Gå til innhold

Eit feitt liv. Nrk.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2021 den 22.52):

Vet du hvor fryktelig det er å skulle sove med maske pga søvnapne? 

Det reduserer livskvaliteten betydelig mer enn å redusere smågodt. 

Anonymkode: 3efd4...34d

Det er det jo ikke opp til deg å avgjøre.

Jeg likte serien. Jeg liker Ronny og Tuva og jeg håper Ronny sakte kan komme ned i en BMI som er bedre for helsen hans. Så må jeg si at jeg er glad for at hans alkoholinntak er gått ned.

Anonymkode: 5a0e3...b1d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fin artikkel fra NRK om temaet :)

https//www.nrk.no/fedmemysteriet_-bmi-og-overvekt-oker-selv-om-vi-spiser-sunnere-og-trener-mer-1.15455551

Anonymkode: bf36c...24e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Fin artikkel fra NRK om temaet :)

https//www.nrk.no/fedmemysteriet_-bmi-og-overvekt-oker-selv-om-vi-spiser-sunnere-og-trener-mer-1.15455551

nå har jeg sett på denne forskningen fra forskning.no at vi spiser mindre/færre kalorier nå enn på 80 tallet, her er oppsummering:

*Det er viktig å huske at det registrerte matforbruket ikke er noe nøyaktig mål på hva vi faktisk spiser.

*Tallene stammer fra matforsyningsstatistikk som viser hvor mye av ulike typer mat som er tilgjengelig på engrosnivå – altså hva vi kjøper i butikken og på restauranter og hva som serveres på skoler og gamlehjem

*Men svenskehandel og bær vi selv plukker i skogen er ikke registrert. Og siden 1999 teller heller ikke frukt og bær fra hagen med.

*En annen svakhet er at tallene ikke sier hvor mye vi faktisk spiser av maten som er tilgjengelig for oss. Vi vet for eksempel at mye mat ender i søpla. Men ikke hvor mye og hva.

*Det er imidlertid et faktum at mengden søppel vi produserer har økt de siste tiåra. Dermed er det lite sannsynlig at vi kastet mer mat på 1980-tallet enn nå, og at et slik svinn forklarer hvorfor vi tilsynelatende forbruker mindre i dag.

*forbrukerundersøkelser hvor et utvalg familier samler på kvitteringene fra matbutikken i et par uker, forklarer Klepp. Slike studier gir et innblikk i matvanene til folk flest. Svakhetene her er at vi ikke kan vite noe om hva familien spiser utenfor hjemmet. Det kan også tenkes at deltagerne velger litt annerledes i butikken, i ukene undersøkelsen varer.

*En tredje måte å studere kosten vår, er kostholdsundersøkelser – spørreundersøkelser hvor hver deltager oppgir hva han eller hun spiser.

– Dessverre har vi ikke nok av den typen undersøkelser til å kunne beskrive energiinntaket over tid i Norge, 

Disse undersøkelsene har dessuten også sine svakheter. De studiene som er gjort før 1990 er små ofte utført på spesielle utvalg av mennesker. Dermed er det vanskelig å sammenligne slike resultater med nye data.

*Dessuten har folk en tendens til å underrapportere hvor mye de spiser. Og mennesker med overvekt og fedme underrapporterer ofte mer enn normalvektige. Dermed kan det hende det er mer underrapportering i nye undersøkelser enn gamle.

*Bruken av tilsatt sukker og sukkervarer er også rekordlav i dag. Vi spiste mye fram mot 2000, men etter det har sukkeret silt ut av norsk kosthold. Og det til tross for at forbruket av snop og sjokolade har økt betydelig.

I stedet har vi fått inn mye frukt og grønnsaker. Forbruket av grønnsaker er nesten doblet siden 1979. Og vi spiser også mer frukt og bær. Det er i tillegg mer kostfiber i maten vår nå enn før.

Det er knyttet usikkerhet også til disse tallene. Likevel står dokumentasjonen på norske kostvaner i skarp kontrast til utsagn som antyder at befolkningen blir tykkere fordi vi spiser mer usunt.  

* i 2009 konkluderte to forskere med at økningen i matforbruket i USA er mer enn nok til å forklare den amerikanske fedmeepidemien. 

En av disse forskerne var senere med i et team som undersøkte tall for mat og fedme i verden for Verdens Helseorganisasjon (WHO).

Konklusjonen ble at de fleste lands vektøkning kunne forklares av større tilgang på mat, inkludert både Norge, Danmark og Storbritannia, til tross for at de respektive landenes egne kostdata altså ikke viser noen økning i mattilgangen.

Dokumentasjonen som finnes om endringene i kostholdet de siste tiåra, er langt fra komplett. Men ser vi på de dataene vi har, er det lite som tyder på at den norske befolkningen er blitt tyngre fordi vi får i oss flere kalorier enn før.

Likevel kan det hende at for mye mat er en del av forklaringa på fedmeepidemien.

For selv om vi faktisk spiser mindre, kan det fortsatty hende at vi spiser for mye. Det har med energiforbruk å gjøre.

https://forskning.no/overvekt-mat-og-helse/spiser-vi-mer-enn-for/441513

Anonymkode: f0fec...f81

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Syntes han her er inne på noe: https://www.folkebladet.no/meninger/synspunkt/2021/05/08/Min-BMI-er-273-—-bør-jeg-be-om-unnskyldning-23932602.ece

Det er litt drøyt å kalle det "normal" å være en viss vekt. Jeg er selv i "normalvektig", men venninner og mannen min som havner over i overvekt-kategorien er da også like normale som meg...

Det er da bare en betegnelse, ikke noe å bli fornærmet over. Samme med at media går ut med hvor i landet vi er størst og minst, det handler om statistikk og blir brukt til å se et større bilde. Dette sammenfaller ofte med statistikken som ser at yngre folk bosetter seg i Oslo mens de eldre er i flertall i distriktene. Det er grenser til hva man skal krenkes av, selvfølgelig er man et normalt menneske uansett vekt og det skjønner alle selv om bmi betegnelsene er som de er. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

BMI på 24-26 er ikke et par kilo ekstra, det krever faktisk svært stor grad av inaktivitet

24-25 er jo helt innenfor normalvekt...Jeg trener crossfit, svømming og løper halvmaraton med bmi på rundt 25.

Anonymkode: 44489...79f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Må bare kommentere dette. 300 kcal/time på gåtur tror jeg er vel mye. Jeg gikk en tur i dag, 5,74km på litt over én time. Kcal forbrent? 174. Ikke én øl engang 😅 Tror det er greit å være oppmerksom på hvor lite man forbrenner på en times gåtur, så man ikke unner seg noe i etterkant fordi man "tross alt har gått i en hel time" og ender med å spise mer enn man har forbrent. 

Kosthold er kilo, trening er gram. 

Anonymkode: 47774...aeb

Ifølge ulike kalorikalkulatorer får jeg opp nesten 380 kalorier forbrent på den gåturen din hvis du veier 65 kg. Hvis du veier 120 kg blir det oppimot 800 kalorier. Det sier seg selv at en times gåtur hver dag faktisk blir rimelig mye kalorier forbrent i uken. 

Da jeg begynte å gå til skolen der jeg studerte, istedenfor å ta bussen, gikk jeg ned 8 kg i løpet av et halvt år. Uten at jeg endret kostholdet. Da gikk jeg 1,5 time til sammen hver dag.

Anonymkode: 50040...95e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg så hele serien på nett i helga. Ronny er jo en fin fyr både på radio og TV, men jeg får inntrykk noen ganger av at det er fettcellene som prater. Litt som man sier om fylliker, at det er alkoholen som prater.

Det viktigste vi lærer av serien er mener jeg er:

• Slutt å forbinde kos, hygge og belønning med å putte ting i munnen. Det kan være mye mer og noe helt annet. Dette kom dessverre ikke godt nok frem, bare litt fra den siste legen i siste episode. Dette er viktig for småbarnsforeldre. Hvis barn lærer at kos og trygghet = dårlig mat og drikke så kan de gå hele livet uten å avlære dette. Dessuten skal man vel ikke kose/hygge/belønne seg selv hele tiden heller? Lørdagsgodt er et fint ord. De som gjør det best i livet er ofte de som vet hvordan de skal motstå fristelser. Og hvor lenge. For noen fristelser skal man bite på, bare ikke alle og bare ikke med en gang.
  • Ikke overskrid BMI på 25-30, fordi det er så jæskla vanskelig å gå ned igjen (kan være litt mer hvis mye av vekten er muskler, men dette gjelder ganske få av oss)
  • Hvis man klarer å ta av noen kilo så vil hormonene/kroppen presse ("skrike") for å få deg opp på max-nivået igjen, så mye du var på det meste. Jeg har også lest at dette "skriket" ikke varer evig, men noen år, vet ikke om det stemmer, serien sa ikke noe om dette.

Hva som burde ha vært med, spesielt siden Ronny selv fikk barn underveis:

• Fedme og psykologi rundt mat går ofte i arv. Har man vært stor som barn er det mange som ikke klarer å stoppe som voksen heller. I Norge kan man dømmes for dyremishandling hvis man overforer dyr, men ikke for barnemishandling hvis barna eser ut. Vi trenger vel en som Harald Eia for å få frem dette.

Anonymkode: 9a431...6d1

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

image.png.8546685f5411d4c572a9f24aeb115d84.png

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Ifølge ulike kalorikalkulatorer får jeg opp nesten 380 kalorier forbrent på den gåturen din hvis du veier 65 kg. Hvis du veier 120 kg blir det oppimot 800 kalorier. Det sier seg selv at en times gåtur hver dag faktisk blir rimelig mye kalorier forbrent i uken. 

Da jeg begynte å gå til skolen der jeg studerte, istedenfor å ta bussen, gikk jeg ned 8 kg i løpet av et halvt år. Uten at jeg endret kostholdet. Da gikk jeg 1,5 time til sammen hver dag.

Anonymkode: 50040...95e

Litt samme for meg, kjøpte sykkel og kjører mye mindre. Gikk ned ca 8 kg jeg også

Kalorier på en gåtur er mest avhengig av din vekt, fart og terreng.

Men også littegrann av hvor smidig kroppen er, ganglag/måten man går på og skotøy.

AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Syntes han her er inne på noe: https://www.folkebladet.no/meninger/synspunkt/2021/05/08/Min-BMI-er-273-—-bør-jeg-be-om-unnskyldning-23932602.ece

Det er litt drøyt å kalle det "normal" å være en viss vekt. Jeg er selv i "normalvektig", men venninner og mannen min som havner over i overvekt-kategorien er da også like normale som meg...

Ja, jeg mener ordet "normal" bør byttes ut med "ideal" når vi snakker om BMI-grenser. Hva som er ideelt helsemessig for befolkningen. BMI-formelen/BMI-grensene er heller ikke helt egnet for folk med mye muskler, for barn/ungdom og for de veldig lave eller veldig høye.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ja, jeg mener ordet "normal" bør byttes ut med "ideal" når vi snakker om BMI-grenser. Hva som er ideelt helsemessig for befolkningen. BMI-formelen/BMI-grensene er heller ikke helt egnet for folk med mye muskler, for barn/ungdom og for de veldig lave eller veldig høye.

Folk hadde nok blit krenka av ordet ideal også. Tror det er en tapt sak uansett hva man kaller det som er normalt/idealt/friskt osv. Noen folk vil alltid bli krenka uansett hva man sier.

Anonymkode: 4c928...02f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig at dette er noe å diskutere i grunn. Man blir feit av å spise og drikke (med kalorier) for mye. Det finnes tusen grunner til at man inntar for mange kalorier. Det finnes sikkert årsaker for fedme grunnet i gener, hormoner osv., men disse utgjør SMÅ forskjeller. INGEN blir alvorlig overvektige ved å spise/drikke i moderate mengder/sunn/mager mat/begrenset med "kos"/drikke vann osv. Trening og mosjon ER positivt.

Anonymkode: cb236...704

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.5.2021 den 11.00):

Viljestyrke er som en muskel som blir fort utslitt. Den kan trenes opp bittelitt, men ikke mye. Mennesker er fra naturens side utstyrt med ganske lav viljestyrke, vi kan bruke den i korte intense perioder, men lang, utholdende viljestyrke er ikke en evne vi har hatt stor nytte for. Den impulsive delen av hjernen vår har skapt mer nytte for overlevelse (flykt ved fare, spis deg opp ved tilgjengelighet). 

Bruker du mye viljestyrke på starten av dagen vil du være tom mot slutten. 

Så med denne kunnskapen kan vi i følge deg drite i å slutte med røyk, alkohol, narkotika eller vektnedgang, for viljestyrke er i følge deg det som må til for å få det til. Og det er nesten umulig. 

Det er jo derfor forskere og eksperter leter etter løsninger og verktøy for å hjelpe mennesker uten å være avhengig av viljestyrke. Men ok, du vet sikkert bedre. Rart at din oppskrift ender opp som mislykkethet i nesten alle tilfeller, men du har sikkert rett. 🤷‍♀️🤷‍♀️🙄🙄

Anonymkode: a202f...b2a

Hilsen en med dårlig viljestyrke...?

Du snakker som om viljestyrke er en konstant som er lik hos alle mennesker. 

Kanskje de overvektige burde bruke mer av sin daglige dose viljestyrke på kosthold og mindre på andre ting da, i følge din eminente teori?

I følge meg klarer man(ge)  jo faktisk  å slutte å bruke stoff, slutte å drikke alkohol, slutte å spise sukker, slutte å forsøple, og å begynne å trene, rydde og vaske, legge ting på plass etter seg, komme seg på jobb til avtalt tid hver dag selv om man har mer lyst å se på naturen eller på TV-skjermen, fordi man har viljestyrke.

Absolutt alle jeg kjenner som røykte på 60-70-80-90-tallet, har sluttet. Ikke en av dem sier at det ikke krevde masse viljestyrke. 

Anonymkode: 35829...6d9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ytterst få som trener så mye og så tunge vekter at de har forhøyet BMI kombinert med lav fettprosent. Det må gjelde kanskje en liten promille av befolkningen. For de veldig lave og veldig høye er grenseverdiene noe usikre, men det er i hvert fall ikke feil å ligge på 21-23 samme hvor høy eller lav man er. Ingen bruker BMI på barn, der bruker man KMI, så det blir ren stråmann-argumentasjon.

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

24-25 er jo helt innenfor normalvekt...Jeg trener crossfit, svømming og løper halvmaraton med bmi på rundt 25.

Anonymkode: 44489...79f

Da spiser du opplagt svært mye eller svært usunt.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det mest normale, som i mest vanlige, er jo ironisk nok å være overvektig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hilsen en med dårlig viljestyrke...?

Du snakker som om viljestyrke er en konstant som er lik hos alle mennesker. 

Kanskje de overvektige burde bruke mer av sin daglige dose viljestyrke på kosthold og mindre på andre ting da, i følge din eminente teori?

I følge meg klarer man(ge)  jo faktisk  å slutte å bruke stoff, slutte å drikke alkohol, slutte å spise sukker, slutte å forsøple, og å begynne å trene, rydde og vaske, legge ting på plass etter seg, komme seg på jobb til avtalt tid hver dag selv om man har mer lyst å se på naturen eller på TV-skjermen, fordi man har viljestyrke.

Absolutt alle jeg kjenner som røykte på 60-70-80-90-tallet, har sluttet. Ikke en av dem sier at det ikke krevde masse viljestyrke. 

De som en gang røykte, meg inkludert, blir ikke konstant utsatt for røyk og fristelser til å røyke. Det er ingen som tilbyr meg en røyk når jeg kommer på besøk til noen heller. Det er så få som røyker nå, og røyk er ikke å se på tv engang annet enn i gamle filmer/serier.

Mat derimot, der bombares vi fra vi står opp til vi går og legger oss. Handler vi en kaffe på narvesen, får man spørsmålet om man ønsker en muffin til den. Matreklame er overalt.

Til forskjell fra røyk, er vi faktisk også helt absolutt avhengig av mat. Så vi må spise. Vi klarer oss ikke uten. Maten står heller ikke gjemt bak en skjerm i butikken, den kommer heller ikke med varselmerking. Hvorfor tror du butikkene har plassert alt godeteriet ved kassene. I nærheten av kassene er der vi kan bli stående lengst, i kø. Da er det fort gjort å ta en ting, eller tre, fra hyllene mens man står der. Eller når man skal legge varene sine på båndet, der er det også plassert usunne saker. Noen butikker har blitt bedre akkurat der og har faktisk frukt stående. Men det er sannelig ikke normalen.

Da er det klart at viljestyrken utfordres gjennom hele dagen.

Anonymkode: 13279...253

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De som en gang røykte, meg inkludert, blir ikke konstant utsatt for røyk og fristelser til å røyke. Det er ingen som tilbyr meg en røyk når jeg kommer på besøk til noen heller. Det er så få som røyker nå, og røyk er ikke å se på tv engang annet enn i gamle filmer/serier.

Mat derimot, der bombares vi fra vi står opp til vi går og legger oss. Handler vi en kaffe på narvesen, får man spørsmålet om man ønsker en muffin til den. Matreklame er overalt.

Til forskjell fra røyk, er vi faktisk også helt absolutt avhengig av mat. Så vi må spise. Vi klarer oss ikke uten. Maten står heller ikke gjemt bak en skjerm i butikken, den kommer heller ikke med varselmerking. Hvorfor tror du butikkene har plassert alt godeteriet ved kassene. I nærheten av kassene er der vi kan bli stående lengst, i kø. Da er det fort gjort å ta en ting, eller tre, fra hyllene mens man står der. Eller når man skal legge varene sine på båndet, der er det også plassert usunne saker. Noen butikker har blitt bedre akkurat der og har faktisk frukt stående. Men det er sannelig ikke normalen.

Da er det klart at viljestyrken utfordres gjennom hele dagen.

Anonymkode: 13279...253

Det er helt sant, og et godt poeng. Nettopp derfor er jeg mer tilhenger av å kutte sukker og usunne matvarer fullstendig heller enn av å "kose seg med måte" , for det virker bare dumt å plage sin egen viljestyrke på den måten. For du har rett, man kan ikke gå Cold Turkey på mat og kunne mat fullstendig, da dør man, og dermed er det selvsagt vanskeligere å begrense matinntak enn å kutte ut heroin, koffein eller tobakk. Men man må faktisk ikke ha sukker. Og egentlig synes jeg det burde vært innført et forbud mot reklame for sukkerholdige matvarer, på samme måte som man har forbud mot reklame for alkohol eller tobakk. For jo, det handler om viljestyrke, men det er selvsagt mye vanskeligere å stå i mot stadige fristelser. Når en alkoholiker slutter å drikke respekterer de fleste det og unngår å tilby og å servere alkohol til vedkommende, spesielt tidlig i prosessen. Dessverre er folk ganske drittsekker når noen slanker seg, og vil gjerne pushe på dem "bare et stykke" etc.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.5.2021 den 23.36):

Må bare kommentere dette. 300 kcal/time på gåtur tror jeg er vel mye. Jeg gikk en tur i dag, 5,74km på litt over én time. Kcal forbrent? 174. Ikke én øl engang 😅 Tror det er greit å være oppmerksom på hvor lite man forbrenner på en times gåtur, så man ikke unner seg noe i etterkant fordi man "tross alt har gått i en hel time" og ender med å spise mer enn man har forbrent. 

Kosthold er kilo, trening er gram. 

Anonymkode: 47774...aeb

Men er ikke det viktige nettopp at man ikke trenger å unne seg noe fordi man har gått en hel time. Andre ting enn mar kan være kos. Jeg var på en nydelig tur i skogen med familien i sola på lørdag. Det var mange andre og. Jeg tror de fleste koste seg ute. 

Dessuten er ikke 174 kcal ingenting. Det ser sånn ut når du måler den enkelte turen mot en øl ja. Men du kan også tenke på andre måter.  Jeg har 3,5 km til jobb. Jeg går til jobb, og går altså da 7 km i uka. Det gjør meg ikke vesentlig mer sulten (fordelen med å gå fremfor mer intensiv aktivitet). Jeg forbrenner altså ca 1000 kcal i uke på min transport til jobb. Det er ganske mye. Nå er jeg på hjemmekontor og må være betraktelig mer streng på maten for å ikke sakte men sikkert gå opp i vekt...

Anonymkode: a3f45...096

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men er ikke det viktige nettopp at man ikke trenger å unne seg noe fordi man har gått en hel time. Andre ting enn mar kan være kos. Jeg var på en nydelig tur i skogen med familien i sola på lørdag. Det var mange andre og. Jeg tror de fleste koste seg ute. 

Dessuten er ikke 174 kcal ingenting. Det ser sånn ut når du måler den enkelte turen mot en øl ja. Men du kan også tenke på andre måter.  Jeg har 3,5 km til jobb. Jeg går til jobb, og går altså da 7 km i uka. Det gjør meg ikke vesentlig mer sulten (fordelen med å gå fremfor mer intensiv aktivitet). Jeg forbrenner altså ca 1000 kcal i uke på min transport til jobb. Det er ganske mye. Nå er jeg på hjemmekontor og må være betraktelig mer streng på maten for å ikke sakte men sikkert gå opp i vekt...

Det skulle selvfølgelig være 7 km om dagen, 35 km i uka...

AnonymBruker
Skrevet
Jaymie skrev (På 4.5.2021 den 15.40):

Jeg er så enig! Også ble jeg litt lattermild da Ronny skulle høre på legen ang definisjon av kos, for da skulle tørr hvitvin bli kos isteden for øl 😂. Jeg vet ikke om det var helt det han legen mente da. Hva med at jordbær med sukker om sommer er kos? Gåtur med familien er kos? Laks på grillen er kos? 

Dette er mye av greia for mange. "fordi jeg fortjener det". og fordi "alle andre gjør det". Om man ønsker å være normalvektig og ha et sunt kosthold er det lurt å la "kose seg" handle om annet enn kalorier inn. Min favorittkveld er mynte-te og kveldsyoga. Tuller ikke. Det er fantastisk. En gang i tiden var det et glass rødvin. Men med en gang jeg lærte at man kan lage an vane av hva som helst så la jeg om til te og yoga. Etter en måneds tid var det vel etablert.

Expandable86 skrev (På 4.5.2021 den 19.40):

Hvorfor snakkes det kun om kaloriene når de snakker om ølinntaket? Hva med skadevirkingene av alkoholen?

Å bytte ut ølen med tørr hvitvin er kanskje bra kalorimessig, men samtidig gjør det verre skade på andre måter?

Søvn er viktig for kroppen. Alkohol gir dårlig søvnkvalitet. Dårlig søvnkvalitet kan føre til overvekt. Utrolig fort gjort å prøve å lindre trøtthet med karbohydrater. Hilsen 2-barnsmor på vei ut av søvnmangel endelig. Vet alt om hvor ekstremt godtesyk man blir av å ha sovet for lite. Svaret er ikke karbohydrater, det er søvn. God søvn. Selv de minste mengder alkohol påvirker søvnkvaliteten.

AnonymBruker skrev (På 4.5.2021 den 22.43):

Hvorfor kan man ikke slutte med smågodt og potetgull? Jeg har aldri spist sånt, og det kunne heller aldri falt meg inn å begynne.

Og om man absolutt insisterer på å spise det: Man kan da vel spise bare bittelitt i stedet for store mengder? Det er virkelig et kjempetak for helsa.

Anonymkode: 2dcd9...a0e

Du har helt rett. Om folk bare visste at man faktisk bare kan slutte. Må bare finne noe bedre å slappe av/kose seg med, som er bra for kroppen, ikke bare munnen. Tar 30-90 dager å endre en vane. Men mange vet ikke at det faktisk kan ta så lang tid å etablere en ny vane, og gir opp etter første uka. Klarer man 1 mnd ser man ting begynne å endre seg. Jeg slutta med sukker. Fra å spise en til flere sjolader hver eneste dag, og det var nesten umulig å gå inn i en butikk uten å komme ut med en sjokolade. Tjukk ble jeg ikke, men allikevel innså jeg at det ikke var bra i det hele tatt. Så tok utfordringen på en mnd helt uten, inkl kunstig søting og juice. Og de første to ukene var haaaarde. Jeg gikk ikke nær en butikk. Etter en 3-4 uker måtte jeg et ærend ut som førte meg forbi en butikk - men jeg glemte helt at jeg burde tenkt på sjokolade. Helt ufattelig RART å se på butikken og IKKE kjenne lysten på sjokolade. Var da jeg innså hvor syk jeg hadde vært. Det er så trist :( Og etter et par uker til måtte jeg inn i en matbutikk og lurte på hvordan det ville gå. Jeg gikk forbi godtehylla uten å gjøre annet enn å tenke hvor sylkt det var slik det var før. Gikk helt fint. Og siden den gang - null problem. Blir kjempedårlig av sukker, intens hodepine i to dager etter. Finnes ikke verdt det lenger. Så du har helt rett, det er faktisk bare å slutte. 

Expandable86 skrev (På 4.5.2021 den 23.09):

Enig. I Ronny sitt tilfelle så spiser han jo og drikker som en gris. At han er veldig overvektig pga kompliserte årsaker, er jeg jammen ikke sikker på. Hva hadde skjedd om han kuttet all øl/alkohol, feit ferdigmat, chips og godis?

Jeg har ikke en gang sett serien, men tråden her er så morsom. 
Ganske enig - problemet til Ronny er jo helt opplagt spør du meg. Legg om til skikkelig kosthold et års tid og så kan vi snakkes om ingenting skjer med kroppen hans. 

Iia skrev (På 5.5.2021 den 19.29):

Jeg får nesten følelsen av at slanking er umulig av dette programmet. Det syns jeg er synd. Såklart er det mulig å gå ned i vekt! Ja, jeg vet det er vanskelig. Men ikke ta bort håpet, da. Vi trenger håpet for å lykkes. Og det er mulig å lykkes.

Og så skulle jeg ønske man fikk kjøpt små poser med potetgull, kjeks etc. Alle poser er jo så store. Hvis man ikke er så god til å begrense seg, er det lettere å kjøpe en liten pose (viljestyrke et lite øyeblikk) enn å kjøpe en stor pose, spise bare litt og så la resten ligge (viljestyrke over tid)

Uten å ha sett serien, bare fulgt diskusjonene, så syns jeg det er rett og slett skummel for folkehelsa å lage et program for å trøste de feite og fortelle alle at det bare må være slik og at da kan man like gjerne bare kose seg. Ufattelig trist hvor mange som da aldri vil oppnå den livskvaliteten de kunne hatt, pga et slikt program.

AnonymBruker skrev (På 9.5.2021 den 0.21):

Alt blir en vane om man gjør det lenge nok. Skjønner at det er greia nå å ikke skulle være ambisiøse og å endre for mye er skummelt. Det syns jeg er synd.

Det handler om vaner og incentiver til å ville endre dårlige vaner. Jeg skjønner ikke hvorfor en person med alvorlig fedme som i en ung alder allerede har pådratt seg sykdommer pga fedmen heller er mer fokusert på det han "ofrer" ved å endre livsstil enn det han vil tjene på en livsstilsendring. 

De jeg kjenner som faktisk har klart å gå ned mye i vekt og holde seg der over flere år sier alltid at de ikke skjønte hva de holdt på med tidligere. Venninnen min har gått ned 30+ kg på egenhånd, og ja, hun må passe på for å holde vekten, men hun sier at hun har avvent seg så fra sukker at de få gangene hun spiser mer enn et kakestykke så blir hun kvalm og uggen og føler seg forgiftet. I motsetning til tidligere hvor kaker og sjokolade gikk ned på høykant.

Som sagt, dersom viljen er der, og man gir de nye gode vanene tid til å feste seg, så vil de bli en så naturlig del av hverdagen at de ikke føles som et offer. Bare noe man gjør. 

Anonymkode: 42e53...41e

Helt enig. Les det jeg skrev over om å endre vaner.

Jeg tipper noe av det vanskeligste med å endre kostholdsvaner er å overkomme skrekken av å være sulten. For det er ubehagelig å være sulten. Det tar faktiosk fokus vekk fra alt annet - en naturlig overlevelsesmekanisme. Sulten kan være døden tror lilelhjernen vår, så vi må ut å finne mat og spise den. Vanskelig å konsentrere seg om noe når man er sulten. MEN magien er, at når man innser at det faktisk ikke er dødelig å være sulten i 2021, og tåler å stå imot. Så reduseres sultfølelsen gradvis. Som jeg skrev over, da jeg sluttet å hive inn en stor sjokoladeplate i sofaen hver kveld, gjerne med et glass rødvin også, så var jeg helt uutholdelig sulten på kvelden de første ukene. Da det ble byttet ut med nøtter og en tekopp. Så sinnsvakt sulten altså. Men heldigvis hadde jeg lært, fra boka "spis deg fri", at det bare er kroppen min som deperat ønsker meg tilbake til å innta mat på den tiden den er vant med. Men så har jeg også lært via en amerikansk terapeut (ikke ang ernæring, men smarte triks generelt) - at jeg faktisk kan bestemme hva jeg både skal tenke og gjøre. Så da sa jeg bare til kroppen min at "jeg skjønner hva du vil, jeg forstår deg godt. Takk for at du vil passe på meg så jeg overlever - men dette bestemmer faktisk jeg. Du vet ikke helt hvordan du skal leve i 2021, men det vet faktisk jeg." Utrolig hva som kommer ut av å snakke med seg selv... Men det funket som bare det. Smått om senn forsvant sultfølelsen og egentlig cravingen også. Men det å klare å overstyre noe så basic som sulfølelsen, ja det krevde virkelig å snakke litt med seg selv som en gærning, det skal jeg innrømme. Men det er faktisk jeg som bestemmer, og jeg kan ta gode valg for meg selv. Og kroppen min prøver bare å holde meg i live, og det er en fin ting, så lenge vi klarer å samarbeid.

Skal lese boka atomic habits nå - det blir spennende.

Anonymkode: d4f4c...daa

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...