Gå til innhold

Når sluttet dere å gi lommepenger til «ungene» deres? Evt dere som er unge voksne selv; hvor gamle var dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da dere ikke fikk lommepenger hjemme lenger?

med lommepenger mener jeg penger til treningssenter, fritidsaktiviteter, klær o.l. 

Anonymkode: 94293...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg begynte å jobbe. Tror de fortsatt betalte ungdomskort(buss) og evt kontingent til fotball. Ellers kjøpte jeg det meste selv av hygiene osv. Begynte å jobbe når jeg var 15.

Anonymkode: dab56...1e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk aldri "lommepenger". Fikk ukelønn hvis jeg bidro med å rydde etter middag, ta ut av oppvaskmaskinen, støvsuge osv. Jeg begynte å jobbe i leketøysbutikk da jeg var 15 år, da sluttet jeg å få ukelønn (men fortsatte å hjelpe til hjemme da).
Foreldrene mine hjalp meg likevel med mobilregning og fritidsaktivitet (fotball, musikk), men måtte betale busskort, sminke, klær, treningssenter osv selv.

Anonymkode: 43556...48b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 da jeg flyttet og ble samboer

Anonymkode: 84521...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola

Jeg sluttet og få ukelønn når jeg var 19 og flyttet hjemmefra .

men « lommepenger «.. sånn litt tilskudd hvis jeg skulle på ferie , eller til klær , eller ny telefon fikk jeg vel helt til pappa pensjonerte seg 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sluttet? Ingen slutter vel med det? Min Nils på 78 år får da fremdeles lommepenger hver uke så lenge jeg lever.

Olga.

Anonymkode: d1b40...ea6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk jobb som 15 åring. De betalte fortsatt for hobbyen min (dog en felles interesse og hobby i familien), men alt av klær ol. måtte jeg kjøpe selv eller ønske meg til jul/bursdag😊 jeg er glad for det idag, for jeg fikk lære meg verdien av penger. Det gjorde at jeg (med litt hjelp) kunne kjøpe min første bolig da jeg ble 21, og at jeg har god kontroll på økonomien min idag. Jeg er nå 23 år. 

Anonymkode: ef157...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saph skrev (18 minutter siden):

Da jeg var ferdig på vgs. Fikk 150kr i uka. 

 

Klarte du deg med 150 kr uken?

Jeg jobber på en vidergående skole og ungdommene bruker mye penger i kantina hver uke 

Anonymkode: 18af6...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Det går vel litt gradvis her. Begge barna begynte å jobbe i 14- 15 års alder, og har tjent rundt 6-7000 i mnd i skoleferie og ca 2- 3000 i mnd resten av året. Mindre nå med corona da selvfølgelig, så har vel fått litt mer av meg igjen i senere tid. Men de er stolte av å kunne betale for seg selv. Og det er bra. 

Men de har hatt penger nok både til å sette på sparekonto og stort sett kjøpe det de ønsker seg. 

Men jeg har likevel kjøpt og betalt det de trenger, nødvendigheter som transport, mobilregning vinterjakke sportsklær, og sokker og slike ting. Så lenge de er fornuftige, og er flinke å spare til framtida, vil jeg ikke at de skal måtte bruke "alt de har " på nødvendigheter. Jeg kommer vel, som Olga over her, til å sponse dem litt nå og da framover og 😄 de e 16 og 18 nå. 

Anonymkode: ceaa3...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ukelønn til jeg ble 14, dersom jeg hjalp til hjemme. Begynte å jobbe tidlig og tjente mine egne penger. 

Anonymkode: 13bf2...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Klarte du deg med 150 kr uken?

Jeg jobber på en vidergående skole og ungdommene bruker mye penger i kantina hver uke 

Anonymkode: 18af6...8e5

Hadde deltidsjobb i tillegg. Men kjøpte aldri mat i kantina. Tok med hjemmefra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da dere ikke fikk lommepenger hjemme lenger?

med lommepenger mener jeg penger til treningssenter, fritidsaktiviteter, klær o.l. 

Anonymkode: 94293...ac1

Jeg er mor til to ungdommer. Han ene jobber litt og tjener noen kroner, mens han andre er bare 13. de får ikke faste ukepenger, men får når de trenger det. 
ting som sykler, ski og utstyr kjøper vi. Men om han ene vil kjøpe seg en ny motorsag sparer han selv. 

Anonymkode: 0279a...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv begynte jeg å jobbe ved siden av skolen og betalte stort sett alt selv fra jeg var 16 år, inkludert buss, alt av aktiviteter, klær osv. 

Men det ser ikke ut som jeg klarer å få det igjennom hos egne barn, så de får vel lommepenger til de blir 40 😂

Anonymkode: 0ff8f...20a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ukelønn til jeg flyttet hjemmefra, men får istedet lommepenger av mannen min😅

Anonymkode: 13e26...6f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk månedspenger (=bidraget fra samværsforelder) til jeg var ferdig med videregående, det skulle dekke klær, månedskort, fritidsaktiviteter og det jeg ellers valgte å prioritere (dette var før mobil var et tema...). Indirekte fikk jeg vel forsåvidt lommepenger da jeg gikk på folkehøgskole året etter også, i og med at de betalte skolepengene og jeg kunne bruke stipendet til  øvrige utgifter.

Anonyminist skrev (1 time siden):

men « lommepenger «.. sånn litt tilskudd hvis jeg skulle på ferie , eller til klær , eller ny telefon fikk jeg vel helt til pappa pensjonerte seg 😅 

Jeg fikk vippset penger til "påskekos" fra pappa senest denne påsken, og jeg er 40... :fnise: 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fikk ikke lenger lommepenger da jeg begynte med å tjene penger selv. Da var jeg 12 år. Mine foreldre har likevel alltid, og fremdeles, gitt litt penger innimellom. Tidligere gjerne ved behov, for å hjelpe meg økonomisk. Nå får jeg beskjed om at det er til MEG, til noe egoistisk. 

Jeg sluttet også med lommepenger til eldste da ha  begynte å tjene penger selv, men har også gitt litt innimellom som hjelp til diverse. Samme blir det nok med de yngste. Slutt på lommepenger når de tjener egne penger, og litt hjelp/gaver resten av livet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (26 minutter siden):

Jeg fikk vippset penger til "påskekos" fra pappa senest denne påsken, og jeg er 40... :fnise: 

Det er jo koselig 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da dere ikke fikk lommepenger hjemme lenger?

med lommepenger mener jeg penger til treningssenter, fritidsaktiviteter, klær o.l. 

Anonymkode: 94293...ac1

 

begynte å jobbe litt når jeg var 15, jobbet fulltid når jeg var 17-18 (friår) men fikk lommepenger til barnebidraget sluttet.

Anonymkode: 8f973...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...