se etter gnager hull ved vannrør og avføring i skapene.

Anonymkode: 433b1...5e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis det bor rotter i bjelkelaget så lukter det,men iom du sier det er fukt så tenker jeg rotter. Rotter trives best i boliger med fuktskader.  Dunk i taket neste gang du hører lyder, dersom det er mus stopper lydene bare en kort stund, om det er rotter vil du sannsynligvis ikke høre noe mer den kvelden ( med mindre der er rotte ungdommer i huset). Mus kan bråke en del når de drar med seg ting inn til bolet sitt, de er stokk dumme, kommer inn via kledning og gjør mye skader på el anlegg. Rotter er smarte, lukter dyrebutikk, kommer inn via soilrør/ under bakkeplan og gjør mest skader på isolasjonen. 

Og sjekk kjøkkenet ditt, se etter gnager hull ved vannrør og avføring i skapene.

Anonymkode: 433b1...5e8

Jeg hører ikke tassing og løping hele tiden, men det kommer i små bolker.

Det kan være løping innimellom en time eller to, så kan det gå mange timer eller en dag eller tre til neste gang jeg hører det.

Ts

Anonymkode: a7678...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...