AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #41 Skrevet 26. april 2021 Hvordan få hunden til å gå pent i båndet? Jeg har vondt i armene.. 😱 Anonymkode: 2bb60...b6c
Julie Skrevet 26. april 2021 #42 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hvordan få hunden til å gå pent i båndet? Jeg har vondt i armene.. 😱 Anonymkode: 2bb60...b6c Er det TS som skriver? Altså, valp på 11 uker?
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #43 Skrevet 26. april 2021 Vi fikk slutt på biting i båndet ved å bruke kort kjetting i stedet for vanlig bånd. Startet alltid med vanlig bånd, men hvis han begynte å bite skiftet vi til kjetting (som også var kortere enn båndet). Etter et par uker var det nok å ha kjettingen med på tur, trengte ikke å bruke den. Og angående innkalling: jeg lærte på kurs at vi ikke skulle rope navnet, men bare «kom hit!» eller lignende. Anonymkode: 14388...d3d
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #44 Skrevet 26. april 2021 Julie skrev (1 time siden): Er det TS som skriver? Altså, valp på 11 uker? Ikke TS. Forventet ikke at hun skal gå fint i bånd Anonymkode: 5c409...e86
Kokosmakron Skrevet 26. april 2021 #45 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei igjen, og si nå endelig i fra hvis jeg spør for mye..! Jeg har nå flyttet grinda til stua sånn at hun kan se meg når hun er bak den. Problemet er at hun er like panisk nå. Hun bjeffer selv om jeg står under en halvmeter fra henne og ser på henne, altså virker problemet å være at "noe skiller oss". Jeg stryker på henne eller gir godbiter, og likevel begynner hun å pipe og prøver febrilsk å klatre over. Vi har også prøvd å gjøre det sånn at jeg er bak grina med henne mens mannen min er på andre siden av grinden. Likevel er dette absolutt ikke greit, tydeligvis. Er dette en valp med ekstrem seperasjonsangst? Anonymkode: 5c409...e86 Men altså, dere har skaffet dere et dyr som er sosialt og ønsker å være sammen med flokken sin (dere), en golden vil jeg si er i øvre sjikt på sosial-skalaen. Jeg leser dette innlegget som at dere stenger hunden ute på gangen når dere selv er på stuen på dagtid, det tror jeg er noe det vanskeligste for en hund å håndtere - den ser dere, men får ikke være sammen med. Mine voksne hunder misliker også dette, de vil jo helst være sammen med meg! Og hvorfor skal dere stenge den ute på gangen på dagtid? Da kan dere jo følge med på den og bruke kontaktlyd/avledning hvis dere ser at den har peilet seg inn på ledninger. Hvis du skal jobbe og ikke kan følge med på valpen like mye tar du med sengen dens og legger ved siden av der du sitter og tar valpen i et bånd som du fester til stolbeinet, evt kjøp sånn sikkerthetsgrind/lekegrind for barn (er som regel å få tak i brukt). Gi den en kong eller noe som du har smurt leverpostei eller noe inni, slik at du holder den litt opptatt mens du jobber. Du virker så opphengt i at den har separasjonsangst, dette er ikke separasjonsangst, men dere krever noe av den som strider mot dens sosiale instinkter, om man kan kalle det det. Hvis jeg har misforstått og det er på natt den piper (skjønner ikke helt hvorfor du da står på den andre siden og ser på den), må dere ta tilvenningen tilbake noen steg. Du skriver at dere sov sammen med valpen på stuen i starten, gjør det samme i gangen til den har blitt vant med sin nye soveplass. Når den skal sove på dagtid kan dere stå eller sitte i rommet sammen med den og bare være passiv til den faller til ro. 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #46 Skrevet 27. april 2021 Kokosmakron skrev (9 timer siden): Men altså, dere har skaffet dere et dyr som er sosialt og ønsker å være sammen med flokken sin (dere), en golden vil jeg si er i øvre sjikt på sosial-skalaen. Jeg leser dette innlegget som at dere stenger hunden ute på gangen når dere selv er på stuen på dagtid, det tror jeg er noe det vanskeligste for en hund å håndtere - den ser dere, men får ikke være sammen med. Mine voksne hunder misliker også dette, de vil jo helst være sammen med meg! Og hvorfor skal dere stenge den ute på gangen på dagtid? Da kan dere jo følge med på den og bruke kontaktlyd/avledning hvis dere ser at den har peilet seg inn på ledninger. Hvis du skal jobbe og ikke kan følge med på valpen like mye tar du med sengen dens og legger ved siden av der du sitter og tar valpen i et bånd som du fester til stolbeinet, evt kjøp sånn sikkerthetsgrind/lekegrind for barn (er som regel å få tak i brukt). Gi den en kong eller noe som du har smurt leverpostei eller noe inni, slik at du holder den litt opptatt mens du jobber. Du virker så opphengt i at den har separasjonsangst, dette er ikke separasjonsangst, men dere krever noe av den som strider mot dens sosiale instinkter, om man kan kalle det det. Hvis jeg har misforstått og det er på natt den piper (skjønner ikke helt hvorfor du da står på den andre siden og ser på den), må dere ta tilvenningen tilbake noen steg. Du skriver at dere sov sammen med valpen på stuen i starten, gjør det samme i gangen til den har blitt vant med sin nye soveplass. Når den skal sove på dagtid kan dere stå eller sitte i rommet sammen med den og bare være passiv til den faller til ro. Haha, sorry, jeg syntes det var litt morsomt, virket så absurd. Nei, vi står ikke på andre siden av gjerdet og ser på den på natta, hørtes litt merkelig ut! Jeg har kanskje forklart situasjonen litt dårlig. Skal prøve på nytt. Vi har vent henne til å sove i stua alene, noe hun takler imponerende bra. Hun virker å kose seg der, verken piper eller bjeffer, og sover store deler av natta. Problemet er at hun i det siste har begynt å gnage på absolutt alt, på en måte som gjør meg redd for om hun kan skade seg. Spesielt ledningene bekymrer meg, og det er ikke alle som kan tas ut. Derfor satte jeg inn en grind så hun bare får tilgang til halve arealet hun tidligere hadde tilgang på, og jeg forstår jo at dette er en overgang for henne, og forventer ikke at hun skal synes at det er helt topp. (Ganga og stua er i samme rom, hvis du skjønner, ingen dører/vegger som skiller) I et forsøk på å gjøre henne vant til den nye ordningen har jeg prøvd litt å ha henne i ganga, på den andre siden av grinda. For å vise henne at hun ikke blir forlatt har jeg vært der inne sammen med henne eller stått på andre siden og kost med henne. Dette er da på dagtid, og bare for å øve. Jeg har ennå ikke plassert henne der på natta, nettopp fordi hun ikke liker det. Og det er da hun piper og bjeffer, selv om jeg har henne på fanget. Hun virker å hate grinda, eller at det er noe nytt der, ikke godt å si. Hvis jeg går over grinda (må jo det hvis jeg for eks skal på do) bjeffer og piper og skraper hun, da hun tidligere har vært helt rolig når jeg går på do. Så har jeg prøvd å avbryte doturen og bare bli stående og vise at jeg ikke forsvinner, men hun får likevel helt panikk hvis jeg går over grinda. Jeg og mannen har prøvd ulike ting, for eksempel at en av oss sitter med henne på den ene siden av grinda, mens den andre står på den andre siden. Hun bjeffer og piper og blir urolig. Må nevne at ganga vår er stor, at hun har mye plass der, og at hun får alt av vann/tepper/leker når vi plasserer henne der. Altså: Vi krever ikke at hun skal være der alene, vi bare prøver å vise henne at det ikke er farlig sånn at hun forhåpentligvis med tiden kan lære seg å være der om natta. Anonymkode: 5c409...e86
Kokosmakron Skrevet 27. april 2021 #47 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Haha, sorry, jeg syntes det var litt morsomt, virket så absurd. Nei, vi står ikke på andre siden av gjerdet og ser på den på natta, hørtes litt merkelig ut! Jeg har kanskje forklart situasjonen litt dårlig. Skal prøve på nytt. Vi har vent henne til å sove i stua alene, noe hun takler imponerende bra. Hun virker å kose seg der, verken piper eller bjeffer, og sover store deler av natta. Problemet er at hun i det siste har begynt å gnage på absolutt alt, på en måte som gjør meg redd for om hun kan skade seg. Spesielt ledningene bekymrer meg, og det er ikke alle som kan tas ut. Derfor satte jeg inn en grind så hun bare får tilgang til halve arealet hun tidligere hadde tilgang på, og jeg forstår jo at dette er en overgang for henne, og forventer ikke at hun skal synes at det er helt topp. (Ganga og stua er i samme rom, hvis du skjønner, ingen dører/vegger som skiller) I et forsøk på å gjøre henne vant til den nye ordningen har jeg prøvd litt å ha henne i ganga, på den andre siden av grinda. For å vise henne at hun ikke blir forlatt har jeg vært der inne sammen med henne eller stått på andre siden og kost med henne. Dette er da på dagtid, og bare for å øve. Jeg har ennå ikke plassert henne der på natta, nettopp fordi hun ikke liker det. Og det er da hun piper og bjeffer, selv om jeg har henne på fanget. Hun virker å hate grinda, eller at det er noe nytt der, ikke godt å si. Hvis jeg går over grinda (må jo det hvis jeg for eks skal på do) bjeffer og piper og skraper hun, da hun tidligere har vært helt rolig når jeg går på do. Så har jeg prøvd å avbryte doturen og bare bli stående og vise at jeg ikke forsvinner, men hun får likevel helt panikk hvis jeg går over grinda. Jeg og mannen har prøvd ulike ting, for eksempel at en av oss sitter med henne på den ene siden av grinda, mens den andre står på den andre siden. Hun bjeffer og piper og blir urolig. Må nevne at ganga vår er stor, at hun har mye plass der, og at hun får alt av vann/tepper/leker når vi plasserer henne der. Altså: Vi krever ikke at hun skal være der alene, vi bare prøver å vise henne at det ikke er farlig sånn at hun forhåpentligvis med tiden kan lære seg å være der om natta. Anonymkode: 5c409...e86 Da skjønner jeg mer, virket som at hunden var bak grinden og dere selv oppholdt dere på stuen på dagtid. Hvordan finner den roen på dagtid på stuen da? Er det en valp som kan legge seg ned og sove når den har behov for det? Og passer dere på at hunden er sliten og klar for hvile når dere kjører tilvenning på den nye soveplassen? Ville ha vært der sammen med valpen til den roer seg og sovner, tenk at dere må ta tilvenningen tilbake noen steg. Det er ikke alle valper som klarer å finne roen selv, spesielt ikke hvis den ser at dere er på den andre siden av grinden. Den ene hunden min måtte ha hjelp med å falle til ro som valp når det var hviletid. Brukte en del tid på å bare sitte på gulvet og vente til han sovnet. Ga ikke noe oppmerksomhet, bare ventet. Nå tusler han dit og legger seg når han vil ha ro rundt seg.
Kokosmakron Skrevet 27. april 2021 #48 Skrevet 27. april 2021 Ble litt rotete det siste innlegget mitt, ble så mange avbrytelser mens jeg skrev 😅 Men poenget mitt var at jeg ville ha kjørt tilvenning kun når det er hviletid, og da oppholdt meg på samme side av grinden frem til den roer seg og sovner.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #49 Skrevet 27. april 2021 Kokosmakron skrev (1 time siden): Ble litt rotete det siste innlegget mitt, ble så mange avbrytelser mens jeg skrev 😅 Men poenget mitt var at jeg ville ha kjørt tilvenning kun når det er hviletid, og da oppholdt meg på samme side av grinden frem til den roer seg og sovner. Ja, det høres veldig lurt ut! Takk for svaret. Skal prøve på det, og være tålmodig. Håpet er egentlig at hun skal finne ro i buret sitt. Har kjøpt et stort bur som hun trives godt i. Jeg lukker det aldri, tenker mer at det kan være en plass hun kan trekke seg tilbake i hvis hun vil være i fred. Har gitt henne mange godbiter der, og gir alltid maten der, og i går sovnet hun for første gang der inne! Var en stor glede Så jeg håper det kan bli "huset hennes" etter hvert. Anonymkode: 5c409...e86
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #50 Skrevet 27. april 2021 Kokosmakron skrev (1 time siden): Da skjønner jeg mer, virket som at hunden var bak grinden og dere selv oppholdt dere på stuen på dagtid. Hvordan finner den roen på dagtid på stuen da? Er det en valp som kan legge seg ned og sove når den har behov for det? Og passer dere på at hunden er sliten og klar for hvile når dere kjører tilvenning på den nye soveplassen? Ville ha vært der sammen med valpen til den roer seg og sovner, tenk at dere må ta tilvenningen tilbake noen steg. Det er ikke alle valper som klarer å finne roen selv, spesielt ikke hvis den ser at dere er på den andre siden av grinden. Den ene hunden min måtte ha hjelp med å falle til ro som valp når det var hviletid. Brukte en del tid på å bare sitte på gulvet og vente til han sovnet. Ga ikke noe oppmerksomhet, bare ventet. Nå tusler han dit og legger seg når han vil ha ro rundt seg. Oi, glemte visst å svare på det første du skrev! Ja, hun legger seg ned til stadighet og sovner, litt forskjellige plasser i stua. Men du har absolutt et poeng med timingen! Skal bli flinkere til å øve på soveplasser når hun allerede er trøtt og sliten. Anonymkode: 5c409...e86
Kokosmakron Skrevet 27. april 2021 #51 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, det høres veldig lurt ut! Takk for svaret. Skal prøve på det, og være tålmodig. Håpet er egentlig at hun skal finne ro i buret sitt. Har kjøpt et stort bur som hun trives godt i. Jeg lukker det aldri, tenker mer at det kan være en plass hun kan trekke seg tilbake i hvis hun vil være i fred. Har gitt henne mange godbiter der, og gir alltid maten der, og i går sovnet hun for første gang der inne! Var en stor glede Så jeg håper det kan bli "huset hennes" etter hvert. Anonymkode: 5c409...e86 Ja, det har vi pleid å gjøre med hundene våre også. Har et stort bur tilgjengelig hvor døra alltid er åpen slik at de kan gå inn og ut av det som de vil. To av hundene har foretrukket å legge seg der fremfor hundeseng når de har villet ha litt ro rundt seg. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå