AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #1 Skrevet 21. april 2021 Merker at jeg gruer meg til hver gang jeg skal ut med henne (og det er jo ganske ofte). Hun er 11 uker og veldig søt, særlig når vi er innendørs. Når vi går ut glemmer hun at jeg finnes, hopper og drar i båndet (dette er ikke et problem, hun er jo så ung), og biter i det og begynner å knurre. Det eneste som virker er å løfte henne opp og avslutte turen. Hun logrer med halen når hun holder på sånn, og tror nok bare at vi leker, stakkar, men det gjør det å gå ut ganske kjipt for meg. Det er liksom en kamp hele tida, også synes jeg det er litt flaut at folk ser at jeg har så liten kontroll på henne. Jeg har prøvd å friste med leker i stedet, og jeg har prøvd å si "sitt" eller øve på de andre kommandoene vi jobber med, for dette kan dra henne litt ut av det hun er opptatt av og roe henne ned, men akkurat når det kommer til bitinga i båndet og knurringa så er hun ikke til å stoppe. Har dere noen gode råd? Håper virkelig dette er typisk valpeoppførsel? Anonymkode: 5c409...e86
Tabris Skrevet 21. april 2021 #2 Skrevet 21. april 2021 Helt normalt og veldig typisk valpeoppførsel. Jeg for min del hadde blitt bekymret om jeg så en "lydig" valp. Valper skal være energiske, rampete og nysgjerrige! Jeg ville startet med å ha en plan for turene. Turer med så liten valp bør være først og fremst med fokus på miljøtrening og/eller god sosialisering. Ta henne med enten for å treffe en (for henne) fremmed hund. Da naturligvis en hund som er trygg og stødig slik at din valp kan få tid på seg til å bli kjent med den. Når hun er trygg på den (som vises ved at vil leke med den) så er sosialiseringen ferdig med den hunden og du kan finne en ny - helst en som ser helt annerledes ut slik at hun blir vant med mange ulike hunder. Miljøtren henne på nye steder med nye inntrykk - park, travel gate, trafikk, anleggsmaskiner osv osv. Alt selvsagt i hennes tempo og steg for steg. Men i tillegg til at det gjør henne mer vant med og trygg på sine omgivelser og folk/hunder generelt, så kan det også gjøre henne såpass interessert i miljøet at hun glemmer å tygge på båndet. I nærmiljøet ville jeg stoppet ofte og trent (frivillig) kontakt og hatt godbitsøk, både for å roe ned og for å flytte fokus over på noe annet. Det kan også være lurt å starte turen på begge sider av ytterdøren med kontakttrening. 11
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #3 Skrevet 21. april 2021 Tabris skrev (Akkurat nå): Helt normalt og veldig typisk valpeoppførsel. Jeg for min del hadde blitt bekymret om jeg så en "lydig" valp. Valper skal være energiske, rampete og nysgjerrige! Jeg ville startet med å ha en plan for turene. Turer med så liten valp bør være først og fremst med fokus på miljøtrening og/eller god sosialisering. Ta henne med enten for å treffe en (for henne) fremmed hund. Da naturligvis en hund som er trygg og stødig slik at din valp kan få tid på seg til å bli kjent med den. Når hun er trygg på den (som vises ved at vil leke med den) så er sosialiseringen ferdig med den hunden og du kan finne en ny - helst en som ser helt annerledes ut slik at hun blir vant med mange ulike hunder. Miljøtren henne på nye steder med nye inntrykk - park, travel gate, trafikk, anleggsmaskiner osv osv. Alt selvsagt i hennes tempo og steg for steg. Men i tillegg til at det gjør henne mer vant med og trygg på sine omgivelser og folk/hunder generelt, så kan det også gjøre henne såpass interessert i miljøet at hun glemmer å tygge på båndet. I nærmiljøet ville jeg stoppet ofte og trent (frivillig) kontakt og hatt godbitsøk, både for å roe ned og for å flytte fokus over på noe annet. Det kan også være lurt å starte turen på begge sider av ytterdøren med kontakttrening. Takk for gode råd. Håpet at akkurat du ville svare Jeg har fått streng beskjed om ikke å la henne møte andre hunder ennå da hun ikke er vaksinert før om to uker. Kjenner at jeg synes det er vanskelig, det er så mange hunder i nærområdet og jeg vil gjerne at hun skal bli så sosialisert som mulig! Vi går ikke turer, nei, bare små lufteturer med snusing og (forsøk på) tissing. Hun spiser også ALT hun kommer over ute, all kontakt med meg forsvinner, og absolutt alt skal tygges på, også steiner, tyggiser, snus, plastikkbiter med skarpe kanter, ja, det er i det hele tatt veldig lite hygge over å være ute med henne nå, for jeg blir bare gående rundt og scanne omgivelsene for farer og stikke hånda inn i munnen hennes annen hvert minutt for å dra ut et eller annet skummelt. Eller så biter hun i båndet og knurrer, da... Anonymkode: 5c409...e86 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #4 Skrevet 21. april 2021 Du burde ha båndet så kort at du rekker å unngå at valpen spiser det som er langs veien. Jeg ville også begynt å trene på innkalling sitt og gå pent med en gang. Min hund kan best det første jeg lærte den Lykke til. Anonymkode: 72614...c38 2
Tabris Skrevet 21. april 2021 #5 Skrevet 21. april 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for gode råd. Håpet at akkurat du ville svare Jeg har fått streng beskjed om ikke å la henne møte andre hunder ennå da hun ikke er vaksinert før om to uker. Kjenner at jeg synes det er vanskelig, det er så mange hunder i nærområdet og jeg vil gjerne at hun skal bli så sosialisert som mulig! Vi går ikke turer, nei, bare små lufteturer med snusing og (forsøk på) tissing. Hun spiser også ALT hun kommer over ute, all kontakt med meg forsvinner, og absolutt alt skal tygges på, også steiner, tyggiser, snus, plastikkbiter med skarpe kanter, ja, det er i det hele tatt veldig lite hygge over å være ute med henne nå, for jeg blir bare gående rundt og scanne omgivelsene for farer og stikke hånda inn i munnen hennes annen hvert minutt for å dra ut et eller annet skummelt. Eller så biter hun i båndet og knurrer, da... Anonymkode: 5c409...e86 Ang. sosialisering så kommer det an på om hun er en type valp som synes folk og hunder i ulike varianter er kule og spennende eller om hun er litt skeptisk. Hvis hun er det sistnevnte, og du bor i Norge, så ville jeg så absolutt prioritert sosialisering nå. Du har bare ca en uke på deg til sosialiseringsvinduet lukkes. Det betyr ikke at du da ikke kan gjøre noe, men at det aldri er lettere enn nå. Bare vær nøye med at de hundene du treffer er av det trygge slaget slik at hun får en god erfaring. Og at de treffes med (i hvert fall valpen) løs. Det er ganske vanlig at valper vil ta alt i munnen, noen er verre enn andre. Heldigvis vokser de fleste det av seg. Hvis du miljøtrener og sosialiserierer som nevnt over så kan det ta fokus bort fra både ting å spise og båndet. 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #6 Skrevet 21. april 2021 Tabris skrev (2 minutter siden): Ang. sosialisering så kommer det an på om hun er en type valp som synes folk og hunder i ulike varianter er kule og spennende eller om hun er litt skeptisk. Hvis hun er det sistnevnte, og du bor i Norge, så ville jeg så absolutt prioritert sosialisering nå. Du har bare ca en uke på deg til sosialiseringsvinduet lukkes. Det betyr ikke at du da ikke kan gjøre noe, men at det aldri er lettere enn nå. Bare vær nøye med at de hundene du treffer er av det trygge slaget slik at hun får en god erfaring. Og at de treffes med (i hvert fall valpen) løs. Det er ganske vanlig at valper vil ta alt i munnen, noen er verre enn andre. Heldigvis vokser de fleste det av seg. Hvis du miljøtrener og sosialiserierer som nevnt over så kan det ta fokus bort fra både ting å spise og båndet. Hun er veldig nysgjerrig på hundene hun ser, og virker ikke redd. Også veldig imøtekommende mot fremmede som kommer for å hilse. Hun er en golden retriever, forresten. Takk for gode råd. Når jeg trener kontakt hjemme så pleier jeg å gi henne en godbit når hun kommer når jeg sier navnet hennes, særlig får hun ros når hun holder på med en spennende leke og likevel kommer til meg/ser mot meg når jeg sier navnet hennes. Problemet er at samboeren min sier navnet hennes i negativ forstand ganske ofte. Hun har vært en prøvelse den siste tida, gnagd på ledninger og bjeffet mye, og da sier han navnet hennes med sinne/oppgitt i stemmen, og jeg tror dette er med på å ødelegge det jeg jobber med. Har sagt det til ham, og han ser poenget, men det virker veldig instinktivt for ham, og han kommer nok ikke til å slutte med dette. Synes du jeg skal begynne å bruke et annet ord når jeg vil ha kontakt med henne? Anonymkode: 5c409...e86
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #7 Skrevet 21. april 2021 Navnet i negativ forstand er ugreit. Det skal bety glede kos og eller belønning. Eks Jeg kjefter aldri på hunden hvis den bruker langt tid på å komme på innkalling en skjelden gang i blandt jeg belønner mer. Anonymkode: 72614...c38
Tabris Skrevet 21. april 2021 #8 Skrevet 21. april 2021 14 minutter siden, AnonymBruker said: Hun er veldig nysgjerrig på hundene hun ser, og virker ikke redd. Også veldig imøtekommende mot fremmede som kommer for å hilse. Hun er en golden retriever, forresten. Takk for gode råd. Når jeg trener kontakt hjemme så pleier jeg å gi henne en godbit når hun kommer når jeg sier navnet hennes, særlig får hun ros når hun holder på med en spennende leke og likevel kommer til meg/ser mot meg når jeg sier navnet hennes. Problemet er at samboeren min sier navnet hennes i negativ forstand ganske ofte. Hun har vært en prøvelse den siste tida, gnagd på ledninger og bjeffet mye, og da sier han navnet hennes med sinne/oppgitt i stemmen, og jeg tror dette er med på å ødelegge det jeg jobber med. Har sagt det til ham, og han ser poenget, men det virker veldig instinktivt for ham, og han kommer nok ikke til å slutte med dette. Synes du jeg skal begynne å bruke et annet ord når jeg vil ha kontakt med henne? Anonymkode: 5c409...e86 Det kan være en fordel å trene inn en kontaktlyd. Den kan erstatte navnet for dere begge - du kan bruke det både når du ønsker kontakt med henne og dere kan begge bruke det når hun gjør noe hun ikke skal. Så får dere fjernet det negative aspektet med det. Du kan lese mer om det, og fremgangsmåte, her: https://www.siddishundeskole.com/wp-content/uploads/2020/12/17a-Stoppe-uønsket-atferd.pdf Men når det gjelder kontakttrening, da tenker jeg ikke å bruke navn/lyd for å få kontakten hennes, men at du trener frivillig kontakt. Dvs at du stiller deg opp, kanskje med hendene på ryggen, og ser på henne og hun vil da av seg selv se på deg tilbake. Når hun ser deg inn i øynene, si kort "bra!" (eller bruk klikker), tell 1-2 og så gir du en godbit. Tren gjerne dette i økter på 4-5 ganger (alt etter hvor lenge hun klarer konsentrere seg) flere ganger om dagen. Start inne og tren til hun klarer å holde øyekontakten noen sekunder før du tar det med ut og starter innlæringen på ny. Her er en kort video som viser hvordan du kan lære inn det å ta kontakt: Det ligger mange små snutter på den YouTube-kanalen som tar for seg grunnleggende trening av valp.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #9 Skrevet 21. april 2021 Tabris skrev (1 time siden): Det kan være en fordel å trene inn en kontaktlyd. Den kan erstatte navnet for dere begge - du kan bruke det både når du ønsker kontakt med henne og dere kan begge bruke det når hun gjør noe hun ikke skal. Så får dere fjernet det negative aspektet med det. Du kan lese mer om det, og fremgangsmåte, her: https://www.siddishundeskole.com/wp-content/uploads/2020/12/17a-Stoppe-uønsket-atferd.pdf Men når det gjelder kontakttrening, da tenker jeg ikke å bruke navn/lyd for å få kontakten hennes, men at du trener frivillig kontakt. Dvs at du stiller deg opp, kanskje med hendene på ryggen, og ser på henne og hun vil da av seg selv se på deg tilbake. Når hun ser deg inn i øynene, si kort "bra!" (eller bruk klikker), tell 1-2 og så gir du en godbit. Tren gjerne dette i økter på 4-5 ganger (alt etter hvor lenge hun klarer konsentrere seg) flere ganger om dagen. Start inne og tren til hun klarer å holde øyekontakten noen sekunder før du tar det med ut og starter innlæringen på ny. Her er en kort video som viser hvordan du kan lære inn det å ta kontakt: Det ligger mange små snutter på den YouTube-kanalen som tar for seg grunnleggende trening av valp. Skjønner! Da skal jeg begynne med den treningen allerede i dag Jeg skjønte ikke helt hva du mente med: "Det kan være en fordel å trene inn en kontaktlyd. Den kan erstatte navnet for dere begge - du kan bruke det både når du ønsker kontakt med henne og dere kan begge bruke det når hun gjør noe hun ikke skal. Så får dere fjernet det negative aspektet med det." Mener du at vi skal finne på et nytt ord (for eks. "kontakt") som vi bruker BÅDE når vi vil ha kontakt OG når hun biter på ledningene? Hvordan fjerner det det negative aspektet? Anonymkode: 5c409...e86
Tabris Skrevet 21. april 2021 #10 Skrevet 21. april 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Skjønner! Da skal jeg begynne med den treningen allerede i dag Jeg skjønte ikke helt hva du mente med: "Det kan være en fordel å trene inn en kontaktlyd. Den kan erstatte navnet for dere begge - du kan bruke det både når du ønsker kontakt med henne og dere kan begge bruke det når hun gjør noe hun ikke skal. Så får dere fjernet det negative aspektet med det." Mener du at vi skal finne på et nytt ord (for eks. "kontakt") som vi bruker BÅDE når vi vil ha kontakt OG når hun biter på ledningene? Hvordan fjerner det det negative aspektet? Anonymkode: 5c409...e86 Ikke et ord, men en lyd. Smatte, plystre, et eller annet. Dere kan gjerne ha hver deres lyd, dere må bare begge trene lyden inn hver for dere. Det står godt beskrevet hvem, hva og hvordan i lenken jeg sendte. Det negative aspektet fjernes ved at en lyd ikke kan sies med en streng og sint stemme og at lyden er innlært med masse godbiter. Så hunden avbryter det den gjør og tar kontakt fordi den har lyst, ikke fordi den får kjeft. 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #11 Skrevet 21. april 2021 Tabris skrev (2 minutter siden): Ikke et ord, men en lyd. Smatte, plystre, et eller annet. Dere kan gjerne ha hver deres lyd, dere må bare begge trene lyden inn hver for dere. Det står godt beskrevet hvem, hva og hvordan i lenken jeg sendte. Det negative aspektet fjernes ved at en lyd ikke kan sies med en streng og sint stemme og at lyden er innlært med masse godbiter. Så hunden avbryter det den gjør og tar kontakt fordi den har lyst, ikke fordi den får kjeft. Å, det var lurt! Skjønner Skal lese litt. Takk igjen. Forresten - er du tilknyttet Siddis hundeskole? Og forresten 2: Når kan jeg (sånn statistisk) regne med at jenta mi begynner å bli litt mindre valpete i oppførselen? Altså gnagingen på listene/møblene, mangelen på fokus og så videre. Anonymkode: 5c409...e86
Tabris Skrevet 21. april 2021 #12 Skrevet 21. april 2021 1. Ja, jeg jobber der som instruktør. 2. Det vanlige er mellom 6-9 mndr, med en glidende overgang. 1
Diamant20 Skrevet 22. april 2021 #13 Skrevet 22. april 2021 Hei! Vi har også en golden retriever. Erfaringsmessig trengte ikke hun å hilse på så mange hunder, men heller ha få lekekamerater. Hun vil alltid hilse på andre hunder og mennesker, det er vel knapt noe som overgår det, så vi har egentlig ikke øvd noe særlig på det. Vår bet også en del i båndet og sånt som du beskriver her, men det gikk egentlig over av seg selv. Om jeg skulle prioritert noe på nytt hadde det vært rotrening og passering, for dette ble litt vanskelig da hun ble eldre. Ville også startet treningen med å ikke trekke i båndet, for det er ganske mye verre når hun bare er et par måneder eldre. Vi merket et da hun ble 5/6 mnd og var 25-30kg plutselig, og hun trakk som en gærning. Hvor bor dere forresten?
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #14 Skrevet 22. april 2021 Diamant20 skrev (1 minutt siden): Hei! Vi har også en golden retriever. Erfaringsmessig trengte ikke hun å hilse på så mange hunder, men heller ha få lekekamerater. Hun vil alltid hilse på andre hunder og mennesker, det er vel knapt noe som overgår det, så vi har egentlig ikke øvd noe særlig på det. Vår bet også en del i båndet og sånt som du beskriver her, men det gikk egentlig over av seg selv. Om jeg skulle prioritert noe på nytt hadde det vært rotrening og passering, for dette ble litt vanskelig da hun ble eldre. Ville også startet treningen med å ikke trekke i båndet, for det er ganske mye verre når hun bare er et par måneder eldre. Vi merket et da hun ble 5/6 mnd og var 25-30kg plutselig, og hun trakk som en gærning. Hvor bor dere forresten? Takk for svaret! Gode poenger du har her. Vi bor i Stavanger. Anonymkode: 5c409...e86
Diamant20 Skrevet 22. april 2021 #15 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svaret! Gode poenger du har her. Vi bor i Stavanger. Anonymkode: 5c409...e86 Da blir det litt langt for dere å reise på krus her vi bor😅 Hundelykke er skikkelig flinke nemlig🙈 Valpeoppførselen gikk gradvis over, men den gærne oppførselen på tur varte ikke så lenge. Pass på at valpen får sove nok også, ellers er det greit å ha masse tyggebein valpen kan spise.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #16 Skrevet 22. april 2021 Tabris skrev (13 timer siden): 1. Ja, jeg jobber der som instruktør. 2. Det vanlige er mellom 6-9 mndr, med en glidende overgang. Hei igjen! Har lest linken du sendte. Den var flott, og jeg lærte masse! Men den forvirret meg også litt. Har jeg forstått dette riktig: Jeg skal trene inn en kontaktlyd, og velger da smatting. Men før dette skal jeg trene på frivillig kontakt (hun ser på meg, jeg sier bra, venter 2 sekunder og gir godbit). Etter hvert skal jeg begynne å lage smattelyden når valpen gjør noe feil, men aldri to ganger på rad, og ikke hele tiden. Men før jeg smatter skal jeg si navnet hennes, og jeg skal bare lage smattelyden hvis hun ikke reagerer på tiltale. Og jeg skal trene inn smattelyden hjemme på samme måte som med frivillig kontakt. Og smattelyden kan både brukes når hun gjør noe feil, OG når jeg vil ha kontakt. Kontakttrening og kontaktlyd er uavhengig av hverandre, og to forskjellige øvelser? 😅 Det går litt i surr for meg, det her. Anonymkode: 5c409...e86
Tabris Skrevet 22. april 2021 #17 Skrevet 22. april 2021 Kontakttrening og kontaktlyd (f.eks smatting) er to ulike øvelser. Kontaktlyden, enkelt sagt, erstatter det gamle "Nei!" - dvs det er en måte å stoppe hundens uønskede atferd på uten at det innebærer noe negativt for hunden. Du trenger ikke si navnet til hunden før du bruker kontaktlyden. Kontaktlyden kan du bruke når du ønsker kontakt med hunden, kanskje spesielt når omstendighetene er litt vanskelige (dvs at bare navnet ikke vil fungere), men, som du sier, ikke to ganger på rad og ikke for ofte. Både kontakttrening og kontaktlyd trenes inn hjemme først, men innlæringen er ulik siden det er to ulike øvelser. Håper det hjalp, men spør gjerne mer.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #18 Skrevet 22. april 2021 Tabris skrev (1 minutt siden): Kontakttrening og kontaktlyd (f.eks smatting) er to ulike øvelser. Kontaktlyden, enkelt sagt, erstatter det gamle "Nei!" - dvs det er en måte å stoppe hundens uønskede atferd på uten at det innebærer noe negativt for hunden. Du trenger ikke si navnet til hunden før du bruker kontaktlyden. Kontaktlyden kan du bruke når du ønsker kontakt med hunden, kanskje spesielt når omstendighetene er litt vanskelige (dvs at bare navnet ikke vil fungere), men, som du sier, ikke to ganger på rad og ikke for ofte. Både kontakttrening og kontaktlyd trenes inn hjemme først, men innlæringen er ulik siden det er to ulike øvelser. Håper det hjalp, men spør gjerne mer. Ok, takk! Hvordan er innlæringen annerledes på kontaktlyden? Skal jeg ikke "avbryte henne" når hun for eksempel tygger sko med smattingen, og hvis hun snur seg så blir hun overøst med godbiter og ros? Anonymkode: 5c409...e86
Tabris Skrevet 22. april 2021 #19 Skrevet 22. april 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Ok, takk! Hvordan er innlæringen annerledes på kontaktlyden? Skal jeg ikke "avbryte henne" når hun for eksempel tygger sko med smattingen, og hvis hun snur seg så blir hun overøst med godbiter og ros? Anonymkode: 5c409...e86 Kontaktlyden må trenes inn før den brukes. 1. Velg en lyd (f.eks smatting) 2. Når valpen suller rundt og ikke gjør noe spesielt, lag lyden 3. Når valpen har hørt lyden (trenger ikke komme til deg eller se på deg, bare ha fått med seg lyden) si "bra!" og gi flere godbiter og masse ros 4. Gjenta 4-5 ganger om dagen i 7-10 dager, ikke to ganger på rad. Først når innlæringen er gjennomført (7-10 dager) bruker du den når du har behov for den, f.eks tygging på sko. Fremgangsmåten står også beskrevet i lenken jeg sendte. 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #20 Skrevet 22. april 2021 Tabris skrev (1 time siden): Kontaktlyden må trenes inn før den brukes. 1. Velg en lyd (f.eks smatting) 2. Når valpen suller rundt og ikke gjør noe spesielt, lag lyden 3. Når valpen har hørt lyden (trenger ikke komme til deg eller se på deg, bare ha fått med seg lyden) si "bra!" og gi flere godbiter og masse ros 4. Gjenta 4-5 ganger om dagen i 7-10 dager, ikke to ganger på rad. Først når innlæringen er gjennomført (7-10 dager) bruker du den når du har behov for den, f.eks tygging på sko. Fremgangsmåten står også beskrevet i lenken jeg sendte. Tusen takk for kyndig hjelp. Gull å ha en som deg på forumet Anonymkode: 5c409...e86 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå