Gå til innhold

Bolla blir bevisst - Veien fra tjukk og lat, til bedre liv og helse.


Bollapåslankern

Anbefalte innlegg

Har tenkt lenge på å lage en dagbok her, so here goes.

Jeg er en 31år gammel kvinne, og jeg har en del utfordringer i forhold til fysisk og psykisk helse, vekt og diverse annet. Som jeg nå jobber med å endre, til det bedre.

Fysisk er jeg overvektig, 166cm høy og 92kg, dvs BMI på 33,4. Har også diabetes type 2, med blodsukker på ville veier, selv med medisin. Sliter mye med dårlig og vondt i rygg, vonde hofter, veldig dårlig kondis, og er generelt himla lat og giddaløs. 
Psykisk er det en blanding av bl.a angst og tilbakevendende depresjon. Latheten og giddaløs-heten går hånd-i-hånd med depresjonen min. 

Mat og godteri er mine største utfordringer, jeg spiser uten å tenke, tyr til lettvinte usunne løsninger og handler ofte sjokolade og snacks på automatikk. Alt for store porsjoner når jeg spiser. Og maten er veldig ofte poteter, ris og pasta, som hvertfall ikke hjelper i forhold til diabetesen.

Så nå er det store forandringer på gang, først og fremst har jeg kuttet godteri og snacks siden mandag. For meg som pleier å lett kunne spise en 200gr sjokoladeplate og en pose ostepop på kvelden, hver kveld, så er det stor fremgang. Samt byttet ut pepsi max med vann.

Matmessig har jeg satt opp en plan jeg skal følge slavisk en periode, mannen min skal stå for handling/butikkturer, og får ikke lov å ta med noe snacks til meg. Og jeg får ikke lov (av meg selv altså) å gå i butikken selv, da jeg vet med 99% sikkerhet at jeg hadde handlet godteri.

Hovedmålet nå er først og fremst å stabilisere blodsukkeret, som lenge har vært neglisjert, ignorert og "glemt". Får oppfølging hos legen der. Samtidig er det mat og spisevaner jeg vil jobbe hardest med, og daglig mosjon. Har siste uka vært ute å gått hver dag, med varierende fart og lengde. Noe er bedre enn ingenting, og dørstokkmila er lang. 

Jeg er mer motivert enn jeg noensinne har vært, og er klar for å komme i gang, og nysgjerrig på hvordan veien blir videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fortsetter under...

Jeg heier på deg!

Nå har det gått litt tid, så hvordan går det @Bollapåslankern?

Jeg synes det er veldig bra at mannen din står for handling og butikkturer, så du slipper fristelsen.

Jeg hadde også en periode for en del år siden hvor vekta pekte oppover gjennom svangerskapet og nektet å peke nedover etter det, så for meg hjalp det veldig med forhåndslagde menyer som jeg fulgte, kombinert med litt jogging, litt sykling og noen lange gåturer. Du ser meg aldri på SATS eller andre slike steder, det er ikke min greie :D

Jeg lagde meg ukemeny - frokost, lunsj, middag for alle ukedager og droppet alt av mellomspising og kveldskos foran tv. Jeg gikk på butikken kun med en liste skrevet på forhånd og kjøpte ingenting annet enn det som sto på lista. Droppet helt take-away. De første par ukene var tøffe, men etter det gikk det ganske lett og kiloene forsvant av seg selv. Det viktigste er å gi hjernen tid å omstille seg og å lage en realistisk plan.

Og vet du hva - det er lov å sprekke iblant, bare at det ikke skjer så ofte :) Etter en stund kommer du til å miste lysten på godteri og søtsaker. Hold ut.

 

 

Endret av Drizzt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...