Gå til innhold

Når sluttet dere å gi lommepenger til «ungene» deres? Evt dere som er unge voksne selv; hvor gamle var dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Verden

Jeg fikk penger når jeg skulle på noe, f.eks. shopping, kafebesøk med venninner, kino. Da fikk jeg gjerne litt ekstra også. Men når jeg gikk på videregående fikk jeg månedspenger. Det var for å dekke busskort og litt til privat forbruk. Det var mest for å lære å planlegge pengebruken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk aldri ukelønn, men fikk lommepenger i ny og ne til å gå på kino, spise en burger med venner eller sånne ting om jeg spurte fint og hjalp til med husarbeidet en god stund i forveien. Men var veldig sjeldent jeg ba om penger generelt. Jeg fikk ikke jobb heller som barn/ungdom, så var som oftest bare blakk og gjorde aktiviteter som ikke kostet penger (gikk heller ikke på noe fritidsaktivitet, tror eneste moren min betalte for som ikke var det mest nødvendige som mat osv. var mobil og kontaktlinser).
 

MEN på vgs fikk jeg stipend som gikk til busskort, kontaktlinser og annet derimot, så det hjalp mye.

Anonymkode: 7542f...13e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutta å få lommepenger da jeg begynte å jobbe. Da begynte jeg å betale alt jeg trengte selv😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 300kr i mnd på ungdomsskolen, på vgs fikk jeg stipend og derfor ikke lengre lommepenger. 

Anonymkode: 8bb8f...a43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til jeg flyttet etter videregående, men de tre årene på vgs var det betaling for å ta hele husvasken ukentlig.

Anonymkode: 6a216...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet vel å få ukelønn da jeg fikk deltidsjobb ved siden av videregående som 17 åring. Husker at jeg fikk 50 kr i uka på ungdomsskolen, det var på 90 tallet. Jeg hjalp til mye hjemme, det var viktig for meg å føle at jeg fortjente pengene jeg fikk. 

Anonymkode: 0776b...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri fått ukelønn, men de betalte de få regningen jeg hadde og fikk klær eller penger hvis jeg skulle noe (shopping, kino eller noe sånt) også sparte jeg selv. Tjente vel 2-3000 i med på en vaskejobb fra jeg var 14-17. Men da jeg begynte å jobbe på matbutikken etter vgs betalte jeg alt selv. Untatt mat fra husholdningen, bare mat jeg kjøpte meg selv fordi jeg ville ha noe annet eller de var bortreist eller noe sånt. 

Anonymkode: 94aff...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har aldri fått lommepenger, men de har fått penger når de har hatt behov. Begge har nå flyttet hjemmefra og er i jobb. De er begge under 25 år.

Da de begynte i 100% jobb tok de selv over mobilabbonementet jeg hadde betalt i alle år.

Jeg betaler fremdeles uføreforsikringene deres, fordi det er en utrolig viktig forsikring å ha når man er ung og ikke har vært så lenge i arbeidslivet. 

 

 

Anonymkode: 6c1a5...734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 2000 i mnd til jeg var ferdig med bacheloren. Men jeg fikk ikke noe utenom, det skulle dekke alt, også da jeg gikk på vgs. Som busskort og treningskontingent og klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De betalte mobilregningen min til og med det første året jeg bodde hjemmefra, flyttet da jeg var 17. Ellers fikk jeg bare nei hvis jeg spurte om noe annet enn fritidsaktiviteter som jeg brukte 7 av barndom/ungdomsårene på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet annenhver helg og fikk stipend da jeg var 15, så da slutta behovet for penger fra andre. hadde vel aldri egentlig fått lommepenger før det, men fått penger hvis jeg trengte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri fått lommepenger, fikk i stedet det jeg trengte da det kunne være litt dyrere. Når jeg flyttet ut som 19 åring sluttet jeg også å «få det jeg trengte», da fikk jeg egen økonomi etter skoleslutt.

Anonymkode: d1754...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til jeg var ferdig med å studere. Var vel 27 tror jeg. Etter det har jeg ikke fått en krone. Fikk et lån for å komme meg inn på boligmarkedet da🙏🏻

Anonymkode: bd469...2c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man slutter vel når barna tjener egne penger? 

 

Samtidig så hender det at foreldrene mine fortsatt stikker til meg litt lommepenger. Eller feks tar på seg å kjøpe noe sesongklær til mine barn. Tilogmed oldemor har plutselig vipset ett par kroner. Øremerket meg og ikke barna 😅

Anonymkode: 31676...32f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig aldri fått. Fikk penger til kontantkort når jeg trengte det (Så lenge jeg ikke brukte det opp med en gang), også fikk jeg penger til kantine en gang i blant, klær til penger når jeg trengte det. Men stoppet å få penger til ting når jeg var 16 å begynte å jobbe ved siden av skolen.

Sønnen min derimot tenkte vi å gi en 50-lapp i uka fra han begynner på skolen, så kan han velge selv om han vil spare de til ting han virkelig har lyst på, eller bruke det med en gang, og vil gi han litt ekstra når han gjør husarbeid hjemme. Men kommer til å stoppe det når han får seg jobb, eller når han fyller 18år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mine ungdommer får lommepenger til de er 18. De får barnepensjonen selv fra de er 18 til de er 20 da, så da har de jo mer enn de fikk i lommepenger før de ble 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke ukepenger, men fikk det jeg trengte i alle år. Ville jeg på kino elller noe annet så fikk jeg litt penger. Nå er jeg godt voksen ig foreldrene mine kan fort gi meg noen tusen når de føler for det. Mye har de kjøpt av ting de vet jeg trenger eller ønsker meg også.

Mine barn fikk heller ikke ukepenger, men fikk alt de trengte av meg. De også fikk penger om de skulle på noe med venner. Jeg øser litt over til de den dag i dag og de nærmer seg 30. Kjøper klær og utstyr til barna deres fordi jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fått lommepenger sånn sett.  Vokste opp i et hjem hvor filosofien var enkel. Vi bor der, vi må hjelpe til og sånn er det bare.
Vi fikk klær, penger til kinotur med venner, ny mobil, fritidsaktiviteter og det vi har behov for, uten å måtte jobbe for det. For det er en selvfølge at foreldrene skal betale for barna sine. Fikk ikke penger til lørdagsgodt, vi la inn en bestilling hos mamma om vi ønsket noe, innenfor rimelige grenser så klart. Foreldrene mine hadde ikke god råd, så iphone og moteklær var så klart ikke en selvfølge, men så har jeg aldri følt at jeg måtte ha det heller. Vi måtte selv spare hvis vi ønsket unødvendige ting som har en urimelig pris. Fikk vi 150 kr til kino og hadde igjen 50 kr, så sparte vi de pengene. Bursdagspenger og julegaver ble også brukt til sparing til slike kjøp. 

Anonymkode: f66ed...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri fått. Måtte starte å jobbe som 13-åring (avisbud) og betale hjemme. 

Anonymkode: 61e26...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...