Gå til innhold

Valp biter i båndet og knurrer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for kyndig hjelp. Gull å ha en som deg på forumet :)

Anonymkode: 5c409...e86

Takk for en så hyggelig tilbakemelding! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tabris skrev (4 timer siden):

Kontakttrening og kontaktlyd (f.eks smatting) er to ulike øvelser.

Kontaktlyden, enkelt sagt, erstatter det gamle "Nei!" - dvs det er en måte å stoppe hundens uønskede atferd på uten at det innebærer noe negativt for hunden. Du trenger ikke si navnet til hunden før du bruker kontaktlyden. Kontaktlyden kan du bruke når du ønsker kontakt med hunden, kanskje spesielt når omstendighetene er litt vanskelige (dvs at bare navnet ikke vil fungere), men, som du sier, ikke to ganger på rad og ikke for ofte.

Både kontakttrening og kontaktlyd trenes inn hjemme først, men innlæringen er ulik siden det er to ulike øvelser. 

Håper det hjalp, men spør gjerne mer. :)

Hvorfor finne opp hjulet på nytt? Nei er nei. Uansett om du bruker ordet eller bare en lyd.😂

Anonymkode: d95cf...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor finne opp hjulet på nytt? Nei er nei. Uansett om du bruker ordet eller bare en lyd.😂

Anonymkode: d95cf...600

Ved å trene det inn ordentlig først og så belønne svært bra hver eneste gang man bruker lyden, så har man en veldig sikker "nødbrems" som ofte vil funke i vanskelige situasjoner.

Man kan selvsagt lære inn ordet "nei" på samme måte, men det vil ofte bli farget av våre følelser. Ved en lyd så unngår vi at det blir negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (1 time siden):

Ved å trene det inn ordentlig først og så belønne svært bra hver eneste gang man bruker lyden, så har man en veldig sikker "nødbrems" som ofte vil funke i vanskelige situasjoner.

Man kan selvsagt lære inn ordet "nei" på samme måte, men det vil ofte bli farget av våre følelser. Ved en lyd så unngår vi at det blir negativt.

😂😂😂

Anonymkode: d95cf...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (På 22.4.2021 den 18.01):

Ved å trene det inn ordentlig først og så belønne svært bra hver eneste gang man bruker lyden, så har man en veldig sikker "nødbrems" som ofte vil funke i vanskelige situasjoner.

Man kan selvsagt lære inn ordet "nei" på samme måte, men det vil ofte bli farget av våre følelser. Ved en lyd så unngår vi at det blir negativt.

Hei igjen! TS her. Sitter midt i en kinkig situasjon med valpen og håpte du hadde råd.. Valpen biter nemlig veldig på ledninger og har blitt vant til å sove alene i stua. Dessverre har vi en veldig åpen leilighet, så hun går veldig mye fritt rundt her og det er stressende å tenke på alt hun kan ødelegge/skade seg på. Derfor har jeg i dag skaffet en grind så hun er i ganga. Har gjort den hyggelig for henne med tepper, bamsen, vann og hun fikk litt snop, gikk bra i begynnelsen, men nå piper og bjeffer hun VELDIG skarpt, sånn at jeg må holde meg for ørene mens jeg skriver, og jeg er usikker på fremgangsmåte. Jeg går inn til henne i det samme hun blir stille og gir godteri, kos, og bjeffer hun, går jeg ut igjen. 

Vil ikke gå inn og vise henne at piping fører til oppmerksomhet, men hater jo å høre at hun ikke har det bra, samt blir sjenerende for naboer hvis det skal være som dette i natt... 

Hva bør jeg gjøre? 

 

Anonymkode: 5c409...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tabris skrev (3 timer siden):

Kan du flytte grinden til samme rom som du er i? Dvs stua?

 

Egentlig passer den ikke med målene, men jeg kan jo kjøpe en ny... Men må innrømme at det er surt, for de er så dyre 😅

Jeg lurer egentlig på hvordan dette med å ignorere piping/bjeffing/skraping er, når hun virker å ha sterk separasjonsangst. Hun er jo veldig ung.

Anonymkode: 5c409...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Egentlig passer den ikke med målene, men jeg kan jo kjøpe en ny... Men må innrømme at det er surt, for de er så dyre 😅

Jeg lurer egentlig på hvordan dette med å ignorere piping/bjeffing/skraping er, når hun virker å ha sterk separasjonsangst. Hun er jo veldig ung.

Anonymkode: 5c409...e86

Hvorfor tillegger du valpen en alvorlig ting som seprasjonsangst? Dette med piping/ bjeffing/skraping er normal oppførsel til en valp som ikke vil, men det er langt å gå fra ikke vil til seprasjonsangst. Å slenge ut disse termene har blitt nesten like vanlig som å ha et glass melk til frokost. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Egentlig passer den ikke med målene, men jeg kan jo kjøpe en ny... Men må innrømme at det er surt, for de er så dyre 😅

Jeg lurer egentlig på hvordan dette med å ignorere piping/bjeffing/skraping er, når hun virker å ha sterk separasjonsangst. Hun er jo veldig ung.

Anonymkode: 5c409...e86

Du kan kjøpe billig kompostgrind på felleskjøpet f.eksnog stripse sammen. 

Valper vil gjerne sove så nærme oss som mulig. Det gir trygghet, sikkerhet, kos og varme. Valper har ikke separasjonsangst. Valper har et instinkt som sier at de er sårbare og har mindre sjanse for å overleve når de er alene. Derfor piper, bjeffer og skraper de når de ikke klarer å følge etter oss.

Jeg har hatt mine hunder i senga den første tiden. Da føler de seg trygge, og det bygger båndet mellom oss. Når de er litt eldre og mer trygge, så er det ikke noe problem å venne de til å sove i hundeseng på gulvet eller i sofaen på stua. 

Flytt valpen inn på soverommet så den kan ligge i nærheten av deg, eller i det minste inn på stua hvor den føler seg tryggere enn i gangen

Anonymkode: a6452...332

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Egentlig passer den ikke med målene, men jeg kan jo kjøpe en ny... Men må innrømme at det er surt, for de er så dyre 😅

Jeg lurer egentlig på hvordan dette med å ignorere piping/bjeffing/skraping er, når hun virker å ha sterk separasjonsangst. Hun er jo veldig ung.

Anonymkode: 5c409...e86

Som nevnt over, kjøp kompostgrinder. Mye billigere.

Jeg ville ikke ignorert slik reaksjon. Valper har et instinkt om at de ikke overlever alene, og mange vil derfor reagere slik når de blir adskilt. Det går mot deres natur. Hvis det blir ignorert, så kan det i noen tilfeller utvikle seg til separasjonsangst - eller i det minste negative assosiasjoner til å være alene. Og det er mye vanskeligere å snu en negativ assosiasjon enn å jobbe steg for steg fra dag èn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (1 minutt siden):

Som nevnt over, kjøp kompostgrinder. Mye billigere.

Jeg ville ikke ignorert slik reaksjon. Valper har et instinkt om at de ikke overlever alene, og mange vil derfor reagere slik når de blir adskilt. Det går mot deres natur. Hvis det blir ignorert, så kan det i noen tilfeller utvikle seg til separasjonsangst - eller i det minste negative assosiasjoner til å være alene. Og det er mye vanskeligere å snu en negativ assosiasjon enn å jobbe steg for steg fra dag èn.

 

Tull! Både eierløse/ville hunder og ulver går fra valpene sine for å finne/fange mat. Så det argumentet ditt holder ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Troyamin said:

Tull! Både eierløse/ville hunder og ulver går fra valpene sine for å finne/fange mat. Så det argumentet ditt holder ikke. 

Da er de som regel sammen med kullsøsken og resten av flokken/sosiale gruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (29 minutter siden):

Da er de som regel sammen med kullsøsken og resten av flokken/sosiale gruppen.

Ikke alltid. Derfor er det heller ikke noe problem å la valpen ligge alene. Hvis det du påstår skulle stemt, kunne hundeeiere aldri dratt fra hunden. 

Men ingen vits i å diskutere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Troyamin said:

Ikke alltid. Derfor er det heller ikke noe problem å la valpen ligge alene. Hvis det du påstår skulle stemt, kunne hundeeiere aldri dratt fra hunden. 

Men ingen vits i å diskutere. 

Det er ikke noe problem å la valpen ligge alene hvis den synes det er greit. Jo, man kan dra fra hunden, man må bare tilvenne det gradvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (1 time siden):

Som nevnt over, kjøp kompostgrinder. Mye billigere.

Jeg ville ikke ignorert slik reaksjon. Valper har et instinkt om at de ikke overlever alene, og mange vil derfor reagere slik når de blir adskilt. Det går mot deres natur. Hvis det blir ignorert, så kan det i noen tilfeller utvikle seg til separasjonsangst - eller i det minste negative assosiasjoner til å være alene. Og det er mye vanskeligere å snu en negativ assosiasjon enn å jobbe steg for steg fra dag èn.

 

Har kompostgrinder, lagde binge første uka. De ble for ustø og hun ble stående og hoppe mot dem og prøve å velte dem. Har siden den gang kjøpt et stort solid bur som jeg har klart å få henne til å trives i. Gir henne alle måltider der og ofte godbiter. kan lukke døra en stund, men pipinga kommer etter en ti minutters tid. 

Ja, må vel gå saktere frem da? Er det det du foreslår?

Anonymkode: 5c409...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kan kjøpe billig kompostgrind på felleskjøpet f.eksnog stripse sammen. 

Valper vil gjerne sove så nærme oss som mulig. Det gir trygghet, sikkerhet, kos og varme. Valper har ikke separasjonsangst. Valper har et instinkt som sier at de er sårbare og har mindre sjanse for å overleve når de er alene. Derfor piper, bjeffer og skraper de når de ikke klarer å følge etter oss.

Jeg har hatt mine hunder i senga den første tiden. Da føler de seg trygge, og det bygger båndet mellom oss. Når de er litt eldre og mer trygge, så er det ikke noe problem å venne de til å sove i hundeseng på gulvet eller i sofaen på stua. 

Flytt valpen inn på soverommet så den kan ligge i nærheten av deg, eller i det minste inn på stua hvor den føler seg tryggere enn i gangen

Anonymkode: a6452...332

Vet ikke om du leste hovedinnlegget, men hun sover altså i stua hver natt, og det går veldig fint. I begynnelsen sov mannen  med henne på gulvet, men etter hvert la han seg inn på soverommet og hun fant roen alene i stua. Dessverre begynte denne ledningbitingen, og derfor vil vi avgrense området hun er i om natta. Altså, hun har det greit alene om natta, bare tydeligvis ikke i ganga når hun ikke kan velge selv om hun vil være i ganga eller stua. 

Anonymkode: 5c409...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Har kompostgrinder, lagde binge første uka. De ble for ustø og hun ble stående og hoppe mot dem og prøve å velte dem. Har siden den gang kjøpt et stort solid bur som jeg har klart å få henne til å trives i. Gir henne alle måltider der og ofte godbiter. kan lukke døra en stund, men pipinga kommer etter en ti minutters tid. 

Ja, må vel gå saktere frem da? Er det det du foreslår?

Anonymkode: 5c409...e86

Ja, gå frem saktere. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (På 25.4.2021 den 13.20):

Ja, gå frem saktere. :)

Hei igjen, og si nå endelig i fra hvis jeg spør for mye..!

Jeg har nå flyttet grinda til stua sånn at hun kan se meg når hun er bak den. Problemet er at hun er like panisk nå. Hun bjeffer selv om jeg står under en halvmeter fra henne og ser på henne, altså virker problemet å være at "noe skiller oss". Jeg stryker på henne eller gir godbiter, og likevel begynner hun å pipe og prøver febrilsk å klatre over. Vi har også prøvd å gjøre det sånn at jeg er bak grina med henne mens mannen min er på andre siden av grinden. Likevel er dette absolutt ikke greit, tydeligvis. Er dette en valp med ekstrem seperasjonsangst? 

Anonymkode: 5c409...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei igjen, og si nå endelig i fra hvis jeg spør for mye..!

Jeg har nå flyttet grinda til stua sånn at hun kan se meg når hun er bak den. Problemet er at hun er like panisk nå. Hun bjeffer selv om jeg står under en halvmeter fra henne og ser på henne, altså virker problemet å være at "noe skiller oss". Jeg stryker på henne eller gir godbiter, og likevel begynner hun å pipe og prøver febrilsk å klatre over. Vi har også prøvd å gjøre det sånn at jeg er bak grina med henne mens mannen min er på andre siden av grinden. Likevel er dette absolutt ikke greit, tydeligvis. Er dette en valp med ekstrem seperasjonsangst? 

Anonymkode: 5c409...e86

Jeg ville ikke kalt det ekstrem separasjonsangst, jeg tenker det er en ganske vanlig reaksjon for mange valper. Det er unaturlig for dem å være adskilt på den måten. Vi kan dermed ikke forvente at de automatisk vil synes det er greit, noen ganger må det trenes på.

Kanskje det er lettere å skjerme ledningene og "valpesikre" stua? Kan noen av dem dyttes bort/under noe? Kan noen fjernes? Kan noen av kompostgrindene settes foran der ledningene er? At det er ledningene som blir buret unna, ikke valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (12 minutter siden):

Jeg ville ikke kalt det ekstrem separasjonsangst, jeg tenker det er en ganske vanlig reaksjon for mange valper. Det er unaturlig for dem å være adskilt på den måten. Vi kan dermed ikke forvente at de automatisk vil synes det er greit, noen ganger må det trenes på.

Kanskje det er lettere å skjerme ledningene og "valpesikre" stua? Kan noen av dem dyttes bort/under noe? Kan noen fjernes? Kan noen av kompostgrindene settes foran der ledningene er? At det er ledningene som blir buret unna, ikke valpen.

Altså, det hadde vært ideelt. Ledningene er dessverre festet stramt på gulvet. Usikker på hvordan kompostgrindene skal festes til veggene... 

Anonymkode: 5c409...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...