Gå til innhold

Noen som har bodd hjemme til fylte 26-27 år for å spare penger til bolig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor hjemme og er 23, og vurderer nesten å bare bo hjemme til jeg er ca 26-27 år og ferdig med studier, oppsparte penger og deretter kjøpe meg bolig. Er dette lurt tror dere? Kommer godt overens med foreldre og rydder og vasker og er behjelpelig hjemme. Har bodd for meg selv i noen år, og liker meg best som «selvstendig», men i det lange løp er det uteolig lønnsomt for meg å bare spare alle pengene jeg kan

Anonymkode: 50a03...9b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sparer penger ja, men det er virkelig ikke bra å bo med foreldrene dine så lenge. Uansett hvor godt dere går sammen. Jeg flytter ut mens jeg enda var i tenårene og det har vært tøffe tider med dårlig råd, men jeg hadde lett gjort det på nytt fremfor å bo hos foreldrene mine. 

Anonymkode: 39fb8...f36

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potensielle kjærester kommer også til å rygge unna en person som begynner å nærme seg 30 og fortsatt bor hjemme hos ho mor. 

Anonymkode: 39fb8...f36

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde hjemme til jeg var 31. Deretter kjøpte jeg bolig med 25 % belåning. Dette betalte jeg ned når jeg var 35.

Anonymkode: 3b4da...9cd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde hjemme til jeg var 26. Jeg tenkte å kjøpe i stedet for å leie og 'kaste penger ut vinduet'. Pga sykdom så ble det ikke som jeg hadde tenkt og jeg ble leietaker. Det er godt å ha flyttet ut, men jeg angrer ikke på at jeg bodde hjemme så lenge. Det hjelper mye på sparing.

Anonymkode: 164f6...e7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er deilig å bo hjemme mtp. penger, men det er helt essensielt at man kommer seg ut på ett eller annet tidspunkt.

Du sier du har bodd for deg selv før, hvor lenge?

Anonymkode: da1f6...2da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg skjønner at det er deilig å bo hjemme mtp. penger, men det er helt essensielt at man kommer seg ut på ett eller annet tidspunkt.

Du sier du har bodd for deg selv før, hvor lenge?

Anonymkode: da1f6...2da

Fra da jeg var 18 til 22

Anonymkode: 50a03...9b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med disse boligprisene, så syns jeg det er helt greit å bo hjemme hos foreldrene. I andre land er dette helt normalt. Men i Norge blir man sett på som en taper, og man risikerer også å få slengt diverse diagnoser etter seg. 

Kos deg hjemme ts, mens du legger deg opp egenkapital 👍

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor enda hjemme, er 28år. Spart masse på dette. Jobbet siste 3årene fulltid :) Hvorfor kan jeg ikke bo hjemme? Mine foreldre har 5 soverom, hvorfor kan jeg ikke låne den ene? De har jo tross alt satt meg til live, valgt livet for meg. Da må de jo hjelpe sitt avkom. Vi lever i et ekstremt presset samfunn.

Samtidig kan jeg hjelpe til med ting hjemme om de trenger det. Ellers er jeg lite hjemme utenom sovingen, eneste jeg lager hjemme er frokosten. Mat jeg kjøper selv.

Anonymkode: d585b...1ef

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (20 minutter siden):

Med disse boligprisene, så syns jeg det er helt greit å bo hjemme hos foreldrene. I andre land er dette helt normalt. Men i Norge blir man sett på som en taper, og man risikerer også å få slengt diverse diagnoser etter seg. 

Kos deg hjemme ts, mens du legger deg opp egenkapital 👍

Nettopp, i andre land har man en helt annen familiekultur....i norge er den helst tragisk. Alle skal sitte alene bare for å være selvstendig.

Anonymkode: d585b...1ef

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde hjemme til jeg var 26. Flyttet nettopp ut fra foreldrene mine, og inn i egen enebolig. Har ikke studielån siden jeg kunne bo hjemme, og jeg jobbet så mye jeg kunne ved siden av studiene, så jeg fikk spart opp nesten 1 million. Selv om jeg bodde hos foreldrene mine var jeg stort sett bare der for å sove, ellers var jeg enten på universitetet eller på jobb. Om andre synes jeg er en «taper» bryr jeg meg ikke så mye om, og kjæresten min ble heller ikke skremt bort. Jeg er glad jeg slipper å bli nærmere 40 før jeg får kjøpt noe, og slite med gjeld til langt oppi 60-årene. 

Anonymkode: 14f08...3c7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola

Ja. Så lenge foreldrene dine synes det er greit, og du tar din del av ansvaret og ikke bor på « hotell “ er dette en super måte og spare til bolig. Da du har bodd for deg selv i 4 år så kan du jo ta vare på deg selv, skjønner ikke hvorfor potensielle kjærester skulle rygge unna fordi du har en plan økonomisk . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg bor enda hjemme, er 28år. Spart masse på dette. Jobbet siste 3årene fulltid :) Hvorfor kan jeg ikke bo hjemme? Mine foreldre har 5 soverom, hvorfor kan jeg ikke låne den ene? De har jo tross alt satt meg til live, valgt livet for meg. Da må de jo hjelpe sitt avkom. Vi lever i et ekstremt presset samfunn.

Samtidig kan jeg hjelpe til med ting hjemme om de trenger det. Ellers er jeg lite hjemme utenom sovingen, eneste jeg lager hjemme er frokosten. Mat jeg kjøper selv.

Anonymkode: d585b...1ef

Det er akkurat det! Mine foreldre er ensom da alle barna har flyttet ut og har sitt eget liv, og de syns det er koselig jeg er med de, spise middag sammen osv.

jeg bruker å kjøpe inn mat, dopapir, tannkrem, shampoo etc, og spleiser på nye møbler dersom det trengs. 
 

Det er bare så flaut å skulle si til andre at jeg fortsatt bor hjemme, for da begynner de å anta at det er noe galt med meg siden det IKKE er normalt eller «akseptabelt» å bo hjemme når man har passert 18-19 år

Anonymkode: 50a03...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samboeren min bodde hjemme til han var 26 av samme årsak som deg (hadde også bodd alene før dette). Kjøpte bolig med liiite lån, fått spart opp mye i fond og aksjer, har null studielån osv. Han sitter med andre ord langt bedre i det enn hva jeg gjør, så jeg vil definitvt påstå at de økonomiske fordelene det å bo hjemme medfører er verdt det. Hadde jeg hatt muligheten til å gjøre det samme ville jeg gjort det :) 

Anonymkode: 8362f...0b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i en liten by, og sparte mer penger på å kjøpe bolig da jeg var 21. Var heldig og hadde foreldre som hadde spart litt penger til meg gjennom barndommen slik at jeg akkurat hadde nok til egenkapital. 
 

Denne leiligheten i nybygg steg 800.000 på 5 år. Dette i tillegg til nedbetalingen av lånet. Så nå jeg jeg over 1 mill i egenkapital for å kjøpe min neste bolig. 
 

Så økonomisk sett lønte det seg for meg å komme meg ut av «redet». Er klar over at ikke alle har mulighet til å ha foreldre som er kausjonister/medlåntakere osv., men om man bor i en OK by, så har det siste årene vært en myte at det økonomisk beste er å bo hjemme lengst mulig. 

Anonymkode: c284a...ceb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er akkurat det! Mine foreldre er ensom da alle barna har flyttet ut og har sitt eget liv, og de syns det er koselig jeg er med de, spise middag sammen osv.

jeg bruker å kjøpe inn mat, dopapir, tannkrem, shampoo etc, og spleiser på nye møbler dersom det trengs. 
 

Det er bare så flaut å skulle si til andre at jeg fortsatt bor hjemme, for da begynner de å anta at det er noe galt med meg siden det IKKE er normalt eller «akseptabelt» å bo hjemme når man har passert 18-19 år

Anonymkode: 50a03...9b7

Flaut? Skjerp deg.

Ikke lag noe problemer ut av dette, du er bare 23år. 

Ta egne valg, drit i hva andre synes om det.

Anonymkode: d585b...1ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fra da jeg var 18 til 22

Anonymkode: 50a03...9b7

Da har du bodd hjemmefra i 4 år, da tenker jeg du egentlig bare er smart som bor hos foreldrene en stund nå :)

Anonymkode: da1f6...2da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil heller bo alene å betale leie der, som å bo med foreldrene mine og betale leie der. Hadde ikke hatt samvittighet til å ikke betale for leie, strøm, nett  og egen mat og husholdninsartikler etc.  De hadde sikkert sett for seg å kunne ha egentid og bedre råd når ungene flytter ut. 

Anonymkode: ec0de...cf8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du og dine foreldre går godt overens, hvorfor ikke bo hjemme og spare penger?

Veldig smart, spør du meg.

Anonymkode: 12df7...12c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er akkurat det! Mine foreldre er ensom da alle barna har flyttet ut og har sitt eget liv, og de syns det er koselig jeg er med de, spise middag sammen osv.

jeg bruker å kjøpe inn mat, dopapir, tannkrem, shampoo etc, og spleiser på nye møbler dersom det trengs. 
 

Det er bare så flaut å skulle si til andre at jeg fortsatt bor hjemme, for da begynner de å anta at det er noe galt med meg siden det IKKE er normalt eller «akseptabelt» å bo hjemme når man har passert 18-19 år

Anonymkode: 50a03...9b7

Nei, du har skjønt noe som de ikke har skjønt. De har neppe tatt inn over seg de harde realitetene, som er at det er komplett umulig å få kjøpt noe fornuftig du kan bli boende i over tid, uten å ha arvet eller fått mye penger. Eller de har tatt det inn over seg, men har ikke så greie forhold hjemme at det føles overkommelig å bo der.

Bare si enkelt og greit, jeg bor hjemme fordi jeg sparer til EK for å kjøpe egen bolig. Det er ingenting å være flau over, det viser at du har mye å være stolt over: gode familieforhold, hvor mamma og pappa er rause og så glade i deg at de vil fortsatt vil ha deg hjemme, + fornuftig både med økonomi og at du evner å se fremover og følge en plan. Men da må du til slutt flytte ut derfra og faktisk kjøpe deg noe da, ellers blir det flaut :)  

Anonymkode: b68a9...2cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...